Pak je kalender er maar bij. Geef je oren en ogen de kans dit bewust mee te maken.
Formule 1 met hybride V6-motoren, de opkomst van Formule E en veelal geblazen motoren in andere racecompetities. In vergelijking met vroegâh is er voor racefans van puur autogeluid weinig te genieten (oké, de 911 RSR klinkt wel gruwelijk). Daar komt verandering in! Geen geruchten of een vage speculatie. Gewoon een officiële mededeling dat het vanaf 2021 weer een feestje gaat worden op Le Mans.
Aston Martin heeft bekendgemaakt met de Valkyrie deel te nemen aan de 24 uur race. Eerder lieten de Britten al weten te spelen met het idee en nu is het nieuws daar. Vanaf 2021 maakt de Valkyrie deel uit van een nieuwe top categorie binnen de FIA World Endurance Championship (WEC). Deze categorie is exclusief weggelegd voor hypercars. Aston Martin neemt deel met twee Valkyries in deze klasse. De nieuwe categorie beleeft zijn debuut tijdens de 2021 24 Hours van Le Mans. Dat jaar is geen toeval. In 2021 is het precies 100 jaar geleden dat Aston Martin als merk voor het eerst deelnam aan de 24 uur van Le Mans.
De Valkyrie beschikt over een atmosferische 6.5-liter V12 van Cosworth. De hypercar is gebouwd met een carbon structuur en heeft aerodynamica geïnspireerd uit de Formule 1. Aston Martin heeft de Valkyrie ontwikkeld in samenwerking met Red Bull Racing. De laatste zin van Andy Palmer in onderstaande quote brengt toch nu al het kippenvel op je arm?
The Aston Martin Valkyrie is primed for such a challenge and sits perfectly within the ACO’s new ‘hypercar’ rule framework. Bringing to bear all of our previous experience and knowledge of competing at the top levels of motorsport, we embark on this most ambitious project with the necessary ingredients for success. What could be more evocative than the wail of an Aston Martin V12 leading the charge into the night on the Mulsanne straight? – Andy Palmer, Aston Martin Lagonda President
Over de nieuwe “hyper sport” klasse.
In de hoogste klasse van het WEC, de LMP1-categorie, zal met ingang van 2020 een nieuw soort auto te vinden zijn: de hypercar. De organisatie heeft besloten het roer om te gooien om nieuwe fabrikanten te lokken. Zowel prototypes als op straatauto’s gebaseerde racewagens zullen mogen meedoen, mits de fabrikant binnen twee jaar 20 productiemodellen bouwt. Ongeacht de aandrijflijn van de auto zal er een maximaal vermogen van ongeveer 750 pk worden aangehouden. Het gewicht van een hypercar moet rond de 1.100 kg liggen. Hiermee moeten ze op Le Mans rondetijden van ca. 3:30 minuten kunnen rijden. Om ervoor te zorgen dat niemand een gigantisch voordeel heeft, wordt een Balance of Performance-systeem aangehouden.
UPDATE: inmiddels heeft Toyota Gazoo Racing, de motorsportafdeling van de Japanse autofabrikant, bekendgemaakt dat het ook deel zal nemen aan de nieuwe “hyper sport” klasse van het World Endurance Championship. Toyota, dat dit seizoen met zijn twee TS050’s bijzonder dominant is geweest in het kampioenschap, zal vanaf het najaar van 2020 aanzienlijk meer competitie krijgen. Toyota heeft alvast een digitale schets gedeeld van zijn hypercar. Scuderia Cameron Glickenhaus heeft eveneens zijn deelname bevestigd. Het bedrijf zal met de zogenaamde 007 LMP1 ten tonele verschijnen.
svdv zegt
Gaaf! Weet iemand wanneer de productieversie wordt geleverd?
ukbob zegt
@svdv: heb m nog niet binnen. Ik zal Andy eens bellen.
rammillius zegt
Vreemd genoeg krijg ik nu ineens zin in de toekomst. 2021. Andere regels formule 1 waardoor deze hopelijk spannender wordt, Hypercars raceklasse bij LeMans. Wat komt er nog meer leuks op autogebied in 2021??
harrie zegt
@rammillius:
Tesla Model Y
ghost zegt
@harrie: “leuks” niet saai & groen..
harrie zegt
@ghost:
Tesla Model Y Performance?
supercarboy zegt
@harrie: dat is helemaal niet leuk?
supercarboy zegt
@supercarboy: ik wilde een uitroepteken doen ipv een vraagteken
Dutchdriftking zegt
@rammillius: 17 inch wielen in F1, gaan ze flink mooier van worden!
rickthestig zegt
@dutchdriftking: 18 inch volgens mij.
w0o0dy zegt
Vraag me wel af wie er nog meer mee gaan doen in die klasse… De Valkyrie is echt wel een intimiderende tegenstander.
francisco0342 zegt
@w0o0dy: amg met de project one?
w0o0dy zegt
@francisco0342: ja kan wel.. maar krijg je die power 24 uur achter elkaar betrouwbaar op t circuit?
harrie zegt
@w0o0dy:
LeMans wordt toch gewonnen tijdens de lobby waar je je tegenstanders zoveel mogelijk weight penalty probeert aan te naaien?
Dan maakt Mercedes wel een goede kans.
Edge zegt
@w0o0dy: Scuderia Cameron Glickenhaus doet mee met hun SCG007, en ook McLaren zou verregaande interresse hebben. Verder blijft het nog even gissen
FeRaRi zegt
@edge: Toyota en Bykolles doen ook mee vanaf 2020/2021.
iphonistvongates zegt
Fantastich nieuws en erg dapper van Aston Martin om dit te doen met deze auto. Ik vraag me af of de fransen enige geluidseisen neerleggen bij AM want deze auto hoor je boven alles uit. Pity the drivers who have to do 3 – 4 hours stints in that noise. Hopelijk zal dit andere fabrikanten motiveren om ook zo’n race-auto in te zetten. Kom op Porsche, Lambo, Pagani, Ferrari, Renvo enz.
Alex_79 zegt
@iphonistvongates: Iedereen heeft oordoppen in als ze moeten rijden, dus dat valt nog mee. Volker Weidler heeft in de race die hij voor Mazda won permanente gehoorschade opgelopen doordat hij ze vergeten was in de laatste stint. En die wankelmotor gilde helemaal de boel bij elkaar
ronnys zegt
@alex_79: Het feit dat je oordoppen in hebt wil niet zeggen dat je geen gehoorschade kan oplopen! Oordoppen dempen meestal niet meer als 25 dB(A). Dat kan voor echt gillende auto’s voor langere tijd wel onvoldoende zijn. Ik weet dat bijvoorbeeld de kistorisch Corvette waar Sky NET mee races je ondanks oordoppen haast met bloedende oren uitstapt.
VeniVidiVici zegt
En om dan het feestje helemaal compleet te maken zou het mooi zijn als Max, Jos en Jan Lammers de coureurs worden! :-)
laptom zegt
@venividivici: Max Jos en Frits
VeniVidiVici zegt
@laptom: Nee, geen Frits. Toffe symphatieke vent, maar hij is niet snel genoeg.
ArnoldH zegt
In 2021 ga ik de 24h van Lemans bijwonen. Dit wil ik niet missen, zo kan de lmp1 klasse hopelijk gered worden
mats106rallye zegt
Wat een feest! Daar moet ik bij zijn!
JamesBond007 zegt
Tip: neem een fijne reis stoel mee en een paraplu. Het is er of heet, of het regent. Ben er 5 keer geweest in 9 jaar dus ben inmiddels “ervaren” hahah. Wie weet ben ik er in 2021 ook weer! Lijkt me super tof om dit mee te maken
tim1803 zegt
Le mans is pas sinds 1923 dus hoe kun je in 2021 100 jaar geleden voor het eerst hebben deelgenomen, misschien lesje le mans geschiedenis volgen.
87sandyd zegt
Ik moet eerlijk zeggen: na jaren van groene toestanden bij Toyota word ik weer echt blij van Toyota.
De GT86 was al een voorbode, dan is er de Supra, Yaris GRMn, een Corolla met een klein beetje Hybride-pit en nu gaan ze een hypercar maken. Me likes….
boksbeugel zegt
Beter gaat Mercedes meedoen met hun project-one!