In navolging van grote broer Quatroporte krijgt ook de Ghibli een impuls.
Vroeger maakten we er grappen over bij de Duitsers. Van die facelifts waarbij je met een vergrootglas moest zoeken naar de verschillen. Inmiddels kunnen de door eindbaas Marchionne geleide Italianen er ook wat van. Sterker nog, voor de facelift van bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulietta hadden we geen vergrootglas maar een Hubble-telescoop nodig om de verschillen te zoeken. Ook bij de Quattroporte waren de wijzigingen miniem te noemen. Wat verbeteringen aan het interieur en twee nieuwe uitrustingsniveau’s in de vorm van de GranLusso en GranSport waren de belangrijkste nieuwe wapenfeiten.
En dat terwijl de verkoopcijfers van Maserati niet over houden. Na een bemoedigend begin na de lancering van de huidige Quattroporte en vooral ook de Ghibli, liepen de cijfers snel terug. Hoe denkt Ome Serge deze trend om te gaan draaien in het geval van de Ghibli?
Min of meer met dezelfde aanpak als bij de Quattroporte. Zowel de QP als de Ghibli kregen aanvankelijk wat kritiek vanwege het interieur dat teveel Chrysler 300 in zich zou hebben. Maserati heeft die kritiek ter harte genomen. In het nieuwe interieur is er onder andere een nieuw 8,4″ touchscreen te vinden dat geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto. Ook het onderste deel van de middenconsole is aangepakt en gemoderniseerd.
Een ander kritiekpuntje op de Ghibli was het ontbreken van moderne assistentie-systemen die de concurrentie wel kon leveren of zelfs standaard had. Die kritiek is nu ook gepareerd met een nieuw pakket met ‘Advanced Driver Assistance Systems’ (ADAS) dat optioneel leverbaar is. In dit pakket zit onder andere adaptive cruise control met Stop & Go-functie, Blind Spot Alert, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning met Advanced Brake Assist en Automated Emergency Braking. Tevens is er ook nog een Surround View Camera leverbaar om deze hypermoderne technologie te complimenteren.
Wat blijft zijn de lekkere motoren, de 50:50 gewichtsbalans, het fijne stuurgedrag en uiteraard de strakke lijnen van de koets. Vanwege dat laatste hopen we dan ook dat deze impuls zorgt voor wat extra verkochte Ghibli’s, want daar wordt het straatbeeld alleen maar fraaier van.
gitaarknul zegt
zeau knap ding
cloverleaf zegt
Heeft ook geen facelift nodig… Zeer schone wagen. Zonde dat je ze niet zo vaak ziet.
thezonda zegt
@cloverleaf: Niet zo vaak ziet? Ik zie zeker 5 stuks per dag.
basv zegt
Ik kan het gewoon geen mooie auto vinden, zeker qua interieur vind ik het niks aan.
granlusso zegt
Auto heeft echt een enorme achterkant, dat viel me laatst op toen ik erachter reed.
Oogt echt stukken groter dan de 5-serie en consorten waar ie mee concurreert
st3fan zegt
@granlusso: 3 serie*
toyotafortuner zegt
Oogt weer goed! Maar de 5e QP is nog altijd mooier!
berlinetta zegt
Ik denk dat het daar ook wel een beetje aan schortte bij deze auto. Ja, hij is fraai en exclusief. Maar hij is ook duur en voor dat geld bieden de Duitsers veel meer. De rationele koper kiest dan voor Duits spul. En dat zijn er helaas veel.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Hierzo niet. Juist overgestapt van Duits naar Italiaans. De Ghibli bevalt nog steeds. Dit is een duidelijke verbetering en dan met name het interieur/navigatiescherm. Veel mooier geworden en zo op de foto’s lijkt het ook beter afgewerkt te zijn.
Maar je het wel gelijk. De Duitsers bouwen de boel gewoon beter. Maar niet mooier en ook niet leuker. Is ook wat waard.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Zeker, gelijk heb je. Mocht ik het geld hebben, dan kwam er ook een ghibli ipv Duits spul. Al die hypermoderne snufjes hoef ik toch niet.
autodrop zegt
Echt jonge als ik het geld had…. geweldig design!
hennyhuisman zegt
Gisteren nog een gezien, van achteren is ie in het echt veel breder en platter dan hier op de foto’s lijkt, zeer mooi. Het verrast me wel dat die ADAS functies er nog niet op zaten, die zitten zelfs allemaal op mijn burgerlijke middenklasser :/
rolov zegt
Ik ken iemand die zegt dat hij dit 2017 model al heeft. Thuis staan op het ogenblik. Ik weet dat hij er een nieuw heeft staa. Maar is het de facelift ? Of een ghibli op 2017 kenteken?
rolov zegt
@rolov: @jaapiyo
cossiekiller zegt
@rolov: 1 januari 2017 kan je die voor de deur staan hebben. Al wat nu voor de deur staat is een 2016 model, wat ze ook zeggen.
Vind dit zo een belachelijk systeem. Bij mountainbikes is dat ook zo; in juni komt al het model van het jaar erop uit… Sorry, maar dan ben je gewoon te laat en is het een model van dit jaar.
Amerikanen zijn hier ook heel sterk in.
rolov zegt
@cossiekiller: dus dit model kan nog niemand hebben staan?
cossiekiller zegt
@rolov: Toch wel. Maar dan is het gewoon een 2016 model. Het is namelijk nog geen 2017.
pinut187 zegt
Zie niet al te veel verschil en het de stoelen zien er niet uit. Desalniettemin zou ik hem graag onder mijn kont hebben..
driver79 zegt
Mooie auto, geweldig geluid maar ik vind het interieur niet zo nooi
dracae zegt
In sommige kleuren erg mooi, in andere is die heup een beetje TE.
cossiekiller zegt
Mooie auto, maar als je voor dit gaat moet je voor de V8 van de quattroporte gaan met dat magistrale geluid. Desnoods een modelletje van een paar jaar oud.
st3fan zegt
Mooie Ford.. Ofzo