Het zat er al aan te komen. Nu is het dan officieel.
Je kan ervan uitgaan dat elke Formule 1 coureur waanzinnig goed kan rijden. Maar ook in de top zijn er duidelijk verschillen. Kijk naar Lewis Hamilton. Ook vandaag was het stuitend hoe snel hij is tijdens kwalificaties. En nee, dat ligt niet alleen aan de auto, maar ook aan de coureur. Hamilton was structureel sneller dan Rosberg en ook Bottas kan hij makkelijk hebben. Aan het andere spectrum vinden we de achterhoede. Helaas, helaas, daar hoort Jolyon Palmer ook bij. Renault Sport meldt vandaag dat dit weekend zijn laatste zal zijn voor de Franse renstal. Carlos Sainz zal hem vanaf volgende race al vervangen.
Het was een veelbelovend coureur. Dat hij derde werd in de Formule Palmer Audi was niet zo vreemd, dat was de raceserie van zijn pa. Maar in 2010 behaalde Palmer wel even de tweede plaats in het Formule 2 kampioenschap en in 2014 werd hij GP2 kampioen. In datzelfde jaar mocht hij ruiken aan de Formule 1 bij Force India als testcoureur. Een jaar later bekleedde hij die functie bij Lotus, dat door Renault werd overgenomen. In 2016 beleefde Jolyon zijn debuut in de koningsklasse van de autosport.
In 2016 wist hij slechts 1 punt te halen en dit seizoen gaat het niet veel beter bij Renault: 8 punten. Ter vergelijking: bij teammaat Nico Hulkenberg staat de teller op 34 punten.
Jolyon Palmer wordt volgende race dus vervangen door Carlos Sainz. Beleeft Carlos dan ein-de-lijk een promotie gedurende het seizoen. Wat Toro Rosso gaat doen is nog niet bekend, maar waarschijnlijk is dat Daniil Kvyat terug kan komen. Hij werd even aan de kant gezet, in plaats ontslagen. Dat is toch een wezenlijk verschil. Voor ons Nederlanders zou dat goed nieuws zijn, want na deze promotie kan Daniil later (ongetwijfeld) een demotie aan zijn broek krijgen. Wint Max ook weer een keertje.
UPDATE 1: Formule 1 baas Cyril Abiteboul heeft zalvende woorden voor Palmer:
“I would like to thank Jolyon for his commitment to the team and his professionalism. Since Renault’s return to Formula 1, Jolyon has been highly dedicated in an evolving environment. He has shown great personal qualities and we wish him all the best in his future career.”
Vrij vertaald: “Jolyon had een waterdicht contract. We wilden die prutser al langer aan de kant zetten, maar dat zou serieus veel geld kosten. Maar ja, hij zou ongetwijfeld nog een auto platrijden. Dat kost ook veel geld. Daarom zeggen wij: doei. Eindelijk”
Ook Jolyon Palmer heeft gereageerd op de hele kwestie:
“The Japanese Grand Prix will be my last race for Renault. It’s been an extremely challenging season and I’ve been through a lot in the last three years, but it’s been a tremendous journey overall with the team. I can look back proudly at the performance in the second half of last season, my first point in Malaysia and of course reaching a career high of sixth place in Singapore this year. I wish the team all the best for the future. My immediate focus is now on achieving the best possible result in the Japanese GP, and then I can assess my options for the future.”
Vrij vertaald: “Het begon eigenlijk als grap. Ik kan eigenlijk helemaal niet rijden. Bij mijn vorige races had ik stiekem gewisseld met bevriende coureurs. Zij hebben met mijn helm op gereden. Maar die hebben nu allemaal een eigen carrière. Daarom moest ik het de afgelopen twee jaar zelf doen. Het verbaasde mij eigenlijk hoe lang ik mocht blijven. Ik kreeg zelfs nog flink wat geld mee! Gekke jongens, die Fransen.”
UPDATE 2: Toro Rosso bevestigt inderdaad dat Daniil Kvyat zijn vodkafles moet wegdoen en weer mag racen. Hij maakt samen met Pierre Gasly dit seizoen af bij Toro Rosso.
jaapiyo zegt
Darn. Ik heb ‘m in mijn F1 team bij het manager spel. Betekent dit dat ik mijn virtuele geld kwijt ben?
willeme zegt
@jaapiyo: Ik hoop het wel. Je stond veel te dicht achter mij.
jaapiyo zegt
@willeme: spann0nd! Ik hoop dat ik mijn 11 milli terugkrijg zonder korting ?.
Joost zegt
@jaapiyo: zoveel verlies kan het niet zijn…
Geen idee hoe dat spel dat opvangt.
Doe je mee in de top 10 dan? Met Palmer als coureur?
gregorius zegt
@ijoost: lijkt me stug :)
Grappig is dat de top 5 bijna dezelfde opstelling heeft (met 1tje als uitzondering).
Dus als nummer 5 van het klassement, heb ik stiekem de hoop om nog nummer 4 te worden, maar veel meer hoop ik niet meer op.
Joost zegt
@gregorius:
Ik ga voor de eindsprint (tegen beter weten in :)) met Verstappen en Hulkenberg als coureurs, het chassis van Ferrari en de motor van Force India. Misschien kan ik die motor nog omwisselen voor de Mercedes.
En bij pole. snelste ronde en winnaar consequent Hamilton..
gregorius zegt
@ijoost: vrijwel iedereen bovenin heeft Max goedkoop opgepakt 1 of 2 wedstrijden voor Japan. Daarnaast hebben vele Nico ook (en we hebben allemaal gebaald in Singapore). En daarnaast hebben 4 van de 5 ook Ferrari en Mercedes als motor en chasis.
Voor zover ik snel heb gekeken hebben we ook allemaal geen 60 mio liggen om van Hulk naar Ham/Vettel te gaan. Misschien dat iemand Bottas kan betalen als die nog een paar mio verliest door een uitval in Japan :).
Joost zegt
@gregorius: Of Kimi.
Want Hulkenberg rendeert niet echt….
Ik vind het een sympathieke gast en iedereen verwacht veel, maar vooralsnog rijdt het klantenteam RBR altijd (!) voor hem.
gregorius zegt
@ijoost: als manager maakt t me geen reet uit of ie sympa is of niet :) zolang ie maar punten pakt :). Het is de laatste tijd vaak Sainz of Hulk die qua snelheid best of the rest is; aangezien Force India een beetje terug aan het vallen is. In Japan doen ze t toch weer goed bij FI. In Singapore had Hulk toch bijna een hoop punten in zn zak!
Ik houd Hulk iig todat ik kan upgraden naar 1 van de top 6.
Welk team ben je in de game?
trustmeiamanengineer zegt
Nu nog Massa en Ericsson eruit voor volgend seizoen om het veld netjes op te ruimen.
Ik heb wel te doen met Kvyat, mag nu dan wel weer terugkomen maar wat een mentale trap onder de gordel moet deze laatste wisseling weer voor hem zijn geweest… Zou er nog een contract voor volgend jaar klaarliggen ergens? Anders zou je toch bijna bedanken voor de eer en iets leuks gaan doen met de rest van je leven?
breakingpoint zegt
@trustmeiamanengineer: wat een opgeversmentaliteit. Ik zou F1 rijden al moest ik ervoor betalen en elke race als laatste de finishlijn overhobbelen. Zo’n kans smijt je niet zomaar weg?!
breakingpoint zegt
@breakingpoint: een beetje als Eddie the Eagle. Held
cloverleaf zegt
@breakingpoint: betalen om te mogen werken… ryanair zou blij met jou zijn!
breakingpoint zegt
@cloverleaf: wie niet
cloverleaf zegt
@breakingpoint: ik!!!
trustmeiamanengineer zegt
@breakingpoint: Ja, dat levert prutsers zoals Palmer op in het veld. Als je niet goed genoeg bent heb je er gewoon niks te zoeken. En als je baas je tot 2x toe opzij zet moet je je ook afvragen of je nog wel voor hem wilt werken….
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: ze mogen wel vreselijk gaan betalen zouden ze mij weer in die auto willen na 2 keer zo behandeld te zijn.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: STR wist natuurlijk al lang dat er een kans was dat Sainz eerder naar Renault mocht. Wat de preciese details waren, zullen we waarschijnlijk niet te weten komen.
Daarom hebben ze Daniil gehouden. Ik denk, dat als ie nu de ballen uit zijn broek rijdt en als ie geen domme fouten meer maakt, dat ie nog een prima kans heeft om volgend seizoen te mogen beginnen. Denk dat ie weinig kans heeft op een beter zitje, tenzij er opeens een hoop Roebels met hem mee gaan komen. Als ik hem was, was ik nu top gemotiveerd. Erg klote om 2 keer terug te worden gezet, maar als dit is wat hij leuk vindt, is dit de laatste kans die hij gaat krijgen en te gelijker tijd ook de beste.
carmasterr zegt
@trustmeiamanengineer:
Ericsson is praktisch eigenaar van Sauber. Die man gaat voorlopig nergens heen dus.
pomoek zegt
Beste Joilol Palmer,
Tja, wat kan ik zeggen zo vlak voor je afscheidsrace? Je bent, laten we eerlijk zijn, niet de beste coureur van het veld. Ok, misschien wel de slechtste van dit moment. Maar er zijn een hoop pipo’s in het verleden van de F1 die het minder goed hebben gedaan dan jij. Je kunt in ieder geval op je CV zetten dat je Grand Prixs hebt gereden. Iets wat weinigen je kunnen navertellen. Je hebt het gered tot de bovenste plank van de autosport. Dat je daar een beetje doorheen bent gezakt is niet erg. Je hebt ballen van gewapend beton nodig om je daar te handhaven. Kortom: Kijk met plezier terug op je loopbaan, je hebt gedaan waar velen tevergeefs van dromen en succes als presentator van het een of ander F1 programma.
gregorius zegt
@pomoek: Ook dat gaat lastig worden: Coulthard en Webber hebben het prima naar hun zin en zodra Button wil, mag ie er ook bij aanschuiven; die doen het allemaal een stuk beter op tv dan Joylon.
Ik hoop voor hem dat hij in de onderhandelingen een zitje bij Formula E eruit weet te slepen; zou ie zomaar eens goed voor kunnen zijn.
carmasterr zegt
@gregorius:
LMP2 lijkt me meer wat voor Palmer. Dan kan ie zich tenminste verstoppen achter de prestaties van twee teamgenoten.
notsobig zegt
3e kans Kvyat, zal die er nog wat van maken? Zal wel niet…
Edge zegt
Ik ben benieuwd wat Toro Rosso in Mexico gaat doen. Het team heeft Kvyat/Gasly heel bewust alleen voor de GP van Amerika bevestigd, omdat die van Mexico clasht met de finale van de Super Formula waar Gasly dit seizoen ook actief is. Gasly staat daar tweede in het kampioenschap, op een half punt van de koploper en heeft dus een reële kans op de titel. Het is dus de vraag of Red Bull en Gasly het Super Formula kampioenschap laten schieten en voor de GP van Mexico kiezen, of dat Gasly voor één weekend terug naar Japan om die titel ta pek gaat en men iemand anders naast Gasly zet.
pomoek zegt
@edge: Kubica. Alhoewel die volgens mij nog nooit in Mexico heeft gereden.
Orichy zegt
@edge: Volgens mij zijn dat helemaal geen moeilijke keuzes, je kiest altijd voor het hoogste, dus voor Formule 1.
Die eventuele winst in de Super Formula levert vast niet meer geld op, dan eventuele punten in de Formule 1. Dus is het geen keuze, maar gewoon noodzaak, dat Gasly F1 rijdt.
Tweede worden in een kampioenschap in een lagere autosportklasse, dan F1, Indycar, of Nascar, is niet zoveel zeggend. Rijden in de F1 daarintegen, staat wel veel beter op je CV.
Edge zegt
@orichy: Dat is ook de meest logische conclusie, maar blijkbaar houdt Red Bull de optie dat Gasly zijn Super Formula seizoen afmaakt nog steeds open. Anders hadden ze hem en Kvyat wel meteen voor de rest van het seizoen kunnen bevestigen.
rhellema zegt
@Edge: als ik de keuze voor Torro Rosso zou moeten maken dan is het voor mij zo klaar als een klontje. Gasley kan door het beperkte aantal testdagen niet meer kilometers maken dan de nog resterende aantal races. Alle races rijden die er nog te rijden zijn in dit seizoen F1, een betere voorbereiding op volgend seizoen kan hij niet krijgen.
gregorius zegt
@orichy: maar RB (en STR) weten NU al of ze hem volgend jaar een zitje geven bij STR; daar hebben ze die laatste races niet voor nodig. (ik gok van wel).
Dus als werkgever zou je moeten willen dat hij nog een kampioenschap binnen sleept; want dat blijft iets unieks in iemand carriere.
Ik denk dat ze best Kubica voor een weekendje kunnen huren. Nadat ze Sainz eerder weggeven, moet Renault t niet erg vinden. Ook zal de hele F1 wereld naar Kubica kijken dat weekend; wat betekent dat met weer eens positieve aandacht hebben op een STR. Mexico is verder geen STR circuit (weinig te verliezen) en Mexico staat zeker bij de top3 makkelijkste circuits om te racen (maakt dus niet uit dat hij het nog niet heeft gereden).
Edge zegt
@gregorius: Kubica staat ook niet meer onder contract bij Renault, dus die hebben totaal geen inspraak in Toro Rosso’s keuze om Kubica wel of niet achter het stuur te zetten
MaartenD zegt
Dat die Kvyat gewoon weer instapt..hou de eer toch lekker aan jezelf
Dutchdriftking zegt
Doeidoei!
HZW zegt
Joylon Palmer kan misschien voor Renault in de Formule E gaan rijden.
HZW zegt
Al gaan de geruchten dat Nissan het over neemt van Renault in de Formule E.
gregorius zegt
@hzw: bijna hetzelfde bedrijf. Zullen dan waarschijnlijk vrijwel dezelfde werknemers zijn. Vraag is alleen of Prost dan zal blijven.
spykerboy zegt
ergens wel jammer, wellicht dat de auto hem gewoonweg niet lag? hij is niet voor niets voor de F1 wel succesvol geweest, had hem graag een x in een torro rosso ofzo gezien om te kijken of ie dan nog zo rijdt als nu
susp1cious zegt
Ik vind het toch bijzonder. Enige jaren geleden heb ik wat races bezocht van de lagere klasses en daarin viel Palmer altijd positief op. Hij reed clean, snel en haalde makkelijk in. Schijnbaar kunnen sommige rijders het hogere tempo van de F1 niet bolwerken of iets dergelijks.
Misschien is het GT racen iets voor hem. Hopelijk kan hij er een positieve draai aan geven en lacht hij om deze gebeurtenis in de toekomst.
Edge zegt
@susp1cious: @spykerboy: Jolyon Palmer is GP2 kampioen geworden, maar dat kampioenschap geeft een vertekend beeld van zijn racekwaliteiten. Hij won dat kampioenschap namelijk pas in zijn vierde jaar. In zijn eerste jaar werd hij geklopt door zijn teamgenoot Josef Krai (Wie?). Krai scoorde 15 punten, Palmer 0. Voor het tweede jaar stapte hij over naar een ander team, waar hij Marcus Ericsson naast zich kreeg. Ericsson staat nou niet bekend als een snelle jongen, maar verzamelde bijna 50 punten meer dan Palmer. Het jaar daarop stapte hij weer over en kwam hij naast Felipe Nasr terecht. Dat leverde een verschil van bijna 40 punten in het voordeel van Nasr op. Het was pas in zijn vierde jaar dat hij echt potten wist te breken en een goed seizoen reed. Met de DAMS onder zijn kont reed hij naar het kampioenschap, op iets meer dan 50 punten van de nummer twee van dat jaar: Stoffel Vandoorne.
Voordat hij de GP2 bestormde, was hij actief in de Formule 2 categorie. De Formule 2 stond nou niet bepaald bekend om de talentvolle deelnemers. Als je naar de rest van het veld in zijn jaren daar gaat kijken zie je niemand die het ver geschopt heeft in de autosport. De twee bekendste namen uit dat veld zijn wellicht Dean Stoneman en Henry Surtees. In beide gevallen is dat echter niet vanwege hun uitzonderlijke raceprestaties. Stoneman kreeg vlak daarna kanker (en is gelukkig ervan genezen!) en Henry Surtees omdat hij noodlottig aan zijn eind kwam nadat een rondvliegend wiel hem op zijn hoofd raakte tijdens een F2 race.
In zijn eerste jaar daar werd hij in een onthutsend zwak veld 23e. In zijn tweede jaar werd hij wel netjes tweede, achter de eerder genoemde Dean Stoneman.
De carrière van Palmer in de lagere klassen kenmerkt zich door één groot ding: Palmer is een trage leerling. In alle raceklassen waarin hij heeft meegedaan, heeft hij behoorlijk wat tijd nodig gehad om te wennen. Van één jaar (F2) tot liefst drie jaar (GP2). Dat is leuk en aardig en in die categorieën kom je daar ook mee weg, maar niet in de Formule 1. De Formule 1 is de absolute top van de single seaters en een sport waar miljoenen in omgaan, daar kun je je het niet veroorloven om te wennen. De enigen die dat konden zijn/waren Maldonado (~€50mln per jaar) en Stroll (~€80mln per jaar). Een sponsorbijdrage van €10-15 miljoen zoals bij Palmer is helaas voor hem niet genoeg om een F1 team ervan te overtuigen je te houden.
Je kunt het Palmer natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij het avontuur bij Renault is aangegaan, maar met die stap heeft hij zijn eigen ruiten wel enigszins ingegooid. Ik ben namelijk van mening dat hij de afgelopen jaren bij Sauber met open armen ontvangen zou zijn geworden als hij daar 15 miljoen per jaar wilde storten. Vanuit daar had hij genoeg tijd kunnen kopen om te wennen aan de sport en zich wellicht in de kijker van een ander team te rijden. Grote voordeel van Sauber is ook dat ze daar de laatste jaren niet de meest snelle coureurs hebben gehad, dus dan is de kans groter dat je je teamgenoot verslaat een stuk groter dan wanneer je naast Magnussen of Hülkenberg zit.
jochempie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tarquesh zegt
Christiaan Albers kan je geloof ik wel met Palmer vergelijken. Veel geld geven aan een F1 team om gp’s te kunnen rijden totdat zo’n F1 team inziet dat er met zo’n coureur niets te winnen valt.
Beter lijkt me om een supertalent met weinig poen onder contract te zetten.