De wende van de EV wende is officieel. Porsche geeft toe dat het zich meer wil focussen op ICE’s. Ook nieuwe modellen ontwikkeld als EV, wil het nu toch een verbrandingsmotor geven.
Porsche heeft al heel lang alleen maar vette tijden gekend. Een wereld waar rijken louter rijker worden en weinig taboes meer bestaan over het uitstralen van (financieel) succes, is natuurlijk ideaal voor makers van luxe goederen. En daarnaast moeten we ook eerlijk zijn: Porsche’s zijn in principe ook meestal heel erg goed. Het is niet gek dat ‘iedereen’ er een wil kopen, want heel veel beters is er niet op de markt.
Dat heeft ook een voordeel voor kopers. Restwaardes van Porsche’s zijn immers bijna legendarisch goed. Probeer bijvoorbeeld maar eens een tweedehands Macan te kopen. Het is bijna niet te geloven hoe waardevast die units zijn. Hetzelfde geldt voor de 911, 718 en in iets mindere mate de Cayenne en Panamera. Doch er is een notabele uitzondering.
De Porsche Taycan is namelijk een afschrijvingskanon. En nou ligt dat wellicht aan meer zaken dan alleen het feit dat het een EV is. Maar dat laatste helpt niet, want zoals we laatst schreven kampen bijna alle EV’s met dit probleem. Alleen bodemloze putten als Jaguars en Masers, komen met een verbrandingsmotor nog een beetje in de buurt van de elektrische giga-afschrijvers.
Bij Porsche luidt de noodklok en gaat het beleid nu drastisch om. Officieel ook, ze komen er eerlijk voor uit. Chief Financial Officer Lutz Mezger Meschke zegt dat men 1) doorgaat met ICE’s en 2) zelfs nieuwe modellen ontwikkeld als pure EV’s wil ‘ombouwen‘ tot ICE’s. Klanten van premium auto’s, zitten namelijk helemaal niet te wachten op EV’s, aldus Meschke:
A lot of customers in the premium and luxury segment are looking in the direction of combustion-engined cars, there’s a clear trend. We will refresh our combustion engine cars, including the Panamera and the Cayenne, and of course, we will continue to rely on plug-in hybrids. When it comes to research and development, you’ll see more flexibility in the upcoming years. We will develop new combustion-engined derivatives [red: of our EVs] in order to give the right answer to customer demand.
Helaas is de speculaas dat dit niet gaat gelden voor de nieuwe 718 die bijna op de markt verschijnt. Het zou namelijk jaren duren voordat een ICE-versie daarvan op de markt komt en dan is het model al ‘oud nieuws’. Hoewel de uitgaande 718 juist in zijn nadagen als een speer verkoopt. Maar dat komt volgens kenners juist omdat de volgende een EV is. Klanten kopen er nog snel een met premium dinosap motor voordat het te laat is.
De nieuwe gigantische SUV van Porsche (met 3 zitrijen) zou echter ook een pure EV worden, maar wordt nu vermoedelijk wel aangepast. En wie weet…misschien doen ze toch nog wel wat met de 718 als die ook niet aanslaat. Groen moet je doen, maar zonder poen verdwijnt meestal ook het fatsoen. Bertolt Brecht zei het al: erst kommt das Fressen, dann die Moral. Waarvan akte.
Image-Credit: Elektrische Boxster op Autoblog Spots
Robert zegt
Dus wie weet krijgt de volgende generatie Taycan Turbo wellicht een échte turbo?
tortuga zegt
Doe beetje niet gek. De Panamera doet dat al
Johanneke zegt
EV’s zijn extreem geschikt als vervoer binnen en tussen steden voor de modale beurs. Waar komen fabrikanten mee? Peperdure sportwagens of terreinwagens. En dan huilen dat ze afschrijven als een gek. Nee joh. Mercedes nu ook weer, een elektrische G klasse ontwikkelen. Voor welke markt maak je dit.
Ik snap dat je eerst luxe wagens wilt maken in kleine oplage, want dat is veel makkelijker en met hogere marges dan een miljoen A, B, C of D klasse auto’s maken + winst. Maar bij EV’s is dit gewoon lastig te verkopen. Waarom voor 100k een EV kopen als je voor dat geld een brute 6 of 8 cilinder kan rijden. Waarom zou je als je wilt off roaden een EV kopen terwijl een benzine of diesel truck ten alle tijden beter zal zijn als off roader. Waarom een elektrisch circuitspeeltje kopen als je altijd meer plezier gaat hebben op het circuit met 1tje op benzine.
Een saaie 125pk driepitter voor woon werk verkeer, die wil je vervangen voor een 300pk EV met RWD.
audirs3 zegt
@Johanneke Voor welke markt? Landen als Nederland, Noorwegen en China, waar je met een volledig ICE model gamma kansloos bent.
harrie zegt
Zou me niks verbazen als de huidige 718 nog een tijd leverbaar blijft naast de nieuwe, en wellicht ook beter blijft verkopen.
Marco Pachen zegt
Ik vind het helemaal prima dat die Taycan een afschrijfkanon is! Nog even geduld en dan een mooie turbo S of GTS in dolomite Silver mat alles er op en eraan! Prachtige design en sjiek van binnen! Loopt als een speer, lekker opladen om de overwaarde van m’n panelen en (zo goed als) 0€ VAA en belastingen. Ik vind het fijn en weet je wat het leukste is? Ik vind de Taycan oprecht de mooiste Porsche in het gamma, prachtige lijnen.
JelmerS zegt
Denk dat Jaapiyo dezelfde mening heeft en daarom de restwaardes graag naar beneden praat
jaapiyo zegt
Ik aas meer op de e-tron GT.
Marco Pachen zegt
Ook die is mooi maar ik vind, persoonlijk, dat die net wat te veel scherpe lijntjes en hoekjes heeft. Van binnen ook wat “drukker” dan een Taycan. Maar koop hem zeker! Dan gaan samen we eens een toertje maken in het mooie Limburgse heuvelland 👍🏻
Richmond zegt
Mooi is die niet, sjiek ook niet en een speer loopt niet.
Marco Pachen zegt
Je bedoelt zeker dat JIJ hem niet mooi en niet sjiek vind? Dat mag, rijden we tenminste niet in dezelfde auto 😉👍🏻
mc96 zegt
Als je denkt dat je je elektrische auto (vrijwel) volledig kunt opladen met je zonnepanelen moet je er wel achtelijk veel op je dak hebben liggen.
Marco Pachen zegt
Afgelopen jaar toch iets meer dan 1 MWh terug op het net gegooid, toch fijn als ik daar een paar km mee kan rijden.
gallardogt zegt
Doe mij over een paar jaar maar de Porsche Mission R als PHEV met de 4 cylinder boxer van de 718.
audirs3 zegt
Lekker uit verband getrokken interview, veel ook theoretisch en niet concreet beleid.
Feit is nog steeds dat Porsche veel meer EV,s verkoopt dan 10 jaar geleden. En over 10 jaar ze ook veel meer EV’s zullen verkopen.
hotze zegt
We gaan het zien als de elektrische Macan een tijdje op de markt is, evenals de nieuwe 718. Grote kans dat de verkopen tegenvallen. Waarom niet eerst hybrides op de markt gebracht?
Stefje zegt
Geen kans, ze vallen tegen. Krijgen de E-Macan aan de straatstenen niet gesleten in landen zonder bpm, zoals de belangrijkste afzetmarkten Duitsland en USA.
herve11f zegt
Porsche Panamera en Cayenne schrijven ook echtwel zwaar af hoor. En betrouwbaar… Ik heb daar zelf een andere mening over. Eén keer, nooit meer. En ik ben echt niet de enige.
schuimbekje3 zegt
niemand wil nu nog een iphone 1 a la 2008 hebben om te moeten gebruiken, kan ook niet, want 2G only… dat gaat ook met BEV’s gebeuren… nu al kun je bijna geen snellaadpaal vinden voorje imiev, prius 1, leaf 1 of berlingo ev, c-zero, nissan nv200 of kia soul 1…
straks is ccs2 ook eol en dan? en dan komen de solid state accu’s waardoor je BEV als een iphone 1 gaat voelen… nergens op te laden, elke 100km een paal scoren (ja iphone wallhuggers) en een range van het einde van de straat, terwijl de rest in 2 minuten weer 1200km range heeft… dan zou je willen dat je een xiaomi had met 120w snelladen en usb c ipv 2w 30pin stekker…
maar een 997 carrera gts van 2008? ja hoor, laat maar komen… benzine is nog steeds te krijgen, volladen van de 911/997 duurt met een 90 liter tank 2 minuutjes… banden zijn nog steeds te krijgen, monteurs zijn er nog, onderdelen zijn er nog… kan jij straks nog een BMS krijgen voor je nissan leaf 1?
dus BEV’s gaan afschrijven als een malle wanneer alle subsidies verdwijnen en er straks accijnzen komen op laadpaalstroom.. en de eerste spoeling van oldi BEV uit de lease komen…
audirs3 zegt
@schuimbekje3 Dit verhaal gaat inderdaad op voor de eerste generatie EV’s. Maar CCS2 is nu gewoon de standaard, zelfs Tesla moest er aan geloven, en dat zal echt niet zo snel veranderen. Hoe vaak heb jij al jouw stopcontacten moeten vervangen in jouw huis? Ik kan ook gewoon een PlayStation 5 inpluggen op mijn meer dan honderd jaar oude stekkerdozen. Nog steeds 2 plugjes met 220V en 50Hz.
Soms moet je misschien minder doemdenken.
schuimbekje3 zegt
andersom… kan jij jouw 127V apparatuur nog opladen?
nu zal je denken 127V? ja, ik ben zo oud dat ik me nog kan herinneren dat ik 127 en 220V stopcontacten in huis had..
audirs3 zegt
@schuimbekje3 dan ben je wel heel oud, zelfs in mijn 1920 huis zit dat niet een meer (en zitten nog veel originele stekkers, deurgrepen en lichtschakelaars in).
Maar de CCS2 standaard is vrij flexibel, kan verschillende voltages aan op DC modus (400 tot 900V) en in AC ook makkelijk 22kW. Er is totaal geen reden om die standaard op korte termijn (of zelfs lange termijn) te gaan vervangen. En mochten er ooit updates komen, dan waarschijnlijk net als bij USB 2.0 en 3.0 op dezelfde plug.
Een kleinere plug (zoals bij apparaten met USB-C) is totaal geen noodzaak toe bij een groot voertuig.
supercarrera zegt
@schuimbekje3 Exact dit dus.
Onehp zegt
Overdrijven is ook een kunst, wat een doemscenario. De BEV is al lang voorbij de Iphone 1, de meeste kunnen zo dwars over het nederig land rijden en nog een stuk terug, zullen 20+ jaar meegaan in de batterij en dan nog steeds heel het land kunnen doorkruisen. Snel tanken hoeft nauwelijks want wat in de toekomst vertrekt ieder vol van thuis indien gewenst, ook op straat, en is reeds vandaaag niet heel belangrijk want mensen kopen niet massaal de snelst ladende modellen. Rijkwijdte wordt minder belangrijk met een snellader op elke hoek, de meeste BEV’s zullen geen 1200km doen, wel zullen ze veel goedkoper worden. Net zoals de meeste telefoons zal je in iedere stad je batterij kunnen laten repareren of vervangen door een 2e handse of een betere.
Wat wel klopt is dat de technologie zal verouderen en nieuwe goedkoper wordt. Dus pure rijdende ipads zullen hun waarde snel verliezen. Maar auto’s zijn meer dan een rijdende telefoon, de BEV autocultuur zal ook groeien met de tijd, en de modellen die iets unieks aanbieden zullen net zoals bij ICE een betere kans maken hun waarde te behouden:
– Uniek design
– Unieke materialen (bv CFRP koets i3)
– ‘analoge’ UI (lees knoppen)
– Prestaties die dieper lopen dan een sprintje rechtdoor
– Uitstekende handling
– Kleine productie
– etc
Net als de ondertussen amechtige langzame 997 GTS ;) zal de BEV ook nog steeds prima rijden en laden…
718s zegt
Ik ben t hier wel mee eens. mijn autos de afgelopen de 12 jr was, m5 v10 (touring) (530pk), 718s(350pk), 750i xdrive (603pk), Tesla model 3 Performance en nu toch weer terug naar Porsche Panamera 4S (440pk_). te lang met laden, toch iets te korte range en de cowboy tarieven van de lokale kleine laadpaaltjes in de buurt. en dan nog maar niet te spreken over fastned maffia prijs praktijken….
Ja benzine is duuder, maar zodra iedereen toch geduwt wordt in electrisch rijden pushen ze de consument tot gekke prijzen.
Plus als je in landen komt zoals duitsland, italie, spanje of minder ontwikkelde landen rijdt IEDEREEN gewoon op benzine. alleen in nederland hebben ze die electrificatie gekte….
Onehp zegt
Die TM3P past wel niet echt in dat rijtje, heeft misschien daarmee te maken? 2e handse Taycan zie ik al een stuk beter passen met lekker veel korting….
mashell zegt
Beetje vreemd dat een CFO wat over product planning in de pers brengt. Ik denk dat ie teveel EDITDA geslikt heeft.
martijnev zegt
Een andere manier om te zeggen dat Porsche, gezien markt- en economische omstandigheden, nog even iets langer doorgaat met ICE’s, nieuws dat bijvoorbeeld Volvo ook onlangs bracht.
Inderdaad wat uit verband getrokken.
Bigspender zegt
dat is goed nieuws, heb net een Taycan voor 50% van de nieuwprijs aangeschaft en op deze manier blijft de stroom lekker goedkoop met zoveel laadpalen. ik vind het ideaal dat elektrogeneuzel.