De M3 is sneller en zuiniger dan de C63. Dus welke moet je dan kiezen?
De Mercedes-AMG C63 AMG is een wonderlijke auto. Het is een van de dikste auto’s van de een van de beste fabrikanten op deze planeet. Die PHEV-aandrijflijn is een technologisch meesterwerkje. De grote vraag natuurlijk: werkt het dan ook?
Nou, kort samengevat: niet helemaal. Dat kunnen we concluderen uit de bevindingen van AutoBild. Nu heeft ondergetekende nooit de voorkeur om vergelijkende testen van rijdersauto’s te lezen in een Duits magazine. Het gaat niet alleen om de cijfers, maar ook om de beleving, ervaring en plezier. Dat laat zich lastiger in cijfers uitdrukken.
Maar omdat we toch heel benieuwd zijn hoe deze twee totaal verschillende concepten uitpakken, hebben we het toch eventjes voor je doorgenomen. En wat blijkt: alle moeite is voor niets geweest! Dat is natuurlijk een beetje het motto van Stichting Open Deur, maar we willen het graag toelichten.
M3 sneller én zuiniger dan de C63
Het idee is namelijk simpel. Als je volgas rijdt, ben je met 680 pk sneller dan een M3 met 510 pk. En als je normaal rijdt, dan is de C63 zuiniger. Maar die vlieger gaat dus niet op. Er is namelijk geen één discipline waar AutoBild sneller was met de C63. De M3 Touring won alle metingen. Het verschil was nooit groot, overigens. Sterker nog, de twee zijn enorm aan elkaar gewaagd. Echter, je verwacht niet van een auto met 170 pk méér dat ‘ie ietsje trager is. Nu is het vermogen van 510 pk van BMW een bijzonder ‘bescheiden’ opgave (lees, het is standaard flink meer dan dat).
Maar hoe zit het dan met verbruik? Want dat is natuurlijk het paradepaardje van de PHEV. Nou, niet al te best. De BMW M3 was namelijk ook zuiniger dan de C63. Het verschil was niet groot. De M3 deed 1 op 10,48, de C63 reed 1 op 8,77. Opvallend is wel dat de M3 behoorlijk dicht bij de fabrieksopgave zat, de C63 zat er mijlenver vanaf.
Waarom toch de C kiezen?
Kijk, je kan natuurlijk niet zoveel veranderen aan de wetten van de Natuurkunde. We hebben het hier over krachtige en enorm zware auto’s. Als je dat vermogen aanspreekt, dan is daar energie voor nodig.
Overigens zijn wij niet roomser dan de paus: bij een test van een snelle auto, spreek je het vermogen aan. Onze inschatting is dat als je enigszins als een normaal persoon door het verkeer gaat, je een aanzienlijk gunstiger verbruik moet kunnen halen met de C63 AMG.
Als laatste is er een andere reden om voor de C-Klasse te kiezen. Kijk er eens naar. De AMG is aanzienlijk dikker dan het standaardmodel, maar het ligt er niet heel dik bovenop, terwijl de M3 nog altijd een slechte impressie doet van vermoeid kijkende Jan Jaap van der Wal.
Enfin, de complete test, alle bevindingen en cijfertjes kun je hier lezen!
revstars-net zegt
Sterker nog, deze M3 Touring is ook sneller (en zuiniger gok ik) dan de RS6 van de huidige generatie. Zie drag race op YT van Mat Watson (carwow)
anthwan zegt
Tenzij er 5 man in de M3 zit ;) lol
De nieuwe M3 is gewoon bloedje snel.
tortuga zegt
Terwijl RS6 rivaal M5 is
kniesoor zegt
De MB ligt aanzienlijk prettiger op het netvlies dan de BMW. Maar op basis van de aanwezige techniek maakt de Mercedes geen enkele kans op een plekje op m’n oprit. De M3 wel.
JelmerS zegt
Die Pan-Americana grill van de MB vind ik nog afzichtelijker dan de bevertanden van de BMW. Zo te horen gaat de oude slogan van MB aardig op voor de verkoopaantallen; das beste oder nichts
watchhok zegt
Hopelijk wordt deze c63 vervangen voor een met een V8 en rwd/4wd optie
PunicaOase zegt
Tsja, Mercedes heeft hier de plank gewoon helemaal misgeslagen.. Net zoals met een aantal aspecten van hun huidige F1 auto.. Niet gaan janken of verdedigen, maar gewoon snel gaan fixen en met iets beters komen, wat de huidige compleet doet vergeten.
nicolasr zegt
Ik kies de vorige C63 estate. Kan dat ook? Moet ik natuurlijk wel zo’n Louis Vuitton-stoma om mijn lijf hangen en een matchend petje, maar dat heb ik er dan wel voor over.
En dan op vrijdagavond door Kanaleiland knallen, wollah man!!
smartlappie zegt
Mercedes heeft de plank gewoon finaal mis geslagen met deze combinatie. Gingen ook al geruchten rond dat er een update aan komt dat de V8 weer terug in de c63 gaat. Auto schijnt ook bar slecht te verkopen in Duitsland.
banderas zegt
Heel belangrijk als je zo’n wagen koopt. Of je wel of niet zuiniger of iets sneller bent dan een andere auto die je misschien 1x naast je zult hebben in de 3 jaar dat je de auto hebt..
weetikveel zegt
Toch best sneu als zoveel extra zware techniek eigenlijk geen voordelen geven in prestaties, zowel kracht als verbruik.
Johanneke zegt
Ik verwacht (maar kan ik natuurlijk naast zitten) dat dit over 10-15 jaar ook een verschrikkelijke auto is om te onderhouden. Hoe lang gaat zo’n blok uberhaupt mee met zoveel vermogen? En de hybride onderdelen dan nog. Zou zomaar de m5 v10 van deze generatie kunnen worden.
Wolflow zegt
De c63 mist de nodige cylinders en zou beter vergeleken kunnen worden met husqvarna grasmaaier
Robert zegt
Het verschil is niet groot? De M3 is bijna 20% zuiniger t.o.v. de C63. Dat zou ik toch de moeite waard vinden als ik elke week een keer de tank sta af te vullen met 102 octaan.
Dutchdriftking zegt
De C63 is bloedmooi, maar de aandrijflijn is doodzonde. Lekker die 53 6 in lijn er in.
dtwo zegt
Jamaar met die C63 kun je je woon-werkverkeer volledig lekker elektrisch rijden. Zááálig. Echt een sport om zoveel mogelijk in EV-modus te rijden! (en meer van dat soort crap)
Edge zegt
Als dat zo zou zijn zou ik dat echt geen crap vinden, want dan heb je het beste van beide werelden. Als je ergens door een drukke binnenstad rijdt, of in de file staat heb je echt helemaal niks aan veel vermogen of een dikke motor. Dan zou je dan inderdaad (zeker als je zonnepanelen op je huis hebt liggen) lekker goedkoop en in alle rust je saaie kilometers kunnen rijden. Ga je de binnenstad uit, de autobahn op of kom je elders een leuk stukje asfalt tegen, dan trap je het pedaal diep in en spreek je alle paardjes in het vooronder aan.
Maar de realiteit is dat de C63 een elektrische range heeft van, schrik niet, 13 kilometer. En dat is dan WLTP. Dus in de praktijk zijn dat een kilometer of 8. Zet je op een warme dag de climate control aan dan mag je blij zijn als je de vier haalt. Vriest het een keer, dan kom je de straat niet uit zonder bijstand van de benzinemotor.
En dat is jammer, want op papier zou hybride juist heel goed moeten zijn voor dit soort auto’s die zowel praktisch als leuk moeten zijn.
Edge zegt
Aangezien geld hier geen rol speelt in de commentsectie kies ik toch voor de BMW, maar dan ga ik wel bij een iemand als Niels van Roij langs met de vraag of hij een nieuwe voorbumper kan onwerpen met een subtielere grille.
bunnylebowski zegt
Al eens eerder gezegd, Mercedes heeft zich gigantisch verslikt en verkeerd gegokt. En pech gehad dat de M3 touring zo’n waanzinnig goede, gebalanceerde auto is. Dat geluid, die looks, geweldig.
En dat verbruik is zeer netjes.
Jurgen zegt
Praktijk verbruik van beide auto’s zal toch hoger liggen, de S58 motor in de M3 is erg leuk om mee te spelen, maar in mijn X3 kom ik op 1 op 7
lekkaah zegt
Jouw X3 is hoog, heeft een aerodynamica van een baksteen, en weegt een stuk meer. Totaal niet te vergelijken met een lage huis-tuin en keuken auto qua verbruik.
ghost zegt
Ik las ergens dat MB toch de C63 weer met V8 gaaf bouwen omdat alle klanten weglopen..
Remi Vingerhoedt zegt
Had iemand dan iets anders verwacht?