De FIA heeft officieel bekend gemaakt dat het de komende jaren een en ander gaat veranderen omtrent het echte zwarte goud in de F1.
Er zijn een aantal dingen die een F1 auto snel maken. Een power unit met dik 1.000 pk helpt natuurlijk, evenals Adrian Newey een auto laten tekenen die glibberiger is dan een aal in een emmer snot. Uiteindelijk heb je daar echter niks aan als je alle power niet kan overbrengen op het circuit. En daar heb je alleen maar dat kleine stukje band voor dat daadwerkelijk het asfalt raakt.
De laatste jaren is er in de F1 dan ook veel te doen geweest om de banden. Het eerste decennium van dit millennium stond grotendeels in het teken van de ‘bandenoorlog’ tussen Brigestone en Michelin. Beide merken gaven ontiegelijk veel geld uit om de ander af te troeven, maar die situatie bleek uiteindelijk niet houdbaar. Zowel Michelin áls Bridgestone verdwenen uit de sport en maakten plaats voor Pirelli. Denk overigens niet dat Pirelli niks uitgeeft aan de F1 omdat ze als enige leverancier toch verzekerd zijn van de overwinning: in 2015 claimde Pirelli-honcho Paul Hembery dat Pirelli jaarlijks (deels ook als sponsor) een bedrag stukslaat op de F1 ‘waar je ook een team van zou kunnen runnen’. Dat betekent een veelvoud van het bedrag dat Heineken bijvoorbeeld uitgeeft puur als sponsor (naar verluidt zo’n 30 miljoen per jaar).
Zodoende is het extra zuur voor de Italianen dat ze niet altijd positieve PR overhielden aan hun F1-inzet. Aanvankelijk werd hen min of meer gevraagd banden te ontwikkelen die op een gegeven moment echt versleten. Dit zou races spannender maken. Dat deed het zeker, tenminste kortstondig. Het mooiste voorbeeld was Kimi Raikkonen die in de Chinese Grand Prix van 2012 met luttele ronden te gaan op een zekere tweede plaats af leek te stevenen, toen de grip van zijn banden opeens volledig weg was. RAI zakte door vrijwel het hele veld en wist zijn auto slechts als veertiende over de meet te sturen.
Maar al snel hadden de teams en coureurs de grillige banden min of meer uitgevogeld, waardoor bizarre incidenten niet meer voorkwamen. Keerzijde hiervan was dat om dit te bewerkstelligen het ‘managen’ van de banden absoluut cruciaal was. De banden precies op de juiste temperatuur houden om ze niet te beschadigen was altijd al een skill die je moest hebben als coureur, maar werd nu wel erg geprioriteerd boven zo’n auto keihard over de baan hoeken op de absolute limiet. Zowel coureurs en fans keerden zich zodoende tegen Pirelli.
In de loop der jaren is die kritiek ietwat verstomd, maar het blijft populair om op het zwarte rubber te haten. We hebben inmiddels bijvoorbeeld veel te veel verschillende ‘compounds’ met evenzoveel kekke kleurtjes op de wang. Er is bijvoorbeeld een hypersoft, ultrasoft, supersoft én soft band. Zelfs voor diehards is het makkelijk het overzicht te verliezen. Dit is het eerste wat de FIA wil veranderen.
In 2019 zal er elk weekend alleen keuze zijn tussen een soft, medium of hard compound band. Let wel: een soft van Monaco hoeft qua samenstelling in 2019 niet precies dezelfde band te zijn als een soft voor Silverstone. In die zin is de verandering dus een beetje een wassen neus om het voor het grote publiek ‘simpeler’ te maken. Desalniettemin heeft de FIA harde regels opgesteld voor de verschillende bandencompounds. Komt ‘ie:
- De hards moeten op 22 procent van de race twee seconden per ronde aan tempo hebben verloren.
- De mediums moeten na 18 procent van de race twee seconden per ronde aan tempo hebben verloren, maar moeten over een rondje 1,2 seconde per ronde sneller zijn dan de hards.
- De softs moeten na 10 procent van de race twee seconden per ronde aan tempo hebben verloren hebben, maar moeten over een rondje 2,2 seconde sneller zijn dan de hards.
Nu heb je dus een idee door wat voor hoepels Pirelli moet springen van die gekke FIA-bonzen. In 2021 gaan de veranderingen pas echt los: de lang verwachte 18″ jetsers gaan dan toch echt de huidige (epische) balonbanden vervangen. Tevens worden de voorwielen wat smaller gemaakt en gaan bandenwarmers de ban in. Over een aantal gevolgen die dit gaat hebben schreven we al eerder.
Of het overigens wederom Pirelli wordt dat de banden gaat leveren is nog niet zeker. De FIA staat open voor andere fabrikanten die de sport willen betreden. Handig als de (voornamelijk) Fransen zijn, bestaat die opening in 2020, een jaar voordat de nieuwe 18″ jetsers in worden gevoerd dus. Een nieuwe leverancier zou dus eventueel een setje 13-inchers moeten ontwikkelen voor één jaar om vervolgens aan de slag te gaan met 18-inch units. Puik wark.
techniekmeneer zegt
Veel makkelijker nu…
harrie zegt
Ja hier zaten helemaal we op te wachten. Dit maakt het gebrek aan inhaalacties en geluid, en die foeilelijke halo helemaal goed.
ikleesookoverautos zegt
Mooi toch. Gaat ie nog harder.
maxidyne zegt
Straks nog met air ride en getrokken banden…
theblazerunner zegt
Kan de FIA niet gewoon vervanger worden?
Boomer zegt
Wat heeft Max verstappen hier mee te maken?
jkool zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gekkenhuis zegt
Vergeet niet dat de bandenwarmers ook afgeschaft worden. Strategie gaat dus erg belangrijk worden en is het niet meer “even banden wisselen” tijdens een (V)SC.
dirkv zegt
@gekkenhuis: Lijkt me interessant dat de bandenwarmers afgeschaft worden. Dan ga je krijgen dat na een bandenwissel de auto minder snel en listiger is. De auto’s die er achter rijden hebben dan een paar ronden voordeel wat misschien wel meer inhaal acties gaat opleveren.
Ik ben benieuwt!
kennone zegt
Top. Nu de motoren nog
moatie zegt
Wat is het effect op de remmen? Mogen de schijven straks 350mm zijn? De koeling zal dan niet snel een probleem vormen. Iemand?
luciano_borello zegt
mafFIA. Kristusch wat een hypocrieten.
lotuselises2 zegt
@luciano_borello: verklaar u nader
luciano_borello zegt
@lotuselises2: Ik had gister een hele theorie, maar ben hem nu kwijt. Zal de warmte geweest zijn.
racerx zegt
@luciano_borello: of de alcohol
fouadski zegt
@racerx: of de diazepam
daniel1975 zegt
Dit is dus de reden waarom ik een actie van Porsche met hun 919 EVO erg kan waarderen. Weg met die belachelijke regels zoals zoveel procent sneller of langzamer als een andere band! Wie zit er nou op zulk geneuzel te wachten! Gewoon afmetingen en desnoods minimaal profiel vaststellen en daarmee genoeg regels, dit maakt het allemaal maar nodeloos duur en niet sneller.
henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Zet de Nordschleife ook gewoon weer op de F1GP-Kalender.
Wil toch iedereen, beetj actie terug in de F1.
20% Risk Niki
transaxleman zegt
Dit gaat een enorme impact hebben op de wagens. De huidige ballonbanden verzorgen feitenlijk alle vering in de auto. 18” velgen met dunne banden zullen dat helemaal op de schop gaan
JanJansen zegt
@transaxleman: precies dit! Ik moest ver doorscrollen.
En dan te bedenken dat 18” velgen een hoger onafgeveerd gewicht opleveren, technisch gezien wel een vreemde keuze. Het oog wil blijkbaar ook wat.
mrrallycross zegt
Inderdaad echt top om 1 jaar voor de 18 inch banden een andere bandenleverancier te nemen die twee banden moet gaan ontwikkelen
Turbo S zegt
18 inch velgen op een F1 auto ziet er niet uit.
Gulli zegt
Hoeveel inch gebruiken ze in de Formula E? 22”? Lijken wel schaatsen die dingen
cossiekiller zegt
Pff, ik rijd al een heel seizoen met 20″‘ jetsers en een bumpersticker van ‘eat my dust Max’