






Je had vast niet anders verwacht van een Koenigsegg.
Een Koenigsegg die langzaam is? Nee, dat is niet mogelijk binnen de gedachte van het merk. In Genève presenteert het Zweedse automerk een nieuw hoofdstuk, de nieuwe Jesko vult het gat die is ontstaan sinds de Agera RS met pensioen is gegaan.
Het uiterlijk is overduidelijk Koenigsegg. De auto lijkt een sterke evolutie te zijn op de Agera, met wat Grand Theft Auto V-trekjes. Ook de motor is geen onbekende. De Jesko krijgt de 5.0-liter twin-turbo V8, goed voor 1280 pk op reguliere benzine. Op E85 levert het blok maximaal 1.600 pk. Het blok is gekoppeld aan een nieuwe 9-traps automaat. De Zweden noemen het de Koenigsegg Light Speed Transmission (LST). De Jesko gaat ongetwijfeld idioot snel, maar daar zijn nog geen harde cijfers van bekend. Koenigsegg laat meer los over de prestaties in een toekomstig stadium. Ook prijzen en beschikbaarheid zijn nog onduidelijk.
Dankzij actieve aerodynamica genereert de Jesko meer dan 1000 kg aan downforce. Verder beschikt de hypercar over achterwielbesturing, techniek die ook kennen van onder meer Porsche en andere sportautofabrikanten. Het carbon fiber chassis is opnieuw ontworpen, wat heeft geresulteerd in meer beenruimte, hoofruimte en meer zicht rondom voor de bestuurder.
De naam Jesko klinkt als een vies energydrankje, maar is een verwijzing naar meneer Jesko von Koenigsegg. De vader van Koenigsegg CEO Christian von Koenigsegg. Een mooi eerbetoon. In het interieur is een 9-inch SmartCenter display geplaatst. Voor de neus van de bestuurder zit een 5-inch scherm.
Jah, het is een Koenigsegg… ‘nuff said
@mrniesoe: Precies, een zielloos apparaat gemaakt in een laboratorium om hard te rijden, iets wat zelden buiten komt en zijn eigen motor opvreet zodra je er meer dan 3 keer achter elkaar echt hard mee gaat rijden. Koenigsegg dus….
@gebruikersnaam3: laat me raden, je hebt nog een 2de gebruikersnaam hier, genaamd thierryvth?
@SimonMc: ik zie 4 puntjes ipv 2, het is Lincoln 2.0
@koekwaus: Nah, Lincoln is eerst een spatie en daarna 2 puntjes. Dan zou hij eigenlijk 2 spaties moeten doen en daarna 4 puntjes ….
@gebruikersnaam3: Thierry is that you?
@gebruikersnaam3: duidelijk geen verstand van auto’s of techniek.
Hmm, vind hem niet zo, lijkt een beetje een instapper Koenigsegg
Volgens top gear twitter de eerste straatauto ooit die 300mph (480 kmpu) kan halen.
Lijkt meer op een basic sportauto (Mclaren 570s) met nadien toegevoegde aerodynamica elementen (Mclaren 600LT).
Je bent vergeten melden dat er 2 versies van de jesko komen. 1 die meer gefocust is op downforce(die van op de foto) en een meer toospeed gefocust model. Volgens cvk zou dat 2e model wel de 300mph moeten halen
@trolle: toospeed moet dus topspeed zijn
@trolle: #me(er)too speed
Vind ‘m niet heel mooi. De minste van de Geneva-hypercar-galore so far.
K’segg had toch die Regera met zo’n ‘pienter pookje’? Wat is daarmee gebeurd? Was dat niet beter?
@gregorius: Sportief pookje
@gregorius: ? ? ? een traploze versnelling idd. Geen idee waarom deze anders moest zijn?
Vindt m niet denderend mooi
@michelschouten: Wie dan?
Als je de spoiler wegdenkt en die groene/gele accenten is hij best mooi. Spoiler lijkt nu ook net alsof hij verkeerd om is geplaatst. :P
@gertjano: Als je de spoiler wegdenkt loopt de achterkant veel te veel af
@mvdd: Als je de spoiler wegdenkt is meer dan de helft van de auto verdwenen…
Het is zo onvoorstelbaar om in de tijd dat ik into auto’s ben de standaard zo snel verlegd te zien worden, van 600 pk naar 1200
1600 pk op 1400 kg zal wel lekker hard gaan
@plopkoekje: en 1400kg downforce!!!
Nog altijd gaaf maar niet mooi.
De video van MrJWW waarin Christian von Koenigsegg hem een inkijkje geeft in het bouwproces van de Jesko is echt fascinerend. Ik blijf me telkens weer verbazen over hoe innovatief men bij Koenigsegg te werk gaat, en vooral ook hoe Christian het zo goed kan uitleggen waardoor zelfs m’n atechnische vriendin nog snapt wat er zo speciaal is aan hun oplossingen
@edge: exact. Beste 36 minuten lange auto video waarin niet wordt gereden ooit!
Toch wel,goed gekeken naar mclaren … ik mis de originaliteit
@dolledries: check the video van MrJWW: op YouTube
De motor is dit keer de nokkenas loze variant van de 5.0 V8? Lijkt me het vermelden waard aangezien dit een wereldprimeur is.. productiemodel zonder nokkenassen.
@w0o0dy: nope deze heeft niet de camless engine. “Alleen maar een compleet revolutionaire versnellingsbak die dct te schande zet en hoge druk luchtinjectie in de turbo’s tegen turbo-lag.. en verder nog wat kleinere revolutionaire dingetjes.
Als ik het geld had zou ik er één kopen, al was het maar om uitgebreid met Christian Von Koenigsegg the kunnen praten. Wat een legende!
1600pk, gewoon 20 keer zoveel als m’n eigen auto…
@NLBUURMAN: mijn motor heeft meer pk dan jou auto… Keuzes denk ik
De eerste Egg waarbij ik denk: Niet bijzonder.
Het is meer van hetzelfde, weinig vernieuwend. Dat je dan als perspraatje zegt dat het een terugblik is op de eerdere modellen zegt eigenlijk al genoeg.
Cristian is altijd vernieuwend geweest met zijn auto’s, maar hier is die dat imo gewoon niet. Wat is er met de transmissie gebeurd zonder versnellingen? Dat was toch beter? Waarom nu weer een 9-traps automaat?
Nope, ik sla deze even over. Hopelijk is de volgende wel weer leuk.
@87sandyd: Bekijk anders even de video van MrJWW waarin CvK de hele auto en alle innovaties met hem doorspreekt. Ik denk dat je dan wel van mening bent veranderd.
https://www.youtube.com/watch?v=cjZD-maFwaY&t=1130s
@TimmiX: thnx, ga ik doen!
@87sandyd: En, is je mening veranderd inmiddels? Dit artikel op AB doet echt alle innovatie geen eer aan.
@87sandyd: zie MrJWW op YouTube.. moving the game entirely again!
Ik zie altijd die dikke Cristian van Koeniggsegg voor me bij die auto’s. Het is eerder het type dat je denkt tegen te komen in het dartteam van de lokale cafécompetitie.
@ghost: *Christian *Von. En volgens mij heb je iemand anders in gedachten, want tenzij je anorexische trekjes hebt, is hij helemaal niet dik.
@SimonMc: dikke kop met name, maar toch..
@ghost: oh en *Koenigsegg
1000pk was al te veel. Wat moet je hier in godsnaam mee. 1mm het pedaal indrukken en je vouwt de auto tegen een boom aan. Maak gewoon een auto met 500 pk en lekker licht. Veel leuker.
Vertel ff die interessante info over die versnellingsbak. Die heeft 2X 3 tandwielen met 6 koppelingen zodat je -net als op je fiets- in totaal 9 verschillende ‘gearing ratio’s’ kunt maken
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: dat dus….
Hmm de spoiler moet groter
@maferick74: kan niet, ze hebben hem gebogen moeten maken omdat hij niet breder dan de wagen mag zijn.
@rubenpriest: toch wel noemenswaardig: de automaat heeft 7 koppelingen! Wel het meest noemenswaardige van het hele artikel..
Ik wacht op de 300 mph. Dan zal bugatti moeten reageren want het is fors sneller dan de chiron.
@rolov: qua snelheid komt de Chiron niet eens in de buurt van deze Jesko. Alleen het eerst stukje naar 100 vanwege 4wd. Daarna is het Game over.
@w0o0dy: De chiron doet het iedere dag en dan is het voor alles van Koenigsegg game over.
Blijft leuk hoe men op autoblog maar f16’s blijft vergelijken met de Concorde
@thierryvth: met een F-16 zul je heel wat meer lol hebben dan in de business class storm van de Concorde. Als je lange afstanden wilt afleggen dan neem je een comfortabele limousine met chauffeur, als je boodschappen nodig hebt dan bestel je die of last iemand die halen..
Als je een Hypercar wil die vooruitstrevend is en spectaculair en ook nog eens waanzinnig fraai geconstrueerd waarmee je op de openbare weg kunt genieten EN op t circuit dan zijn je miljoenen beter besteed bij Koenigsegg dan bij Bugatti.
Maar je consequente haat zonder goede onderbouwing richting Koenigsegg is alleen maar suf.
Ziek! Alleen jammer van die enorme vleugel
@mats106rallye: jammer? Want 1400 kg downforce is een nadeel? Oké visueel is het nogal wennen, maar het zit erop omdat het nodig is.
Voor de luie donders hier.. hierbij de link. Must see:.
https://youtu.be/cjZD-maFwaY
Al weer een hele nieuwe Koenigsseg