De kogel is eindelijk door de kerk, er komt een officieel onderzoek naar de brandende Tesla’s die de afgelopen zes weken opdoken in de Verenigde Staten en Mexico. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zal dit onderzoek gaan verzorgen.
Men ontkende lang dat er een officieel onderzoek naar de bescherming van het accupakket van de Tesla Model S nodig was, maar na twee ongevallen op Amerikaanse bodem is de maat toch vol blijkbaar. Officieel draait het onderzoek om het volgende:
Problem Description: Deformation/intrusion into the propulsion battery by roadway debris may result in a thermal reaction and fire.
Het probleem met de Model S lijkt vooral te zitten in de bescherming van het accupakket nadat er over een object heen is gereden. In dat geval kan het accupakket blijkbaar beschadigd raken en kan er een brand ontstaan.
Bij alle incidenten is overigens niemand gewond geraakt en bij de twee gevallen in de VS werden de bestuurders uitvoerig gewaarschuwd door waarschuwingslampjes en meldingen op het dashboard. In Mexico was dat niet echt mogelijk omdat de bestuurder door een muur reed en tegen een boom knalde.
Op de dag voor de eerste crash, 30 september, sloot het aandeel Tesla op een record van $193,37. Inmiddels is het aandeel weggezakt tot $121,58. Zodra er meer bekend is over dit onderzoek horen jullie dat uiteraard. (via: bloomberg.com)
Hoe CEO Elon Musk over de zaak denkt is te lezen in een blogpost van zijn hand.
str8six zegt
Dan heb ik voor jullie alvast het officiële onderzoeksuitslag: het komt door de accu’s.
motoragent zegt
@str8six: Wel grappig dat de branden dan voornamelijk in de neus plaats vinden, daar zit namelijk geen accupakket.
str8six zegt
@motoragent: minder grappig voor de bestuurder, dat dan weer wel.. ;-)
potver7 zegt
@motoragent: Dan is de Problem Description van de NHTSA dus ook fout…
motoragent zegt
@potver7: “…may result in a thermal reaction and fire.”, het is dus juist aan hun om er achter te komen of dit daadwerkelijk zo is.
valetparker zegt
Het komt door de Amerikanen en hun brakke kutwegen
kjeld zegt
En terecht, over puin heen rijden komt vaak voor. Maar normaal gaat er dan een uitlaad remleiding etc aan.
Maar dit is imo een zwakke plek, het zal wel resulteren in bodem versterking/keflar of zo. Gewicht, handling en prijs niet te goede kommend
motoragent zegt
@kjeld: Gewicht, prijs en handling is daarbij niet het grootste probleem, maar de koeling. Accupakket zit op de bodem zodat de rijwind het pakket kan koelen ;)
fit4fun zegt
@kjeld: een paar jaar terug had ik een 2de hands bmw 5 serie touring benzine automaat (2,5 liter). ‘s-Avonds laat naar huis gereden, was de hele dag storm geweest. Waarschijnlijk op een provinciale weg een takje klem komen te zitten tussen asfalt en kunststof benzinetank: lek, het druppelde letterlijk er uit. De volgende ochtend zag ik het pas, iets van 20 liter er uit gelopen naast mijn huis. Stel dat ik over een metalen voorwerp was gereden wat een vonk had veroorzaakt had het een stuk vervelender kunnen aflopen (Garage heeft er een nieuwe tank in gezet)
Vandaar dat ik niet zo ben geschrokken van de Tesla brandjes van de afgelopen tijd.
2800cc zegt
@fit4fun: Yo, op het eerste ogenblik lijkt er heel wat te staan in je tekst.. totdat je er even over na gaat denken. Oudere 5 serie touring met 2.5, dat is dus waarschijnlijk de 525TDS met Diesel? Die ontvlammen niet zo snel door een vonkje.
bozewolf zegt
@2800cc: Wat lul je nou, hij schreef er toch bij dat ’t een benzine was? Jij denkt dat BMW nooit 525i’s heeft gemaakt ofzo?
2800cc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
fit4fun zegt
@2800cc: 2.5 benzine, 523i touring, 170 pk, 245 nm
2800cc zegt
@fit4fun: In mijn enthousiasme heb ik daar inderdaad niet bij stil gestaan, voor straf zal ik mijn vriendin 20 inwendige stokslagen geven!
kjeld zegt
@fit4fun: Ik verbaas mij er altijd over dat mensen niet lijken te weten dat die cellen goed kunnen fikken. Bekijk dit filmpje zelf even http://youtu.be/QjkW3KUz5uo en realizeer je dat er erg veel van deze dingen onder zitten.
tupperware zegt
@kjeld:
Je kan je beter druk maken over het feit dat je dagelijks met zo’n accu in je zak loopt.
Onder een Tesla zit hij een stuk verder van je af dan in je telefoon.
Het onderzoek zal er wel toe leiden dat er een steviger plaat aan de onderzijde van de auto komt. Al is het maar om dit soort sensatienieuws te voorkomen.
motoragent zegt
Goeie zet van de olielobby…
wheelzzz zegt
Sterk betoog ook van Musk ook op basis van harde statistieken. Kans dat je in een benzine-auto affikt (inclusief veel grotere risico’s door de hogere verbrandingswaarde) is een factor 4,5 groter dan dat je een brandje meemaakt in je Tesla, die je dan ook nog waarschuwt om maar ns naar de kant te sturen en uit te stappen ipv meteen een uitslaande brand zonder al te veel kansen.
En dan als Tesla toch vragen om review door NHTSA is wel transparant.
fit4fun zegt
Onderzoek is er op nadrukkelijk verzoek van Tesla zelf dacht ik
robbie zegt
@fit4fun: zo zal het ongetwijfeld gespint gaan worden.
wheelzzz zegt
@robbie: het is in ieder geval wat Musk claimt in zijn blog. Als t spinnen is, dan liegt ie dus. Lijkt me riskant voor hem om te doen, want dat komt altijd uit als er zo’n overheidsorgaan bij betrokken is. Altijd wel een klokkenluider die dat ff fijntjes laat weten… Ik betwijfel of het een spin is.
melkkoe zegt
Voor dit soort gevalletjes is maar een remedie: De doofpot!
wouter_the_great zegt
Vlammen bevonden zich aan de voorkant?
Dat is de bedoeling. Heel het batterypack is zo ontworpen dat alle vlammen naar de voorzijde gestuurd worden. Het compartiment waar de passagiers inzitten blijft volledig onbeschadigd.
Bij beide ongevallen werd er over een metalen voorwerp gereden. De piekkracht bij het eerste incident was 25ton! Bij het derde ging de wagen door een muur en tegen een boom.
We zullen maar zwijgen over de pakweg 25.000 andere wagens die in dezelfde tijd in vlammen opgingen waarbij pakweg een 200 man het leven liet…
Tesla is nieuw, zo zijn de EV’s. Elk klein tegenvallertje wordt meteen vollop in het nieuws gezet en keer op keer als argument gegrepen.
Mijn argument, erg, die ongelukken met Tesla’s, gelukkig is er niemand gewond geraakt, stel je voor wat er gebeurd was mocht er een tank van 70liter licht ontvlambare stof achter je rug zitten.
Svda zegt
Van alle EV maakt Tesla de beste en veiligste. Chevrolet Volt staat / stond bekend om zelf ontbranding. De gevallen bij Tesla zijn veroorzaakt door de klant zelf. Wat denk je als je een metalen buis door je carterpan of bodemplaat heen krijgt wat er gebeurt?