![Nissan GT-R Hybrid](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Nissan-GT-R-Hybrid.jpg)
Het gerucht dat de opvolger van de huidige Nissan GT-R een hybride zou worden hing al een tijdje in de lucht, maar het lijkt nu bevestigd te zijn door een hoge pief van Nissan.
Vanaf het moment dat Nismo/Nissan een samenwerking aankondigde met Williams Advanced Engineering werden de geruchten alleen maar sterker: de toekomstige GT-R zou beschikken over een hybrideaandrijflijn. Nu lijkt dat te zijn bevestigd door Andy Palmer, een man die wel vaker onthullingen doet over de toekomstige GT-R:
“There is an inevitability about electrification of all cars in the future, and there is the very real prospect of enhancements coming from this and ending up on a sports car like the Nissan GT-R. The electric systems can fill in the gaps in the torque curve and offer genuine performance gains, as well as lowering emissions. It’s win-win, and I’d expect to see some form of hybridisation on the next generation of car.”
Zoals je kan lezen geeft hij niet voor de volle 100% toe dat de GT-R een hybride gaat worden, maar reken er maar op dat ze aan iets werken. Williams heeft namelijk een KERS-systeem met een vliegwiel op de plank liggen dat gemakkelijk gebruikt kan worden.
Dit vliegwiel is onder andere al te vinden in de Porsche 911 GT3 R Hybrid, Audi R18 e-tron quattro en de Porsche 918 RSR. Of je zo’n KERS systeem/vliegwiel wil bestempelen als een volledige hybride is natuurlijk maar de vraag. Wellicht dat Andy Palmer daarom redelijk voorzichtig is in zijn bewoordingen.
Palmer wilde verder nog verklappen dat de nieuwe GT-R elk jaar fijngeslepen zal worden, net zoals dat met de huidige GT-R het geval is. Elk jaar zou de nieuwe GT-R (R36) weer een tandje sneller moeten worden op de Nürburgring. (via: autocar.co.uk)
Foto via Autojunk
Opzich niks mis mee. Doel van de auto is nog steeds zo vlug mogelijk een circuit te berijden. Als dit er een steentje aan bij kan dragen, so be it.
Zolang het maar niet gebruikt gaat worden voor brandstofbezuiniging en weet ik veel wat voor andere groene ideeen.
@jack_abarth:
Wat is er op tegen om meer vermogen en minder verbruik/uitstoot te realiseren? Met andere worden de prestatie/kosten verhouding te verbeteren.
@glashelder:
Ik doelde er meer op dat niet het hoofddoel groen moet zijn/worden.
@jack_abarth: dat zou het juist wel moeten zijn!
@johannes79: ja hoooor een 600pk blok hybride maken omdat het allerbelangrijkste is dat die 1 op 15 haalt??
@johannes79: Nee zou het niet. Ik zou niet zeggen dat het slecht is om wat groene dingen aan je supercar project toe te voegen maarrrrr een supercar is er niet om zuinig te zijn (daar koop je hem ook niet voor)
‘T zal vast en zeker heel dik worden!
Viel te verwachten, maar Nissan heeft genoeg ervaring met elektriciteit. Kan zeker iets moois uitkomen.
Overigens lijkt het me als eigenaar wel irritant dat ze de auto ieder jaar verbeteren. Of is het mogelijk dat je eigen auto daarna ook aangepast kan worden?
@berlinetta: Licht eraan of het een (software) update betreft, of fysiek andere onderdelen etc.
@berlinetta: Wat moeten de Porsche eigenaren dan wel niet denken.
Je koopt een auto zoals deze is, je weet op voorhand ook dat er zeer waarschijnlijk een facelift komt.. dat is nu eenmaal zo.
Verbeteringen blijven komen en dat weet je gewoon als je een auto koopt.
@berlinetta: Vind dat wel beter eigenlijk, de Nissan GT-R is gewoon perfect vind ik, waarom radicaal veranderen zoals uiterlijk en performance etc. Gewoon als Porsche subtiel en klein beetje veranderen, m.a.w kies ik voor evolutie in plaats van revolutie.
Eerst maar eens afwachten hoe die opvolger er precies uit gaat zien…
Hè?, gaat er nu niemand “meuslibak” roepen?
huh? titel zegt officieel, maar er is nog niks officieels
als ze net zoiets gaan doen als Fisker in de Karma heeft of zo, is het misschien wel leuk. Als het maar geen opgevoerde Prius gaat worden, dat zou het imago wel schaden
Volgens mij is het ook nog niet officieel het zou mogelijk worden en hopelijk blijft dat zo.
Ene kant zit ik wel met een dubbelgevoel, ik vind de R35 een ongelofelijke mooie bak gaat het lukken om er een verbetering van te maken? Zolang de hybride een meerwaarde wordt en het geluid behouden blijft vind ik het geen probleem.
@agera: mijn probleem is vooralsnog: batterijen zijn zwaar. Nog té zwaar in mijn ogen. Misschien leuk voor een 0-100 sprintje, maar niet lekker als je door een bocht moet of langer dan 20minuutjes gaat rijden. Dan is het namelijk loos gewicht..
@lambo4all: Laten we hopen van niet, misschien dat het anders is tegen die tijd wie weet?
Volgens mij zit niemand te wachten op nóg zo’n hybride supercar, al helemaal niet op een hybride gtr.
p.s. ik ben zo blij met mijn naam :p
Ik word hier niet blij van.
Ik wou net een GT-R bestellen, zonder hybride uiteraard Ik zal me maar haasten
het zal ongetwijfeld weer een geweldige auto worden maare ik snap de strategie van nissan niet helemaal want wie wil er nou een auto kopen die elk jaar later al weer opgevolgd wordt door een nog sneller en beter model!!
En als t niks wordt hebben we altijd nog de tweedehandse gt-e van nu, topwagen!