
Vanaf nu geen Bratwurst maar croissants bij de lunch voor Opel-medewerkers.
Uiteraard was de overname van Opel en Vauxhall door het Franse PSA al een poosje bekend. Bij dergelijke deals moeten echter flink wat hordes worden genomen voordat de champagne uit de ijskast mag. Vandaag werd bekend dat dat het geval is en dat Opel officieel bij de Franse autogroep hoort.
Opel maakte maar liefst 88 jaar deel uit van General Motors, dat steeds meer de focus verschuift naar merken buiten Europa. Dat de Amerikanen van de Duitse fabrikant af wilde kwam dan ook niet als een verrassing. Opel ziet intussen het zonnetje weer schijnen. Door het huwelijk met PSA is de groep in één klap de tweede autobouwer van Europa (na VW) met een marktaandeel van 17% en dat biedt perspectieven.
Zo is Opel van plan om per 2020 weer winstgevend te zijn. Om dat te bereiken worden diverse nieuwe Vice Presidents en board members aangesteld. Het merendeel is afkomstig van PSA. De personen die worden vervangen blijven werkzaam bij General Motors.
PSA en Opel werkten al samen en dat resulteerde in tot dusver in vier modellen. De eerste is al te koop, da’s namelijk de Opel Crossland X. In de herfst komt de Grandland X en volgend jaar staat de introductie van de nieuwe Opel Combo op het programma. Het vierde model is de opvolger van de Corsa, die in 2019 z’n opwachting maakt.
Foto: heel veel Opel Insignia’s
Nu is een duitse auto ineens niet meer voor iedereen haalbaar..
Opel, das voiture.
Nu maar hopen dat Peugeot iets kan leren vwb betrouwbaarheid van Opel. Want dat is best wel een dingetje
@terazino: Dat is zelfs bij Duitse merken een dingetje. Ik heb 2 Peugeots gehad de laatste jaren 0,0 problemen gehad. Voor de 407 Coupe een Audi, alleen maar ellende.
@terazino: Jep, huidige 1.4 turbo’s en de handbakken bij Opel van de afgelopen 8 jaar zijn echt extreem betrouwbaar…
Ik dacht dat Duitsers geen grappen maakten..
Nieuwe Combo zal wel een Berlingo/Partner-kloon worden lijkt me.
Niet dat de Duitse merken nog geweldig zijn, maar het wordt straks echt Franse bagger :’)
@faalhaas: verklaar je eens nader… feiten graag.
@406_v6: Peugeot 307 en Renault Laguna II
@peugeot307: mja, jij hebt wel recht van spreken.
@peugeot307: wat heeft een Renault Laguna er dan mee te maken??
@peugeot307: in dat rijtje “franse” auto’s hoort de Mercedes W211 ook thuis. Zelfde kwaliteitsniveau.
@mashell: ik denk dat je de W210 bedoelt? De W211 erg weinig mis mee..
@peugeot307: als dat het enige is….
@rufctr01: dat zijn de ergste…
Als ze het maar bij de croissants houden en niet aan de ‘Vin Rouge’ gaan bij de lunch, net als hun Franse collega’s.
@numpty: croissant met braadworst, lekker!
https://i.ytimg.com/vi/JQugEZOrZSc/maxresdefault.jpg wat zal het daar episch aan toe gaan…
Wordt het nu Opél of Opèl?
@sketcher: Opelle natuurlijk!
@sjoerd95: Peugeopelt
Dat gaat een leuk museum worden als ze deze drie merken combineren. De enorme geschiedenis van Opel gecombineerd met die van Peugeot en citroen. Geen concern ter wereld met meer heritage.
@lekbak: alleen jammer dat we nooit een Opel “Regent” 8 cylinder zullen gaan zien… die werden allemaal door GM teruggehaald en “verschrottet” ?
@lekbak:
Leyland………………..ooit British.
@desjonnies: bestaat dat nog dan?
@lekbak: daar doen musea nooit echt mogelijk over.
@mashell: mogelijk? moeilijk!
Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen! Denk dat beide partijen een hoop voor elkaar kunnen betekenen.
Het zal aan de EU liggen hoe dit uitpakt. Wie weet er de meeste om te kopen de Duitsers of de Fransen
@kraai:
Wat een flutargument weer uit de onderbuik.
PSA en Opel opereren in dezelfde markt maar hebben bieden een geheel ander publiek en daar zit de kicksaus. Dezelfde A en B segmenters, cross overs, ja zelfs bestellerts kunnen ze gaan delen.
Het delen van platformen en techniek zal enorm in de kosten gaan schelen en verder wordt door volumevergroting nog een slag gemaakt.
Daarnaast zal vooral PSA één troef kunnen uitspelen, namelijk die van de middeleeuwse Franse communistische arbeidsverhoudingen; ze hebben met Opel straks de mogelijkheid de productiefaciliteiten naar Duitsland over te hevelen als de Franse vakbonden zich teveel gaan reuren.
@desjonnies: en zo is het maar net! Als de Fransen wederom weer gaan staken verkast de productie gewoon naar Duitsland. Ik denk dat de socialisten in de vakbonden wel wat rustiger gaan worden