Met een klein stapje verhoogt het kabinet de reiskostenvergoeding de komende jaren.
De onbelaste reiskostenvergoeding is voor werkend Nederland al jaren een pijnpunt. Althans, niet iedereen maakt zich er zorgen over. De discussie kwam eigenlijk pas echt op gang toen de brandstofprijzen door het dak zijn gegaan. Rijden naar je werk kost je in principe geld. De vergoeding is, behalve als je een Volkswagen XL1 hebt, niet toereikend.
Sinds 2006 ligt de onbelaste reiskostenvergoeding op 0,19 cent per kilometer. Terwijl door de jaren heen de prijzen zijn gestegen, bleef die vergoeding hetzelfde. Begin dit jaar werd er echt aan de bel getrokken. Door de hevige brandstofprijsstijgingen is de vergoeding een lachertje in vergelijking met de werkelijke kosten.
Wat de Vereniging Zakelijke Rijders betreft moest het kabinet de reiskostenvergoeding gaan verdubbelen om het recht te trekken. Nou, dat zit er niet in. Het goede nieuws is dat het kabinet de onbelaste kilometervergoeding wel gaat verhogen. Al is het letterlijk centenwerk. Toch is het een offer voor het kabinet. Zelfs de reiskostenvergoeding met een paar centen verhogen kost de schatkist vele tientallen miljoenen euro’s.
Dit jaar blijft de vergoeding nog steken op 0,19 cent. Per 2023 gaat dit naar 0,21 eurocent. Zo valt te lezen in de Voorjaarsnota. Een jaar later komt er nog een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding naar 0,23 cent.
Daar blijft het bij. Terwijl niemand weet wat de prijsontwikkelingen gaan zijn met betrekking tot de brandstofprijzen de komende jaren. Mochten de prijzen nog verder gaan stijgen ga je er onder de streep in principe niets op vooruit. Maar het doet in elk geval minder pijn dan 0,19 cent. Als de prijzen juist dalen werkt het natuurlijk de andere kant op en hou je meer over.
De ambitie vanuit het kabinet was al om hier een keer naar te kijken. Vanwege de gestegen brandstofprijzen is het onderwerp hoger op de agenda komen te staan.
baf07 zegt
Wat een aderlating….
por100 zegt
Die 2 cent is bij lange na geen compensatie voor de inflatie tussen nu en de komende 7 maanden, laat staan voor de inflatie tussen 2006 en nu.
Maar eerlijk gezegd zie ik liever dat alle subsidies en extra belastingen worden weggestreept. Geen youngtimer of auto op de zaak (je hebt geen auto nodig voor de zaak tenzij je een vervoersbedrijf bent en je de hele dag aan het vervoeren bent, en jezelf vervoeren is geen werk ook niet als je verkoper bent).
Daar tegenover, geen oneerlijke BPM (tov de rest van europa), geen extra belasting op brandstof of elektriciteit tov de rest van europa, geen overdreven wegenbelasting of een eerlijke kilometerheffing.
Het inkomensverlies doordat je geen kosten op de zaak mag aftrekken compenseer je door lagere inkomstenbelasting en lagere btw (zeker met het oog op de hoge inflatie is verlaging van BTW een kleine, maar noodzakelijke stap). Gevolg is dat de mensen die echt moeten of willen blijven rijden met de auto blijven gaan en de mensen die het niet echt nodig hebben zullen ineens zien wat ze extra overhouden door met de fiets te gaan. Veel duurzamer, maar vooral veel eerlijker. Mensen zullen ook iets eerder geneigd zijn werk dichtbij huis te zoeken, wat zowel sociale als duurzame voordelen heeft en straks misschien noodzaak is als benzine te duur wordt en elektriciteit slecht leverbaar
neymar zegt
Wat een big joke 😂😂
1320nl zegt
In de omringende landen, waar de autokosten (belasting en brandstof) een stuk lager liggen. Is de reiskostenvergoeding 30 cent (Duitsland) of meer. Die 2 cent is een druppel op een vulkaanuitbarsting.
sportabgasanlage zegt
@320nl kijk eens in dit lijstje: https://www.samenwerkendekredietunies.nl/belasting-en-premiedruk-in-2020-weer-hoger/
De totale belastingdruk in Nederland ligt lager dan het Europees gemiddelde. Ja, autorijden wordt bij ons zeer zwaar belast, maar op het geheel genomen betalen wij niet meer belasting dan de meeste Europese landen.
por100 zegt
Volgens mij zit hier de pensioenleeftijd niet in verdisconteerd. Dat maakt wel ff verschil, of je tot je 67ste en straks 70ste werkt of tot je 55ste.
por100 zegt
kleine correctie: het gaat vooral om werkende jaren: https://www.dutchcowboys.nl/nieuws/nederlanders-veel-later-met-pensioen-dan-gemiddelde-europeaan
baardmijt zegt
Als ik die 19 cent eerst eens zou krijgen…
racerx zegt
Dit dus… bij ons heet het een tegemoetkoming reiskosten, geen vergoeding. Heb het niet nagerekend maar het zal me verbazen als die boven de 10ct uit komt bij Defensie.
padoempats zegt
Het is geen tegemoetkoming, het is ook geen vergoeding. Het is een onbelast deel.
sportabgasanlage zegt
@racerx alle overheids-cao’s geven volgens mij max 10 cent/km, maar je kunt de fiscale ruimte uitruilen (Defensie kent ook de uitruilregeling), scheelt toch weer iets.
baardmijt zegt
Ook 10 cent per kilometer zou welkom zijn. Ik krijg überhaupt geen tegemoetkoming. Naar mijn werk gaan kost me zo’n € 250 à € 300 per maand. Op het randje van betaalbaar geworden inmiddels.
berlinetta zegt
Is verhuizen geen optie? Of een ander baan zoeken?
mashell zegt
Verhuizen is met het huidige woningtekort en de gebondenheid van partner en gezin vaak geen optie maar van baan wisselen is met het personeelstekort van nu natuurlijk wel een gouden optie.
baardmijt zegt
Verhuizen niet, ben allang blij dat ik nu ergens woon waar ik niet weer weg moet omdat mijn tijdelijke contract weer afloopt.
En qua werk heb ik het goed naar mijn zin verder, maar inderdaad, ander werk zal wel moeten als ik nog iets anders wil dan werken en heen en weer rijden tussen werk en huis. ;-)
ukbob zegt
Verhoging: Yes!
Verhoging van (uiteindelijk) 4 cent sinds 2016… niet echt realistisch!
padoempats zegt
Sinds 2006, niet 2016 :)
JanJansen zegt
Ergo, voorlopig blijf ik nog even mijn Youngtimer op LPG rijden.
Mompelt iets over een visieloos kabinet…
hippopotamus zegt
Ik heb liever een hoge onbelaste bijdrage aan m’n energierekening van m’n werkgever.
okdoei zegt
De opmerking dat als de prijzen gaan dalen je meer overhoudt is natuurlijk flauwekul.
Als ik kijk naar de inflatie sinds 2006 (inflatiecalculator.nl) is dit +30%.
Dan zou het op basis van de inflatie al €0,247 moeten zijn. Of €0,25 om het makkelijk te maken.
De verhoging gaat pas volgend jaar en het jaar daarop in, dus nog meer inflatie, en daarbij is de reiskostenvergoeding al jaren niet meegegroeid met de inflatie dus zijn we al jaren geld aan het verliezen wat dat betreft.
Maargoed, beter dan niks denk ik dan?
heckblende zegt
ik heb liever dat Shell even aan z’n jasje wordt getrokken. De huidige brandstof prijzen zijn niet meer om de kosten te dekken maar om heel, heel veel winst te maken
sportabgasanlage zegt
Ja maar *kuch “marktwerking”
mashell zegt
Precies, nu Shell geen Nederland bedrijf is kunnen we ze gewetenloos hard gaan aanpakken.
padoempats zegt
21 of 23 cent, wat onrealistisch. Alle uitgaves aan een zakelijk doel dienen in de regel onbelast te zijn. Het zijn gewoon zakelijke kosten. Dat moet 100% aftrekbaar zijn. 23c is in de verste verte niet realistisch.
sportabgasanlage zegt
@padoempats maar reizen van je woonadres naar je werkadres, is dat zakelijk? Je reistijd is toch ook geen werktijd? Je kiest nog altijd zelf waar je gaat wonen (ondanks de bizarre huizenprijzen) en werken, dus als je niet uitkomt met je reiskosten, wordt het tijd om na te denken over wat je écht belangrijk vindt (en ja, ik snap ook wel dat niet iedereen zo makkelijk kan switchen van baan of woonadres, maar er wordt te makkelijk naar de overheid of de werkgever gewezen).
Ik heb zelf bewust voor een andere werkgever gekozen, zodat ik na 20 jaar dagelijks 2x per dag filerijden, eindelijk op de fiets naar mijn werk kon. Ik kan je zeggen: dat draagt 100% bij aan je werkgeluk, zelfs als je door de regen moet. Hierdoor kon ik mijn daily verruilen voor autospeelgoed waar ik echt blij van wordt, en nu rijdt ik alleen nog auto voor de fun.
padoempats zegt
Allereerst, de regeling is in basis bedoeld voor zakelijke ritten. Als je naar klanten gaat of wat voor zakelijke rit dan ook met een privewagen, dan kun je daar maar 19c per km voor aftrekken, of zo dus 21/23c. Die ritten zijn heel duidelijk zakelijk.
De belastindienst heeft woon-werkverkeer ook aangemerkt voor ritten waar de km-aftrek toepasbaar voor is. Voor woon-werk vind ik een ‘beperkte aftrek van 19c’ best ok, omdat dit een grijzer gebied is, heeft de belastingdienst dat expliciet zo aangegeven. Maar je kan je privewagen ook gebruiken voor puur zakelijke ritten, door ermee naar klanten te gaan. Ik bijv als zzp’er gebruik mijn priveauto voor zakelijke ritten. Dan is 19c gewoon royaal onvoldoende. Dat is INCL parkeren in bijv Amsterdam he, waarbij het parkeren al flink meer is dan alleen de km-aftrek. (maar gezien de beperkte ritten voor mij nog steeds gunstiger dan bijtelling te betalen).
okdoei zegt
Hoezo MOET dat 100% aftrekbaar zijn en onbelast zijn? Dat dit in gevallen zo is in Nederland betekent niet dat het “moet”.
Je bent het alleen gewend, that’s it.
padoempats zegt
Omdat alle zakelijke kosten aftrekbaar zijn.
flutterby zegt
Woon-werkverkeer zijn geen zakelijke kosten. Het wordt namelijk bepaald door hoe je reist en met name in welk comfort. De auto wordt met name door privé wensen gekozen. Anders kunnen we bijtelling ook wel afschaffen.
Als je met het OV reist kan je wel alles belastingvrij vergoed krijgen. Mijn eigen auto kost overigens maar 8ct per kilometer om extra te rijden (Meerprijs per kilometer in leasecontract plus stroom). Het private lease contract zelf is puur een privé uitgave en keuze.
sportabgasanlage zegt
Mijn werkgever/cao geeft u 10 ct/km voor de auto en 15 ct/km als je op de fiets komt (+ een fietsregeling). OV wordt 100% vergoed.
Nu zijn er natuurijk ook genoeg beroepen die helemaal geen reiskosten vergoed krijgen, maar het is al jaren kommer en kwel in de reiskostenvergoeding (feitelijk geen vergoeding, maar een tegemoetkoming).
kliniclown zegt
De reiskosten vergoeding gaat niet omhoog, het onbelaste deel gaat omhoog. Het is aan een werkgever nog steeds vrij om te geven wat ze willen. Van de vergoeding die ze geven is nu 19 cent (en straks max 23 cent) onbelast. Maar als jouw werkgever die 19 cent wel prima vind, krijg je er geen cent bij.
Dutchdriftking zegt
Ach, over 10 jaar bestaat het sowieso niet meer. Dan heb je geen reiskosten maar mag je op de zaak je auto opladen. Voor de meesten een meer dan prima deal.
HFdude80 zegt
Alleen als je nog genoeg credits hebt op je jaarlijkse co2 budget.
timberleek zegt
Ga er maar van uit dat je niet op kosten van de zaak mag gaan laden tegen die tijd. Dat is gewoon verkapt salaris.
Zal nu weinig controle op zijn, maar tegen die tijd zal dat wel veranderen
padoempats zegt
Dat mag nu ook al niet met een priveauto
flutterby zegt
Nee dat mag zeker niet. Je kan er mee wegkomen maar net als de werkgever geen lunch voor werknemers mag vergoeden (buiten de WKR).
rutgerg zegt
Ja met een hometrainer achter je bureau, hoe harder je trapt hoe voller je ev aan t einde vd dag!
sabrerator zegt
Joepie, dan hou ik €0,28 per kilometer over!
Ben ik eindelijk weer op het niveau van 2002.