Zoals verwacht. In het vierde kwartaal van dit jaar zal de laatste Mercury van de band rollen…
Eigenaar Ford heeft dit zojuist bekend gemaakt. Ford zal de capaciteit van Mercury volledig gaan gebruiken voor haar eigen financiën, product ontwikkeling, productie, marketing, verkoop en service resources. Tegelijkertijd wil men het merk Lincoln meer aandacht gaan geven… Uhh, is dat een goed plan? Ford zal de komende vier jaar de Lincoln lineup gaan aanpassen met zeven geheel nieuwe of ingrijpend vernieuwde voertuigen.
Weer een automerk minder. Who’s next?
autoblogger zegt
Mercury originally was created as a premium offering to Ford and was an important source of incremental sales. However, the continued strength of the Ford brand – particularly during the past three years – has accelerated the migration from Mercury to Ford for many customers.
Today, Mercury’s customer profile, pricing and margins are almost identical to Ford, but Mercury’s incremental sales have been declining.
The majority of current Mercury sales are to fleet buyers and customers purchasing through employee, retiree and friends and family discounts, which Ford anticipates largely can be satisfied by Ford brand vehicles.
Of Ford Motor Company’s 16 percent market share in the U.S., Mercury accounts for 0.8 percentage points, a level that has been flat or declining for the past several years. That contrasts with the Ford brand, which has increased market share by 2.2 percentage points so far this year on the strength of new products and improved quality, fuel efficiency, safety, smart design and value.
Ford’s strengthening financial position – including the return to profitability and positive cash flow – allows the company to absorb short-term costs associated with the discontinuation of Mercury and to consolidate future product investments into Lincoln.
Today, there are no stand-alone Mercury dealerships in North America. Ford is working closely with dealers to maintain properly located stand-alone Lincoln or Ford-Lincoln dealers, which will offer dealers and the company the greatest opportunity for long-term profitable growth.
New operational standards developed with the company’s dealers will facilitate a Lincoln customer experience that exceeds the expectations of North American luxury customers.
Bosnia_love zegt
@autoblogger: ‘Who’s next?’ Lincoln is next. :lol:
Citrofiel zegt
Als je nou een plaatje van een moderne Mercury had geplaatst had het me niks gedaan, maar met zo’n mooie oldtimer in beeld vind ik het ineens toch verdrietig…
lincoln zegt
nog meer aandacht !!
ik weet niet of mijn ego dat aankan ??
Laue zegt
@lincoln:
hoe doet lincoln het tegenwoordig? zitten er nog interessante modellen tussen?
robbie zegt
@lincoln: gefeliciteerd met de extra aandacht en nieuwe toekomstige modellen ;)
Overigens verkoopt Lincoln op dit moment minder auto’s dan Mercury. (periode jan tm mei ’10)
Lincoln: 37.444
Mercury: 41.680
Floc zegt
Altijd weer vervelend als een automerk verloren gaat :( Tenzij het Ssangyong is.
primramessar zegt
Lincoln:
je ego kan dat wel aan..
floryn zegt
Very sad indeed. Ford weet financieel echter wel wat ze doen en dat is maar goed ook. Het is een grote kracht om afstand te kunnen doen van zaken die je dierbaar zijn, maar misschien niet meer met de tijd mee kunnen of passen in de tijd.
Ik kan me maar een Mercury herinneren die ik altijd zag als ik als jongen van en naar de basisschool fietste. In de tijd dat internet nog niet beschikbaar was en google niet bestond. Lang wist ik niet wat het was. Tot ik in de bibliotheek een plaatje zag van het model en begreep dat het een Amerikaanse Mercury Sable Wagon was.
@Lincoln
Klinkt dit je als muziek in de oren? Eindelijk weer leuke Lincoln’s. Wat staat er op je verlanglijstje?
RickB zegt
Gemiddelde Mercury chauffeur is dan ook niet jonger als 80…
Flamingo zegt
altijd jammer als er een automerk sterft maar als dat is om Lincoln te redden is het al iets minder erg. je moet toch keuzes maken in deze tijden. anders waren ze miss volgend jaar allebei dood
Flamingo zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercury_(automerk)/
moet je ff lezen eigenlijk anders weet je niet waar je het over hebt
Esprit_de_Flandre zegt
Mercury is al lang dood…
@robbie: kan zijn, maar dat zal niet lang duren. Aangezien Lincoln een pak nieuwe modellen krijgt zullen de goedkoopste Mercury’s vervangen worden door goed uitgeruste Fords en de duurste door goedkopere Lincolns.
Hopelijk komt hiermee ook een eind aan het modeldelen, daarmee bedoel ik steeds dezelfde auto met een andere grille. Als ze Lincoln echt willen profileren als luxe-merk kunnen ze zich dat niet meer permitteren.
“Weer een automerk minder. Who’s next?”
Awel, ik vraag me af hoe het zal gaan met Lancia en Alfa. Die zitten eigenlijk ook ferm in dezelfde vijver te vissen, met voor beide vrij lage verkoopscijfers tot gevolg. Mercury was een kunstmatig merk, opgericht door een groot concern voor een gat in de markt te vullen, dus is vrij gemakkelijk weer te dumpen ook. Maar de keuze tussen Alfa en Lancia is gewoon hartverscheurend.
jan1666 zegt
Helaas…ach…ik persoonlijk vond de autos niet spectaculair..toch zonde, is al 71 jaar..
Lustigson zegt
Wauw, Ford Motor Company schroeft flink terug: van 6 merken een paar jaar geleden — Ford, Lincoln, Mercury, Volvo, Aston Martin en Land Rover — zijn er in 2011 dus nog maar 2 over.
Something zegt
Wat men er ook van vind, het is altijd jammer als er een automerk verdwijnt. Hoe meer merken hoe meer variatie je op de weg ziet rijden.
R.I.P Mercury :(
Something zegt
@ mezelf vindt*
jackal zegt
@ citrofiel
helemaal mee een..
misschien maar beter ook, blijft de historie mooi en de wanproducten van nu gaan ten grave..
wat een prachtige foto trouwens,..toen Amerika en Amerikaanse producten nog stijl en klasse hadden
G. de Groot zegt
De volgende? GMC!
Een merk bestaande uit rebadges zonder echte iconen!
lincoln zegt
Mercury was gewoon een lekker passief merk zonder agresieve boodschap ..
en bij Lincoln mag zeker wat leven in de brouwerij komen ..
en weer een Rolls Royce concurent worden ..
dat kunnen ze makkelijk bij Ford ..
we zien wel wat er gaat gebeuren ..
DannyHoff zegt
Ik vind de Mercury Milan eigenlijk best wel mooi :)
Je kan als liefhebber altijd nog een Milan overschepen.
Maar dit is (bijna) altijd slecht nieuws R.I.P Mercury :(
Sander zegt
Mmmmmm, GMC misschien???
HyperTeHK zegt
Als ze doorzetten met de visie van one Ford vraag ik me af hoe lang Lincoln nog blijft bestaan.
lincoln zegt
@HyperTeHK:
de bedrijfsvoering van Ford is te simpel ..
zo simpel dat er altijd iemand denkt dat er een addertje onder het gras ligt ..
en Lincoln blijft gewoon bestaan .. daar valt wel in te investeren ..
@Markus ..
de 60tigers die hun laatste nieuwe auto willen kopen ..
denk eerlijk gezegd dat de Grand Marquis een mega seller gaat worden ..
Markus zegt
Handig om dat nu al aan te kondigen. Er is toch geen hond die nu nog een Mercury wil?