De instap-Taycan is voordeliger en langzamer, maar zeker niet sloom. Of goedkoop.
De geruchten deden al een tijdje de ronde, maar eindelijk is de auto officieel. We hebben het natuurlijk over de Porsche Taycan. Maar die was er toch al? Dat klopt helemaal, maar alleen in 4S, Turbo of Turbo S uitvoering.
Instap-Taycan zonder toevoeging
Er is nu ook een model zonder toevoeging. Het is niet de enige Porsche zonder toevoeging, zo is er ook een 718 Boxster/Cayman, Macan, Panamera en Cayenne. Terug naar de elektrische sedan van Porsche. De Model S-killer kwam in eerste instantie alleen uit als Turbo en Turbo S.
Later kwam daar de betaalbaardere Taycan 4S bij. Het model zonder toevoeging rondt nu het gamma af naar beneden.
Een groot verschil is dat de instapper géén vierwielaandrijving heeft, maar enkel achterwielaandrijving. De elektrische motor zit alleen op de achteras.
Het is geen kinderachtige motor, want deze levert 300 kW/408 pk in overboost modus. Dat is precies eenveel vermogen als een BMW M5 (E39) levert, een ongeveer even grote sedan met exact evenveel vermogen. Interessant!
Performance Battery (Plus)
Dat is in elk geval als je de standaard Performance Battery hebt. Dit is een accupakket met een brutocapaciteit van 79,2 kWh. Net als bij de Taycan 4S kun je optioneel kiezen voor de Performance Battery Plus op de instap-Taycan. Die heeft een accupacpaciteit van 93,4 kWh. Het vermogen stijgt dan naar 476 pk.
Op de standaard accu kun je 431 km halen, met de grote accu is zelfs 484 km mogelijk. Dat zijn overigens WLTP-cijfers, dus geen misleidende NEDC-gegevens. De Taycan haalt die range mede dankzij de extreem lage Cw-waarde van slechts 0,22.
Prestaties instap-Taycan
Dan de prestaties. Ongeacht de accu accelereert de instap-Taycan in 5,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Ook met de grotere accu. Bij een EV zijn de laadprestaties ook van belang. De elektrische instap sedan van Porsche kun je met gewone accu maximaal met 225 kW laden. Heb je de ‘Plus’-accu, dan is 270 kW de maximumlaadcapaciteit.
Prijs
Dan het allerbelangrijkste: wat gaat deze uitvoering kosten? Het lijkt erop dat de basis-Taycan namelijk het goedkoopst gaat worden en dat klopt ook. De verkoper van het Porsche Centrum wil er graag 87.200 euro. Dankzij de snelle rekenaars bij Mobility Service Nederland hebben we ook een leaseprijs voor je: 1.021 euro per maand. Dat is op basis van 10.000 km per jaar en een looptijd van 60 maanden. Ten opzichte van de Porsche Taycan 4S is dat een flink verschil. Die kost namelijk 110.600 euro en 1.356 euro per maand (10.000 km per jaar / 60 maanden).
Overzicht range
Taycan | Taycan 4S | Taycan Turbo | Taycan Turbo S | |
Prijs | € 87.200 | € 110.700 | € 158.000 | € 191.800 |
Max vermogen | 408 pk | 530 pk | 680 pk | 761 pk |
Accu | 79,2 kWh | 79,2 kWh | 93,4 kWh | 93,4 kWh |
0-100 km/u | 5,3 s. | 4 s. | 3,2 s. | 2,8 s. |
V-max: | 230 km/u | 250 km/u | 260 km/u | 260 km/u |
Range | 431 km | 408 km | 452 km | 416 km |
Aandrijving | RWD | AWD | AWD | AWD |
De instap-Taycan is per direct te bestellen. De eerste exemplaren komen in de tweede helft van maart naar Nederland.
snellerdaneenaudi zegt
Koopje
mashell zegt
Eigenlijk wel, deze is €400 duurder dan de minst dure Porsche (718) maar heeft daarvoor wel 100pk meer.
petroldrinker zegt
Maar je koopt dan wel een porsche zonder ziel….
jelmer zegt
Welk deel van je rij-ervaring gaf je die indruk?
porsche928 zegt
@jelmer: het drinker van benzine heeft zijn hersenen aangetast.
Edge zegt
Dit klinkt gewoon als een hele leuke auto. Oké, het is niet zo turbosnel (see what I did there) als de topmodellen, maar met deze acceleratietijden en dit vermogen ben je nog steeds ruim sneller dan 95% van alles wat er om je heen rijdt. Ook in vergelijking met de 4S lijkt mij dit de betere deal. Oke, hij is iets minder snel, maar je hebt wel meer range en waarschijnlijk meer fun (want RWD in plaats van AWD). En met die 22.000 euro die je overhoudt kun je mooi wat extra dingen op de optielijst aanvinken. Porsche kennende is dat precies genoeg voor een set velgen, een toffe lakkleur en een kleur (kunst)leer naar keuze.
rrk147 zegt
Klinkt wel erg positief, want idd een gelijk aantal pk’s als een M5, maar de Taycan zal wat zwaarder zijn. En over de range, zeker mooie cijfers, maar jullie schrijven juist bij de WLTP cijfers dat je daar 3/5 of 2/3 moet hanteren.
quincy zegt
Wat ik van reacties en reviews begrijp haalt de Taycan de WLTP behoorlijk goed beter. Dat zal natuurlijk van de omstandigheden afhangen. Maar ze lijken dat goed voor elkaar te hebben.
cazzo046 zegt
Zwaarder maar hoger koppel.
loggy zegt
Goeie deal!
Dit of zo’n slecht afgewerkte en inmiddels saaie en veelgeziende model s.
Is dit toch echt gewoon een leuke, mooie en indrukwekkende auto die voor een redelijk bedrag een elektrische smile op je gezicht tovert en nekken doet draaien!
cazzo046 zegt
Deze ga je ook veel zien…
pier zegt
Voor de auto inclusief Porsche badge is het een redelijk bedrag, maar als gemiddelde particulier leg je dit niet zomaar even neer.
iphonistvongates zegt
Heeft deze wel de Feline Anti Kill Extension (FAKE) optie? Europese huiskatten zijn helaas ook nog EV-doof neem ik aan.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Nu nog een sport turismo uitvoering.
pcooperworks zegt
Toppertje, qua prijs netjes, alhoewel de extra’s nog wel kunnen / zullen aantikken.
Kvgorp zegt
Met 10.000 km per jaar heb je geen grote range nodig. Hier zit je echt binnen no-time aan.
viezefreddyw zegt
Leuk, de leaserijder van onze vrienden. Maar wat kost zo’n ding als je minstens 40.000 per jaar er mee rond rijdt? 10.000 slaat natuurlijk nergens op.
rs62k5 zegt
85k bij porsche heb je dus helemaal niks. De 4s is ook 100, maar met wat opties die op een octavia standaard zijn zit je al aan de 130k.. Supervet hoor, maar de instapprijzen van porsche zijn echt alleen een affice.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@willeme die lage CW-waarde zegt an sich niet zo veel. CW vermenigvuldigd met het frontale oppervlak geeft pas de de feitelijke luchtweerstand.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447
willeme zegt
@F36GC: Ik ben bekend met de materie. De Taycan heeft een klein frontaal oppervlak.
En ook met een klein frontaal oppervlak is 0,22 een zeer lage waarde. Ongeacht het frontale oppervlak is 0,22 een knappe score.
Charles Taycan 4S zegt
Mooie en fijne auto! Prima prijsstrategie, nette instapprijs. 4S is uiteraard duurder echter is ook 2 tredes hoger, 4WD, bijna 100 pk meer en oa standaard luchtvering en rode remklauwen…👌 Het wordt steeds mooier op de weg!👍
Pascal zegt
@Charles kan je ook af en toe ff een rondje door Nederland maken? Ik zie ze wel graag rijden deze Porsches!
Charles Taycan 4S zegt
@Pascal, haha! Voorlopig niet! Jullie zitten in de Lockdown en wij gelukkig niet meer na 5,5 maand. Wel al tijden een avondklok hier om 18.00 uur…. Maar het wordt steeds mooier op de weg met de Taycans en het rijdt echt Superbe!👍😉
Pascal zegt
@Charles dan kom ik wel een keer langs om ‘m bij een Belgisch biertje te bewonderen zodra de lockdown-ellende weer voorbij is :) Ik kan me zomaar voorstellen dat ie wel bevalt!
Charles Taycan 4S zegt
Altijd welkom in de Lot!😉🍷
Dedude zegt
@Charles Hé Charles kerel leuk je hier te zien. Goed om te lezen dat die bevalt, ga je nog ergens een review schrijven, wellicht eigen website? Ben benieuwd en wat ik al eens heb gezegd, je schrijft leuk.
Charles Taycan 4S zegt
@dedude, he hallo! Eensgelijks! Nee, ga geen review meer schrijven. Ik had er een geschreven op AW zoals je weet maar die staat er niet meer op vanwege een ban…😉 Hij bevalt na 2 weken super en ben ook blij dat ik voor de 4S gegaan ben hier in het bochtige en heuvelachtige landschap vd Lot FR… en die 571 pk is heerlijk om op de departementale weggetjes in te kunnen halen…de 4WD is fantastisch en zeer veilig met dit vermogen en koppel zeker bij nat wegdek . Heerlijk genieten dus , stil en krankzinnig snel!😜👌oppassen voor mn Permis…😜
Dedude zegt
@Charles Kijk eens aan, leuk om te horen. Heeft de beagle Harrier zijn/haar vaste plekje terug? Enjoy the ride! En welkom bij de club ;-), EVs door heuvelachtig landschap / bergen dat wilt erg goed. En ja nog steeds spijtig van AW. Al is het hier ook niet altijd beter.
Charles Taycan 4S zegt
@dedude, ja idd heerlijk genieten hier vd auto en de prachtige omgeving en laden in de garage top!👍 De Beagle/ harrier heeft zijn speciale plek idd op de achterbank met kleden en meer ruimte en is helemaal blij met zijn eigen portier tov de 991/2….😉 Wbt AW, klopt!
petroldrinker zegt
ik weet niet waar jij woont, maar ik word al doodgegooid met de taycans overal in de buurt, mooie lijnen zeker, alleen zo jammer van de aandrijving dat ik gelijk geen intresse er meer in heb.
Pascal zegt
@petroldrinker midden in de Randstad en ik zie ze (helaas) zelden. Moet er wel bij zeggen dat ik zéér weinig op de weg zit de laatste tijd.
Charles Taycan 4S zegt
@petroldrinker, wij wonen in Z-Frk in de Lot en er rijden hier nul Taycans rond… we hebben hier de eerste in de Lot en Dordogne.😉 wbt de aandrijving, maak maar eens een proefrit, zeer overtuigend!😉👌
petroldrinker zegt
Ik hoef daar geen proefrit voor te maken hoor, diverse electrische autos gereden waaronder model 3 performance etc, ik vind er gewoon echt geen zak aan, alle emotie en ziel die een auto heeft is meteen weg als er geen brandstof motor inzit.
Er staat er hier ook 1 in de straat. schitterende lijnen, maar als ie weer zo stil langskomt kijk ik toch echt eerder naar de cooper one van de overburen die dan stilstaat, maakt mij toch echt enthousiaster dan zo een duracell ding…
Charles Taycan 4S zegt
@petroldrinker, tja, ik heb zelf ook 3 911’s gehad met sportuitlaat en 12 racemotoren met sportuitlaat dus ik begrijp wat je bedoelt. Maar de wereld verandert… zeker vanaf vandaag!😜👍
dwfc zegt
Ik vind dit echt een koopje !
Goedkoper dan een basis 911 en Panamera in BE.
Dit even ter illustratie dat een EV wagen niet steeds duurder hoeft te zijn.
ttr6 zegt
Dat komt door de belasting op de brandstof versies en het ontbreken daarvan op de elec versies. Dus voor een eerlijk vergelijk: de brandstofversies excl belasting nemen.
dwfc zegt
Ja maar ik haal BE aan !
jensoffbutton zegt
Het enigste voordeel dat de Model S nog heeft lijkt me de range? Ik vraag me echt af hoeveel Tesla’s er nog verkocht gaan worden in 2021. Misschien moet ik toch eens shorten..
kennone zegt
Eindelijk een Taycan die ik wel aankan met mijn auto👌🏼😅
Variomatic zegt
Nou, dit is dan het einde van de toch al slecht verkopende Tesla Model S..
Pascal zegt
@variomatic de buitenkant van de Model S is gewoon érg hard aan een refresh toe. Als ’t een beetje deze kant op gaat, zijn ze gewoon weer helemaal back in the game in dat segment hoor: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-resume-production/
Variomatic zegt
@Pascal: dat denk ik dus serieus niet: geen hond die nog voor een Tesla gaat als je voor hetzelfde geld een Porsche kunt rijden.. dat fanboys dan menen dat er technisch iets beter is aan die Tesla, dat ze in toekomstig autonoom rijden in Amerika qua ontwikkeling iets verder zijn, meer kofferbak: het zal allemaal wel..
Pascal zegt
@variomatic daar heb je wel een punt. Ik mag dan blij zijn met m’n Model 3tje; maar als ik in Model S prijsklasse zou shoppen en voor dezelfde centen een Porsche kan rijden, dan wist ik ‘t ook wel.
ouwedibbes83 zegt
Die extra batterij capaciteit naar 93kWh, is al bekend wat die optie kost? Dan heb je ook meteen meer vermogen namelijk, lijkt me een populaire “upgrade”.
fabian159 zegt
Ongeveer 7000 euro
BeQuietAndDrive zegt
Dit is nu de allergoedkoopste Porsche, right? Of is een Cayman nog iets goedkoper? Zal dan niet veel schelen.
brera22 zegt
Deze gaan ze goed verkopen…
De normale Porsches zijn in Ned bijna niet meer te betalen door de extreem hoge BPM.
Net ff op hun site gekeken,de 911 is nu al va 148K zonder opties en daar zit al bijna 40K Bpm op..
Dus de Taycan word in Ned het meest verkochte model en de RWD model hun nr 1 ,ook het model met het meeste plezier door de achterwielaandrijving ,hier in Ned heb je niks aan 4wdr ,de luchtvering zou ik zeker wel meepikken ,,
Maar of je nu in 4 of 5 sec naar de 100 gaat ,dat doe je een paar x en dan is dat ook weer voorbij..
En vind je dat wel belangrijk neem dan de Model S ,die is net zo snel als een Taycan Turbo maar wel 75 K goedkoper..
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, deze gaan ze zeker goed verkopen denk ik mn vanwege de lagere aanschafprijs. De 4S is nu de meestverkochte Taycan worldwide, ik denk dat dit ook wel zo blijft omdat 4WD mn buiten NL veel verkocht wordt zeker met deze hoge vermogens en koppelwaarden is het eigenlijk een must. Ik hoop dat we je binnenkort ook als Taycan eigenaar kunnen verwelkomen hier, het is nl. een andere klasse dan de door jou genoemde Tesla S op bijna alle fronten. Wereldwijd stappen er dagelijks mensen over van een Tesla Model 3, S of X naar een Taycan dus het wordt steeds mooier op de weg! Succes in je afweging en ik sta open voor advies.👌😉