Niet eerder ging Porsche zo extreem met een GT-product. De nieuwe Porsche 992 GT3 RS draait de volumeknop maximaal open.
Met de 911 GT-producten pakt Porsche het wat anders aan als het gaat om de 992. De GT3 is de heftigste van alle generaties als het gaat om ophanging. En met de nieuwe GT3 RS is het merk nog een stapje verder gegaan. Dat zal even wennen zijn voor GT3 RS-klanten die met smart hebben gewacht op de nieuwe.
Extreem
Extreem is het juiste woord. Extreem in alles. Van de enorme achtervleugel tot de prestaties en de kleine details. Alles schreeuwt raceauto met kenteken. De Porsche 992 GT3 RS is ook behoorlijk onpraktisch. Het moet gezegd worden. Waar je de vorige generatie nog wel mee kon nemen op een roadtrip door Europa, heeft de nieuwe uitsluitend het circuit als bestemming. Qua bagageruimte is er alleen plek voor schone onderbroeken. En die ga je nodig hebben.
De atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor heeft een maximumvermogen van 525 pk. Porsche zegt de extra pk’s te danken aan nieuwe nokkenassen met gewijzigde nokkenprofielen.
Altijd gekoppeld aan een zeventraps PDK-transmissie (met een kortere overbrenging in vergelijking met de GT3) sprint je in 3,2 seconden naar de honderd. Door de flinke achterspoiler en de kortere overbrenging ligt de topsnelheid op ‘slechts’ 296 km/u.
Spoiler
Oké die spoiler, daar moeten we het even over hebben. Waar de BMW M4 een uitgesproken neus heeft, heeft de GT3 RS een uitgesproken spoiler. Voor het eerst op een Porsche is de bovenrand van de achterspoiler hoger dan het dak.
De tweedelige achtervleugel kent een neerwaartse druk van 409 kilogram bij 200 km/u. Om je een idee te geven. De Porsche 992 GT3 RS genereert twee keer zoveel downforce als zijn voorganger.
Banden & remmen
Je kunt trackdays voor het leven houden met deze machine. Voor zitten vaste aluminium monobloc remklauwen met elk zes zuigers en dikkere remschijven met een diameter van 408 mm. Optioneel kun je de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) bestellen met 410 mm schijven op de vooras en 390 mm schijven op de achteras. Standaard op iedere 992 GT3 RS zijn gesmede lichtmetalen wielen met centrale vergrendeling. De bandenmaat is 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter.
DRS
Je zag het al even in de titel: DRS. De 992 GT3 RS is de eerste Porsche met een Drag Reduction System wat we natuurlijk kennen van de Formule 1. Op het stuurwiel zit een knop waarmee je de DRS kunt activeren. Geactiveerd, zal de auto de actieve aerodynamica binnen een bepaald bereik platter leggen. Dit zorgt voor een lage luchtweerstand en maakt hogere snelheden op rechte stukken van het circuit mogelijk. Zowel vleugels aan de voorzijde aan de auto als de achtervleugel zijn verstelbaar met DRS. Voor het eerst heeft de GT3 RS ook een luchtremfunctie om de auto sneller tot stilstand te krijgen.
Koelopeningen voor
Waar we het ook over moeten hebben is de voorzijde van de auto. In het intro had ik het over de meest onpraktische GT3 ooit. En dat klopt ook. Normaal gesproken heb je voorin een bagageruimte in een 911. Met de 992 GT3 RS heeft Porsche ervoor gekozen om hier grote koelopeningen te plaatsen. De lucht gaat door die openingen heen, via vinnen naar het dak en zo komt de koude lucht terecht bij de motor. Dit zorgt voor lagere inlaattemperaturen aan de achterkant.
De koelopeningen aan de voorzijde nemen het werk over van de luchtinlaten die normaal gesproken achter zitten. De openingen in de achterschermen van de nieuwe 911 GT3 RS worden alleen gebruikt om de aerodynamica te verbeteren.
Rijmodi
Geen Sport Plus op de 992 GT3 RS. De rijmodi bestaat uit Normal, Sport en Track. Met Track kun je de demping van de voor- en de achteras instellen. Het is sowieso druk op het stuurwiel. Er zitten maar liefst vier afzonderlijke draaiknoppen. Het onderstel (PASM) is in te stellen, maar ook de tractiecontrole en het Porsche Torque Vectoring (PTV+) systeem. Kortom, ontzettend veel variabelen om mee te spelen.
Gewicht
De nieuwe Porsche 992 GT3 RS heeft een gewicht van 1.450 kg. Onder andere de portieren, de voorschermen, het dak en de voorklep zijn gemaakt van carbon. Het materiaal is nog op meer plekken terug te vinden in het interieur, zoals bijvoorbeeld de stoelen.
Clubsport en Weissach
Gratis, Porsche en gratis? Ja dat lees je goed. Gratis kun je het Clubsport-pakket meebestellen. Je krijgt dan een stalen rolbeugel, een handbrandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder.
Wat dan wel weer een meerprijs heeft is het Weissach-pakket. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn dan van zichtbaar carbon. Ook de stabilisatorstangen voor en achter, de koppelstangen, een deel van de achteras en zelfs de rolbeugel is gemaakt van carbon.
Een ander leuk onderdeel van het Weissach-pakket zijn de PDK-schakelpaddles met magneettechnologie. Daarmee voel je een duidelijke klik met het op- en terugschakelen. Een knipoog naar de racerij. Last but not least: Magnesium gesmede wielen. Alleen optioneel verkrijgbaar als je ook voor het Weissach-pakket kiest.
Prijs en beschikbaarheid
We vertelden je graag wat de nieuwe Porsche 992 GT3 RS moet gaan kosten. Helaas is dat nog niet bekend. De importeur zegt spoedig met informatie te komen. Vanaf november kun je kwijlen bij de Porsche Centra, dan staat ‘ie bij de dealer.
Edge zegt
Het is absoluut niet de 911 die ik zou bestellen, maar ik vind het wel weer heel erg gaaf geworden. Dit is allemaal zo extreem dat je je afvraagt of er überhaupt nog ruimte is voor een GT2 RS later in de levensfase van de 911 van de 991 generatie.
b00st zegt
Porsche 992 GT3 DRS had logischer geweest. Wat een beest!
jjcp zegt
Dat stukje over die koellucht klopt volgens mij niet helemaal. Lucht die door een radiator gaat is natuurlijk nooit koeler dan omgevingslucht. Die extra verticale vinnen op de frontkap zijn ervoor om die lucht weg van het dak te krijgen richting de flanken. Boven het dak en tussen de vinnen op het dak stroomt dan alleen koele buitenlucht zonder vermengd te zijn met de warmere luchtstroom vanuit de radiatoren. Zo begrijp ik het althans.
g60gti zegt
Klopt wat je zegt!
Dutchdriftking zegt
Wat een machine. ik heb het idee (wellicht fout) dat bij vorige modellen de verschillen tussen de GT3 en de GT3RS best meevielen. Het was een beetje Turbo en Turbo S naar mijn idee. Bij de 992 zijn de verschillen tussen de Turbo en de Turbo S groter, (de Turbo is iets meer richting de GT modellen, en de S gewoon de snelste, maar luxe) en bij de GT3 en de GT3 RS zijn de verschillen nu ook wel duidelijk. In het verleden moest het altijd de S of de RS zijn, omdat je de dikste wilt. Nu vind ik de ‘gewone’ uitvoeringen wellicht fijner. Past ook iets beter bij mijn kunnen.
sander1980 zegt
Ik weet het niet, maar de RS van de 991 generatie ga je ook echt niet verwarren met een reguliere GT3.
Remi Vingerhoedt zegt
Hij kost zoals ik het hier lees op carwow 211.351,40€
jeroenm83 zegt
….en een maand later jouw getallen, maar dan wat gehusseld. Het zal vast beginnen met een 3.
Maar wat een apparaat zeg. En een DRS-knop. Dat is toch wel echt heel bruut. Zoals ze schrijven: een circuitbak met kenteken. Heel dik.
jippie zegt
Als je de verschillende 911’s moet vergelijken met pornofilms dan is dit wel degene waarbij ik afhaak. Waarbij andere uitvoeringen erg lekker en soms op de rand zitten is de GT3RS er duidelijk overheen, bah!
petroldrinker zegt
De meest hebberigmakende auto die je gewoon in de showroom kan kopen van dit moment, maar dan wel 1 in GCC specs zodat er geen OPF op zit!!
kennone zegt
Die opf kan er gewoon tussen uit of leeg gehaald worden. Net als de katalysator, gooi daar een moor 200 cels race exemplaar tussen en je komt gewoon door de APK
petroldrinker zegt
En als die uit de gcc komt is ie er al uit, hoef je dat zelf ook allemaal niet meer te doen, en is ie nog gewoon origineel, dus geen gezeik van mensen als je hem verkoopt…
Stefje zegt
En als ie uit de gcc komt weegt ie meer, werkt de gps niet, en is ie anders in elkaar gezet. Nee dank u.
petroldrinker zegt
Klopt weegt iets meer ivm de airco systeem die groter is,gps gebruik ik toch niet, heb ik google maps voor op de telefoon…
thezonda zegt
Op de belgische website van Porsche staat dat de vanafprijs €240.186,99 is. €50.000 verschil met een ‘gewone’ GT3.
Stefje zegt
Dan wordt je ook in Belgie genaaid tegenwoordig, al zij het aanzienlijk minder dan in NL. Auto kost in Dld €230.112,-.
De Nederlandse prijs zal dan zijn plus de bpm. Dat is €72.861,-. Dus NL prijs rond de €307.000,- (BTW is ook hoger, ongeveer 4k).
@Redactie; deze som hadden jullie an sich ook prima zelf kunnen maken om een inschatting te geven van de NL prijs.
ghini zegt
Gezien alles wat je meer krijgt tov gt3 vind ik dat verschil erg meevallen..
kniesoor zegt
Fascinerend apparaat. Benieuwd hoe ver onder de 7:00 deze de ‘Ring rondgaat.
L zegt
Ik zeg het niet vaak meer… maar deze nieuwe auto maakt mij zeer hebberig!
Porsche kennende zal t weer schitterende techniek zijn.
Ik kijk er naaruit hem met 9000rpm voorbij te horen janken op de nurburgring.
pindakoning zegt
Wat een merk dat Porsche! Deze afkraken obv uiterlijk kan je niet doen als je het filmpje -over de achterliggende techniek- heb bekeken.
Ik dacht dat ze de top hadden bereikt met de Cayman GT4 RS, maar dit lijkt nog specialer te zijn
dt89 zegt
Ter info
Op de Belgische site kan je hem al samenstellen. Vanafprijs van € 240k.
jjcp zegt
Op de NLse site ook……vanafprijs €325.000……..pijnlijk verschil😓
flatsix010 zegt
Mooie toevoeging: als je voor de cup R banden kiest kan deze meer g-krachten generenen dan de Cup auto in de bochten.