Goed nieuws voor liefhebbers van statige Britse swagsedans: ook als je geen jurk draagt stelt Aston Martin je in de gelegenheid hun Lagonda Taraf-sedan te kopen.
Het is een wat twijfelachtige marketingzet: eerst een model exclusief en alleen voor het Midden-Oosten lanceren, en ‘m vervolgens toch gewoon doodleuk op andere markten dumpen. Aston Martin deed het met de herleving van de Lagonda-naam, die aanvankelijk exclusief voor Zandbakkistan was gepland. Toen de auto eind vorig jaar in België werd gespot kregen we al zo onze vermoedens, en Aston Martin bevestigt deze zojuist.
200 stuks
De Taraf komt er nu zowel als links- als rechtsgestuurd model, voor de Britse thuismarkt, het Europese vasteland en Zuid-Afrika. Niet dat het een massaproduct wordt overigens: de productieaantallen worden opgekrikt tot maximaal 200 stuks. Toch een verdubbeling van de originele productie.
Dit truukje is misschien wat dubieus, maar toch doet Aston Martin het de laatste jaren slim. Het werkt met het verouderde Vertical-Horizontal (VH) platform en kan dus misschien niet direct de confrontatie aan met de concurrentie, die allemaal deel uitmaken van een (veel) groter concern. Daarom doet het enkele leuke high-profile dingetjes, zoals een DB10 voor Bond maken, en een Vulcan voor racelustige rijke klanten. Zo zingt het de tijd nog eventjes uit, en genereert tegelijkertijd leuke buzz.
Achter de schermen wordt ondertussen wel aan echt nieuws gewerkt: de volgende DB9 verwachten we in 2016, op een Vantage-opvolger moeten we minimaal tot 2017 wachten.
nvhuijkelom zegt
Die bekleding is echt lelijk
eklasse zegt
@nvhuijkelom: In een normale huis en tuin middenklasser zou dit lelijk zijn inderdaad in deze klasse mag / moet het wel over de top zijn. Ik vind de stoelen wel gaaf. Dashboard daarentegen blijft beetje 1995.
jrk68 zegt
@nvhuijkelom:
Dank voor je goed onderbouwde mening, maar om dat nu als feit te poneren gaat misschien wat ver….
Ik vind het namelijk wel erg fraai.
nvhuijkelom zegt
@jrk68: Oké, dat is leuk.
jochempie zegt
@nvhuijkelom: nou jammer! Ze zullen je klandizie moeten missen!
drugsrunner zegt
@nvhuijkelom: Ik vind de bekleding van jouw Bentley mooier!!
potjak zegt
Wow die bekleding is echt gaaf! Helaas heb ik de middelen niet anders zou ik deze wagen toch echt overwegen…
mikkeloentje zegt
@potjak: Ik vind het er op een of andere manier smerig uit zien die stiksels.
potjak zegt
@mikkeloentje: je moet het in het geheel zien en dan ziet het er wel super strak uit. Maar goed het is net als met kleding, ieder zijn smaak.
mikkeloentje zegt
@potjak: Uhu, vandaar de “ik vind” en niet “het is”. :)
tupperware zegt
Eigenlijk het laatst overgebleven nobele Britse merk en dat doen ze dus gewoon erg goed.
Gewoon met een Britse eigenwijsheid je eigen ding blijven doen maar dan wel zelfstandig je hoofd boven water houden.
Zo blijven ze speciale auto’s maken, misschien niet de meest innovatieve maar wel op een manier die er voor zorgt dat het resultaat veel groter is dan de som der delen.
Ja, ik heb een zwak voor eigenwijze merken en daar ga ik me niet voor schamen..
tombe zegt
@tupperware: exact, ze gaan niet voor de technologie zoals de S en de A8, maar meer voor passie zoals de Quattroporte, door (imo) BLOEDMOOI design en te gekke soundtrack.
Ik neem deze, na m’n euromillion natuurlijk :-)
Deze 18 seconden YouTube maakt alles perfect duidelijk, enjoy :-)
http://youtu.be/NV2x_pxpBYQ
jrk68 zegt
@tombe:
Erg goede film ook, ook zonder die magistrale QP….
tombe zegt
@jrk68: je wil niet weten hoeveel keer ik deze scène ge-rewind-ed heb met de speakers op 10, maar verder …. ook nog een fantastische film ja … denk ik :-D
tombe zegt
@tombe: btw wie maakt ns onze autoblog top10 in films in een vette YouTube ipv een boring lijstje
str8six zegt
@tupperware: ik begrijp je helemaal! Daar vind ik het ook zo ontzettend jammer dat TVR niet meer onder ons is. Wat nou abs, esp en andere elektronische hulpmiddelen? En wat was het design van die wagens ontzettend gaaf! Van zo’n Sagaris ga ik echt kwijlen!
123bat zegt
Ik was al echt een fan van de Lagonda Series II, en de nieuwe heeft wat details van de Series II overgenomen. Vind ik wel gaaf. Een prachtige auto!!
scottishcarspotter2000 zegt
Heel chique
baasbas zegt
Ha, dat is weinig verrassend natuurlijk, maar desalniettemin goed nieuws!
Voor mij een mooie aubergine lak erop graag.
(Bertone B99)
Edge zegt
@baasbas: Kijk, hier hebben we iemand met smaak! Die aubergine kleur zou echt geweldig zijn voor deze wagen. Al moet ik wel zeggen dat een metallic donkerblauwe lak ook niet verkeerd zou zijn.
adyton zegt
@baasbas: yep. Ik vind Black Velvet van Bentley zelfs bog een tikkeltje mooier.
http://www.belgium.bentleymotors.com/nl-be/modellen/pre-owned-models/search/bentley_continental_gt_v8_s_5286555/
rolov zegt
Heel erg mooi. Ben benieuwd wat hij moet kosten. En waar ze hem tegenover zetten. Waarschijnlijk de continental. Dan is voor mij de keus makkelijk. Deze dus. ;)
sir_smokalot zegt
Ik lees in UK-media bedragen van £400k. Maar hopelijk is dit wel een complete bespoke-prijs.
Aston Martin zelf zegt het volgende:
rolov zegt
@sir_smokalot: zo das niet misselijk. Tegenover de rolls dus. Of een mulsanne. Heb ik toch liever de mulsanne als ik eerlijk ben. In die kleuren die pas hier voorbij kwamen.
rolov zegt
@rolov: nee ik lieg. Toch liever de lagonda.
drugsrunner zegt
@sir_smokalot: Walgelijk hoe neerbuigend je kan doen. Je hebt het wel heel hoog in je bolletje hè meneertje?
rolov zegt
@drugsrunner: mis ik wat?
jrk68 zegt
@drugsrunner:
Wat is er dan zo neerbuigend aan zijn reactie…?
Heb je weer van je witte heroïne zitten snoepen…?
drugsrunner zegt
@jrk68: Grappenmaker, lees het artikel (en alle andere artikelen die deze clown schrijft).
Ik heb anders wel wat lekkers voor in je neusje, als dat jouw vraag was. Als je net als de andere Duitsers meer van de heroïne bent, heb ik dat ook nog voor je liggen.
rolov zegt
@drugsrunner: cabaret jongen. Je moet niet zo miepen.
berlinetta zegt
Deze heeft de Quattroporte wat mij betreft van de troon gestoten qua mooie limousines. Schitterende wagen met een heel apart design. De bekleding vind ik wel mooi, maar dan had ik liever een diamantpatroon o.i.d. gezien. Dit lijkt een beetje een puistenlandschap.
dwersbongel zegt
Dit is toch een klasse bak! Hier gaat @larssb over 25 jaar een mooi youngtimer verhaal over tikken.
dirkiii zegt
Ben ik nou de enige die hem niet mooi vind?
tupperware zegt
@dirkiii:
Vast niet, het wemelt hier van de lieden zonder smaakpapillen, alleen liggen die om deze tijd nog hun roes uit te slapen..
Orichy zegt
Het blijft een fantastisch mooie auto.
Als de Chinezen, die Volvo hebben geholpen, nog een investeringsobject zoeken, dan mogen zij wel dit Lagonda en het eraan verbonden Aston Martin onder hun hoede nemen. Het zichzelf laten door ontwikkelen naar het hoogste niveau, waar deze auto’s behoren te zijn. Volvo kan daar dan mooi op aansluiten en alle drie hebben profijt van de kwaliteit, veiligheid en prestaties die het biedt, als men samenwerkt.
Zou het wel kloppend maken, denk ik, tenminste als ieder gewoon zijn eigen ding mag blijven doen.
jrk68 zegt
@Orichy:
Iets zegt me dat de motorendeal die ze onlangs met AMG hebben gesloten linea recta de prullenbak in verdwijnt als een Chinees het bij Aston voor het zeggen krijgt.
Ik zie eigenlijk maar 1 overname partij die echt respect heeft voor het Britse erfgoed en dat is Ratan Tata,
Edge zegt
@jrk68: Ja, da’s waar. Hoe ze bij Tata met JLR omgaan is de enige juiste manier. Maar dat doet Geely (vooralsnog) ook met Volvo’s Zweedse erfgoed.
rolov zegt
@jrk68: komt er een jaguar motor in. Ook niet vervelend lijkt me.
tombe zegt
@jrk68: Tata nou … imo is dit de Jag waar ze moesten voor gaan, de B99. Karaktervol, apart, stijlvol en een knipoog naar de roots. De XF vind ik te radicaal en lijkt me teveel op alle andere limo’s.
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Geneve_2011/Jaguar_B99_prev/Jaguar_B99-0089.jpg
berlinetta zegt
@tombe: Op welke limo’s dan precies? In de verste verte met behoorlijk wat verdovende middelen in de mik lijkt een XF misschien op een Model S, maar aangezien die laatste later op de markt kwam is dat geen punt.
tombe zegt
@berlinetta: Net zoals de 911 werd de XJ van 1968 tot 2009 telkens opgefrist maar bleef de typische Britse stijl behouden. Nu, sinds 2009…imo (!) karakterloos, gebroken met de tradities, hopeloos innoverend met gemotoriseerde ventilatieroosters en opstijgende automaat bediening…Een Jag ging daar niet om. Imo maar ben waarschijnlijk een ouwe zak aan het worden
berlinetta zegt
@tombe: Ja ik snap je punt. De klasse van het oude Jaguar is weg, maar ik kan de nieuwe stijl echt waarderen. Ben dan ook nog wat jonger dus die oude stijl vond ik iets voor opa’s.
opgooier zegt
Het ontwerp lijkt niet te kloppen of één of andere manier, maar toch vind ik het een prachtige wagen!
pomoek zegt
@ sir_smokalot: Ik snap eigenlijk het marketing verhaal niet zo. Hoezo is het eerst in het mo uitbrengen en dan pas in het westen marketing? Ben daarnaast wel geïnteresseerd in een verhaal over dat VH chassis!
Verder de meest eigenwijstenste Britse auto “producent”: http://www.bristolcars.co.uk/
Yep, nog steeds niet echt dood!
Donstil zegt
Dit moet dus concurreren met een Ghost of s65? Dat lijkt me een enorme opgave hoor, zeker van binnen ziet het er niet uit, vooral het dashboard kan in deze klasse eigenlijk niet.
opgooier zegt
@Donstil: Concurreren? Er worden 200 gebouwd die ze binnen de kortste keren hebben verkocht. Als ik 5 miljard heb en ik vind ‘m mooi, dan laat ik er één bestellen. Het is niet zo dat dit volk eerst acht proefritten gaat maken…
mrrallycross zegt
In het zwart ziet hij er stuk beter uit dan in de bruinige kleur van de intro. Goed nieuws trouwens!
schellekens006 zegt
De Lagonda Tjonge wat wat dat een icoon in mijn jeugdjaren. Maar als je ouder wordt hoor je pas hoe slecht hij wel niet was.
Dutchdriftking zegt
Heerlijk apparaat
wjeurs zegt
Hoe vaker ik hem zie hoe vetter ik hem vind. Zo. Dan weten jullie dat. Doe er wat mee
Maarten123 zegt
Heel erg blits, lekker over the top inderdaad. Hadden ze alleen die gordels niet in kleur kunnen maken? Het zwart steekt nu wel heel erg af.
martijnb11 zegt
De bekleding is wat mij betreft iets te druk. Te veel lijnen in het interieur zeg maar. De kleur is wel goed gekozen. Het exterieur is het tegendeel daar van. Mooi strak. Wat ik normaal gesproken vaak bij designs heb is dat de lijnen getekend zijn en daarna een vrachtwagen achterin gereden is om het in te korten. Bij dit design gelukkig niet gedaan. Mooi strak gebleven en binnen proporties gehouden.