Voorwaarts!
Dankzij alle aandacht voor Max Verstappen blijft er maar weinig over voor andere Nederlandse coureurs. Toch zijn er behoorlijk wat dames en heren actief op hoog niveau. Nyck de Vries, bijvoorbeeld, is momenteel de leider in het Formule 2-kampioenschap. Hij heeft zich de laatste tijd overduidelijk voldoende in de kijker gereden, want Mercedes heeft hem zojuist vastgelegd voor zijn gloednieuwe Formule E-team.
Op de IAA in Frankfurt heeft Mercedes niet alleen zijn allereerste Formule E-auto, de EQ Silver Arrow 01, onthuld, het heeft het publiek tegelijkertijd kennis laten maken met zijn rijdersduo. Hoewel de elektrische formuleklasse regelmatig wordt weggewuifd, heeft de Duitse fabrikant een zeer respectabele line-up geregeld: naast Nyck de Vries vinden we oud-Formule 1-coureur Stoffel Vandoorne.
Hoewel het een fijne ontwikkeling is voor de beide rijders, komt de aankondiging niet als een donderslag bij heldere hemel. Stoffel Vandoorne was afgelopen seizoen al een van de rijders voor het team van HWA Racelab, dat in zekere zin de voorloper was van het fabrieksteam van Mercedes. Nyck de Vries maakt daarnaast sinds begin dit jaar onderdeel uit van de rijderspoel van Mercedes en heeft zich dit jaar goed bewezen als een betrouwbaar coureur, door met geruime afstand aan kop te gaan in de Formule 2.
Het aankomende Formule E-seizoen gaat op 22 november van start in Diriyah, Saudi-Arabië. De laatste wedstrijd van het jaar wordt verreden aan het einde van juli, in Londen. Liefst 12 teams doen komend jaar mee aan het volledig elektrische kampioenschap. Nyck de Vries is overigens niet de eerste Nederlander in de sport: Audi-rijder Robin Frijns komt ook komend seizoen weer uit voor Envision Virgin Racing.
flutterby zegt
Gaaf, gaat Autoblog nu ook de Formule-E aandacht geven? Ik kan de F1 artikelen altijd zeer waarderen!
ikschrijfookoverautos zegt
@flutterby: Waar het kan probeer ik er eentje in de mix te sneaken. Nu zowel Nyck als Robin in de klasse rijden, zul je het waarschijnlijk nog vaker gaan zien.
gertjan2012 zegt
Ergens jammer… had hem graag in de F1 gezien , maar als hij hier zijn toekomst mee zeker kan stellen ( lees; goed betaald wordt ) en het team het misschien best wel eens goed kan doen, dan snap ik zijn keuze wel.
Edge zegt
@gertjan2012: De Vries heeft een probleem. Hij is goed genoeg voor de F1, maar ook weer niet zo goed dat hij op basis van talent en prestaties in aanmerking komt voor een zitje. Dat is alleen weggelegd voor de buitencategorie. Ik denk dat hij wel een prima coureur voor de middenmoot zou zijn (en wellicht vanuit daar kan doorgroeien), maar die teams willen doorgaans dat je een flinke zak geld meebrengt. En die heeft Nyck dan weer niet.
alino zegt
@Edge: Is het grootste probleem van De Vries niet Verstappen? En met name de populariteit van VER? Ik kan me voorstellen dat het niet evident is om als tweede Nederlander in de F1 te komen als alle ogen van heel Nederland op Max gericht zijn. Aan de voorsprong in het klassement te zien, lijkt het toch wel een bovengemiddeld rijder te zijn, al zal het team ART er ook een rol in hebben.
Edge zegt
@alino: Ik zie Verstappen juist als een kans voor De Vries. Sinds Max is Nederland helemaal F1 gek, en dat zou De Vries juist kansen moeten bieden. Er zullen genoeg bedrijven zijn die wel graag middels sponsoring de F1 in willen, maar niet de bedragen op kunnen hoesten die Verstappen zich vraagt. Daarnaast kunnen er natuurlijk ook sponsoren hun graantje meepikken die niet met Max in zee kunnen gaan, omdat dat bijvoorbeeld conflicteert met een al aanwezige sponsor van Verstappen of Red Bull.
En wat die voorsprong betreft: De grootste factor daarin vind ik toch wel de zwakte van het huidige Formule 2 veld. Ik zie maar heel weinig coureurs die puur op talent de Formule 1 kunnen halen. Ik verwacht maar twee coureurs van het huidige veld in de Formule 1: Nicolas Latifi en Mick Schumacher. Latifi neemt volgend jaar het stoeltje van Robert Kubica over, met dank aan een flinke financiële bijdrage van zijn vader. Mick Schumacher verwacht ik in 2021 bij Alfa Romeo in de Formule 1, als opvolger van ofwel Raikkonen ofwel Giovinazzi. Die jongen heeft tot nu toe in vrijwel alle klassen even nodig gehad om te wennen, maar als hij eenmaal gewend is gaat hij als een speer. Bovendien vertegenwoordigt hij met zijn achternaam natuurlijk een gigantische marketingwaarde. Ferrari zou wel gek zijn als ze niet proberen hem uiteindelijk naast Leclerc te krijgen. 2020 F2 kampioen, 2021 bij Alfa Sauber en dan vanaf 2022 of 2023 bij Ferrari. Lijkt mij geen onwaarschijnlijk scenario
mc96 zegt
@Edge: volgens mij valt het met die zwakte can het F2 veld wel mee. Schumacher vind ik dan weer juist niet een van de uitblinkers. Hij zal ongetwijfeld wel op een X moment in de F1 terecht komen, maar ik vond hem in de F4 niet erg overtuigend en in de F2 tot nu toe ook niet. Alleen de 2e helft van zijn vorige seizoen was sterk. De Vries heeft als nadeel dat hij gedropt werd door De opleiding van Mc Laren. Dat schept (onterecht) een soort beeld.
awesome zegt
@alino: dat ART een rol speelt zal vast, maar je hebt natuurlijk nog een teamgenoot in een gelijkwaardige auto.
Misschien zegt het wel wat over de prestaties van Nick als je weet dat zijn teamgenoot 18e staat in het klassement…
alino zegt
@awesome: Des te meer dat ik het opmerkelijk vind dat ie te licht bevonden wordt voor de F1
Erik zegt
@gertjan2012: wie weet wordt hij na 1-2 jaar de opvolger van Hamilton. Hij zit in ieder geval nu bij Mercedes.
bernoulli zegt
De races zijn veel leuker dan menigeen zegt. Ze rijden met die wagens alsof ze ze gestolen hebben.
paulvtec zegt
@bernoulli: Het spijt me zeer maar ik vind de races van de Formule E echt tenenkrommend om naar te kijken. Het geluid is niet om aan te horen en het zijn allemaal niet de beste coureurs. De auto’s kunnen nog steeds geen echt circuit aan en over een bepaalde strook rijden voor extra power is gewoon zielig. Zal misschien aan mij liggen maar ik hoop dat de koningsklasse nog lang blijft bestaan met verbrandingsmotoren.
flutterby zegt
@paulvtec: ik vind het juist gaaf dat ze gewoon dwars door de binnenstad rijden. Verder is het wel erg “virtueel” allemaal. Sport zou niet beperkt moeten worden door allemaal kunstmatige ingrepen. Geld ook voor de F1 trouwens.
Edge zegt
@paulvtec: Ik vind de races wel leuk om te zien. Het zijn inderdaad niet de allerbeste coureurs, maar dat hoeft ook niet per sé. Net zoals bij het voetbal een derby Groningen – Heerenveen spannend kan zijn, is het vooral belangrijk voor de entertainmentwaarde dat de coureurs aan elkaar gewaagd zijn en enigszins gelijkwaardig materiaal hebben.
Ik ben het wel met je eens wat betreft die gimmicks. Ik vind die sort turbostrook echt verschrikkelijk, en daar wordt dan nog een extra schepje bovenop gedaan met die videogame-achtige graphics. Als we videogames willen kijken, gaan we wel naar YouTube of Twitch of zo.
Als je dan toch zo nodig een inhaalhulpje nodig hebt om de races spannend te maken, kijk dan naar Indycar. Daar heb je als coureur een vast aantal push to pass seconden per race, en is het aan jou om te bepalen, waar op de baan je ze gebruikt, wanneer je ze gebruikt en of je ze ter verdediging of ter aanval gebruikt.
krankjorem zegt
@Edge: de turbo strook is zoiets als geen banden warmers bij de DTM, het zorgt voor een tijdelijk groter verschil tussen de auto’s en extra spanning.
Van de fanboost ben ik ook fan, het zorgt voor een band met de kijker.
Die gimmicks horen er tegenwoordig bij om jonger publiek te trekken, ofwel jij bent oud.?
Het was erg wennen de eerste jaren maar afgelopen seizoen was best leuk.
bernoulli zegt
@paulvtec: op de een of andere manier wordt Formule E altijd vergeleken met Formule 1, terwijl het een totaal andere klasse is.
Alsof je WEC en WRC gaat vergelijken en WEC maar stom vindt omdat ze niet door de blubber gaan.
MaartenD zegt
Formule 1 was een stapje te hoog voor Nynck dus hier mag hij niet ontevreden over zijn…
driver79 zegt
Ik moet toch eens gaan kijken. Vult de “leegte” misschien een beetje op aan het eind van het F1 seizoen.
ikschrijfookoverautos zegt
@driver79: je zal blij verrast zijn!
killbugsfast zegt
Ik denk dat het een heel verstandige stap van Nyck is. Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk voor velen hier (waaronder mezelf), maar vanaf 2030 mogen er alleen nog elektrische auto’s worden verkocht in Nederland. De grote autoconcerns richten zich steeds meer op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Veel grote merken zitten of stappen dan ook in de Formule E. Ik denk dat sponsors en daarmee het grote geld de komende jaren langzaam aan ook wel verhuisd naar de Formule E. Dus voor zo’n jonge gast als Nyck is het voor de toekomst verstandig, maar ik had hem volgend jaar natuurlijk veel liever in de F1 gezien!
Robert zegt
Zal ik eens wat geks zeggen: die Formule E auto’s lijken behoorlijk veel op de auto’s die 35-40 jaar geleden in de Michel Vaillant stripboeken werden getekend als ‘de Formule 1 van de toekomst’.
Los daarvan, vind ik de Formule E een leuke klasse om te zien. De heren zijn niet vies van een lekker potje wheelbanging en het veld zit ook behoorlijk dicht op elkaar. Ik hoop alleen wel dat ze in de toekomst wel (meer) naar echte circuits gaan uitwijken, want die stratencircuits lenen zich vaak niet echt voor toffe inhaalacties.
karaya zegt
Tweede garnituur dus.
rikv99 zegt
Het hele probleem van de formule E zijn gewoon de circuits. ook al snap ik wel dat stratencircuits het bezoeken laagdrempeliger maken en daardoor de sport populairder laat lijken/zijn voor de sponsor. Heb 2 jaar geleden het geprobeerd te kijken naar een aantal F-E(?) races, vond er echt geen bal aan.
Jammer dat Nyck niet naar de F1 komt, toch zag ik het wel aankomen aangezien er volgend jaar gewoon bij geen een team echt plek is (alleen HAAS waarschijnlijk).
cossiekiller zegt
Bij de eerste foto dacht ik aan reclame voor Nutella. Hij lijkt sprekend op dat jongetje van vroeger, van enige baardgroei is er ook nog geen sprake.
gregorius zegt
Ik heb t te doen met die jongen. Hij maakt echt een verschil in de F2. Daarvan afegleid, zou hij zeker meekunnen bij een middenmoter in de F1 in zn eerste seizoen.
Dat zon Latifi als 2e Canadeze paydriver mee gaat doen in een freaking Williams… zonde voor de F1.
Ik vraag me verder echt af warom Toro Rosso het niet probeert met de Vries. Gasly is te ligt bevonden en Kvyatt, moet die volgend jaar weer in een toro rosso rijden?