Bij Peugeots nieuwste elektrische concept draait het allemaal om geluid. Niet van de aandrijflijn, maar het geluid dat uit de vele speakers komt.
Gisteren lekte de kleine cabrio van Peugeot al, vandaag krijgen we de informatie. De FRACTAL is vooral een rijdend lab met innovatieve technologieën, waarbij de akoestiek centraal staat.
204 pk
De FRACTAL is elektrisch, en uitgerust met 2 elektromotoren van beide 102 pk sterk. Zijn 40 kWh-accupack moet hem 450 km bereik geven. De auto is 3,81m lang en 1,77m breed, en staat op 19 inch wielen met een korte overhang aan beide kanten.
Hij beschikt over verstelbare rijhoogtes, in de stad heeft de FRACTAL 11 cm bodemspeling, op de snelweg verlaagt dit naar 7 cm om het accupakket te sparen, en bevat naast een hologafisch head-up display (HUD) ook 3D-geprinte onderdelen. Daarnaast kan hij inductieladen.
‘9 1 2’ geluidssysteem
Net zoals die ene griet met dat irritante liedje is de FRACTAL al about that bass, maar in tegenstelling tot haar is de Peug een vedergewichtje, hij weegt slechts 1.000 kg. Het geluidssysteem is 9 1 2 gedoopt, een evolutie van de klassieke 5.1 of 7.1 surroundsystemen.
De verdeling is als volgt: drie mid/high-range speakers voorin, twee tweeters, twee woofers en een subwoofer. Achterin vind je twee mid-range speakers, twee tweeters en een woofer. Volgens het bericht van Peugeot bevat de FRACTAL tactile bass systems built into the back of each seat. Dat zal fijn trillen.
De Franse high-end audio specialist FOCAL maakte het linnen vezelmembraan voor de speakers en ook freaky deuntjesmaker Amon Tobin werkte er aan mee, als soort van sound consultant (of wat daar ook maar het Franstalige equivalent van is). Ook maakte Tobin de geluidssignatuur die je hoort als je de deuren via je smartwatch opent.
Focal is echt goed! Heb het me ooit laten adviseren door specialisten en sindsdien altijd in mijn auto’s aan boord.
Wel een heel gaaf bakkie!
Nu nog de motor uit de rcz R erin!
Maak dan! Peugeot. Altijd maar dat geconcept..
Ziet er goed uit
Zo n vierkant stuur lijkt me niks