Nou ja, de snelste straatlegale auto op de ‘Ring dan.
Het absolute record staat namelijk nog steeds op naam van wijlen Stefan Bellof, het Duitse racetalent dat in de jaren ’80 vaak vergeleken werd met Ayrton Senna. Bellof knalde in een Porsche 956 met Rothmans-livery de groene hel door in een ongelooflijke 6:11.13 minuten. Opdat wij niet vergeten.
Lange tijd werd dit record gezien als een tijd die nooit meer uit de boeken gaat, al is het maar omdat er tegenwoordig niet meer met het snelste spul geracet wordt op de Nürburgring. Stiekem komen we met ‘gewone’ auto’s voor de straat echter langzaam maar zeker in de buurt van de toptijd. Porsche meldt ons namelijk dat de nieuwe 911 GT2 RS het record voor straatauto’s aangescherpt heeft naar 6:47.3 minuten. Porsche negeert daarmee overigens het bestaan van de elektrische NIO EP9, maar soit. Enfin, de tijd is nog een halve minuut langzamer dan die van Bellof, maar er wordt nog steeds verrassend veel progressie geboekt op dit vlak. Porsche’s meest recente hypercar, de 918, deed een rondje ‘Ring bijvoorbeeld in 6:57.
Collega @willeme schreef onlangs al dat de nieuwe über-911 bloedsnel is. Journo’s hadden de auto al geklokt op 6:56. Maar nu blijkt ‘ie dus nóg harder te kunnen gaan. De toptijd werd onder toeziend oog van een notaris gezet. Wel zo handig, daar er nog wel eens akkefietjes ontstaan over de legitimiteit van ‘Ring-tijden. Porsche was met twee 911 GT2 RS-en uitgerukt naar de Eifel en de auto’s deden direct vijf ronden op rij onder de 6:50. Achter het stuur zaten overigens Lars Kern en Le Mans-winnaar Nick Tandy. Hoge Porsche-pief Andreas Preuninger is trots op de consistentie van de 700 pk sterke turbo-raket:
De 911 GT2 RS toont zijn klasse niet alleen met het record, maar ook door zijn constante presteren. Dat dit met twee auto’s en twee rijders is gelukt, maakt ons extra trots. Het toont aan dat de 911 GT2 RS dit keer op keer kan presteren.
Porsche heeft al bewegend beeld vrijgegeven van de recordpoging. Ve hev done it!.
UPDATE: er is nu ook een onboard video van de hele ronde.
Dat is gewoon absurd snel. En dat Porsche dít uit een 911 weet te persen maakt mij alleen maar meer benieuwd naar wat de Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG Project One.
https://m.youtube.com/watch?v=Fh8_2zQZ3xM&feature=youtu.be < Volledige on-board van het rondje. Bron: Instagram @Porsche
@godofracing: thx, ik ram ‘m er even bij/op.
Bizar man. 10 seconden sneller dan de 918 wat op het moment hoogstaande techniek is. Toch knap van Porsche dat ze dit weer weten te presteren. Ook al ziet het ding eruit als een kermisding.
@viezefreddyw: zet je ook aan het denken of de hybride techniek niet nog steeds wat te zwaar is.
@janjansen: Weet ik zo niet eigenlijk. Volgens mij weegt de 918 net geen 1700 kilo. Volgens mij weegt de GT2 RS net geen 1500 kilo. Het scheelt al gauw zo’n 200 kilo dus. Best veel, maar de 918 is wel echt een technisch hoogstandje met een snellere sprint naar de 100 en een hogere topsnelheid.
@viezefreddyw: banden zijn nu anders dan toen. En vooral, een aantal bochten op de nordshleife zijn heraangelegd en waarschijnlijk sneller dan voordien.
Die Neo is nog 1,4 seconde sneller dus nee helaas voor Porsche niet de snelste. Wel de snelste RWD en de snelste in serie gebouwde auto.
@w0o0dy: en de Lanzante p1 LM
@woudloper: ja idd
https://youtu.be/U4UD2N0EAdo
@jaapiyo: 5 ronden op rij staat volgens mij nergens. Wel hebben ze 5 keer een tijd onder de 6:50 gereden met twee auto’s. Hoeveel rondjes en hoeveel uren daarvoor nodig waren is volgens mij nergens gemeld. En ff de tekst aanpassen ivm de recordtijd van de Neo.
@w0o0dy:
@jaapiyo: oh, waar haal je dat vandaan? Maar toch… Neo was sneller.
https://youtu.be/mcepG9Twa_8
@w0o0dy: uit het ronkende pb van Porsche. Dat van de NIO heb ik nog even toegevoegd voor de volledigheid. Kennelijk ontkent Porsche het bestaan van die auto.
@jaapiyo: de NIO bestaat voorlopig niet, in productie…
@onehp: dat weet ik, dat weet jij, maar dat weet NIO niet.
@onehp: feit is dat het ding straatlegaal is.. en dat er minimaal 1 geproduceerd is. Dus geen record zonder allerlei mutsen en maten voor Porsche.
@w0o0dy: nio ep9 is geen straatlegale auto…
@bmwfreak038: de auto is wel straat legaal maar de banden waren dat niet.
http://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/nextev-2016-electric-hypercar-revealed/
@w0o0dy: dus is de porsche de snelste ..
@onehp: 7 stuks geproduceerd.. dus wel degelijk in productie.
@w0o0dy: maar het record is niet gereden op straatlegale banden, volgens mij.
@w0o0dy: tis maar wat je productie noemt. Maar goed, maakt mij verder niet uit. Geen van beide auto’s ga ik kopen ;)
Haha, in de buurt van het all time record. Scheelt slechts 36,17 seconden. Duurt nog wel ff voordat we dat ingehaald hebben
@mrrallycross: ja het is nog een flink gat. Maar toch vind ik het bizar met hoeveel seconden ze telkens die records aanscherpen. Waarschijnlijk een gevalletje decreasing gains, maar toch.
@mrrallycross: Dat gaat nog wel wat rollen edet kosten denk ik. Dit is al zo snel
Flinke prestatie zeg! Ik zag in een vlog van Misha Charoudin hij dit ook zo had geschat (6:48) maar dat was getimed met een telefoon. Het is zelfs nog sneller dus.
Schitterend! Nu alleen alle carbon delen mooi in carrosserie kleur mee spuiten en hij is nog mooi ook!
Dat is wel echt bizar rap. En dat met alleen RWD. Mooie prestatie.
@trustmeiamanengineer: Had AWD de rondetijd niet alleen maar langzamer gemaakt door het extra gewicht?
OT: bizar snelle tijd. Ook mooi om te zien hoe snel de techniek kan gaan. De 918 was een aantal jaar geleden zo ongeveer een van de snelste auto’s die je kon kopen. Die heeft het nu al lastig met een 911 die een fractie van zijn prijs kost.
@berlinetta: met 700pk denk ik dat de grens van maximale tractie op twee wielen wel bereikt wordt, dan is awd wel gunstig…
@davelepeef: Een P1, LaF of een F1-auto hebben ook rwd en die rijden voor zover ik weet prima. Zelfs Koenigsegg doet het zonder rwd en die zetten ook toptijden neer. Op een racebaan is awd niet noodzakelijk.
@berlinetta: Misschien is mijn punt eigenlijk dat elektronische sturing je redding is bij 2wd icm dergelijke vermogens. Alle auto’s die jij noemt gaan bij vol gas alle kanten op zonder regeling; met awd zou dat beter zijn. Awd geeft per definitie een betere krachtsoverdracht, maar indd met een aantal nadelen.
@davelepeef: Porsche heeft 2/3 van het gewicht achteraan, onder acceleratie waarschijnlijk 75%. Dus 3/4 4wd = 3wd? Veel downforce helpt ook…
@Onehp: hebben jullie aandelen rwd ofzo :) Ik beweer niet dat de auto sneller z’n rondjes doet met awd, er zijn immers een aantal nadelen. Ik denk gewoon dat er een bepaald vermogen is puur door elektronische regeling nog fatsoenlijk aan de straat te smeren is. awd kan daarbij een oplossing zijn, met wat nadelen. Vraag is dus waar een soort break-even punt ligt. In de rallysport is dat bijvoorbeeld ondanks lagere vermogens (liever koppel) allang bereikt.
@davelepeef: er is een aantal…
@p993: sorry ;)
Niet vergeten dat toen de 918 de recordtijd reed de knik bij Flugplatz nog niet afgevlakt was. Dat is nu wel het geval en ook andere delen zijn aangepast en hebben beter asfalt gekregen. Vandaar ook de grote sprong qua tijden denk ik.
@remus1997: en dat maakt Stefan Bellofs record natuurlijk des te meer bizar!
Als het ding nou nog een beetje aan te zien wordt, hebben we een topper. Want man, zoals ‘ie er hier bij staat vind ik het best een lelijkerd!!
@davelepeef: misschien was het allemaal wel niet te realiseren als die wat mooier gemaakt werd.
@bmwfreak038: tot zekere hoogte cast niet. Maar die zwarte (kale?) delen icm met die gele body met zwarte accenten… Dat had best wat beter gekund. Maar hey, mijn mening…
Het circuit was ten tijde van Stefan Bellof toch korter? Zijn ze relatief gezien dan niet al sneller dan zijn record?
“Owing to construction of the the track’s Grand Prix circuit, a bypass was added to the Nordschleife in 1983, shortening the track from 14.2 miles to 12.9 miles. As a result, the 1983 Nurburgring 1000km was held on the 12.9-mile Nordschleife, marking the only time top-level Le Mans cars raced on this configuration.” — http://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/news/a32791/nurburgring-record-stefan-belof-porsche-956/
@Gulli: de 956 is toch geen straatlegale auto, maar een race auto? dat maakt dit dus zowiezo geen relevante vergelijking? Of zeg ik nu iets geks.
@bmwfreak038: dat klopt, maar het is wel de vergelijking die dit artikel maakt, en de ‘ultieme’ tijd die er tot nu toe gereden is. Daar is elke fabrikant naar op zoek, om die ooit te verslaan.
Wat dat betreft zou je ook een glasvezelkabel over de hele lengte van het circuit kunnen leggen en er 1 foton doorheen kunnen sturen. Dan is dat je nieuwe ultieme tijd, ga die maar eens verbreken met iets dat meer massa heeft dan 0 ?
@gulli: haha, ik snap het wel hoe zou het zijn als fabrikant, dus porsche heeft zowiezo al het record hoe dan ook zo kun je de discussie helemaal teniet doen als je zou willen.?
Het gaat belachelijk hard, voor min of meer normale stervelingen (u & ik) niet te doen. Ik moet bij het horen van ‘GT2’ altijd aan de test van de GT2 door Clarkson: https://www.youtube.com/watch?v=wUGYbvOQoWQ
@ghengiskhan:
Precies daarom zou ik deze auto verkiezen boven elke andere. Auto’s in dit segment horen je angst aan te jagen. Een surplus aan woeste power kunnen omzetten in ongekende snelheid zonder daarbij tussen zes plankjes te eindigen is zó ’thrilling’!
@Original_Arnoud: koop dan lekker een Noble ipv een Porsche vol beschermengels… De 993 GT2’s zijn te duur geworden dus bij Porsche heb je weinig te zoeken dan ;)
Blijft een saai lelijk ding. Ook al doet hij de ring in 5min,wordt er nie warm van. Die 956 daarintegen
@trolle: ohja, wat hadden ze moeten doen om dat ding niet saai te maken dan? Micky Mouse op de motorkap moeten tekenen. Een agijn op de deuren moet schilderen? Of misschien een roofscoop met uitstekende tong erop moeten plakken?
Ik snap best dat je de zoveelste 911 wel eens zat bent, maar dit is toch geen saaie auto qua uiterlijk ..
@87sandyd: wtf is een agijn!? Ik ga het meteen ff google’en
Word! Vooral met die lelijke kleurstelling… Functioneel zal het allemaal wel zijn, maar het is doorgaans toch een straatwagen. Doe dan maar zo’n spoilerloze GT3, of wat was het ook al weer, in een lekker klassiek kleurtje. En ik zou dan wat extra’s lappen voor zo’n leuk geruit motief op de stoelen, zoals porsche in het verleden zo goed deed :D
@davelepeef:..
@trolle …
Voor een auto waarvan men zegt dat de lay-out niet klopt doet Porsche het toch niet slecht. De motor op de “verkeerde” plek hebben liggen en toch de benchmark kunnen neerzetten. Valt de prijs van dat ding alleszins mee….
@rick-dos: Dan vraag je je toch af wat ze bereiken als ze 700 pk in een Cayman flikkeren ;)
@rick-dos: we gaan het zien als McLaren een 720LT oid bouwt en die over de ring jakkert.
De NIO stond op slicks. Deze GT2 RS als het goed is op straatbanden.
@jangerrit_klok: waarschijnlijk op Michelin Pilot Sport Cup 2… Maar waarschijnlijk een speciale versie die noch extremer is, maar nog steeds straatlegaal inderdaad.
@woudloper: ja idd
https://youtu.be/U4UD2N0EAdo
Is dat niet even snel als een Zonda R..?