Niet langer een MPV, de zesde generatie Renault Espace is een crossover.
Soms zie je autofabrikanten afscheid nemen van bekende modellen omdat ze niet meer relevant zijn. Denk aan de Opel Kadett, om er maar een dinosaurus bij te halen. Hetzelfde scenario dreigde voor de Renault Espace. Een bekende en geliefde auto onder Europeanen: gezellig met maximaal 7 personen op vakantie. De Espace was er een ster in.
Anno 2023 zit er niemand meer op een MPV te wachten. Al jaren niet meer overigens. Renault probeerde het nog met de vijfde generatie. Een echt succes zoals de voorgaande generaties kon je het niet noemen. Toch konden de Fransen het model maar niet loslaten. En zo hebben we hier de zesde generatie Renault Espace.
Zit- en bagageruimte
In plaats van een MPV, is de nieuwe Espace omgetoverd tot een crossover. De kernwaarden van het model zijn hetzelfde gebleven. Er is plaats voor vijf- tot zeven inzittenden, waarvan de zevenzits configuratie standaard is. Daarmee is het ook de ruimste Renault. De zevenzitter beschikt over 477 liter aan bagageruimte. De auto zelf is 4,72 meter lang. Uniek in het segment is het feit dat vrijwel het gehele dak bestaat uit glas. Je hebt dus een riant panoramadak van meer dan een vierkante meter.
Kies voor de vijfzits configuratie als je meer ruimte wenst, dan is er namelijk 581 liter ruimte. Met z’n zevenen op vakantie vereist wel een dakkoffer, er blijft slechts 179 liter ruimte over met de achterste stoelen omhoog geklapt.
Aandrijflijn
Renault rust de zesde generatie Espace uit met een E-Tech full hybrid-aandrijflijn. Dat betekent in dit geval een 1.2 driecilinder turbomotor met 200 pk. 130 pk kracht is afkomstig van de driepitter, de overige pk’s komen van twee elektromotoren.
Volgens de Franse autobouwer moet je dankzij de hybride aandrijflijn tot 1.100 kilometer kunnen rijden op een tank benzine. Daarmee blijft de Espace een uitstekende reisauto om zo in een lange adem richting Italië of Frankrijk te kachelen.
Interieur
Het interieur is niet uniek. Renault heeft voor het design gekeken naar de andere modellen binnen het gamma. Kenners zullen veel overeenkomsten zien met de Austral. Met dit laatste model deelt de Espace dan ook veel kenmerken. Oneerbiedig gezegd is het een verbouwde Austral met meer ruimte voor inzittenden.
Beschikbaarheid
De zesde generatie Renault Espace verschijnt in het voorjaar van 2023. Op dit moment zijn er nog geen prijzen bekendgemaakt.
Hawkeye72 zegt
Ik heb 4 maanden mogen ‘genieten’ van de vorige generatie (eigenlijk ook al een crossover), heeft in die tijd 9 X bij de dealer gestaan en is uiteindelijk (met € 9K verlies) teruggekocht door de importeur. Grote Renault: briljant idee!!!
Habanero zegt
Ik heb helaas lang geleden met de Espace een vergelijkbare ervaring gehad. Wat met deze auto fout kon gaan, ging fout en hij voelde zich duidelijk thuis in een donker hoekje van de Renault dealer-garage (helaas hebben ze mijn autoramp niet teruggekocht). Maar ik moet eerlijk toegeven, nadien had ik een Peugeot 807. Die was echt geen haar beter, mogelijk nog erger door heel veel kwaliteitsissues. Het was een aparte markt, die MPV’s en eigenlijk is alleen VW met de Touran en Sharan erin gelukt om een echt kwalitatieve long-term, alles-kunnende gezinsauto neer te zetten. Alhoewel ook die op de duur erg vreemde en vooral ondermaatse motoren toebedeeld kregen. Dat gevoel krijg ik trouwens ook met deze Renault, veel succes zo’n gewicht op een opgevoerde 1200, want het vermogen komt pas wanneer de turbo in veel te hoge toerentallen bijzet met excessief brandstofgebruik als gevolg. En voor de rest heeft Renault met deze wat kunstmatige reus een veel interessanter gezinsconcept opzij gezet heeft voor de allesomvattende SUV-modehype, gebrek aan durf en inspiratie want ik denk zo dat de toch vrij elegante (Grand) Scenic absoluut geen slechte verkoper is geweest.
net10 zegt
We zijn al weer heel veel jaren verder. Er is heel veel veranderd bij Renault.
Een moderne Renault koop je juist vanwege de kwaliteit, uitstekende betrouwbaarheid, goede prijs, en comfort.
Dat kan ik ook gewoon uit eigen ervaringen zeggen.
Ik heb geen enkele elektronische storing, of pech gehad met de vorige 2 Renaults.
slakkie zegt
Heb een Citroen Evasion en C8 gehad. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Meer nog, de C8 is 15 jaar oud en daar gaat nu mijn zoon mee rijden …
Estate_of_mind zegt
De markt vraagt om SUV’s, maar dat betekent toch niet dat je ze ook moet geven? Mijn dochter van twee vraagt de hele dag om ijsjes en Peppa Big, maar die krijgt ze ook niet de hele tijd. Soms moet de markt ook een beetje opgevoed worden!
tenaci zegt
Hear hear!
invictus66 zegt
Je hebt gelijk, maar dat kan een individuele constructeur uiteraard niet realiseren. Die moeten winst maken.
Als we vergelijking met je dochter doortrekken: Jij weigert het ijsje, maar je dochter gaat naar je partner waar ze het wel krijgt.
racerx zegt
Ik vond de 5e generatie er best aardig uitzien voor het segment, de nieuwe is weer zo’n 13 in een dozijn ding. Jammer. Of dit nou zo heel veel beter gaat verkopen…
wceend zegt
Wat een treurnis
Edge zegt
Niet mooi, niet lelijk, gewoon heel erg middle-of-the-road en safe. Wel jammer dat Renault hier de naam Espace voor te grabbel gooit. De vorige Espace was ook crossover-achtig, maar dat was tenminste nog een vreemde eend in de bijt.
tenaci zegt
Wat een generiek hok. Ik hoop hem zeer weinig tegen te komen….
William zegt
Slimme zet van Renault. De markt wil SUV’s en crossovers, dan moet je die bouwen. Simpel. En de voorgangers waren ook allemaal brave voorwielaandrijvers.
Interieur oogt prima, gelukkig nog flink wat traditionele vaste knoppen voor de climate control, super gedaan!
Hopelijk komt de nieuwe Espace wel met een royale garantie.
Dutchdriftking zegt
Erg goed gelukt! Al zal ik hem natuurlijk nooit kopen.
PunicaOase zegt
Ziet er prima uit, zoals de meeste Renaults. Verder gaat bijna niemand dit kopen. In dit segment nemen mensen genoegen met een kleinere BMW, etc. en bijna niemand die nog 5 koters heeft. Verder snappen de meeste inmiddels ook wel hoe het gaat aflopen met een 1.2 en veel elektra.. Feest voor de monteurs zeg maar..
Habanero zegt
Er zijn nog nooit zoveel niet-samengestelde gezinnen geweest als nu. Soms omvatten die meer dan 5 kinderen en de wens is precies daar om samen op stap te kunnen gaan zonder een heel jaar met een trieste camionette te moeten rijden. Vergeet vliegtuig, trein of wat dan ook bij deze want totaal niet betaalbaar en organizeerbaar zonder grote bagage-problemen (zie ik nu ook met m’n kleinkinderen). Voor de rest… waarom functionele auto’s met normale motoren zo uit den boze zijn, is voor mij toch ook een raadsel. Laat staan het electrische verhaal dat voor deze doelgroep aan de huidige factuur totaal afvalt naast de huidige levenskost, de afbetaling/huur van een redelijke woning enz. Ik wil het reële verbruik annex uitstoot (en zeer niet alleen CO2) wel eens zien van zo’n zware, weinig aerodynamische reus die met een klein turbootje stevig in de toeren moet geduwd worden voor wat luttele kW’s aan extra vermogen. Zeker met zoveel inzittenden & bagage wordt het geen pretreis met deze Supertwingo in de bergen ;-).
KEV9 zegt
Heb al optie genomen.. nu geduldig afwachten
KEV9 zegt
Heb al optie genomen.. nu geduldig afwachten
rollingstoned zegt
Weer zo’n suvve bejaardentaxi…
Benny_Weisz zegt
Eens voorzien van een flinke 3.5 V6….. tegenwoordig een 1.2 driepitter!
Mijn bladblazer heeft een zwaardere motor zelfs!!!
net10 zegt
Inderdaad een slimme zet, de markt wil SUV’s, en Renault kan daar in de grote klasse ook van profiteren. De Espace wordt net als de Austral gemaakt in de hele moderne fabriek in Spanje, waar kwaliteit voorop staat.
Mijn laatste Renault’s waren heel betrouwbaar, en van erg goede kwaliteit.
Leuk dat er garantie is, maar de kans is erg klein dat je die nodig zal hebben.
Renault zou eigenlijk net als concerngenoot Mitsubishi gewoon 5 jaar garantie moeten geven. Op de Mitsubishi ASX die gewoon een Renault Captur is zit wel 5 jaar garantie.
rollingstoned zegt
“de markt wil SUV’s,”
Het is eerder zo dat de fabrikanten dit aan ons opdringen, en veel keus blijft er daardoor niet over voor de consument…
basman147 zegt
Jammer van de naam, van een designicoon verworden tot een 13 in een dozijn Crossover-Suffertje die nog niet in de schaduw mag staan van de eerste 3 generaties.
En dat terwijl er geen auto zo voorbereid was op een elektrische toekomst als de Renault E-Space… voor de motoren werden ze toch nooit gekocht, dus waarom geen elektrische aandrijflijn?
Gezien Renaults (gebrek aan) succes op de middelgrote en grote SUV markt zal dit de laatste generatie zijn die de naam draagt, waarna ze het over 5 tot 7 jaar nog eens gaan proberen met een andere naam. Zonde
coubie74 zegt
Een 1.2 driecilinder moet dit alles inclusief (maximaal)7 passagiers voortrekken als de batterijen leeg zijn ?
Benny_Weisz zegt
Vergeet niet de Tabbert!!
canon4ever zegt
Non non, une Espace est une MPV! Kom op zeg, niet weer een SUV heh. Zo teleurstellend is dit!
Erik zegt
Doe mij maar 2x (TWEE) een Dacia Jogger Extreme ECO-G 7p voor hetzelfde geld.