Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag besloten. De enige die nog Ferrari’s mag maken is Ferrari en niemand anders!
We hebben er hier al veel vaker over geschreven. Een Amerikaans bedrijf had een replica van een Ferrari Daytona gebouwd en die stond in Nederland te koop. Daar was het échte Ferrari allesbehalve blij mee; dat ding moest vernietigd worden en wel meteen. Maar helaas voor de Italianen, daar ging de rechter niet in mee.
Tijd om in hoger beroep te gaan voor Ferrari, want niemand mag hun producten namaken, aldus de erven Enzo. En dat hoger beroep is er gekomen en tevens gewonnen door de Italianen. De rechter in Den Haag besloot namelijk dat de replica te veel op een echte Ferrari leek en dat mag dus niet.
Niemand mag Ferrari’s namaken
Laten we even bij het begin beginnen. Een Amerikaans bedrijf had zoals gezegd een replica gemaakt van een Ferrari Daytona Spyder. Dit op basis van een Chevrolet Corvette C3. Op zich niet heel schokkend, want dat gebeurt namelijk wel vaker. Die auto is vervolgens naar Nederland gehaald en daar te koop gezet.
Ferrari kwam de replica op het spoor en wilde dat de (Nederlandse) rechter beval om hem te laten vernietigen. Op zich niet heel gek, want als er 1 merk is dat onmeunig veel knaken verdient vanwege de naam op haar producten, dan is het Ferrari wel. Daar mag niemand anders mee aan de haal gaan, vinden zij terecht.
De eerste rechter vond dat er meer verschillen waren dan overeenkomsten en eiste alleen dat de logo’s van de replica werden afgehaald. Verder mocht de auto gewoon blijven bestaan. Lang niet genoeg voor de Italianen, dus de gang naar het Hooggerechtshof was gauw gemaakt.
En daar is besloten dat de replica tóch te veel op een echte lijkt en dat er dus meer vernietigd moet worden dan alleen de logo’s.
De replica moet worden gestript
De rechter vindt niet dat de hele auto door de shredder moet, maar wel dat hij flink gestript moet worden. Zo moeten de carrosserie, uitlaten, bumpers, spatborden, velgen, klokkenwinkel en het stuur van en uit de auto worden gehaald en vernietigd. Is zonde, maar de rechter is onverbiddelijk.
Bovendien schept dit een precedent voor lieden die zelf ook een Ferrari willen gaan namaken. Doe het niet, het mag echt niet en je bent je namaakspullen geheid kwijt. En je weet, medewerkers van Ferrari struinen het hele internet af op zoek naar replica’s en ze aarzelen ook echt niet om naar de rechter te stappen.
Kan iemand de verkoper van deze ‘Ferrari’ even waarschuwen?
sportabgasanlage zegt
Volgens mij waren de juridische kosten hoger, dan de prijs van deze nep-Ferrari. Ze hadden beter de auto gekocht, was een stuk goedkoper geweest.
Kijk.. Ik snap dat je je merk wil beschermen en dat je niet wil dat de markt overspoeld wordt met allerlei namaakauto’s, maar kom op zeg. Iedere halve blinde ziet dat het geen eckte Ferrari is, en Ferrari verkoopt geen auto minder omdat er ergens een Chevrolet met Ferrari-stickers rondrijdt.
nicolasr zegt
Ik snap je, maar nu is er jurisprudentie en kunnen ze de rechter veel makkelijker laten bevelen de replica’s direct te laten vernietigen. En dat scheelt weer kosten in de toekomst!
En vwb je tweede punt, dat klopt. Maar toch is het als merk fijn als er geen goedkope kopietjes van jouw product op de markt liggen. Echte Rolexen worden ook verkocht als nooit tevoren, maar die brakke imitaties die je overal en nergens ziet zijn nou niet echt goede reclame voor het bedrijf, lijkt me!
banderas zegt
Niet iedereen herkent een echte Ferrari. Daarnaast als deze ‘Ferrari’ aan de kant van de weg staat en iemand maakt een filmpje en men denkt dat het een echte Ferrari is, heb je ook imagoschade. Niemand wil zijn of haar merknaam/logo misbruikt hebben. Dat vinden we hier ook niet kunnen als Chinezen toen deden.
Robert zegt
Dan noem je het toch gewoon geen Ferrari meer? Dan is het helemaal aan de eigenaar of die de logo’s met het steigerende paard er zelf op aanbrengt.
Bij sommig speelgoed zonder licentie zie je dit ook, al beweert de adverteerder wel wat anders.
wza1979 zegt
Er staat nergens op deze CaDa set dat het een Ferrari is . Dat zet bol erbij.
faalhaas zegt
Dan is het een Feprari, op aliexpress te vinden als:
Feprari fast snelle geel V12 Sportliefhebbers Hot Selling Volledige Premium Auto Zomer
ukbob zegt
Hey dus jij schrijft die bizarre namen bij Ali.. mooie job! :)
ponnie zegt
Dat ferrari zich associeert met zo’n misbaksel van een replica is toch wel veelzeggend.
Blijkaar weten ze niet eens hoe hun eigen oude modellen er uit zien.
ArnoldH zegt
Dan laat ik mijn tamiya Enzo en Laferrari bouwdoos maar lekker op de plank 😅😅
wza1979 zegt
Dit soort uitspraken moeten niet doorschieten.
Mag je straks geen foto meer maken van een omgebouwde / nep Ferrari?
Mag je straks geen foto’s meer maken van een echte Ferrari? Want rechten liggen bij Ferrari?
Of word Ferrari dan zelf aangeklaagd omdat ze een auto zijn wat nagemaakte is van de eerste auto ( Benz ) ?
Al dit soort juridische poep moeten we niet willen omdat bedrijven hierdoor soms teveel rechten krijgen wat averechts kan werken voor de gewone man.
O plaat zegt
In dit tijdperk durven beweren dat een auto zich niet mag identificeren zo als hij wil is wel gevoelig.
danmar zegt
Dacht bij de hoofdfoto nog: da’s een mooi gelukt exemplaar. Maar valt dus vies tegen als je de foto’s van de kitcar ziet. Snap op zich wel dat zeker bij Ferrari niet blij mee zijn.
cossiekiller zegt
Als ik het geld had, kocht ik me een Ferrari Daytona en liet die ombouwen met de looks van een Corvette C3.
En dan eens kijken wat Chevrolet daarvan vindt…
roadster zegt
Chevrolet’s GM zusterbedrijf Pontiac verkocht ooit zelf Ferrari replica’s, als Pontiac Mera.
maferick74 zegt
En een ferrari met novitec opsmuk of die Japanse tuner met die popnagels mag dat dan wel? Of die andere figuren waar voetballers hun inkopen doen? Of als ik een ferrari koop en er wat chevrolet bodyparts op schroef? Of de merkjes eraf haal en mijn eigen creaties erop schroef? Of er een gouden flipflipwrap op aanbrengen? Of er een Ford 1.3 ecoline motor conversie op toepas? Of ik seks heb met een zwaarlijvige dame op de achterbank in hun nieuwe SUV? Of dat ik E95 tank ipv E98
Rob zegt
Ferrari verbood in de jaren 60 het raceteam van oa. Bizzarrini om de “Breadvan” een Ferarri te noemen, laat staan dat er Ferrari badges opmochten. Jaren later toen de “Breadvan” misschien wel de meest legendarische Ferrari bleek te zijn geworden vonden ze het opeens toch wel een “echte Ferrari”. De opportunisten.
Ferrari kennen we ook van het leven zuur maken van Glickenhaus. Gaan ze de P4/5 straks ook een “echte Ferrari” noemen?
We kennen ze ook van het sturen van een boze brief naar een DJ die het waagde om het steigerede Ferrari paard te vervangen door een dikke kat. Humor kennen ze blijkbaar niet.
Dus tsja, dat ze nu andermans hobby het liefst de shredder indrukken mag geen verrassing zijn.