Het blijft eeuwig zonde dat Volvo een facelift voor de C30 nodig achtte, maar met de R-Design versie maken ze gelukkig weer veel goed. Vooral de nieuwe rij-eigenschappen zijn veelbelovend. R-Design hadden ze beter R-engineering kunnen noemen.
Ditmaal zijn ze op de technische afdeling van Volvo helemaal uit hun dak gegaan. Het design mocht ook wat aanrommelen, maar dat blijft dweilen met de kraan open. Meegaan in de trend van Franse koplampen is gewoon een “no-no”. Een setje booskijkers zou hier nog uitkomst kunnen bieden.
Standaard vind ik de C30 al een erg prettig sturende auto, maar dat mocht van Volvo nog wel wat beter. Het hele onderstel is herzien. De rubbers en bussen in de ophanging zijn allemaal vervangen voor hardere exemplaren. De nieuw gemonteerde veren zijn 30% stugger en er zitten nieuwe mono-tube dempers op de C30 R-design. Tot slot zijn de stabilisator-stangen stijver dan voorheen. Neem je dan in het achterhoofd dat de wielen op de hoeken van de auto staan, en de spoorbreedte groot is, dan is dit echt een lekkere rijders-auto.
Een echte “R” ontbreekt helaas nog steeds in Volvo’s modellengamma, maar deze C30 komt een heel eind. Op de T5 hoeft men alleen nog een nieuwe uitlaat te monteren, en oude tijden herleven.
Ron het kanon zegt
Nou die velgen passen nou echt niet bij die auto. Lelijk.
Laue zegt
Vind het een bijzonder mooie auto, jammer van de facelift en deze kleur. Die T5 wat er in ligt is toch het zelfe blok al de Focus RS? moet een goede 330 pk uit te halen zijn?
sjazz zegt
-edit: check, tnx!-
Koen zegt
Geslaagde auto vind ik. En ik vind die facelift eigenlijk niet verkeerd. De auto kijkt fris het leven in en daar valt best iets voor te zeggen in donkere tijden ;)
Aad zegt
Verbetering, oude model was wat ingetogen zelfs een beetje saai.
Timmie zegt
Het blijft eeuwig zonde dat zo’n facelift heel het gamma besmet…
Rene zegt
Ik vind hem mooi, en de velgen wel in het bijzonder!
Hendrik zegt
Laue, de T5 is dezelfde motor als die in de Focus ST. De RS heeft de motor uit de S60R en die heeft een andere turbo.
micheloo0 zegt
@Hendrik: het zen gewoon allemaal dezelfde motors met andere turbo’s
SpeedfreakR zegt
Kan niet wachten om Naarden hier mee onveilig te maken :P
MDA zegt
@Laue: met een andere turbo, een andere downpipe, en een ritje langs de chiptuningboer moet daar inderdaad iets van 300 pk uit te halen zijn. Met alleen chippen is volgens mij iets van 270pk de max in deze configuratie…
carwoman-ilse zegt
vind de neus van de auto wel mooi… maar kan niet wennen aan de achterkant… vind het gewoon geen reet hebben!
kees zegt
vind het een beetje een bij elkaar geraapt zooitje? Die nieuwe neus, die velgen en de eigenlijke c30 zelf het past allemaal net niet bij elkaar..
bmw zegt
Ik vind hem wel stoer, maar kan eveneens niet gewoon raken aan die achterkant. Fail design. Zeker vergeleken bij de X1, die natuurlijk het deftige vergelijkingsmateriaal biedt middels de ultieme proefrit.
Remco zegt
Stoer opgeleukt alleen die C30 blijft een lelijke achterklep houden als je h’m opend is het net een poepgat waar je je rotzooi doorheen/in moet steken!
mashell zegt
@Remco: dat zegt meer over jou dan de C30. Ik heb die gelijkenis echt nog nooit gezien.
micheloo0 zegt
Bena geen verschil met de vorige r-design
BananaFlip zegt
Wauw, hiermee is ie echt wel heel erg stoer.
De C30 is natuurlijk van zichzelf al extreem cool en dit yummie-pakketje versterkt dat nog een lekker.
Cantago zegt
Nog 3 facelifts en ze hebben een Ford RS? Verzin eens iets nieuws ipv naar de gebruikelijke auto’s toe ta gaan!
Cantago zegt
Hoe verneuk ik een auto? Dit ziet er niet uit!
MattCurlew zegt
Net als de Mazda3 is de styling van de neus wel mooi als je de rest van de auto niet ziet.. maar het geheel klopt gewoon niet.
Maarruh.. 30% stugger??? Mijn god, een standaard 1.8 vond ik al overdreven hard geveerd. Of het waren vooral de demping. Ik vond het een drama om mee te rijden iig. En dat terwijl ik hard geveerde auto’s gewend ben..