De Kia EV6 is het eerste model dat een nieuwe design van het Zuid-Koreaanse merk representeert.
Nog voordat Kia de EV6 écht helemaal uit de doeken doet, krijgen we eerst een onthulling van het uiterlijk te zien. Logisch, want het ontwerp van deze auto speelt een sleutelrol. Kia heeft een nieuwe richting gekozen als het gaat om design en daar is deze EV6 het eerste voorbeeld van. Mocht je het niks vinden dan heb je dus pech. Toekomstige Kia’s zullen een vergelijkbaar voorkomen krijgen. Check de video hieronder om meer te weten te komen over de filosofie van Kia achter de nieuwe designtaal.
Kia EV6 design exterieur
De Kia EV6 staat op hetzelfde platform als de Hyundai IONIQ 5 en dat is ook goed te zien aan het ontwerp van de elektrische auto. Het gaat hier om het zogenaamde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Waar bijvoorbeeld een Audi e-tron GT juist grote achterlichten heeft, hebben ze bij Kia in het geval van de EV6 gekozen voor hele dunne units achterop. Het geeft de auto een slank uiterlijk. De voorzijde is wat minder uitgesproken. Het design van de elektrische auto is tot stand gekomen middels een samenwerking tussen drie Kia-studio’s in Namyang (Korea), Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS).
Interieur
Kia heeft goed gekeken naar Mercedes als het om het interieur gaat. Er is namelijk gekozen voor twee beeldschermen die naadloos in elkaar overlopen. Voor de neus van de bestuurder zit er eentje en daarnaast in het midden zit een display voor de infotainment. De bediening van de climate control is daaronder te vinden middels de bediening van knoppen. Helaas voor de knoppen-fetisjiten onder jullie zijn het geen fysieke knoppen, maar werkt de bediening op basis van haptische feedback. Een ander detail is dat de stoelen in het interieur zijn gemaakt van gerecycled plastic.
Later deze maand onthult Kia de EV6 helemaal en blijft het niet beperkt bij het design, zoals nu het geval is. Informatie over de aandrijflijn, actieradius en meer volgt dus spoedig!
dalmore zegt
Was te verwachten; een mengelmoes van allemaal Duitse/Japanse auto’s. Helaas zelf weinig inspirerend.
Maar ach, als hij goedkoop en betrouwbaar is laat maar komen!
alfapeter zegt
Geen neppe grille om de bestaande merkidentiteit te benadrukken maar vorm naar functie, dat is positief.
Robert zegt
@alfapeter: maar wel een tikkeltje anoniem. Dit had nu net zo goed een EV uit Volkswagen’s ID lijn kunnen zijn.
adyton zegt
Best ok. Interieur ziet er heel goed uit zonder speciale ‘EV’ styling. Ik ga niet snel vergelijkingen maken maar die achterkant doet me nu wel heel sterk denken aan de Aston Martin DBX zo op de foto. Proporties zullen wel anders zijn natuurlijk. Er is zelfs min of meer een duck tail te zien.
lekkerlinksrijden zegt
Voorkant is goed gelukt, weinig tot niks wat overbodig is. Achterkant is een beetje raar, misschien met een kleurtje op de auto beter en het interieur is strak maar niet echt frivool te noemen
mashell zegt
Goed gelukt? Die voorkant heeft 0,0 expressie, het automotive equivalent van een blok tofu.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: nee, geen overbodige sleuven en vouwen zoals bij veel merken tegenwoordig. Het is maar net waar je van houdt
aschja zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mashell zegt
Wat leuk, een Polestar ID.4 maar dan van Kia.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: 1tje met kwaliteit
Pumpstick zegt
Als ik dit zie kan ik echt geen enkele reden meer bedenken voor een ID-3/ ID-4…
Veel fraaier, ook vanbinnen. En ongetwijfeld veel betrouwbaarder en betere bouwkwaliteit.
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie auto deze Kia, strakke voorkant en interieur, achterlichten nog ff wennen…👌
brera22 zegt
Leuke auto hoor..
De ontwikkelingen gaan enorm hard op BEV gebied..
w0o0dy zegt
800v elektrisch systeem dus 100km snelladen in 5 minuten. 20-80% in 18minuten. Wat nou range anxiety?
Prijs vanaf 43k.. en hopelijk 600+ liter bagageruimte. Dan komt dit best in de buurt van all you need.
aschja zegt
All you need is dit hele pakket voor 30K. Maar daar zijn we helaas nog niet.
fanboy zegt
@aschja: Volgens mij is dat vooralsnog een onrealistisch bedrag, gezien de grootte van de auto.
Ja je kant vast een auto van dit formaat kopen van 30K maar dat zal dan weer niet hetzelfde rijden.
aschja zegt
Goed punt. 30K zou inderdaad een auto hieronder zijn. Maar vanaf 43K is, op lease beminnend Nederlands na, niet te betalen.
PunicaOase zegt
Mooie villa’s op de foto’s.. eigenaren daarvan kopen denk ik geen Hyundai..
On topic: vind het design wel geslaagd. Stukke beter dan wat ze nu hebben rijden..
LaCotse zegt
Au, pijn aan mijn ogen… het is het toch allemaal net niet hoor met dit merk, pfffffff Dan doet Hyundai dat echt beter, meer westerse smaak en uitstraling…
stuko zegt
Knappe auto, jammer van dat Renault Twingo 1996 stuurtje