Het interieur van de vernieuwde Porsche Cayenne zorgt ervoor dat de auto ertegenaan kan.
De nieuwe Porsche Cayenne is onderweg! Eindelijk! Porsche is al een tijdje bezig met diverse spyshots te sturen en wat informatie. Voor vandaag hebben we keihard nieuws in de vorm van de foto’s van het interieur!
En dat interieur is veel belangrijker dan je denkt. Het interieur van de huidige generatie is niet eens zo heel erg verouderd, overigens. Het steekt strak in elkaar en is voorzien van redelijk moderne techniek. Maar een Porsche is premium en Duits en dan volstaat ‘redelijk modern’ niet.
Compleet nieuw!
Het interieur van de vernieuwde Porsche Cayenne is compleet nieuw. En met nieuw bedoelen we ook echt nieuw. Heel kort door de bocht hebben ze het interieur van een Tacyan toegepast in een Cayenne.
Het zogenaamde ‘Porsche Driver Experience’ behelst alle schermen en het infotainmentsysteem. Dat is meer dan alleen een Virtual Cockpit met een navigatiescherm.
Maar is nog een reden waarom het nieuwe interieur zo belangrijk is. Porsche spreekt namelijk overduidelijk van de ‘vernieuwde’ Cayenne, niet over een nieuwe Cayenne of een nieuwe generatie Cayenne.
Nu loopt de huidige generatie (PO536) nog niet zo gek lang mee: sinds 2018. Maar de flinke upgrade qua interieur moet er ook voor zorgen dat deze generatie nog een tijdje mee kan.
Waarom is het interieur vernieuwde Porsche Cayenne belangrijk?
Porsche gaat namelijk de Cayenne naast een elektrisch model leveren dat in 2025 moet verschijnen. Verwacht deze tactiek van meerdere fabrikanten de komende pak ‘m beet tien jaar.
In eigen huis zal met de nieuwe Porsche Macan hetzelfde gebeuren: de oude krijgt een flinke facelift, de nieuwe is geheel elektrisch. Ook Volvo past deze tactiek toe: een nieuwe elektrische EX90 en de XC90 wordt ernaast geleverd.
De vernieuwde Porsche Cayenne – waaronder het interieur maar ook het exterieur – beleeft zijn werelddebuut op de Shanghai Auto Show, op 18 april 2023. We verwachten ‘m later dit jaar bij de betere Porsche dealer.
Meer lezen? Dit zijn de 9 gaafste uitvoeringen van de Porsche Cyanne op een rij!
lekkerlinksrijden zegt
Ja netjes, maar niks bijzonders toch
William zegt
Dat chrono ding bovenop het dashboard oogt merkwaardig in zo’n grote gezinsauto. Of zou papa dan denken dat hij op de Nordschleife zit? Terwijl hij voortsukkelt in de traject controle op de A4 :-)
Richmond zegt
Denk niet dat de Cayenne als gezinsauto in de markt is gezet.
mattr zegt
Nog een facelift voor de Macan?? Dat ding is gebaseerd op de eerste generatie Audi Q5 uit 2008…
willeme zegt
@mattr: klopt ten dele. Basis platform wel, maar ophanging, AWD systeem, motoren en dergelijke zijn behoorlijk afwijkend. De Audi Q6 e-tron krijgt een Porsche Macan-variant. Dan blijft het huidige model nog een paar jaar voordat deze wordt uitgefaseerd.
mattr zegt
Wel heel sustainable om op een oude basis voort te borduren:) De Macan kwam laatst mede door de leeftijd van de basis voorbij als meest teleurstellende auto in de podcast van Chris Harris
Johanneke zegt
Die schermen voor de bijrijder, dat is echt een trend van, ja de rest doet het dus wij moeten ook. Je hebt 30 cm naar links ook een scherm. Dat nogal zichtbaar is. En binnen handbereik.
Niemand gaat dat andere scherm ooit intensief gebruiken. Want weet je waar je nog meer mee kan? Je telefoon. Ik weet zeker dat in de meeste ritten het scherm niet gebruikt zal worden. Plus, het ziet er naar mijn mening juist dom, en lelijk uit, ipv modern.
Johanneke zegt
Overigens voor de rest een prima interieur hoor, enige dat er heel vreemd uitsteekt is het hendeltje voor de glove box. Weet niet, ziet er een beetje jaren 90 uit ofzo. Valt uit de toon in een voor de rest modern en strak interieur.
lecomte zegt
Dat komt waarschijnlijk, omdat ze deze update zo goedkoop mogelijk hebben proberen te houden zo te zien. Alleen het bovenste gedeelte van het dashboard vernieuwen en een paneel in de middenconsole en klaar moeten ze hebben gedacht. Een ander hendeltje voor het handschoenenkastje werd net te kostbaar haha.
Vehicle zegt
Volledig eens, dat hendeltje van het handschoenenkastje is zo niet van nu voor de premium merken. Maar ja, zal wellicht wel een een ‘retro’ argumentje zijn. #HadZekerBekerGekund
flyerbunch zegt
Er wordt 2x dezelfde foto getoond in het artikel (versnellingpook die verhuisd is van de traditionele plaats naar een revolutionair (voor Porsche) plekje rechts naast het stuur, maar schrijven hier niks over. Verder is het interieur van de Taycan de basis voor alle nieuwe Porsches idd.
schuimbekje3 zegt
Mwa, de eerste 3 generaties Cayenne die ik gereden heb waren eigenlijk allemaal CTRL-C/CRTL-V in mijn optiek.
Dus vernieuwend?
Dat tweede schermpje? daar kijken mijn passagiers iig niet op, dan worden ze misselijk. En anders vind ik het iritant, want elke keer als er daar iets verandert, is dat in mijn ooghoek en moet ik er in mijn hoofd iets mee, terwijl mijn hoofd zich bezig moet houden met de weg voor ons, niet op zo’n (*@-schermpje.
Als er nu permanent Flitsmeister en Flitsnav op zou kunnen draaien, misschien, maar dan kan de passagier ook de snelheid zien, is wellicht minder prettig.
Gelukkig zit er de trek handel nog in de middenconsole, altijd prettig om jezelf de auto in te trekken als je rug het laat afweten.
Ik hoop dat de andere zaken er ook nog steeds in zitten, zoals een 2 voudige zonneklep, zodat je links en voor een zonneklep hebt, en ik hoop dat de handschakeling van de automaat EINDELIJK eens de rally stand heeft, want hoe vaak ik bijna tegen de voorruit aan lig omdat ik gewend ben aan de sequentiele versnellingsbak van mijn Subaru (opschakelen naar je toe trekken, terwijl alle duitse auto’s die ik heb gehad precies andersom zijn, net zo iritant als vroeger met de motor, waar al mijn versnellingen omhoog=omhoog (1N23456) waren en andere merken juist naar beneden=hogere (54321N) versnelling waren)…
En zie ik het nu goed dat de versnellingspook nu verstopt zich ACHTER het stuur, waar ik hem met 192cm niet kan zien?
CYBRTRK zegt
Waarom moet je de versnellingspook kunnen zien? Die gebruik je toch op gevoel, net zoals je bij een handgeschakelde auto doet?
berlinetta zegt
Ik vind het mooier dan wat Mercedes en BMW tegenwoordig bouwen. Goedkoop ogende interieurs met een Lenovo-tablet op het dashboard gekwakt. Porsche doet er nog moeite voor om de schermpjes netjes in te bouwen. Maar het achterwege laten van die schermen had ik nog mooier gevonden. Gewoon een mooi schermpje in het midden is voldoende.
porker zegt
Haha model3 anyone?