Audi S3, maak je borst maar nat.
Het segment van de compacte sedan is heet. Niet zo gek ook, waar sedans als de 3 Serie en C-klasse zijn gegroeid tot joekels van auto’s, hebben de Audi A3 Sedan en de Mercedes A-klasse sedan een acceptabel formaat voor diegenen die niet meer nodig hebben. Het leuke is dat de Duitsers ook performance varianten van deze kleine sedans maken, met de Mercedes-AMG A 35 4MATIC Saloon als het nieuwste voorbeeld.
Het is een logisch gevolg dat na de introductie van de A 35 4MATIC hot hatch er een sedan zou volgen. Het feestpakket is dan ook vrijwel gelijk aan de hatchback. In het vooronder ligt een tweeliter turbo viercilinder met 306 pk en 400 Nm koppel. De motor is standaard gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT 7G automaat met dubbele koppeling en 4MATIC vierwielaandrijving.
De compacte sedan sprint in 4,8 seconden naar de honderd en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het uiterlijk en het interieur van de Saloon lijkt uiteraard sterk op de hatchback, met onder meer de integratie van MBUX. De bagageruimte van de sedan bedraagt 420 liter, de kofferbak gaat automatisch open als je met je voet acrobatische bewegingen uithaalt onder de achterbumper.
Wanneer je van mening bent dat het uiterlijk nog wel wat heftiger kan, dan is er altijd nog het optionele AMG Aerodynamics Package. Met deze optie krijgt de AMG A 35 4MATIC Saloon een lip in de voorbumper, een grotere splitter, een spoilertje op de kofferklep en een diffuser afgewerkt in gloss black. Wil je net als Jules Deelder alles zwart hebben, dan moet je het AMG Night Package aanvinken.
Prijzen en beschikbaarheid zijn op dit moment nog niet bekend. Ter vergelijking: een A 35 hatchback is er vanaf 67.639 euro.
TNThomas zegt
Wat een prachtige auto! Jammer van de Nederlandse prijs…
ghost zegt
@tnthomas: je bedoelt dat deze ws duurder is dan de hatchback want de prijs is nog niet bekend..
TNThomas zegt
@ghost: Ja inderdaad, in de tekst wordt de prijs van de hatchback genoemd en de sedan zal daar niet ver vandaan liggen qua prijs.
berlinetta zegt
@ghost: Maakt niet uit dat de prijs nog niet bekend is, want zijn opmerking geldt voor iedere auto die in NL wordt verkocht.
ghost zegt
@berlinetta: moppersmurf.
berlinetta zegt
@ghost: Mopperen is mijn hobby.
RiKe zegt
@ghost: hij heeft anders 100% gelijk
ghost zegt
@rike: ja want daar gaat het om toch? Je gelijk halen.
johnhert zegt
@ghost: Je hebt helemaal gelijk !
ghost zegt
@johnhert: hahaha touché
toyotafortuner zegt
En, wanneer terroriseert hij de betere winkelstraat met tokkieplofjes?
PunicaOase zegt
@toyotafortuner: hohoho, dit is de 35 AMG: geen plofjes, maar alleen lichte scheetjes :-(
gt1804 zegt
Och ja ik was dit model al weer vergeten
stfu zegt
Doen mij dan maar een Model 3 Performance. 450pk, 3,4s naar 100, geen flauwe scheetjes uit de uitlaat en kan je tenminste wel mee dwars (standaard en helemaal in track mode).
berlinetta zegt
@stfu: Is inderdaad een goede concurrent en de punten die jij noemt, kan ik me wel in vinden (afgezien van het dwars gaan, want dat doet je toch niet). Alleen dat interieur van die Model 3. Je moet er heel erg van houden laten we maar zeggen.
rhellema zegt
@stfu: maar nu gaan we de mate van bouwkwaliteit eens naast elkaar leggen…
ghost zegt
@stfu: alleen geen Revs, en iedereen denkt; “hoezo doe je stoer met je leasebak?!”
Maar verder prima hoor!
ghost zegt
Denk dat ik toch de hatchback prefereer. Dat aeropakket staat superdik!
Poulusma zegt
Hoppa, ze kunnen die CLA nu wel helemaal laten zitten. De A sedan was al een van de mooiere auto’s door Mercedes gebouwd, en het wordt er zo te zien alleen nog maar beter op!!
stfu zegt
@poulusma: wacht even. Ze hebben een CLA en A sedan? Haha, wat onnodig.
Poulusma zegt
@stfu: Ik wacht even… ?
Pordon zegt
@poulusma: ho ho, ik zeg juist laat die CLA 35 AMG maar komen want de A-sedan is niet helemaal lekker gelukt.
Poulusma zegt
@pordon: Nou nee, die CLA klopt van geen kant. Uberhaupt zijn er weinig platgeslagen sedans die echt geslaagd zijn, de eerste en de laatste CLS horen wel in dat rijtje. Wat er niet gelukt is aan de echte sedan zie ik ik niet zo, heeft wel wat weg van de A3 Limousine, wat meteen ook een van de mooiste (normale) auto’s is die de laatste jaren is uitgebracht. ?
Pordon zegt
@poulusma: smaken verschillen want ook de A3 sedan vind ik te gedrongen. Juist door de iets strakkere/lagere daklijn, en de extra cm’s extra in de lengte en de breedte vind ik de cla wel mooi en in proportie en de A-sedan niet.
Poulusma zegt
@pordon: “smaken verschillen” dat is correct en tevens juist, daarbij wordt gezegd geen smaak is ook smaak ? Dat gedrongen waar jij het over hebt is precies ook de reden waarom ik een 1 of 2 serie coupe mooier vindt dan een 4 serie coupe…
mstiic zegt
Wat een banaan auto zeg
Gulli zegt
@mstiic: nee dat is de CLA, bij deze valt het toch wel mee?
schreute01 zegt
Te veel design in te weinig meters. Bij de grotere Mercedes sedans klopt het ontwerp wel.
davelepeef zegt
@schreute01: hij is indd wat gedrongen maar oogt daarmee wel lekker dik
Forza zegt
Dat interieur…daar word je toch knettergek in? Drukdrukdruk en meer lampjes dan de Tilburgse kermis. Poeh..
karhengst zegt
@forza: Zelfde klandizie ook
davelepeef zegt
@forza: zolang je maar niet van die kermiskreten erbij hoort vind ik het best… “superrrsupersnelllelelelellll”
berlinetta zegt
Ik vind dit een hele geslaagde auto zeg. Precies goed uitgevoerd. Lekker dik, maar niet te overdreven. Meer power dan je ooit nodig hebt. Een station hiervan zou ik ook wel gaaf vinden. Lijkt me een heerlijk compact en praktisch powerhouse.
mrrallycross zegt
Die achterklep is echt heel klein. Niet mooi vind ik.
mrrallycross zegt
@mrrallycross: bijvoorbeeld foto 6
Gulli zegt
@mrrallycross: dat hebben wel meer Mercedesen met kont. Drie meter lange motorkap en 11cm over voor de achterklep
Loek zegt
Let me get this straight: je hebt de zakelijke A Sedan, en dan de iets sportievere CLA. Dan was het logisch geweest om de sportversies te bewaren voor de CLA. Onder het mom van: u wilt een sportieve auto? Dan hebben wij precies hetzelfde, maar dan anders. Beetje het CLS vs GT-4d verhaal, al is dat met de komst van de CLS 53 én de GT 53 ook alleen maar marketinggezeik.
Zolang de AMG A 35 de topversie is van de sedan zijn ze in ieder geval nog ietwat consequent. Als er ook een AMG A 45 Sedan komt, dan snap ik er niks meer van. Ik vind de CLA net even iets beter in proportie voor die sportieve meuk die erop geschroefd wordt. De A Sedan is niet mijn favoriete auto, maar in de juiste spec heeft het iets straks en zakelijks. Laat de CLA lekker sportief zijn, de A Sedan lekker zakelijk. Optie B wordt gekozen door de leasepikken, optie A, eh, CLA wordt gekozen door de mensen die goedkoop een ‘sportieve Mercedes’ willen. Weten hun veel dat het dezelfde auto is.
Ik snap die marketingstrategie tussen de CLA en de A Sedan nog niet zo goed. Helemaal omdat de verschillen zo relatief klein zijn.
viezefreddyw zegt
@720s: Het is gewoon niches vullen en de niches uitmelken. Het is typisch Mercedes om van elke auto een AMG te maken en nog eens een versie te maken die boven de reguliere AMG komt.
ghost zegt
@viezefreddyw: maja ja misschien wel maar ik denk dat het ook te maken heeft met de prijzen in Duitsland. De A35 ga je daar gewoon heel veel zien. Hier is het een luxeauto, want hij is fors aan de prijs.
berlinetta zegt
@720s: Precies wat Freddy zegt: niches vullen om aantallen te verkopen. En ik vind het eigenlijk alleen maar een goede strategie. Zo zullen er genoeg mensen zijn die niet voor de looks van de CLA vallen, maar de A sedan juist wel weer mooi vinden (en andersom). Zo kun je met lage productiekosten een breder publiek aantrekken. Van mij zouden meer merken dit mogen doen.
davelepeef zegt
@720s: je hebt toch ook zo’n business pack op de C of/en E AMG? Dan koop je een AMG maar je wil niet de looks. Dat begrijp ik en vind ik gek tegelijk…!?
jajeroenja zegt
Gelukkig niet 4 eindstukjes
Dutchdriftking zegt
Zou een dubbeltest tussen deze auto en de aloude C43AMG niet leuk zijn? Formaat het zelfde, vermogen het zelfde, 20 jaar verschil en maar de helft van de cilinders.
karhengst zegt
Lekker kleurtje, dat jeansblauw!
Oogt alleen wel even gedrongen als de A3 sedan, maar komt er mee weg.
thomasthomas zegt
Vind al die lauwe versie maar nix. Kom gewoon eerst met de A45 AMG (400+ pk) en daarna met de zwakkere broers.
mashell zegt
Ziet er voor een AMG best netjes uit. De uitlaten kunnen nog wat eleganter maar de voorbumper is goed gelukt.
emping zegt
Doe de Jules Deelder editie maar dan.
smex zegt
Wat een lelijk front heeft dit model toch. Verder wel geslaagd
205zonderdak zegt
Niches is niet hetzelfde als Nice(s)! Maar best Wel mooi. Zet hem maar voor de deur met een V6 of 8!
ozzytrk zegt
Mercedes is geen Mercedes meer. Pooierbak, hoerenwagen. Aandachtswagen. Wijvenauto.
steelfighter zegt
Bij bepaalde hoeken heeft de voorkant wat weg van een varkenskop