BMW heeft de nieuwe 5 Serie gepresenteerd, inclusief voor het eerst een volledig elektrische versie, de BMW i5.
Benzine, diesel, plug-in hybride of toch volledig elektrisch? BMW geeft haar kopers de vrijheid in de aandrijflijn. Dat zagen we als eerste met die 4 Serie, later de 7 Serie en nu is de nieuwe 5 Serie aan de beurt. Met de introductie van de nieuwe 5 Serie Sedan (later ook als Touring!) introduceert het merk ook meteen de i5. De eerste volledig elektrische 5 Serie.
Maten en exterieur
Laat je niet misleiden door het uiterlijk van het model. Door de nieuwe designtaal, met verbeterde aerodynamica, lijkt de auto kleiner. Niets is minder waar. De nieuwe BMW 5 Serie is 97 mm langer in vergelijking met de uitgaande reeks. In totaal meet de nieuwe Fünfer 5.060 meter in de lengte. Met 1,90 meter is ‘ie ook 32 mm breder. Om het geheel af te ronden is de nieuwe 5 tevens 36 mm hoger met een hoogte van 1,51 meter. De wielbasis is met 20 mm toegenomen en bedraagt nu 2,99 meter.
Je zal de nieuwe niet zo snel verwarren met de auto. Een enorme grillepartij is je in elk geval bespaard gebleven. Wat dat betreft is de 5 Serie, als één van de weinige moderne modellen van BMW, traditioneel gebleven. Wil je kermis dan kan dat alsnog. Optioneel op de nieuwe 5 Serie kun je ‘Iconic Glow’ nierengrilleverlichting krijgen. Leuk woord voor galgje.
Qua pakketten valt de keuze wel weer mee. Je kunt optioneel gaan voor het M Sportpakket of het M Sportpakket Pro. Op dat gebied zul je dus geen keuzestress ervaren.
Interieur nieuwe BMW 5 Serie
De modernisering van de BMW 5 Serie is doorgetrokken in het interieur. Of dat altijd een verbetering is, dat is een tweede natuurlijk. Het gegeven wat we al kennen van andere moderne BMW-modellen is nu terug te vinden in de nieuwe 5. Een schermpartij met de naam BMW Curved Display vormt een belangrijke invulling van het interieur. Het bestaat uit een 12,3 inch Information Display en een 14,9 inch Touch Control Display.
Hoewel er echt nog wel eental fysieke knoppen (gelukkig!) te bespeuren zijn in het interieur, heeft ook hier de digitalisatie toegeslagen. De traditioneel in te stellen functieknoppen (1 t/m 8) zijn verdwenen. Ik hoor de traditionele BMW-rijder zuchten. Jammer, maar helaas.
Er zijn nog een aantal opvallende zaken in het interieur. Het afgeplatte stuur (á la Audi) biedt haptische feedback en ook de transmissiehendel is nieuw. Verder is er verlichting in het interieur over het gehele dashboard en in de portieren. Dit laatste is standaard op de nieuwe BMW 5 Serie.
Zit je graag op dode dieren dan is dit nieuwtje niet zo prettig voor je. Standaard is iedere 5 Serie uitgerust met een volledig vegan interieur. Zowel het stuurwiel als de stoelen zijn gemaakt van duurzame materialen. Echt leder ga je standaard niet aantreffen. Je kunt altijd doorsparen voor BMW Individual Merino lederen bekleding.
BMW i5
Zoals je al in het intro kon lezen valt er nogal wat te kiezen met de nieuwe BMW 5 Serie. Laten we beginnen met de volledig elektrische variant, de i5. Dat begint met de i5 eDrive40. Je hebt dan een 340 pk sterke elektrische auto met 430 Nm aan koppel. Deze voorlopige instapper sprint in zes tellen naar de honderd. De topsnelheid ligt op 193 km/u. Deze EV beschikt over louter achterwielaandrijving. Zoals het een echte BMW betaamd natuurlijk
Het topmodel is de i5 M60 xDrive. Met 601 pk, 820 Nm koppel en vierwielaandrijving is dit een rappe limo. In 3,8 seconden zit je op de honderd. Voor die rappe acceleratie moet je dan wel weer het Sport Boost of M Launch Control ingesteld hebben. De topsnelheid is begrensd op 230 km/u.
De i5 heeft een accupakket met een netto capaciteit van 81,2 kWh. In het geval van de i5 eDrive40 communiceert BMW een range van 477-582 kilometer WLTP. De M60 xDrive komt 455 tot 516 km ver op een volle accu.
AC-laden gaat met 11 kW, optioneel met 22 kW. Dit laatste is standaard op de M60 xDrive. Aan de snellader kun je met maximaal 205 kW laden. De accu is daarmee van 10 tot 80 procent in 30 minuten opgeladen. Een primeur op de i5 is Plug & Charge functie. Met deze feature kan de auto laden bij openbare laadstations zonder laadpas. De auto regelt zelf de betaling door de laadsessie aan te melden.
Overige motoren en prestaties
Dan de ‘gewone’ BMW 5 Serie. Het Nederlandse aanbod bestaat voorlopig uit een 520i (208 pk), 520d (197 pk) en 520d xDrive. Inderdaad, (nog) geen zescilinder benzinemotor.
Later volgen er nog twee plug-in hybride modellen. Dieselrijders die minimaal zes cilinders willen moeten een jaartje geduld hebben. In 2024 volgt er een zes-in-lijn dieselmotor. In hetzelfde jaar komt er ook nog een nieuwe variant van de i5 op de markt met vierwielaandrijving.
Prijzen + zakelijke leaseprijzen
Prijzen van de nieuwe BMW 5 Serie en i5 staan in het overzicht hieronder. De i5 eDrive40 Sedan is er vanaf 999 euro per maand via Mobility Service, of 1.399 euro per maand voor de i5 M60. Dat is op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Model: | Prijs: |
520i Sedan | € 65.081 |
520d Sedan | € 74.002 |
520d xDrive Sedan | € 79.340 |
i5 eDrive40 Sedan | € 77.572 |
i5 M60 xDrive | € 108.427 |
Prijzen concurrentie
De BMW 5 Serie gaat concurreren met onder andere Audi, Mercedes en Tesla. Zo staat de concurrentie er prijstechnisch voor.
Model: | vanafprijs: |
Audi A6 Limousine | € 67.143 |
Mercedes E-klasse | € 60.348 (nieuwe model n.n.b.) |
Mercedes EQE Limousine (EV) | € 79.971 |
Tesla Model S (EV) | € 107.490 |
Johanneke zegt
Meerprijs meespuiten achterbumper en sideskirts, zodat het niet lijkt alsof je in een cheap jaren 90 “bumpers niet in carrosseriekleur” wagentje rijdt?
Richmond zegt
Waarschijnlijk onderdeel van black m line pakket ofzo waar je 80 miljoen voor moet betalen en iedereen wil hebben, ook al ziet het er niet uit. Alles voor M logo
Edge zegt
Het zit helaas ook op dat grijze exemplaar, wat een eDrive40 is, zonder M :(
lecomte zegt
Er zitten M-plaatjes op de zijdes, dus er is nog hoop 😉
lecomte zegt
Op het eerste gezicht niet verkeerd. Alleen die zwarte happen in de achterbumper zien er niet uit. Zijn er ook al foto’s zonder het M-pakket? Misschien ziet dat er dan wat beter uit.
Het grote hoekige scherm in het interieur kan mij niet bekoren.
snelwin zegt
Erg mooi. Mooier dan ik dacht!
Heb zelf een fijne i4m50 en vanaf januari x5 e50 in rocars uitvoering.
Maar deze is wel erg interessant! Ik kan nog wijzigen
pyrat zegt
Lijkt meer een evolutie van de E60 dit.
Ik kan er nog niet echt warm van worden, schuin achter is het net een Peugeot 508.
Interieur met die schermen is ook geen vooruitgang imo.
Eerste indruk is niet positief voor mij.
Rick-dos zegt
Vind ‘m er goed uitzien. Niet zo polariserend als de 4 serie en 7 serie in ieder geval. Denk dat het er nog beter uitziet in het echt.
canon4ever zegt
Hij is niet mooier dan de huidige G30 LCI, vind ik. Maar hem eerst in het echt zien dan pas geloven over een paar maandjes.
V8Vantage zegt
Grappig, ik vind de G30 LCI minder mooi dan de G30. Maar dan doel ik wel op de Luxury uitvoering, die vind ik mooier dan de M-plakker uitvoering.
jaapiyo zegt
De LCI is tricky. Op het eerste zicht is ‘ie mooier…maar na een tijdje, ‘klopt’ de pre LCI meer. Zoals meestal eigenlijk met facelifts. De smoked achterlichten van de lci vind ik echt een misser. De voorkant is wel iets mooier wellicht.
Beide zijn net wat minder fraai dan de F1x. Maar ja, het interieur is wel net wat moderner en bij gelijke uitvoering is de G3x vooral ook minimaal 60 Kg lichter.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Ook deze is er flink op achteruit gegaan. Mocht je in de markt zijn, dan snel een voorraadmodel met korting scoren.
mattr zegt
Mwah, moest ik kiezen dan zou ik toch voor de nieuwe E klasse gaan
rollingstoned zegt
Gelukkig geen aandachtshoerend design als de XM, i7 of i4 inderdaad, maar echt mooi of bijzonder kan ik hem niet vinden.
ometom zegt
Hmm echt mooi is anders. Zag er gisteren toevallig nog twee in camo rijden in München.
janmetdelangeachternaam zegt
Dit ziet er echt verschrikkelijk uit. Dan is de huidige stukken chiquer.
cobana zegt
Pffff… Het is ook nooit goed. Het oude is altijd beter.
Het is gewoon een fraaie auto. Nieuw is anders dan oud. Dus wen eraan.
BMW durft tenminste.
MB komt altijd met dezelfde lelijke bananen modellen. Alle EQ (Limo en SUV) modellen zijn ook volledig identiek.
En Audi is de moeite niet waard. Is ook niet echt een topmerk natuurlijk.
piebepost zegt
Nou ja, je beantwoord aan je eigen claim: BMW durft. Durft polariserend te zijn. Dan krijg je automatisch gepolariseerde meningen.
Volvo heeft op save gespeeld, maar weinigen vinden ze lelijk, behalve de 40-serie: Die is erg smaakgevoelig en velen vinden er wat van.
racerx zegt
Niet slecht, niet briljant… de vorige is mooier maar hij kan ermee door.
Rudy zegt
I5 touring met een range van een 600km dan begint het interessant te worden. Raar overigens dat ze niet direct de hybrides gaan leveren. Die lijken ook in bijvoorbeeld Duitsland best goed te verkopen nu?
rutgerg zegt
Jammer dat de ‘normale’ 530i en 540i rwd en 4wd alleen voor de VS zijn en niet naar Europa komen volgens de site van BMW
Robert zegt
“Standaard is iedere 5 Serie uitgerust met een volledig vegan interieur. Zowel het stuurwiel als de stoelen zijn gemaakt van duurzame materialen. Echt leder ga je standaard niet aantreffen.”
Dit is weer zo’n broodje aap wat ons door de industrie, marketing en lobbygroepen wordt opgedrongen. Kunstleer is zeer zeker diervriendelijk te noemen, maar meer ook niet, en zeker niet ‘duurzaam’. Mits goed onderhouden, gaat echt leer véél langer mee. Daarnaast zijn de meeste soorten kunstleer toch een vaak opgebouwd uit meerdere lagen plastic (met elk hun eigen specifieke samenstelling en eigenschappen), waardoor erg lastig te recyclen. En daardoor is de carbon footprint van de productie ook nauwelijks beter dan die van dierlijk leer, zeker als je dit maakt van restproduct (bijv. koeienhuiden van melkkoeien).
harrie zegt
Ja maar als je het ‘vegan interieur’ noemt maak je er veel meer marge op dan ‘plastic kunstleer’.
berlinetta zegt
Ik vind hem niet heel lelijk, maar ook niet meteen mooi. Ten opzichte van de vorige 5-series vind ik hem een beetje tegenvallen. Die zagen er allemaal toch wel lekker dik uit in de juiste uitvoering. Dat gevoel heb ik bij deze nog niet meteen, maar wellicht verandert dat als ik hem in het echt zie.
Het interieur vind ik niks. Geen fan van die grote schermen, maar de manier waarop BMW het in haar interieurs verwerkt vind ik ook heel erg goedkoop ogen. Had op z’n minst dat scherm nog een beetje in het dashboard verwerkt of het wat minder hoekig gemaakt.
str8six zegt
Bijzonder fraaie auto!
monsieurleloure zegt
De 5 serie is de absolute vedette in zijn klasse.
kniesoor zegt
Wat kregge we nâh, ga je @Neymar zitten plagiëren ? 🙂
rollingstoned zegt
Of hij heeft zich op z’n verkeerde account aangemeld…. 😁
kniesoor zegt
Busted ! 😃
martive zegt
Lijkt op een grotere 2-serie Gran Coupé, wat niet per se positief is. Deze nieuwe 5-serie maakt de vorige G30 nog weer veel mooier.
Sir_Vmax zegt
Dusver vind ik tussen de persdata niet de gewichten. Maar de Duitse configurator is al wel online dus bij deze de EU leeggewichten:
520i: 1800 kg
520d: 1850 kg
520dx: 1905 kg
i5 e40: 2205 kg
i5 e60: 2380 kg (oef)
drtim zegt
Toch wel treurig dat we tegenwoordig bij een bmw moeten roepen dat “het design wel meevalt”. Deze valt mijns inziens inderdaad mee vergeleken met een iX, XM, of 4, maar is zoals vrijwel elke nieuwe bmw een stap achteruit.
gregorius zegt
Precies.
Nieuwe BMW is niet meer: Kijken hoe cool de nieuwe xyz-serie is.
Het is nu: kijken hoe erg ze m hebben vernaggeld.
En dat is jammer.
cdlop01 zegt
Nette vanafprijs maar de auto oogt niet echt elegant, vind de uitstraling duidelijk minder dan het huidige uitgaande model….. . Interieur, dasboard, stap terug, die displays zijn al niet echt op zijn plaats in een 1 serie en zeker niet in een 5 of 7. Het oogt goedkoop, niet exclusief. Jmmr, mooie dasboards mogen niet meer blijkbaar. Al met al de nieuwe E klasse beter, veel beter geslaagd….. .
vindik zegt
Aaauw. Een kale 520 schraap voor 65K..
Iemand een idee hoe het komt dat NL met Albanië het oudste wagenpark van EU heeft???
smex zegt
En de grill is weer uit verhouding groot. Blijft zo enorm zonde die oversizes grillen trend.
jaapiyo zegt
Niet best dit. Waarom per se geen Hofmeister…Waarom al dat zwart plastic…Enfin, zo’n f1x of g3x wordt er wel nog mooier van.
denx zegt
Mooie auto. Niks mis mee…. hier geen geneuzel/gezeik over zwarte delen in het exterieur of de grotere grille.
bunnylebowski zegt
“De traditioneel in te stellen functieknoppen (1 t/m 8) zijn verdwenen. Ik hoor de traditionele BMW-rijder zuchten. Jammer, maar helaas.”
Zucht. Inderdaad :(
Verder wel goed gelukt naar moderne maatstaven en design. Vind het een mooie auto, maar tov m’n F11 denk ik wel: (1) oei wat zijn deze zwaar. Vanaf gewicht bijna even zwaar als mijne met xdrive (2) wat een moeilijke lijnen toch wel en (3) waar is de zes in lijn…?
leaper035t zegt
Ik ga huilen in een hoekje.
Jurgen zegt
Geen M5 versie meer?
petroldrinker zegt
Nu wachten op de 5serie die er toe doet… namelijk de M5
mashell zegt
Het is 2023, de enige versie die er toe doet is de i5, de rest is er alleen voor conservatieve bejaarden.
Hupke zegt
Als ze de nieuwe (I)5 zo’n lomp uitzicht geven als de I-4 gaan ze nog veel klanten verliezen. Iedere keer dat ik me met de 5 naast een I4 van een collega parkeer verschrik ik me over hoe hoog die is.
De huidige G30 valt me al tegen qua buiten afmetingen en amper mee qua binnenafmetingen. Nog groter is echt niet nodig.
allesmetturbo zegt
Voor een nieuwe bmw is de voorkant nog best te pruimen. Achterkant wel weer chinees helaas. Prima ding
mashell zegt
Zo’n rode met chroom omlijsting is best een knappe auto.
Jagris zegt
Eerst maar eens in het echt zien. Maar het valt mij vanaf de foto’s te zien alles mee. Ik was bang dat het net zo’n wanmodel als de i7 zou worden, maar hij ziet er best prima uit.
flyerbunch zegt
Ben er niet echt kapot van.. huidige ziet er beter uit aan de voorkant dan dit met die koplampen die naar boven krullen. Achterlichten zijn dan nu weer iets moderner, maar sommige verhoudingen lijken op het nieuwe model niet helemaal te kloppen. Misschien is het een auto die je in het echt moet hebben gezien om hem te kunnen beoordelen.
mustang750supersnake zegt
iewwwww vanbuiten…….en van binnen verpesten die klere schermen het hele dashboard……waar houdt het op….