Het klonk hoopvol voor de zonne-auto van Sono Motors genaamd de Sion, maar het bedrijf trekt officieel de stekker uit hun eerste auto.
Je hebt het recent vast gevolgd: Lightyear heeft wat problemen. De poging tot revolutie als EV van Nederlandse bodem heeft voldoende goede ideeën, maar de uitvoerende fase blijkt lastig te zijn. Desalniettemin is het meest recente nieuws dat ze gewoon doorgaan. Het USP van de Lightyear-EV’s moet simpel zijn: dankzij zonne-energie kun je de auto efficiënter om laten gaan met zijn batterij. Dat idee is overigens niet uniek voor Lightyear.
Sono Motors
In Duitsland is namelijk het bedrijf Sono Motors ook bezig met een soortgelijk project. Hun eerste auto, de Sion, is meer een compacte B-segmenter dan een grote sedan zoals bij Lightyear. Het idee is echter hetzelfde: de hele auto zit vol met zonnepanelen om zo extra acculading op te leveren. Het is een nobel idee en initiatieven als de World Solar Challenge bewijzen dat zonne-energie kan werken. Is het de toekomst? Dat moet blijken.
Sono Motors kapt met de Sion
De toekomst is in ieder geval niet te vinden in de Sion. Sono Motors kondigde vandaag aan dat ze gaan stoppen met de kleine zonne-auto. Je zou eenzelfde soort hommeles verwachten als Lightyear, want ook Sono moest nog hengelen naar investeerders zonder nog auto’s te kunnen leveren. Toch betekent het absoluut niet het einde van Sono.
Nee, zoals je op onderstaande foto kunt zien is Sono bezig met andere projecten op het gebied van zonnepanelen en transport. Het bedrijf heeft los van de Sion 23 klanten die zij helpen met zonnepanelen, waaronder bus- en truckfabrikanten. Volgens Sono kan het niet uitbrengen van de Sion zorgen voor een betere inzet van die andere grootschalige projecten en dus zetten ze de personenauto in de ijskast. Jammer, want met een aanschafprijs van rond de 20.000 euro die Sono in het achterhoofd had, was de Sion best een goede deal.
Grappig genoeg deelt Sono bovenstaande foto nogmaals voor de bijbehorende aankondiging, maar dan met de Sion eraf gehaald. Sono zegt wel dat de Sion hun de nodige kennis heeft opgeleverd en het project zeker niet voor niks is geweest. We zijn benieuwd of we nog wat gaan horen van het bedrijf wat betreft personenauto’s.
shicomm zegt
Niet zo heel erg gek.. bodemloze put sono krijgt nu iig de stront over zich heen die ze verdienen..
Eerst paraderen bij de pers hoe revolutionair je autootje wel niet is en dan vervolgens backers voor de bus gooien omdat het geld op is ?
Ze moeten zich diep schamen voor dit wangedrag..
steephh zegt
@shicomm Als backer weet je toch dat de kans aanwezig is dat dat kan gebeuren? Zeker bij een product wat zo bleeding edge is qua ontwikkeling.
mjpamsterdam zegt
Echt heel spijtig. En dat zeg ik als “ petrol-head “ .
steephh zegt
@mjpamsterdam
Je kan tegelijkertijd dit toffe techniek vinden maar ook petrolhead zijn! Het een sluit het ander niet uit 😁
560pk zegt
Wanneer komt de **BREAK**, met dezelfde kop maar dan met “lightyear” ipv “sono”? Ze hebben tenslotte al 9 miljoen binnen om door te starten van de geschatte 1 miljard die nodig is om de productie van model 2 op te starten
Hubert zegt
Erg jammer.
Concept was prima.
kniesoor zegt
Nieuwste bedrijfsslogan : ‘Sono morto’ . . .
harrie zegt
Nu gratis geld lenen niet meer bestaat valt het ene na andere zombie bedrijf om.
Wat dat betreft had Tesla jarenlang de timing beter voor elkaar mee met jaren vandalende rentes, anders hadden ze het ook niet gered.
fanboy zegt
@harrie: En natuurlijk de überhaupt de tijd met veel voordelen voor de EVs zelf en stimulans voor EV bouwers. Dat is nu allemaal niet nodig.
cossiekiller zegt
Die Sion ging wel voor bijna 30k€ gaan ipv 20.
Toch vrij duur voor een interessante, maar lelijke auto…