Het compacte ruimtewonder is er nu ook als AMG.
De GLB deelt zijn genen met de A- en B-klasse. Toch kun je er optioneel zeven mensen in kwijt. Na de onthulling van de reguliere GLB, is hier de variant van Mercedes-AMG. Het recept is geen verrassing voor wie bekend is met de A 35 en de CLA 35.
De Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC komt inderdaad met een tweeliter turbomotor, in dit geval goed voor 306 pk en 400 Nm koppel. Het maximale koppel is vanaf 3.000 t/min beschikbaar. De vierwielaangedreven SUV doet het sprintje naar de honderd in 5,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het blok is gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie. Wie meer pit wenst zal geduld moeten hebben tot de GLB 45 ten tonele verschijnt.
Het uiterlijk van een AMG 35-model is inmiddels wel duidelijk. De AMG Panamericana grille is te vinden aan de voorzijde. Van achteren twee uitlaatsierstukken die laten zien dat dit nog niet het topmodel is. Vier uitlaatsierstukken zijn exclusief voor de AMG 45-modellen. Deze ‘AMG Light’ staat standaard op 19-inch lichtmetalen velgen. Optioneel kun je tot 21-inch shoppen bij Mercedes-AMG.
De AMG GLB 35 4MATIC zal op de IAA in Frankfurt voor het eerst te zien zijn. Informatie over een marktintroductie en prijzen zijn nog niet bekend.
viezefreddyw zegt
Is hier echt markt voor?
granlusso zegt
@viezefreddyw: Ik denk het wel. Een zevenzitter ziet men tegenwoordig liever als SUV dan als MPV en daarbij wordt dit de ‘goedkoopste’ 7-zitter die Mercedes-Benz aanbiedt. En BMW en Audi hebben er niet echt een antwoord op. Hooguit VW met de Tiguan Allspace.
Persoonlijk vind ik het best een aardige auto, alleen ik vraag me altijd af hoe je zoveel mensen tegelijk kan voeren en nog steeds megawinsten noteert. Begreep eerder dat Mercedes-Benz het gamma gaat uitdunnen, maar dan nog.
granlusso zegt
@granlusso: mensen=modellen
viezefreddyw zegt
@granlusso: Ja, qua model begrijp ik het wel. Ik doelde meer op het feit dat het een AMG’tje is. Is daar markt voor? Kan ik me haast niet voorstellen.
rutgerg zegt
@viezefreddyw: ook de ouderen hebben het steeds drukker…. van de kno arts naar de golfbaan, terug naar de reumatoloog naar de veluwe om te fietsen…. hoe sneller hoe beter
mikje90 zegt
@viezefreddyw: ik zou hem wel willen, maar zou jij mij willen sponsoren?.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: ver boven budget, maar deze of de SQ2? Sowieso deze. Mooie wagen voor de vrouw dacht ik.
rutgerg zegt
De exclusiviteit van het AMG label is steeds verder te zoeken! Iedere benz met iets meer pk’s wordt nu standaard AMG genoemd. Jammer…
nout zegt
@rutgerg: precies mijn gedachten, AMG ALL the things! Zeer jammer. Maar centjes.
cossiekiller zegt
@nout: Great news! Volgend jaar komt er een Dacia Sandero AMG!!
karhengst zegt
@rutgerg: er komt vanzelf wel weer een label om de échte AMG zaken te scheiden van de optie pakketjes. Al is het maar wanneer de topmodellen qua imago teveel moeten inboeten.
zeevink zegt
Op zich een gaaf ding. Maar ik kan alleen moeilijk inschatten hoe groot deze auto is. B klasse segment? Tiguan formaat of meer richting T-roc?.
ewoudhoed zegt
@zeevink: de GLC heeft meer het formaat tiguan/Q5/X3. Ik zou inschatten dat de GLB even groot is als een X1, die is namelijk ook groter dan een GLA.
alassad zegt
@ewoudhoed: GLB is van gelijke lengte als de glc
mashell zegt
@zeevink: Tiguan all space formaat zou ik denken. Maar de verschillen met de modellen zoals de GLC zitten veel meer in techniek en de prijskaartjes dan in het formaat.
loserboi932 zegt
@mashell: Hoe krijg je in vredesnaam plek voor 7 stoelen in een Tiguan Allspace? Deze moet wel groter zijn.
rutgerg zegt
@loserboi932: een tiguan allspace is ook een zevenzitter ?
loserboi932 zegt
@rutgerg: Dankje, wist ik niet.
autodidact zegt
He kijk eens aan! De nieuwe Hyundai Matrix!
mashell zegt
Voor een AMG ziet dit er toch wel bijzonder netjes uit, hier zou je zelfs in kunnen rijden als je niet in de drugshandel zit.
reactief zegt
Haha… wat een auto. Ziet er niet uit. De normale GLB is al twijfelachtig. Maar deze AMG variant die een beetje verlaagd lijkt te zijn met de grotere wielen ziet er helemaal uit als een mislukte combinatie van MPV en station.
loserboi932 zegt
Wéér die plastic wielkassen rand. Ik koop geen auto meer die dat heeft. Of ze nu mee gespoten zijn in de lak kleur of goedkoop plastic zoals dit. Ze moeten ermee stoppen.
Just stahp!!!
autodrome zegt
Ik zie een opgezwollen Skoda Yeti, anoniem en lelijk dus …
berlinetta zegt
Ik vind het net een pausmobiel op anabolen. Ziet er toch niet uit dit?
vroaaaaaaaaaar zegt
@berlinetta: ja precies, een glazen koets. Zijramen zijn veel te hoog.
mashell zegt
@vroaaaaaaaaaar: visueel misschien (eigenlijk is het gewoon weer even wennen aan wat vroeger normaal was), maar een groter glasoppervlak is meer zicht en meer licht en rijdt daardoor gewoon prettiger.
alper zegt
Lijkt wel een kruising tussen een citan en tiguan(vorig model) met AMG badge. Voor dat geld koop je gewoon een mooie Stelvio ?
kniesoor zegt
Even dat ding tussen/rondom de uitlaatmonden donker(der) maken en fertig ist Klaus. Vind ‘t wel een aardige auto om te zien.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een sneu hok zeg….. Voor de bejaarde met haast die z’n hoed in de auto op wilt houden?
mvdd zegt
Als je het plastic even wegdenkt staat er gewoon een MPV
gregorius zegt
Dan ben ik de eerste die het zegt: ik vind het best een geinig ding zo.
Op de foto’s komen de verhoudingen goed over. Dat hij iets lager lijkt te staan doet m ook goed. Dat laatste achterraampje, met die knik van onderen is een truuk die vele autobouwers gebruiken om een relatief kleinere auto’s er toch beter uit te laten zien (want er is een gevoel dat het niet klopt als je de onderste lijn gewoon doortrekt). Vaak vind ik het lelijk uitgewerkt, maar hier past het wel bij.
Waar MB nu coupe versie heeft van hun SUVs; lijkt dit bijna een ruimte-versie van een SUV; en zo hoort het. Een SUV is groot en zwaar; maar je hebt niet altijd meer ruimte dan in een stationwagen.
Daarnaast is het waarschijnlijk prima om in een auto als deze een 300pk 2.0 te hebben en ook nog eens redelijk wat koppel. Of je dat ding dan AMG moet noemen; ach; dat zegt toch al niks meer tegenwoordig.
Dus als je meer dan 2 kids hebt die nog achterin moeten zitten, is dit gewoon een goede optie. Ander opties zijn dan een Sharan (of 1 van zn broers) of je gaat al snel richting de Koreaanse hoek.
brammetjedeb zegt
@gregorius: ik vind hem heel tof ook!
jpvdb zegt
Eensch! Het feit dat er daadwerkelijk uitlaten zitten ipv plastic ‘nog iets’ vind ik een zeer goede ontwikkeling. Daarnaast vind ik op de laatste facelift van de S-Kasse, deze auto sinds tijden weer eens iets wat om aan te gluren is uit de koker van MB. Mijn pa heeft jarenlang Mercedes gereden, moeders al bijna 20 jaar haar nieuw gekochte A-klasse die ze nog steeds heeft. Toentertijd was ik onwijs fan van MB, maar die liefde is de afgelopen jaren zo bekoeld, doodzonde. Het lijkt erop dat vrijwel alle auto’s die ze uitbrengen iets ordinairs moeten hebben. Hier hebben Audi en BMW ook wel een handje van, maar nette bakken brengen ze ook nog wel uit. Ik vind het toppunt ook die zogenaamde giga uitlaten die dan van dichtbij plastic blijken te zijn en als je er dan onder kijkt dat er zo’n lullig pijpje ergens op een totaal andere plaats onder de auto hangt, meer wannabe wordt het niet. Kort verhaal lang, ik vind het best een aardig ontwerp.
jpvdb zegt
*… van de S-Klasse na*