Pak aan, Dr. Ing. h.c. F. Porsche.
Het zat er al aan te komen, maar het is nu officieel: de Lamborghini Aventador SVJ die binnen afzienbare tijd losgelaten wordt uit de stallen van Sant’Agata Bologese, heeft een rondje ‘Ring gedaan in 6:44.97. Dat is nét wat rapper dan de 6:47.3 die de Porsche 911 GT2 RS nog niet heel lang geleden neerzette (video). VAG doet het dus handig: de Lambo mag zich nu de snelste straatauto op de ‘Ring noemen en tegelijkertijd kunnen ze binnenkort nog een keer naar de ‘Ring met een snelle Chiron ofzo die twee seconden harder kan voor het volgende PR-momentje. Grande!
Achter het stuur van de SVJ nam Lamborghini coureur Marco Mapelli plaats. De 30-jarige Italiaan komt normaal gesproken in de Blancpain GT serie uit met een Lamborghini Huracan. Sprekende over de Huracan: in 2016 pakte Lambo’s kleinere model in Performante-trim (rijtest) nog het record met een 6:52.01. Destijds ontstond er echter wat geroezemoes omtrent de prestatie. Sommigen vermoedden dat Lambo gesjoemeld had. Wellicht daarom benadrukt Lambo nu dat alles vastgelegd is met GPS-magie van VBOX-Racelogic. We zullen er dus maar vanuit gaan dat de tijd legit is.
De SVJ heeft een pk-gewichtsverdeling van 1,95 kilo per pk en maakt net als de Huracan Performante gebruik van Lamborghini’s Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) goodies om de auto lekker veel downforce te geven. Het is dus een serieus apparaat. Wat dat betreft is het wel bizar om je te bedenken dat de Porsche 919 een rondje deed in 5:19.54 (video). Maar goed, dat is (helaas) geen straatauto.
Hoe lang de SVJ van het record zal kunnen genieten is de vraag met auto’s als de Aston Martin Valkyrie, Mercedes Project One en Bugatti Divo in de pijplijn, maar voor nu kan Lambo een feestje bouwen. We wachten alleen nog wel op de onvermijdelijke video…
UPDATE: de beelden van de ronde check je op Autojunk.
donvincenzo zegt
Een rondje op de Ring… is dat dan een ringetje?
drdre1 zegt
@donvincenzo: nee, dat is een dingetje. Hoe sneller ie om de ring gaat hoe nuttelozer hij is voor de normale weg. Een paar jaar terug was ’t marketingtechnisch mss nog interessant, maar betwijfel of dat nu nog ’t geval is.
Jantje_555 zegt
nee eerder een RING want is +20km lang!
lacker zegt
@jantje_555: De Ring Groningen is ook precies 20 km. Ik zie een nieuwe standaard!
lacker zegt
@lacker: filmpje, rondje Ring Groningen in 2:25.0 :-) https://youtu.be/UlDBuSZMGkM
FieRo zegt
@lacker: staat niet op mijn bucketlist maar ze rijden lekker door daar. Stoplichten duren ook korter.
peug206 zegt
@lacker: pff ik zat echt te wachten op een gek met een motor. Dan zou het zelfs bijna mogelijk zijn, want het is bijna allemaal rechtdoor en plankgas als je ballen hebt.
Gulli zegt
@peug206: rechtdoor op een ringweg, dan moet je nog steeds ballen hebben hoor :p
peug206 zegt
@gulli: je snapt me wel ;-)
lacker zegt
@peug206: (gniffel) het filmpje duurt 2 min 25. Zo snel lukt het niemand hoor, 20 km in 145 is 496 km/u :-)
allesmetturbo zegt
@lacker: best leuk als ze de ring een x afzetten om daar te racen!
kle500 zegt
@lacker: en de ring Amsterdam? Zlatan schijnt daar in zijn bio nog een leuke anekdote over te hebben staan..
lacker zegt
@kle500: Dat wilde ik eerst ook zeggen, maar daarover lezen we hier al zo vaak :-). De A10 is 32 km. Officieel is de Nurnburgring overigens 5.148 km meer (Wiki), vroeger was hij 22,8 km.
tvr1974 zegt
@lacker: Nurbrugring is wat anders dan de Nordschleife. De Nurburgring ligt binnen de nordschleife en is daar soms ook deel van… Bij een rondje “ring” wordt gesproken over de Nordschleife..
porschepdk zegt
Doe mij maar die GT2.
peugpower1000cc zegt
Doe mij maar… Mag ik alstublieft;)
roquez zegt
Ja logisch, met die Pirelli stickers heeft ie ook een stuk meer grip.
ukbob zegt
Dit keer een filmpje waar alles aan klopt? Vorige keer (Huracan) was volgens kenner knip-en plakwerk…
woudloper zegt
@ukbob: is nadien toch wel door betrouwbare bronnen ontkracht en de tijd is nu als echt en correct aanvaard. Veel betere banden en een snellere baan zeker?
87sandyd zegt
@ukbob: Is allang ontkracht. Jammer joh
Jochen zegt
Toch aardig bizar wrapje
fiattotal zegt
@jochen: nou inderdaad, maakt t er niet fraaier op
snuif zegt
Filmpje or it didn’t happen!
sabrerator zegt
@snuif: die moeten ze nog even monteren….
larsyboy1997 zegt
Als de SVJ net zo zwaar is als de SV, heeft hij een vermogen van 780pk. Niet slecht!
Sir_Vmax zegt
Naar mijn idee is een aventador nog altijd eerder een lomp zwaar ding dan dat t een rast echte raceauto is.
phaeton zegt
@srthellcat:
phaeton zegt
Voor die paar PR seconden heb ik ook liever een meer vierkante auto als de Huracan.
broerkonijn zegt
@phaeton: dan*
Sir_Vmax zegt
Raar… naar mijn idee is een aventador (svj of niet) nog altijd eerder een lomp zwaar ding om de blits mee uit te hangen, dan dat t een ras echt circuitmonster is. T voelt enorm tegenstrijdig om een gigantische v12 lambo met een gerobotiseerde handbak het te zien winnen van een lichtgewicht gt2 rs porsche.
huracan zegt
@srthellcat: een “normale” Aventador weegt maar iets van 1600 kg
Sir_Vmax zegt
@huracan: een gt2 rs is al zo’n 200kg lichter
phaeton zegt
@srthellcat: En in de basis heb je natuurlijk gelijk. Moet je nagaan hoe goed zo’n SVJ is.
bassx zegt
@srthellcat: Dit circuit is natuurlijk een slechte referentie voor een “ras echt circuitmonster”.
Sir_Vmax zegt
@bassx: want? Dit circuit is zo ongeveer t beroemste die dr is. En als een svj sneller is dan een 918, p1, laf, gt2 of gt3 rs vind ik t denk ik best een circuitmonster.