We wisten al hoe de rapste MINI-diesel gemotoriseerd ging worden, en we wisten ook al hoeveel hij ging kosten, en dus was het alleen even wachten op de officiële bevestiging van moederbedrijf BMW en op de plaatjes natuurlijk. MINI had eindelijk tabak van het half jaar aanhoudende gezeur van Casper, en is in actie gekomen.
MINI volgt een merkwaardige strategie met het S-dieselmodel. Waar de benzinevarianten een klein 1.6-blokje hebben waar vermogens van bijna 200 pk (en meer) uit wordt getrokken, krijgt het dieselmodel een twee liter groot blok met 143 pk en 305 Nm. Geen vreselijke straf natuurlijk, maar we weten dat moederbedrijf BMW tot meer (x20d) in staat is. Veel meer.
De SD wordt de derde diesel in het gamma, boven de One D en de Cooper D. Met de zware powerplant in het vooronder is hij in staat om in 8,6 seconden naar de 100 te sprinten en een topsnelheid van 215 km/u te halen. Mocht je ‘m echter als een oud wijf willen rijden, en nooit harder dan 100 gaan, dan moet een verbruik van 4,4 liter per 100 km mogeljk zijn. Dankzij een Co2-uitstoot van 115 gr/km weet BMW hem net in de 20%-bijtellingscategorie te wurmen. Wil je liever zakelijk rijden in een cabrio, dan heb je pech, want met 118 gram in dat model mag je de volle 25% ophoesten.
Naast de dichte en de cabrio-versie, is de SD ook verkrijgbaar als Countryman (het gigantische bakbeest dat al nagelend schattige kleine auto’tjes van de weg opvreet). Deze doet de 0-100 in 9,3 seconden, of een tiende langer als je hem met het ALL4-AWD-systeem bestelt. De topsnelheid van deze Countrymans ligt krap onder de 200 km/u. Verder kan je vanaf de lente van 2011 op je MINI een sportievere styling in de vorm van een John Cooper Works Pack bestellen. Naast het aerodynamics package (voor een sportievere body) komt het Pack met Dynamic Traction Control en Electronic Differential Lock Control (EDLC). Verder inbegrepen zijn 17 inch velgjes, en een interieur-upgrade in de vorm van een JCW-pookknop, deurstrips en rode stiksels.
Tot slot kunnen Cooper S-bezitters een JCW Tuning Kit bestellen, goed voor 16 pk extra en een sportdemper op de uitlaat. Kranke scheisse, alte! We kunnen alle nieuwe MINI’s in Genève zien trouwens.
jaapies zegt
Dieselen in een Mini lijkt me sowieso een straf… Kilometers vreten in zo’n klein hokje.
dondeboer zegt
Blijf het een vreemde keuze vinden om zo’n groot blok in die auto te lepelen. Dat kan nooit goed zijn voor het weggedrag.
GregBem zegt
klein detail… Je vergeet te vermelden dat het Aerodynamica-pakket inbegrepen is in het JCW-pack ;-).
En foto 7 zijn de foute velgen! Het is type R112 zoals op de foto in 17″, niet de 18″ R113 :-p
Maar eindelijk een goede diesel! woehoe!
sir_smokalot zegt
Laatste foto is inderdaad van de JCW-tuningkit voor de Cooper S. Had alleen geen zin om voor 1 foto een aparte gallery te maken, en heb hem dus maar hierbij gestopt, ivm de JCW overeenkomst. Het pakketje zal ik even toevoegen, en aan BMW vragen of ze de volgende keer iets minder dan 9 kantjes kunnen volpennen.
White_Lightning zegt
het kan nog meer uit dat 2 liter blok
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Alpina_D3_Bi-Turbo
Simpson zegt
ben benieuwd naar de rijtest & video.
zo’n zwaargewicht voorin zal het rijgedrag best wel beinvloeden, schat ik.
Maargoed, nog steeds geen alternatief om te leasen, niet praktisch en er kleeft zo’n makelaarsimago aan wat mij betreft
Onehp zegt
Blok is wel aluminium dus zooo zwaar is het niet.
Sommige tuners halen tot 270pk uit de N47S (2L biturbo) enkel met reprogrammatie. Niet dat ik dat zou aanraden, maar het kan dus meer…
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik sta versteld van de topsnelheid van dergelijke mini. 215km/h, erg sterk. Dat is toch iets indrukwekkends vind ik. Desondanks die cijfers en de relatief mooie prestaties, zou ik er toch geen willen. Mogen ze er gelijk welk pakket opzetten, ik geraak er niet voor verkocht…
Dimglor zegt
Slim gezien van Bmw om ervoor te zorgen dat ie net in het bijtellingsprogramma past…. Zal daardoor wel kopers aantrekken.. verder ja… het is wel een leuke wagen en het schijnt goed te rijden… maar ik zou het niet meteen zelf kopen…