Een logische stap van SEAT. Maar zijn ze er al klaar voor?
Vraag een willekeurig persoon wat het belangrijkste is op het gebied van auto’s, en de kans is groot dat ‘betaalbaarheid’ op plek één staat. Zelfs als je in de topsegmenten kunt shoppen, ga je niet onnodige keuzes maken bij bijvoorbeeld opties. Om nog maar te zwijgen over een segment omhoog gaan en helemaal niks aanvinken. Je mag dan minder opties hebben dan je gehad zou hebben op een 3 Serie, maar dan rijd je wel een 5 Serie. Om maar iets te noemen.
Wat is nou serieus het goedkoopste wat je kunt krijgen? Dan kom je zonder uitzondering in het A-segment uit. Om even een beeld te schetsen van hoe goedkoop het moet in deze regionen van de markt: alles wordt gedaan met samenwerkingen. Peugeot, Citroën en Toyota maken er met hun 108, C1 en Aygo een groot rebadge-feestje van. Kia en Hyundai doen met hun Picanto en i10 exact hetzelfde. Waar het het moeilijkst is om te weten met welke van de drie kleintjes je te maken hebt: de Volkswagen AG-drieling. De Volkswagen Up!, SEAT Mii en Skoda Citigo lijken sprekend op elkaar, ze konden het nog net voor elkaar krijgen om op detailniveau (bumpers en de glazen achterklep van de Up!) van elkaar te verschillen. Daar kan je van zeggen wat je wil, maar het werkt. Voor zo’n 10.000 euro kun je nu een auto voor de deur hebben staan. Handig voor ‘starters’, mensen die een auto voor de vrouw/partner willen, fleetauto’s: goedkoop is het resultaat.
De wens voor goedkoop rijden is echter ietsje veelvuldiger geworden. De reden dat de Tesla Model 3 zo scoort in Nederland is omdat het relatief gezien één van de goedkoopste elektrische auto’s is. Maar voor de ‘serieuze’ kandidaten (met degelijke rijbereiken voor hun geld), was de Tesla Model 3 absoluut ook zowat de goedkoopste oplossing. Een prijsklasse lager had je namelijk de BMW i3, een prima karretje maar qua rijbereik niks indrukwekkends. En dan had je nog de Volkswagen e-Up!, op de redactie beter bekend als Eup. Tot voor kort mocht iedere particuliere koper van dit elektrische stadsgebakje een enkeltje gekkenhuis. Dat klinkt heftig, maar als je vrolijk wordt van 25.000 euro stukslaan op een auto met een NEDC(!)-radius van 150 km (wat dus realistisch een kilometer of 80 is), dan ben je wat ons betreft een masochist in hart en nieren. We voelen ons bijna schuldig als je dit lieve, onschuldige gezichtje zo ziet, maar schone schijn is geen oplossing voor het milieuprobleem.
Het schattige gezichtje maakt een return, maar dit keer serieus. Volkswagen revancheert zichzelf met de nieuwe Eup en terwijl hij goedkoper is (jawel), kun je nu zo’n 250 km ver komen. En dat is gemeten via de veel relevantere en realistischere WLTP-cyclus. Bovendien, omdat het nu zes jaar later is, wordt het van belang dat niet alleen de e-Up! elektrisch wordt, ook zijn Skoda en SEAT-broers. Die krijgen een vergelijkbaar prijskaartje en dito specificaties. De accu is inmiddels, vergeleken met zijn origineel, verdubbeld qua capaciteit (18 kWh naar 37 kWh). Prestatiecijfers houd je nog van ons tegoed.
SEAT is de eerste die nu een stapje verder gaat. Door ‘voorraadacties’ en diverse aankondigingen zat het er aan te komen, maar de benzineversie is nu niet meer relevant. Die gaat er, in eerste instantie bij SEAT, uit. De Mii electric zal de Mii compleet vervangen en dat betekent dat na acht jaar basale mobiliteit, de euroknaller van SEAT niet meer te vinden is in de showroom met een verbrandingsmotor.
Aan de ene kant slim: je kan de auto relatief voordelig leasen en ook kopen is nu niet meer onmogelijk. Aan de andere kant gaat het om een auto van 23.400 euro en je hoeft geen enorm scala aan luxe opties te verwachten. Door die aanschafprijs gebeurt er echter iets anders opvallends: de SEAT Mii is hierbij niet meer de goedkoopste SEAT. De Ibiza en Arona zijn met hun 15.950 en 19.800 euro nu goedkoper dan de Mii. Laatstgenoemde is wel voordeliger in de lease, maar voor de particuliere koper met toekomstvrees is een Ibiza nu een veel betere deal. SEAT is de eerste die het hoge woord er officieel uit gooit, maar op de site van Volkswagen gaat het ook om voorraadmodellen bij de benzine-Up en bij Skoda staat enkel nog de CITIGOe iV in de lijst. Niet meer de goedkoopste, en tegelijkertijd verreweg de goedkoopste.
Edge zegt
Jammer! Ik vond de Citigo Up en Mii echt geweldige auto’s. Natuurlijk was het allemaal heel kaal en basaal in vergelijking met een Polo of Golf, maar het was prima voor jonge mensen die graag een nieuwe auto wilden rijden. Ik vond het CUM-trio ook veel volwassener rijden dan de (doorgaans) Japanse of Koreaanse auto’s die er rond de introductie op de markt waren. Jammer dat dat nu verdwijnt…
techniekmeneer zegt
@Edge: CUM trio… Gehe
niex zegt
@Edge: De koreaantjes zijn echt de toppers in dit segment. Daar schrok ik zelf ook van. Ik wacht op een PicantE.
timoot zegt
@edge: grappig, ik heb een tijdje terug een flink stuk in een Up moeten rijden en vond het een tragedie. Was blij dat ik weer in mijn oude, aftandse Peugeotje mocht stappen.
fastforward zegt
Meegereden met een Mii 74 pk. Fijne stoelen, volwassen weggedrag. Jammer maar een logisch besluit
Dizono zegt
@fastforward: komt wel dichtbij zo
neeszz zegt
Een enorm onderschatte auto, merk ik. Vrijwel iedereen die meerijdt is positief verrast over de ruimte, geluid bij 100 km/h en het toch wel aardige rijgedrag. Ook klinkt de driecilinder beter dan het C1, Aygo, 107 trio.
Lettende op de scherpe aanschafprijs, lage running costs (21 euro MRB per maand en 1:18), gunstige restwaarde(~50% na 6 jaar en <80.000 km) en de kwaliteit dat je ervoor terugkrijgt, vind ik dit veruit de beste koop in het kleinere segment!
singer zegt
Dit segment moet verboden worden op de snelweg, prima voor in de stad. Maar boven de 80 niet vooruit te branden
bmw507coupe zegt
@singer: ooit in gereden? Op de snelweg echt meer dan prima, je komt gewoon goed mee met het verkeer
singer zegt
@bmw507coupe: Een Mii ooit als leen auto gehad, was leuker en wendbaarder op de rotonde dan mn GTI. Maar zodra je de rotonde voorbij bent is de lol wel weg. Een tijd in een aygo gereden en ook daar was de snelweg en de linkerbaan echt geen doen. Het zijn altijd deze gebakjes die hem opeens ervoor gooien als ze achter een vrachtwagen rijden. Niet gek want ze komen gewoon power te kort
niex zegt
@singer: wat een onzin, die mensen kunnen gewoon niet rijden.
willeme zegt
@singer: Die snelweg waar 100 de absolute max is binnenkort? Prima te doen met die karretjes, toch?
singer zegt
@willeme: Het is al een drama dat we maar 100 mogen, rijden we zometeen per saldo nog maar 80 omdat al deze pinda’s zich comfortabel gaan voelen op de linkerbaan… Voor de stad echt ideale auto’s, maar hou ze aub van de snelweg…
hotze zegt
@singer: vrees ’t ook. De moraalridders gaan straks niet meer naar rechts.
Dutchdriftking zegt
Tja, de VAG drieling was niet heel spannend, maar sinds de facelift waren ze leverbaar met 1.0 TSI motoren welke dikke prima reden. Na een chipje (145pk) waren ze serieus rap!
bernoulli zegt
@dutchdriftking: alleen de Up! de Seat en de Skoda hebben de TSI niet gehad.
wimof zegt
NU karig uitgerust, daar ben ik het helemaal mee oneens. In woon in België en koop mijn auto bij de nationale invoerder. Vandaag kan ik voor 22.450 € (zonder extra korting van de dealer +- 3-3.5%) een E Up! Style kopen. In België is bij de style uitvoering alles inbegrepen,alles Dwz CCS aansluiting :verwarmde zetels centrale vergrendeling afstandsbediend, verwarmde voorruit en zetels aut airco ook als stationair ook van toepassing voor de verwarming, radio competion met dab+ acheteruitrijcamera, donkere zijruiten, alu velgen, dak in contrastkleur en zo kan ik nog een tijd doorgaan Dat vind ik geen spartaans uitgeruste wagen en dan krijgen we nog 4000€ premie bovenop.
tjorque zegt
Goede ontwikkeling! Naar mijn mening mogen alle 13/12 auto’s elektrisch worden. Spaar de brandstoffen maar voor iets speciaals. (En compenseer/neutraliseer die uitstoot dan)