Eindelijk, eindelijk. De productie van de Mercedes-AMG One is begonnen!
2022 is blijkbaar het jaar van de hypercars. Aston Martin levert sinds een aantal maanden de Valkyrie uit aan klanten. En binnenkort zal ook Mercedes-AMG beginnen met het uitleveren van de One, de productie is namelijk gestart.
In totaal produceert Mercedes-AMG slechts 275 exemplaren van de auto met Formule 1-technologie aan boord. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een A-klasse, worden alle exemplaren van de One met de hand gebouwd.
De eerste klanten krijgen hun exemplaar dit najaar geleverd. Na jarenlang wachten zal het een moment zijn waar de toekomstige eigenaren halsreikend naar hebben uitgekeken. Misschien denk je dat dat de productie van de Mercedes-AMG One verloopt op een speciale plek in Duitsland, maar niets is minder waar.
De AMG wordt met de hand gebouwd in Engeland. De assemblage van de 1.6-liter V6 turbo en vier elektromotoren vindt plaats in het Mercedes‑AMG High Performance Powertrains in Brixworth. Dezelfde toko waar ook de Formule 1-motoren van Mercedes tot leven komen. De laatste hand aan de One wordt vervolgens gelegd in Coventry.
In totaal werken er 50 specialisten aan de productie van de Mercedes-AMG One. Het allerlaatste gedeelte van dit proces is transport. Alle auto’s gaan op transport naar het hoofdkwartier van AMG in Affalterbach. Klanten nemen ook op deze plek hun auto in ontvangst.
Mercedes-AMG One productie
Het heeft jaren geduurd voordat Mercedes-AMG op dit punt kwam. De testfase verliep niet vlekkeloos en het project kampte met vertragingen. Uiteindelijk is het een zeer bijzonder apparaat. De 1.6-liter V6 mag 11.000 toeren draaien en er kan gewoon een kenteken op.
In slechts zeven seconden tikt de AMG 200 km/u aan. Het sprintje naar de honderd is in 2,9 seconden voltooid. De topsnelheid ligt op 352 km/u.
Het systeemvermogen ligt op 1.063 pk. Dankzij de 8.4 kWh grote accu is het ook nog mogelijk om tot 18 kilometer volledig elektrisch te rijden. De One heeft vierwielaandrijving en komt met een automaat met zeven verzetten. Aan deze exclusieve hypercar hangt een prijskaartje van zo’n 2,5 miljoen euro.
scrmeagle zegt
Soort Tesla Plaid prestaties, maar wat een mooi apparaat
boomhauwer zegt
Ook al is een EV 1000keer sneller en efficiënter dan een sportwagen met de juiste motor, ik zou nog altijd voor de laatste kiezen.
Voor woon-werkverkeer is een ev geschikt.
petroldrinker zegt
Als ik dan toch iets met F1 afgeleide technologie wil, neem ik wel de F50, vind het behoorlijk tegenvallende prestaties nog altijd van deze auto, om nog maar te zwijgen over het gewicht van deze mastodont…
ryser zegt
T50? Ik dacht dat de GMA T50 als basis principes; lichtgewicht, V12 en handgeschakeld waren?
berlinetta zegt
Misschien is het mijn slinkende interesse voor auto’s in het algemeen, misschien is het doordat de introductie van dit apparaat langer heeft geduurd dan het gemiddelde gesprek van mijn vriendin, maar ik word er niet meer echt warm van. Komt wellicht ook doordat ik hem heel lelijk vind. De techniek is wel bijzonder.
oetelaar zegt
Jammer dat we geen plusjes meer kunnen geven, wat een mooie reactie. LOL
Dutchdriftking zegt
Typisch zo’n wagen die we nu eigenlijk niet interessant vinden, maar welke over 20 jaar heilig is. Een moderne XJ220.
DeGoudenRaket zegt
Ik vind een capaciteit van 8.4 kWh wel wat aan de kleine kant. Naar mijn idee heb je daar dan net niks aan terwijl je wel vier (!) elektromotoren hebt.
ttr6 zegt
Ik denk dat dit wel een succes gaat worden vanwege die connectie met de F1. Rijke liefhebbers/verzamelaars kopen dit gewoon en eens met @dutchdriftking: over x-jaar waanzinnig duur. Dus als je 2,5 milj over hebt: investeren.
seba zegt
Er zijn ondertussen veel verzamelaars die contract willen cancelen omdat deze auto in America niet op de platen gezet kan worden. Ben wel benieuwd of er oplossing gevonden is ( bjv Manny Khoshbin had hier erover ) en hoeveel orders daadwerkelijk gecanceld worden.
kniesoor zegt
Uit nieuwsgierigheid : waarom zou zo’n ding in de Joe Es of Ee niet op kenteken kunnen ?
seba zegt
Omdat motor niet aangepast kon worden, nou ja… hij zou wel aangepast kunnen worden maar dan zouden presentaties van de auto omlaag gaan. Aandrijflijn is wel aangepast maar dat was niet voldoende om de Amerikaanse type goedkeuring te krijgen.
Er word nu gekeken om via andere manieren zo’n kenteken te krijgen ( show model, test auto of zoiets… )
ryser zegt
Iets met de uitlaat als ik het goed begrijp
https://www.autoblog.com/2022/06/02/mercedes-amg-one-not-street-legal/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5sLw&guce_referrer_sig=AQAAADZPyIG1eAVVNgx36iz0aBXfc-wCdEyOq7YDADhmZx2XZ0oYYX4OJoA5uagCHo_Ysns9vjuEjUmequcU5-fPF_BAbCWwkb0Ohl2VYRCkixfw6vz1u2wVjt2M3dBr0qJUM8MSgctFRWee_1AR9K91UUtMzjFNDOtl4Sg3c8mrVpTB
Edge zegt
@seba; Ze kunnen altijd nog van de show or display regeling gebruik maken. Dan krijg je een uitzondering op de typegoedkeuring, maar mag je auto wel maar 2500 miles per jaar op de openbare weg rijden. Voor de meeste verzamelaars is die 2,5k miles meer dan genoeg.
seba zegt
Kijk, dit dus. Wist wel dat er een belletje aan het rinkelen was maar waar precies niet 🤣 mocht dit door gaan dan neem ik aan de meeste investeerders auto in ontvangst nemen.
Ik ga zo even keer over die regeling lezen, best interessant dus.
MaartenD zegt
Teleurstellend eindresultaat
rijnounsdoor zegt
Mijn schoonvader heeft er één besteld. In plaats van de 1.6 heeft hij toch gevraagd om een 1.8 motor, vanwege de caravan natuurlijk.
rockefellar zegt
😂😂😂