De geruchten gingen al een tijdje, maar nu is het officieel: MINI gaat deelnemen aan het World Rally Championship met ingang van 2011.
Prodrive ontwikkelt de MINI Countryman WRC auto op basis van het productiemodel van de Countryman. Overigens is Prodrive daar al in 2009 mee begonnen. Voor de benodigde pk’s zorgt een 1.6 viercilinder turbo van BMW Motorsport. De MINI wordt gebouwd volgens de regels van Super2000 reglement, een klasse waarin voornamelijk kleine hatchbacks uitkomen zoals de Citroën DS3 en de Ford Fiesta. De Countryman lijkt een vreemde eend in de bijt met haar SUV-achtige looks.
MINI was in het verleden, vooral in de jaren ’60, zeer succesvol in de rallysport. De kleine, wendbare MINI’s deden het erg goed en wonnen onder meer de rally van Monte Carlo. Prodrive claimt al een flink aantal orders voor de Countryman WRC lopen, en dat terwijl de eerste tests met de rallybak pas deze herfst zullen gaan plaatsvinden.
zesinlijn zegt
Oké dan!
Mooi, weer een sportieve actie van BMW. Laat ons maar genieten!
zesinlijn zegt
@Kevski-Style: Je hebt gelijk gekregen! Ook tof.
Fryslanfrei zegt
Leuk. Misschien wordt het nu wat minder een vrouwenauto.
Headhunterz zegt
Nou, ik vind een Mini niet echt een vrouwenauto hoor..
Ziet er goed uit op die schets, lekker dik! :D
StijnB zegt
Waarom op basis van die lelijke Countryman (omwille van de naambekendheid natuurlijk een boost te geven), zo spijtig.
En de Mini won de Monte Carlo zelfs 3 maal. 1 keer een BMC Mini Cooper S (’67) en twee maal een Morris Mini Cooper S (’64 en ’65)
floryn zegt
@StijnB: Waarschijnlijk in verband met de vierwielaandrijving…
floryn zegt
Na het de imagoschade van de Countryman wil Mini laten zien dat ze toch echt trouw blijven aan hun wortels. Prima actie, maar of ze er geloofwaardiger van worden?
anonymous coward zegt
Leuk, maar waarom de countryman ipv de normale 3 deurs mini?
Johan zegt
@floryn:
De Citroën C4 word ook niet met vierwielaandrijving geleverd, dus dat is het niet.
@anonymous coward:
Snap ik ook niet, zal wel voor het imago zijn. Een normale mini heeft een lager zwaartepunt, is iets lichter en heeft een kortere wielbasis en is daardoor wendbaarder.
Acacio zegt
Komt er nu ook een straatversie? Mini Countryman WRX?
Merry zegt
Waarom de grote mini en niet de normale mini?
Dat lijkt me een betere keus.
Maar ProDrive zijn wel goede mannen dus dit kan wel heel leuk worden.
En dus 3 type auto’s in de WRC wat ook goed nieuws is.
Er zullen denk ik nog wel meer merken volgen want het nieuwe type WRC auto’s zijn niks meer dan Super 2000 auto’s met een 1.6 turbo motor.
Dus de GrandePunto en Fabia kunnen ook makkelijk tot WRC auto gemaakt worden.
CSL zegt
Wat me opviel is dat de Countryman cooper S full option met alleserop en eraan met 4wielaandrijving leeg slehcts 1350kg weegt!! een focus weegt nog meer.
Hupke zegt
@CSL:
Als je naar vroeger kijkt is dat heel zwaar. Een urQuattro haalt de 1200 kilo zelfs met een piloot erin nog niet.
Nu het is wel zo dat de wagens nu veiliger en steviger gebouwd zijn, maar ze zijn ook heel zwaar.
De vermogens nemen toe maar de PK/kg verhouding van de gewone middenklasser neemt af.
Jurrian zegt
@Hupke: dat is appels met peren vergelijken, ook al is die quatro van toen loodzwaar. die had geen airbags, zoveel verstevigingen, voetgangerveiligheid, kreukelzones, opties als navigatie en airco en milieuschade beperkingsmiddelen aan boord. wat dat betreft is 1350 heel zo slecht nog niet.
Hupke zegt
@Jurrian:
Het is dan ook wel een rallywagen gebouwd op een standaart chassis maar er word veel aangepast.
Nuja tegenwoordig word alles erop ingebouwd en is het 1 geheel en er zal waarschijnlijk niks weggehaald mogen/ kunnen worden.
Maar het zou veel lichter kunnen.
Jurrian zegt
@Hupke: we zullen wel te zien krijgen wat de mini rallywagen gaat wegen, alleen als ze het S2000 regelement volgen gok ik dat het een voorwielaandrijver word.
Hupke zegt
Word intressant de DS3 tegen de mini, 2 icoonen vechtende.
Al zou ik halveling verwacht hebben dat ze voor IRC gekozen hadden, dan konden ze met VAG strijd leveren. En ik weet niet maar ik lijk te denken dat de budgetten daar kleiner zijn, en met mini erbij zou het bekender worden.
Langst de andere kant het WRC is bekender, en de andere teams zetten nu ook compactere auto’s in.
De fiesta, de DS3, de kortere subaru ipv de lange impreza de grotere C4 en de focus.
Merry zegt
@Hupke:
De C4 en Focus gaan met pensioen en zullen er dus niet meer bij zitten.
En de Impreza valt net als de Lancer in de N-group cup.
Daarbij is WRC de beste keuze het is het hoogts aangeschreven rally kampioenschap waar de mannen van ProDriveheel bekend zijn.
Zij waren ook de mannen die het Subaru WRC team runde, nu bouwen ze alleen nog klanten auto’s voor de N-Group.
En VAG leverd alleen een Fiabia in het IRC dus ook niet echt een uitdaging.
Maar het zal mij niet verbazen als er ook een Super 2000 sepc van deze auto gemaakt wordt die dan ook in het IRC zal mee doen.
Bohica zegt
@zesinlijn
Dit heb ik al heel lang geleden gemeld.
robbie zegt
Overigens doet de Countryman volgend jaar slechts mee aan enkele races. Pas vanaf 2012 nemen ze deel aan het complete WRC seizoen.
PS De meest opvallende zin uit het persbericht is in mijn ogende de volgende:
Hebben we hier te maken met een compleet nieuwe 1.6 liter blok? Of is het de motor die ook in de straat-Countryman ligt? Want in dat geval is het dezelfde motor die Citroen (en Peugeot) gebruikt. En daarom is de tuning gedaan door BMW Motorsport? MINI heeft toch zijn eigen JCW afdeling?
Of zou BMW Motorsport (iets anders dan BMW M?) soms alvast een 1.6 Turbo “worldengine” ontworpen hebben? Die zou namelijk ook direct gebruikt kunnen worden in het WTCC. Ik ben benieuwd!
zesinlijn zegt
@robbie: Leuke speculaties! Ben benieuwd wie ons hier meer over kan vertellen.
En wat is dan het verschil tussen BMW Motorsport & BMW M GmbH?
robbie zegt
@zesinlijn: we speculeren nog even verder ;)
BMW M GmbH = snelle straatauto’s (veredelde tuner ;))
BMW Motorsport = raceauto’s (WTCC, GT2, GT4, DTM, Formula BMW)
http://www.bmw-motorsport.com
In het WTCC zal volgend jaar ook gebruik gemaakt gaan worden van een 1.6 turbo motor die moet voldoen aan dezelfde eisen als de motor die gebruikt zal gaan worden in het WRC.
BMW Motorsport is dit jaar al begonnen met de ontwikkeling van zo’n motor:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4463
Het zou dus niet meer dan logisch zijn (in mijn ogen) dat BMW diezelfde motor ook gaat gebruiken in de MINI Countryman WRC.
Ik weet alleen niet zeker of het in het WRC ook zo is dat de rallyauto gebruik moet maken van dezelfde motor (qua basis) als de straatauto. Want dat zou betekenen dat er wellicht een Countryman (in gelimiteerde oplage) komt met deze “BMW Motorsport” 1.6 Turbo motor onder de kap.
Ik ga er dan voor het gemak maar even vanuit dat BMW Motorsport niet het 1.6 PSA blok als basis heeft gebruikt ;)
Merry zegt
@robbie:
Nee de rally hoeft het blok niet het zelfde te zijn.
Ik ken geen Fiesta met een 2.0 en AWD.
Of een C4 met een 2.0 turbo en AWD.
Dat moet alleen voor de N-Group, en zelfs dan mag je een andere motor gebruiken in bepaalde omstandigheden.
robbie zegt
@Merry: ik heb het niet over AWD, maar alleen over de motor! Oftewel het basisblok.
Ford gebruikt in de Fiesta ook een aangepast Duratec 2.0 blok en Citroen gebruikt in de straat C4 ook 2.0 motoren.
Volgens mij moet het basisblok nog steeds gebaseerd zijn op een ‘straatmotor’. BMW heeft voor het WTCC daarom bijvoorbeeld de 320si ontwikkeld in een gelimiteerde oplage.
robbie zegt
@Merry: de Fiesta RS WRC die volgend jaar gebruikt gaat worden krijgt een 1.6 turbo motor onder de motorkap die gebaseerd is op Ford’s Duratec productiemotor. En ook Citroen zal voor de DS3 WRC de 1.6 (turbo) motor gebruiken die ze al tot hun beschikking hebben.
Overigens schijn je niet verplicht te zijn om je motor te baseren op een productiemotor:
Carmaster zegt
Maar Super2000 auto’s hebben toch helemaal geen turbo’s?
CSL zegt
@Hupke
lol, een A3 met quatro is al zwaarder, laat staan een Q5.
GOD zegt
@ robbie
PSA deed alleen de inkoop van onderdelen om zo kosten te besparen. Dus het is dan toch gewoon een BMW blok ofnie.
de sjonnies zegt
Countryman wordt om een reden genomen : een langere wielbasis. Meer niet.
robbie zegt
@de sjonnies: de enige reden is: markting (want 4×4)…
bob zegt
Hmm, de mini is niet echt een mooie auto en met die meuk er op al helemaal niet…
Mini is een beetje oudbollig model.
Citrofiel zegt
Eindelijk een toevoeging aan het WRC, de laatste tijd trokken zich steeds meer merken terug, en er kwam niets bij. Dit kan weer leuk worden. :D
SpeedGeek zegt
yeaaaahhhh weer lekker eerst 2 keer op rij de monte carlo winnen en het volgende jaar gediskwalificeerd worden (omdat wij als mini’s te goed zijn en omdat de mistlampen te hoog zitten) en daarna weer 2 keer op rij kampioen worden. oftewel, MINI is Back!!!!
i-love-suv zegt
@bob: Mini oudbollig?? Dacht van niet,vind de mini nog steeds één van de leukste auto’s (nee, ik ben geen metro-man) en ben nu al fan van dit WRC-model.DRive happy.
ps Wat me wel opvalt in de comments hieboven dat iedereen expert blijkt te zijn maar er toch heel veel meningen zijn.
Die dan haaks op elkaar staan. Grappig
Dimglor zegt
Wel leuk dit… ik zie ze het nog goed doen..