De McLaren 750S is hier om de 720S op te volgen.
Het doek is getrokken van de McLaren 750S. En dat is wel een dingetje. Het is namelijk de opvolger van de 720S. De auto is op veel vlakken verbetert en verfijnt, waarbij ongeveer 30 procent van de onderdelen van de supercar nieuw of gewijzigd is. De autofabrikant onthulde zowel de carrosserievarianten van de coupé als de cabriolet met hardtop.
Nieuwe McLaren 750S
De 750S lijkt duidelijk op een doorontwikkeling van de 720S. Zo op het eerste gezicht oogt het meer als een stevige facelift dan een geheel nieuw model. De stappen van de 12C naar de 650S en van de 650S naar de 720S waren een stuk radicaler. McLaren zit momenteel niet bepaald in een luxe financiële positie. Het is niet ondenkbaar dat kostenbesparingen hier iets mee te maken hebben door elementen van het 720S-design opnieuw te gebruiken.
Aan de voorzijde leidt een nieuwe bumper lucht langs de herontworpen en smallere koplampen, waarin de ledverlichting is ondergebracht. Een nieuwe verlengde frontsplitter zorgt voor een aerodynamische balans en werkt samen met de 20 procent grotere actieve achterspoiler.
Die achterkant kenmerkt zich met een op de P1 geïnspireerd uitlaatsysteem met een centraal geplaatste uitlaat, waarbij ontwerpers de actieve achtervleugel vijf centimeter hoger hebben geplaatst. Hier zal wel een aardig geluid uitkomen.
McLaren rust de 750S ook uit met grotere inlaten vóór het achterwiel, een nieuwe achterbumper en een nieuw gaasrooster. Al met al een geslaagd -en herkenbaar- design. Net zoals met veel McLarens moet het je wel liggen. Het spreekt namelijk niet iedereen aan.
Oh ja, het interieur komt met Alcantara. Je kunt kiezen uit twee extra opties, namelijk TechLux en Performance. De eerste gebruikt nappaleer in het hele interieur, terwijl Performance leer en alcantara combineert. McLaren verbetert het interieur verder met een nieuwe donkere metalen afwerking en aanpasbare sfeerverlichting.
Natuurlijk krijgt de bestuurder nieuwe displays voor zijn of haar neus. Met de McLaren Control Launcher kunnen bestuurders hun favoriete aero-, handling-, aandrijflijn- en transmissie-instellingen opslaan die toegankelijk zijn via een enkele druk op de knop. Apple CarPlay zit er uiteraard standaard in voor de Apple-fanboys/girls.
Motor
Niet geheel onbelangrijk bij een auto als dit: de motor! Reken op een bloedsnelle auto, want dit is de krachtigste in serie productie McLaren ever. Binnen 2,8 seconden tik je de 100 kilometer per uur aan. Topsnelheid ligt rond de 330 kilometer per uur. Dit weet de 750S te bereiken door de 4,0-liter V8-motor met dubbele turbocompressor. Reken op 750 pk (800 Nm) dat de motor eruit weet te persen. Een sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen en een kortere eindoverbrengingsverhouding brengt al dit goeds naar de achterwielen.
McLaren heeft de focus gelegd op gewichtsbesparing. De auto weegt nog maar 1,277 kg als je alle gewicht besparende opties aanvinkt. Dit komt mede door het gebruik van de materialen, denk daarbij aan de koolstofvezel racestoelen of de 10-spaaks lichtmetalen velgen.
Bestellen
Je kunt de 750S vanaf nu bestellen. In Nederland zijn Louwman Exclusive en Cito Motors de officiële McLaren dealers. Levertijden zijn nog niet bekend. Nederlandse prijzen liggen vermoedelijk tussen de 350.000 en 400.000 euro. Let wel op, dit is de startprijs.
MaartenD zegt
Dit krijg je inderdaad als je geen geld hebt om daadwerkelijk iets nieuws te bouwen
Polo Fun zegt
Die velgen: AF-SCHUWE-LIJK.
Dutchdriftking zegt
Nou inderdaad. Zien er uit alsof ze zo uit de gids van de plaatselijke bandeboer komen.
redneckdarian zegt
Ook mijn eerste gedachte. Beetje jaren 90 tuning stijl
rob5nismo zegt
Lijken wel op de dotz hanzo van vroeger
dalmore zegt
Is dat Jos die aan het driften is? En wat ziet het dashboard er verschrikkelijk uit vanuit buiten gezien, lelijke mega pil bovenop het dashboard geplakt.
Verder hoeft een doorontwikkeling niks slechter te zijn dan een heel nieuw model. Liever een bestaand concept verbeteren dan een afgeraffeld nieuw model, alleen maar omdat het nieuw moet zijn. (Nissan GTR is misschien wat overdreven maar wel een goed voorbeeld)
wjeurs zegt
Ik heb dit altijd een erg mooi getekende auto gevonden. Ik dacht dat de 765LT de opvolger was en dat is wat too much naar mijn mening, met alle flapjes en carbon en spoiler enzo…. Vond het al zonde… Maar dit is prima, net even iets gemoderniseerd met behoud van de goed ontworpen auto…
waterisnat zegt
MClaren blijft een raar merk qua beleving. Ooit 1 uurtje gereden in een 600LT gereden, met direct daarna een ferrari 458, en beiden zijn geweldig goed/perfectie in objectieve termen, maar qua rijbeleving was ferrari op andere planeet.
Polo Fun zegt
Ik vind die velgen dan wel afschuwelijk, maar een ander velg d´r op bedenken lukt niet zo goed. Arme mij….