Het geplaagde Japanse merk zat in de rats nadat het moest toegeven te hebben gerommeld met uitstootcijfers. Hoog tijd dus voor een nieuwe kapitein op het schip.
Nissan nam eerder al 34 procent van de Mitsubishi-aandelen over en dus lag het in de lijn der verwachting dat Carlos “le Cost Killer” Ghosn, de hoogste man bij Nissan en Renault, op het pluche zou plaatsnemen. Da’s inderdaad gebeurd, zo bevestigde het merk vandaag. Kennelijk heeft de Braziliaan genoeg tijd om er nog een mammoetbaan bij te nemen.
Grootverdiener Ghosn wist bij Nissan behoorlijk vette winsten te realiseren en trok daarna bij Renault de boel recht. Mitsubishi heeft er ongetwijfeld dan ook alle vertrouwen in dat de winst wizard ook het merk met de diamantjes weer een vruchtbare toekomst kan bieden.
Foto: de blauwe Mitsubishi van een zeer lucky AB-lezer, via Autojunk
Gulli zegt
Wat een schitterende EVO, kunnen de latere modellen toch nog wat van leren
mashell zegt
@gulli: ik ben bang dat die schittering achteraf in fotoshop is toegevoegd. En laten we eerlijk zijn, als jouw Lancer Evo echt zo staat te glimmen dan gebruik je de wagen verkeerd.
spykerboy zegt
@mashell: mijn evo glimt momenteel zo, staat dan ook alweer 3 weken in de garage nu…
vvti zegt
Ik hoop dat ze weer net zo succesvol worden als in de jaren 80 en 90 , de colt ,lancer en zeker de galant waren toch prima auto’s en dan af en toe een leuk design model als de sapporo.
pinut187 zegt
@vvti: Twee neven van me hadden allebei een Galant rond die tijd en die zagen er echt goed uit imo, alleen ze reden voor geen meter, erg slechte wegligging. Zal hedendaags wel wat beter zijn maar toch.
shalomleon zegt
@pinut187: die neven zagen er toen goed uit?
LaLancia zegt
@shalomleon: whaha. Kom niet meer bij?
LaLancia zegt
@lalancia: huh. De vraagteken moest een emoticon voorstellen…
svdv zegt
En nu gelijk toch weer een nieuwe EVO maken
Edge zegt
Waarom ook niet? Ghosn laat bij Nissan en Renault zien dat hij zijn werk prima doet. En als je het gaat vergelijken met het aantal merken dat de topmannen van VAG en FCA onder hun hoede hebben, valt de werklast vast ook mee.
Author zegt
@edge: Zou Ghosn elke avond met een bord op schoot DWDD kijken denk je? ;)
Dutchdriftking zegt
Dat er maar veel mooie Evo’s mogen komen!
gwnbmw zegt
als ze nou de evo weer gaan bouwen…
evo4g63t zegt
Laat ze eerst een opfriscursus ‘Evo bouwen’ volgen en back to basics gaan ipv weer een net niet Evo als een X op de markt te brengen.
jeroenwz zegt
Diep respect voor Ghosn. Deze man was destijds de eerste niet-Japanner die de leiding kreeg over een Japans automerk. Nissan zat diep in de sh1t toen hij daar de baas werd. Hij had zichzelf 3 jaar gegeven om de zaak weer winstgevend te maken, hij deed het in iets meer dan een jaar! Oude gewoonten werden doorbroken: niet meer omdat je tig jaar functie x hebt uitgevoerd krijg je een hogere en betere functie, maar omdat je competent bent. Ook veel oud-managers ontslagen of andere functies gegeven. Zette veel kwaad bloed in het begin, maar al snel werd hij razend populair. Zelfs zo populair dat er een magna verscheen over hem! Ondertussen zijn Renault en Nissan tot een echte global player geworden.
Ik ben benieuwd of hij de glans bij Mitsubishi weer terug brengen. Ik hoop het wel, want het is een merk met een mooie geschiedenis, prachtige aansprekende modellen, maar het is de laatste 10-15 jaar veel van zijn kwaliteit verloren.