• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Mini Cooper SD en JCW pack

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 februari 2011 om 09:10 – 9 Reacties

MINI Cooper SD


We wisten al hoe de rapste MINI-diesel gemotoriseerd ging worden, en we wisten ook al hoeveel hij ging kosten, en dus was het alleen even wachten op de officiële bevestiging van moederbedrijf BMW en op de plaatjes natuurlijk. MINI had eindelijk tabak van het half jaar aanhoudende gezeur van Casper, en is in actie gekomen.

MINI volgt een merkwaardige strategie met het S-dieselmodel. Waar de benzinevarianten een klein 1.6-blokje hebben waar vermogens van bijna 200 pk (en meer) uit wordt getrokken, krijgt het dieselmodel een twee liter groot blok met 143 pk en 305 Nm. Geen vreselijke straf natuurlijk, maar we weten dat moederbedrijf BMW tot meer (x20d) in staat is. Veel meer.

De SD wordt de derde diesel in het gamma, boven de One D en de Cooper D. Met de zware powerplant in het vooronder is hij in staat om in 8,6 seconden naar de 100 te sprinten en een topsnelheid van 215 km/u te halen. Mocht je ‘m echter als een oud wijf willen rijden, en nooit harder dan 100 gaan, dan moet een verbruik van 4,4 liter per 100 km mogeljk zijn. Dankzij een Co2-uitstoot van 115 gr/km weet BMW hem net in de 20%-bijtellingscategorie te wurmen. Wil je liever zakelijk rijden in een cabrio, dan heb je pech, want met 118 gram in dat model mag je de volle 25% ophoesten.

Naast de dichte en de cabrio-versie, is de SD ook verkrijgbaar als Countryman (het gigantische bakbeest dat al nagelend schattige kleine auto’tjes van de weg opvreet). Deze doet de 0-100 in 9,3 seconden, of een tiende langer als je hem met het ALL4-AWD-systeem bestelt. De topsnelheid van deze Countrymans ligt krap onder de 200 km/u. Verder kan je vanaf de lente van 2011 op je MINI een sportievere styling in de vorm van een John Cooper Works Pack bestellen. Naast het aerodynamics package (voor een sportievere body) komt het Pack met Dynamic Traction Control en Electronic Differential Lock Control (EDLC). Verder inbegrepen zijn 17 inch velgjes, en een interieur-upgrade in de vorm van een JCW-pookknop, deurstrips en rode stiksels.

Tot slot kunnen Cooper S-bezitters een JCW Tuning Kit bestellen, goed voor 16 pk extra en een sportdemper op de uitlaat. Kranke scheisse, alte! We kunnen alle nieuwe MINI’s in Genève zien trouwens.



Ook interessant!

  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • MINI Cooper SE met daktent ideaal voor Hollandse vakantie

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

20%-bijtelling, cooper, cooper-s, cooper-sd, Diesel, geneve-2011, jcw, MINI

Vorig bericht: « Geen verrassing: Mexicanen zijn boos op TopGear
Volgend bericht: Porsche Boxster S Black Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapies zegt

    2 februari 2011 om 09:26

    Dieselen in een Mini lijkt me sowieso een straf… Kilometers vreten in zo’n klein hokje.

    Login om te reageren
  2. dondeboer zegt

    2 februari 2011 om 09:31

    Blijf het een vreemde keuze vinden om zo’n groot blok in die auto te lepelen. Dat kan nooit goed zijn voor het weggedrag.

    Login om te reageren
  3. GregBem zegt

    2 februari 2011 om 09:31

    klein detail… Je vergeet te vermelden dat het Aerodynamica-pakket inbegrepen is in het JCW-pack ;-).
    En foto 7 zijn de foute velgen! Het is type R112 zoals op de foto in 17″, niet de 18″ R113 :-p

    Maar eindelijk een goede diesel! woehoe!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 februari 2011 om 09:53

      Laatste foto is inderdaad van de JCW-tuningkit voor de Cooper S. Had alleen geen zin om voor 1 foto een aparte gallery te maken, en heb hem dus maar hierbij gestopt, ivm de JCW overeenkomst. Het pakketje zal ik even toevoegen, en aan BMW vragen of ze de volgende keer iets minder dan 9 kantjes kunnen volpennen.

      Login om te reageren
  4. White_Lightning zegt

    2 februari 2011 om 09:49

    het kan nog meer uit dat 2 liter blok
    http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Alpina_D3_Bi-Turbo

    Login om te reageren
  5. Simpson zegt

    2 februari 2011 om 09:58

    ben benieuwd naar de rijtest & video.
    zo’n zwaargewicht voorin zal het rijgedrag best wel beinvloeden, schat ik.

    Maargoed, nog steeds geen alternatief om te leasen, niet praktisch en er kleeft zo’n makelaarsimago aan wat mij betreft

    Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    2 februari 2011 om 14:13

    Blok is wel aluminium dus zooo zwaar is het niet.
    Sommige tuners halen tot 270pk uit de N47S (2L biturbo) enkel met reprogrammatie. Niet dat ik dat zou aanraden, maar het kan dus meer…

    Login om te reageren
  7. As_long_as_it_is_fast zegt

    2 februari 2011 om 14:24

    Ik sta versteld van de topsnelheid van dergelijke mini. 215km/h, erg sterk. Dat is toch iets indrukwekkends vind ik. Desondanks die cijfers en de relatief mooie prestaties, zou ik er toch geen willen. Mogen ze er gelijk welk pakket opzetten, ik geraak er niet voor verkocht…

    Login om te reageren
  8. Dimglor zegt

    2 februari 2011 om 18:39

    Slim gezien van Bmw om ervoor te zorgen dat ie net in het bijtellingsprogramma past…. Zal daardoor wel kopers aantrekken.. verder ja… het is wel een leuke wagen en het schijnt goed te rijden… maar ik zou het niet meteen zelf kopen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North