Leuke auto’s moeten wieberen.
Alles wat leuk is, is slecht voor ons. Frietjes, driften, biertjes, zitten: noem maar op. Als het op auto’s aankomt kunnen we er altijd vanuit gaan dat de EU het feestje verpest. De OPF? Europees dingetje om een leuk uitlaatgeluid tegen te gaan. Downsizing? EU-dingetje door stringente eisen te stellen aan uitstoot. Een zwarte doos die je overal volgt en andere nanny’s? Dankjewel EU!
Daardoor moeten er een ook een hoop auto’s wieberen. Vroeger – denk eventjes aan de jaren ’90 – kon je nog aparte auto’s kopen voor een redelijke scherpe prijs. Bij Hessing haalde men Amerikaanse Fords naar Nederland. Dat zou tegenwoordig niet mogelijk zijn. Mede dankzij de EU (alhoewel onze eigen overheid er ook een meehielp, uiteraard).
Suzuki Jimny Horizon
Vergeeft u ons het azijn, maar we worden er af en toe weemoedig van. Want voor nu neemt Suzuki afscheid van de leukste auto uit hun gamma: de Jimny. Yup, deze kleine, lichte raszuivere SUV is een rijdend milieudelict en moet keihard gecanceld worden, @michel vertelt je er in dit artikel alles over. In Nederland was de auto uit het gamma gehaald, mede vanwege de torenhoge BPM die de auto bijkans onverkoopbaar maakt. Nu is echter de rest van Europa aan de beurt.
Suzuki ‘viert’ dat moment met een speciale Jimny, namelijk de ‘Horizon’. Einde aan de Horizon. U snapt het wel. Het is een speciaaltje ontwikkeld voor Suzuki Duitsland, die zichzelf Suzuki Deutschland noemen. Het apparaat is zeer exclusief, want er komen maar 900 exemplaren van naar Die Heimat. Dat zijn er meer dan dat er in heel Nederland verkocht zijn, maar dat terzijde.
De Jimny Horizon is lekker sober doch stoer uitgerust. Dat is toch wat het beste past onder een Jimny. Je kan de Horizon herkennen aan de zwarte wielen, sideskirts die op treeplanken lijken, zwarte stickers, speciale voorbumper en unieke spatlappen.
Prijs
Onder de heerlijk rechtoe-rechtaan motorkap vinden we de bekende anderhalf liter grote viercilinder zonder enige vorm van drukvulling. Dat levert een heel betrouwbare 109 pk en 130 Nm op. Vierwielaandrijving is standaard.
De prijs van dit speciaaltje is natuurlijk niet mals. En toch ook wel. De Duitse importeur vraagt er namelijk 32.950 euro voor. Als we even snel Jimny’s zoeken op Marktplaats, zien we dat de goedkoopste op het moment 30.000 euro kost. Slik.
We doen wel heel erg weemoedig over het verscheiden van de Suzuki Jimny, maar de auto wordt alleen van de Europese markt gehaald. Er zijn genoeg plekken op de wereld waar er geen milieuproblemen zijn en deze karaktervolle offroader CO2 mag uitbraken.
Meer lezen? Check hier de toekomst van de Suzuki Jimny in beeld!
William zegt
Weer een driedeurs terreinwagen weg. Nu is in Europa alleen de Defender 90 nog over?
O plaat zegt
De wrangler en bronco zijn er ook nog. Al weet ik niet hoe het zit in Nederland maar in België worden deze in elk geval verkocht.
Dutchdriftking zegt
En ik mag nog wel zo graag achter het stuur zitten driften met een biertje in de bekerhouder en de maag vol met frietjes. Dat is dus állemaal slecht?
Wolflow zegt
Maar daarom niet minder leuk 🙂
vaakbenjetebang zegt
Tja, je kunt iedere keer wel klagen als er weer een leuke auto van de markt verdwijnt, maar het komt toch ook een beetje op me over als krokodillentranen. Nu houd ik het reilen en zeilen van de autoblog-redactie niet in alle detail bij, maar hoe veel Jimny’s heeft die collectief nieuw aangeschaft toen het nog wel kon? Precies, net zo veel als ik, waarschijnlijk…
En als ik er dan toch even gauw een paar linkjes bij zoek naar ‘de autoblog garage’ zie ik (in mijn ogen) vooral veel van hetzelfde en ook vrij voor de hand liggende middle-of-the-road keuzes: gebruikt, relatief jong, Duits, ‘premium’ (sic), conservatieve kleuren (goh, alweer een BMW!) met af en toe een witte raaf als een Maserati, Crossfire, 2CV (hulde!) of Panda 4×4 (dubbel hulde!). Dat is geen verwijt, maar een constatering. De kans dat er binnenkort een jong gebruikte Jimny zijn opwachting zal maken schat ik dan ook vrij laag in.
Dus ja, hoe erg is het dan als een auto die je nieuw noch gebruikt ging kopen van de markt verdwijnt?
ronnys zegt
Nou precies dat!
Klagen op de EU, vaak met argumenten die helemaal geen steekhouden.
Het zelfde pas over de Lada Niva. Toen die wel betaalbaar was kocht ook niemand die.
Ook dit is leuk, maar heeft feitelijk bar weinig in Nederland te zoeken.
Als autobiografie geen lezers meer heeft gaan jullie ook niet door omdat leuk is voor de archieven van het interweb.
Als er duizenden van verkocht werden werd hij wel weer bij de tijd gemaakt.
rollingstoned zegt
Dit inderdaad.
petroldrinker zegt
Het gaat er meer om dat de EU weer keuzes van de mensen afpakt gok ik zomaar, ze willen ons allemaal in 1 en hetzelfde hebben lijkt het wel op….
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Hou nou toch op. De EU pakt je in dit geval niks af want jij hebt volgens mij ook geen Jimny gekocht en je bent denk ik ook niet keihard aan het sparen omdat alsnog te doen voor het vallen van de bijl. En met jou velen! Hoe velen? Vooruit dan. Op het gevaar af dat ik bijna een journalistieke bijdrage doe onder een tendentieus stukje (en ja, ik snap dat dat de charme van autoblog is): de huidige Jimny is er sinds 2018. Dan pak ik er even wat verkoopcijfers bij:
https://www.goodcarbadcar.net/suzuki-jimny-sales-figure/
Daar vind ik data tot en met 2022, Laten we optimistisch zijn en heel 2018 ook als een volledig jaar tellen voor de laatste generatie Jimny. Dan zijn er in 5 jaar dus 38.000 stuks Jimny verkocht in heel Europa.
In diezelfde vijf jaar zijn er volgens dezelfde bron pak hem beet 77 miljoen auto’s op kenteken gezet: https://www.goodcarbadcar.net/europe-auto-sales-all-years/
Maar liefst een halve promille van alle nieuw verkochte auto’s was dus een Jimny. Dat is statistisch gezien eigenlijk niet eens waarneembaar. Statistiek zegt niks over (het leed van) het individu, maar kom op zeg. In heel Europa, dus inclusief landen waar de CO2-gerelateerde belasting niet zo extreem is als in Nederland en dit autootje in verhouding dus geen knoop kost, kocht nagenoeg niemand er een.
Dit is toch een beetje het equivalent van een verbod voor mannen om een cocktailjurk te dragen: ja, strikt genomen heb je een keuze minder, maar in de praktijk raakt het je niet.
O, en was jij niet degene die gisteren nog pleitte voor tolpoortjes boven de wegen, en desnoods camera’s? Als de grote boze EU toch ergens een stramme plasser van zou krijgen, is het wel van zulke massasurveillance-gereedschappen.
petroldrinker zegt
@vaakbenjetebang Een Jimny niet nee, mij te klein voor een terreinwagen, maar er zijn genoeg autos die ik zou willen kopen maar niet kan dankzij de EU, ja kan vanuit amerika gaan importeren ofzo maar dan heb je die ellende weer als je hem na een jaar bezit wilt verkopen voor een volgende auto… Want niemand wilt een US import ivm angst voor een schade verleden immers.
Overigens is een Jimny in EU nooit goedkoop geweest, daarom zie je ze niet, te duur voor wat het is met alle achterlijke millieu eisen etc, ga is naar middenoosten normale prijs voor die karretjes en je ziet ze gelijk overal rijden (ook aangepast worden als baby G-klasses etc)
En ik ben voor de tolpoortjes (camera’s minder, maar als het op die manier moet ipv tolpoortjes so be it) zodat ook al die buitenlandse kentekens die in nl wonen eindelijk is gaan bijdragen aan de kosten, en niet dat ze alles op ons met nl platen komen verhalen, als ze die al lieten betalen op wat voor manier zou ik een stuk minder voor de tolpoortjes zijn
Allison Burgers zegt
Dus we kunnen de auto die niemand koopt niet meer kopen?
Stomme EU!!1!
harrie zegt
De boel niet omdraaien he. Op andere continenten tik je minder dan 20k af voor een nieuwe en dat zou de populariteit hier ook een enorme boost geven.
.
Maar vanwege dat geweldig debiele milieulabel systeem in de EU doen we hier alsof dit superlichte zuinige karretje met zoveel zeehondjes vermoord als de gemiddelde SUV waar je bijna een vrachtwagen rijbewijs voor nodig hebt.
Allison Burgers zegt
Nou, op een ander continent gaan wonen dan.
harrie zegt
Waarom, we kunnen toch ook de boel hier verder verbeteren. De Europese cultuur is ooit zo ver gekomen door oa kritiek als een wijze les te zien. Wordt helaas steeds vaker vergeten.
petroldrinker zegt
@harrie als ik zie hoe het gaat in de EU, de regels dat de EU verzint etc. Wilt de EU precies het tegenovergestelde van het continent verbeteren…..
McShineBXL zegt
Als ie zo zuinig was was er ook niet veel BPM. CO2-uitstoot en verbruik zijn vrijwel 1 op 1 met elkaar gekoppeld.