McLaren grijpt het jaarlijkse snelheids-festival van Lord March aan om het doek van een extra snelle 570 af te halen, ideaal voor Dafne Schippers. Zie hier de 570S Sprint.
McLaren meldde ons met de introductie van de 570S GT4 al dat er ook nog een spannendere versie van hun basismodelletje aan zat te komen genaamd 570S Sprint. Nu is het dan zover en kunnen we je een paar plaatjes tonen van de sportiefste Sport Series variant tot nu toe.
De 570S Sprint heeft geen toelating voor de openbare weg en is ook niet gehomologeerd voor een bepaalde raceklasse. Wat je er dan mee moet vraag je je af? Het ding naar een circuit brengen en een paar sprintjes trekken op een trackday natuurlijk. Het is overigens wel mogelijk om een ‘GT4 compliance Pack’ te bestellen waardoor je mee kan doen in GT4 races.
De veranderingen ten opzichte van de gewone 570S hebben vooral betrekking op de aerodynamica en gewichtsbesparing. Zo (ont)siert een joekel van een spoilert uitgevoerd in carbon bijvoorbeeld de achterkant van de auto. Dit voor de nodige downforce, uiteraard. Ook zijn er magnesium wielen inclusief een centrale wielmoer.
Zodat je niet teveel kleerscheuren oploopt heeft de Sprint verder de nodige veiligheidsdingetjes die op zich fijn zijn om te hebben als je iets teveel snelheid maakt op een circuit. Denk daarbij aan door de FIA goedgekeurde rolkooi en racestoelen in combinatie met zes-punts gordels en een standaard brandblussertje.
McLaren rept niet over wijzigingen aan de motor, ze zeggen hierover alleen dat de 570S Sprint standaard gevuld is met New Life™ 0W-40 motorolie, ontwikkeld door McLaren Automotive technologie-partner Mobil 1. Die werken ook aan de F1-auto’s dus dan moet het wel goed zijn (hoewel…), zo willen de paarse broeken ons duidelijk maken.
Sprint jij naar de dealert voor deze nieuwe Macca?
rickvanbuuren zegt
Als ze dan die vreselijke livery achterwege laten wil ik er nog wel eens over nadenken
viezefreddyw zegt
Godskolere wat een joekel van een picknicktafel. Bij Porsche weten ze dat ook altijd overdreven te brengen met de GT3 RS, maar dit is wel heel extreem groot. Ook alles behalve mooi.
Nou ben ik sowieso al niet zo kapot van de 570S. Nee, McLaren vind ik mooi merk met mooie merkwaarde. Maar de huidige designtaal is niet helemaal mijn ding. Als ik voor een supercar van dit formaat in de markt zou zijn werd het waarschijnlijk iets Italiaans met een stijgerend paard.
bruur zegt
That spoiler tho
mrrallycross zegt
Dat is een dure tracktoy. Ik heb dan liever denk ik een, ook niet heel goedkope, caterham 620r.
jeppie zegt
Mclaren is wel binnen afzienbare tijd gegaan van kleine, onbekende fabrikant naar een grote, wereldberoemde fabrikant. Ik vind het knap.
martijn11 zegt
Heb liever de p1 gtr
458spideritalia zegt
@martijn11: nee, echt? Haha
Edge zegt
Dat wordt een leuke Festival of Speed, zo te lezen. De AMG GT R wordt ook al daar onthuld!
rolo zegt
@Edge: En ze gaan er F1 rijden: https://www.youtube.com/watch?v=oJuybaSTX9I
klmz zegt
Als ze deze ook straatlegaal gaan ombouwen verkoopt die vast wel
berlinetta zegt
Ik zou dan eerder voor een trackauto kijken die ik na een dagje spelen ook weer lekker naar huis kan rijden. Een 458 Speciale bijvoorbeeld. Ziet er ook nog eens fraai uit. Kan ik van deze rijdende picknicktafel niet zeggen.
exotic zegt
Mclaren is zichzelf verloren!
Na de domper met de LT productieaantallen , komen ze nu aan met iets wat de 570 filosofie compleet misslaat. De 570 was toch de “allermans” Mclaren? Een comfortabelere 650S? Ik begrijp het nut eerlijk gezegd niet.
Gelukkig is dat ding track only.
pomoek zegt
@exotic: bovendien: nogal ballen van ze om heden ten dage nog een grote bek te hebben over de formule 1 prestaties van McLaren. Ze staan al bijna 4 jaar droog wat gp overwinningen betreft.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@exotic: het ironische is dat de 650s veel comfortabeler is dan de 570. De 650 heeft namelijk McLaren’s high tec hydraulisch dempersysteem terwijl de 570 om kosten te besparen gebruik maakt van conventionele dempers en sway-bars.
berlinetta zegt
@exotic: Nou nee, de 570 is niet het comfortabele broertje van de 650S. De comfortabele versie van de 650S is namelijk de 625C.
De 570 is gewoon een model daaronder dat behoort tot de Sport Series (De 625, 650 en 675 behoren tot de Super Series).
Het comfortabele model van de 570S was in eerste instantie de 540C, totdat de 570GT kwam. Die is volgens mij nog comfortabeler. Niemand die de logica hierachter snapt, maar dit is hoe het zit.
eefie zegt
Wat een spoilert. Ik race nog even niet naar de dealert
pomoek zegt
Je kunt er dus rondjes mee rijden op een circuit. In je eentje. tussen de super sevens en petjes met opgevoerde golfjes. Leuk. http://www.z24.nl/wp-content/uploads/2014/03/Achtbaan-in-Ferrari-World-Abu-Dhabi.jpg
Edge zegt
@pomoek: Ach ja, dat kun je als Brit beter hebben dan een Aston Martin Vulcan. Die is niet alleen niet straatlegaal, maar overschrijdt met z’n V12-gebulder ook nog eens de geluidsnormen van elk circuit in de UK.
dawwg zegt
@Edge: Laat je er een paar (andere) einddempers opzetten; klaar ben je.Die Vulcan is vermoedelijk minstens 2x zo duur (ken e 570S Sprint prijzen niet), maar ook minstens 2x zo leuk; wat een prachtig monster is dat !
karaya zegt
Die modelbenamingen van mclaren…
Lekker overzichtelijk.
mart144 zegt
Die spoiler ziet er wel dik uit!
Dutchdriftking zegt
Technisch zo geniaal, maar zo lelijk!
fmgarcia zegt
Denk dat de 540 al rap genoeg is voor gt4. Weet niet hoe ze een 570 tegen een Maserati willen laten racen. Misschien is daar het overtollige vet van die dikke royalty deskundige gebleven. Hij wou al niet zeggen waar het was las ik. Dikke deal met mclaren dus.
drdrift zegt
Spoilert….dealert….pfff hou eens op met die turbowannabe taal
lekkaah zegt
McLaren verbreekt Porsche record aantal special editions?