Een 4-deurs GT van Jaguar, dat klinkt interessant.
Jaguar is een prachtig merk, maar het is helaas al een tijdje stil qua nieuwe modellen. De laatste nieuwkomer was de I-Pace, die alweer 5 jaar geleden is geïntroduceerd. De grote vraag is: what’s next? Op die prangende vraag kunnen we nu antwoord geven.
JLR (voorheen bekend als Jaguar Land Rover) ontvouwt vandaag namelijk hun plannen voor de nabije toekomst. Dit is uiteraard een elektrische toekomst, dus de Britten moeten flink aan de bak. De I-Pace is namelijk nog steeds de enige EV van JLR. Er wordt daarom flink geïnvesteerd: JLR pompt €17 miljard in de ontwikkeling van EV’s en alles wat er bij hoort.
De eerstvolgende elektrische auto van JLR staat overigens al klaar. Van de nieuwe Range Rover komt namelijk ook een volledig elektrische versie. Die zal later dit jaar nog zijn opwachting maken.
En hoe zit het met Jaguar? Dat kregen we vandaag ook te horen. De volgende EV van Jaguar wordt géén cross-over, maar een 4-deurs GT. Het belooft dus juist een lage auto te worden, met een aflopende daklijn. Dat klinkt niet verkeerd.
Jaguar verklapt alvast dat deze auto hun krachtigste model ooit wordt. Dat was tot nu toe de 600 pk sterke Project 8, dus we kunnen rekenen op 600+ pk. Dit gaat niet ten koste van actieradius, want de Britten beloven een range van 700 km.
Jaguar geeft ook al een globale indicatie van de prijs: om en nabij de 100.000 pond. Dat is ongeveer wat je nu in Engeland betaalt voor een Mercedes EQS 450+ of een Porsche Taycan GTS.
De auto komt op een compleet nieuw platform te staan, namelijk het JEA-platform. We gokken dat dit staat voor Jaguar Electric Architecture. Naast de sedan c.q. vierdeurscoupé komt Jaguar nog met twee andere modellen op dit platform.
De elektrische 4-deurs GT van Jaguar moet volgend jaar zijn opwachting maken. De eerste leveringen staan gepland voor 2025. De Jag kan het dan opnemen tegen de elektrische Maserati Quattroporte, die ook rond die tijd op de markt zal komen.
Headerfoto: de Jaguar C-XF Concept uit 2007
lecomte zegt
Ze doen er wel rijkelijk lang over. Hadden ze nou maar iets met die Bertone B99 concept gedaan.
V8Vantage zegt
Ze hadden beter kunnen wachten. Dan hadden ze ook ICE / Hybride varianten kunnen ontwikkelen en in de rest van de wereld wat meer verkopen.
Jagris zegt
Ik kijk er naar uit, het klinkt in ieder geval veelbelovend. Nu hopen dat ze ook met de concurrentie mee kunnen doen.
Klopt dat bedrag van 17 miljard wel overigens? Klinkt wel als heel erg veel.
William zegt
De lage modellen van Jaguar zelf verkopen wereldwijd voor geen meter. Het enige wat nog de showrooms verlaat zijn hun SUV’s. Dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen bij de Jaguar leiding..
William zegt
2025 is nog relatief ver weg. Jaguar is een prachtig merk, maar zal de komende drie a vier jaar nog miljarden gaan verliezen helaas. (De eerste productiejaren van zulke EV’s zijn hoogstwaarschijnlijk niet winstgevend, zie Ford USA).