Het gerucht deed al een tijdje de ronde, maar nu heeft een woordvoerder van Hyundai dan eindelijk officieel bevestigd dat het Zuid-Koreaanse merk werkt aan een automatische transmissie met maar liefst 10 versnellingen. Het moet niet veel gekker worden!
Op dit moment is de bak 8HP automaat van ZF met 8 versnellingen de ‘grootste’ versnellingsbak op de markt. Deze transmissie wordt toepast door Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce, Chrysler en nog een aantal andere merken.
Ook weten we dat ZF druk bezig is met het ontwikkelen van een automaat met 9 versnellingen die in 2013 op de markt gaat komen (onder andere in de Dodge Dart).
Helaas wil Hyundai nog niet heel veel bekend maken over deze nieuwe automaat. We weten alleen dat ze er mee bezig zijn en dat ze deze transmissie in eigen huis ontwikkelen. Het is dus geen project van bijvoorbeeld ZF. In 2010 ging het gerucht dat deze bak in 2014 op de markt zou komen, of dat nog steeds het geval is weten we niet.
Het is nu wachten op de eerste fabrikant die met een 11-traps automaat op de markt komt. (via: caranddriver.com)
alcantara zegt
Komt er ook een 10-traps handbak?
loloo zegt
@alcantara: lijkt mij vrij tot zeer onwaarschijnlijk, niet?
bram89 zegt
@alcantara: kan wel, als ze ook met 2 of 3 poken gaan werken zoals op een tractor :D
ThomasBol zegt
@bram89: doet me denken aan die radio commercial van VW. “koppelen, ontkoppelen, gas geven…”
bennyblisto zegt
@ThomasBol: dat is toch MB?
ThomasBol zegt
@bennyblisto: Oja. Je weet in ieder geval welke reclame ik bedoel :P
Kvgorp zegt
Nou nou. Blijft een automaat. Dus je hoeft niet te schakelen. Dus wat maakt het uit hoeveel verzetten. Zal wel wat vloeiender gaan allemaal. Meer niet.
sacha zegt
Tijd voor CVT?
realcar zegt
@sacha: Inderdaad: Toch nog veel gekker, oneindig veel versnellingen.
Hupke zegt
@sacha:
Daar dacht ik ook aan, maar misschien is het goedkoper om dit zuinig te maken dan van een cvt zuinig te krijgen.
umadbrah zegt
@sacha: Beter niet. Al dat gezoem in je auto.
wimmm zegt
@umadbrah: Tegenwoordig zijn auto’s zo goed geïsoleerd, dat gezoem hoor je binnenin toch niet joh ;)
Maar gewoon cvt doen idd! weegt wss ook nog minder dan zo’n enorme bak met tandwielen… :P
RoT___ zegt
@sacha: Bouwden ze niet juist de automaten met veel trappen omdat cvt niet aan slaat?
Laue zegt
10 traps? maak er dan meteen een cvt van..
mopar zegt
Dan nog te bedenken dat wij vroeger een 4 traps automaat hadden. Dat was toen top of the line…
ThomasBol zegt
@mopar: hebben wij nog steeds. In combinatie met een 2.0 HdiF in een Peugeot 407. Heerlijke combinatie!!
the-budel-guy zegt
10 traps hahahaha rijd je de snelweg op gaat hij terug naar de 4 zit je op voeg je in staat hij in z’n 10 wil je in gaan halen schakelt hij weer terug. Lijkt me niet fijn Rijden. 7 traps automaten zijn hoed zat.
jzaero zegt
@the-budel-guy: deze zal waarschijnlijk niet eens heel anders zijn hoor.. De laatste paar versnellingen zijn vooral overdrives voor verbruikreductie. Als je nu met een 6 traps automaat flinkt trapt op de snelweg, gaat hij ook naar zijn 3. In dit geval waarschijnlijk zijn 4, maar zodra je weer gas constant houdt schakelt hij netjes door.
the-budel-guy zegt
@jzaero: klopt maar ik denk dat je het zelfde verhaal krijgt als bij de is-f met een 8 traps bak. Die zit bijna altijd in de verkeerde versnelling waardoor hij continu terug of op schakelt
williewartaal zegt
10 verzetten is wel erg veel, maarja zal wel goed zijn voor het benzine verbruik. Zolang je maar niet bij schakelen elke keer een trap in je rug krijgt.
stefan82 zegt
@williewartaal: De ZF 8-speed (BMW) is erg goed en rustig. Dat is echt naadloos schakelen. Als ze ook maar enigszins in de buurt komen ben ik daar niet bang voor.
RoT___ zegt
@stefan82: Ook een 3.0TDI met de 8-traps schakelt zijdezacht in de Q7, toeren blijven heerlijk laag.
norge zegt
Nou moeten ze wel oppassen niet te premium te worden. Hyundai rules :)
the-budel-guy zegt
@norge: omdat??? Meer altijd beter is??
norge zegt
@the-budel-guy: Nee, omdat bij Hyundai het ook heel blijft :D
the-budel-guy zegt
@norge: onze 6 traps automaat gaat toch al bijna 4 ton mee en de auto komt uit 2007 en geen enkel probleem mee gehad dus wat dat betreft zijn die bakken van Audi behoorlijk degelijk
gedwongenleaser zegt
@the-budel-guy: dus omdat toevallig die bak van jullie nog niet kapot is gegaan zijn in generieke zin de bakken van dat merk betrouwbaar?
the-budel-guy zegt
@gedwongenleaser: wel als dit Audi nummer 4 is en nog nooit problemen met de bak gehad te hebben.
E34M5Touring zegt
Wie heeft helpen ontwikkelen? Shimizu’s Mountainbike afdeling?
straatpiraat zegt
@E34M5Touring: +1^^
kenner zegt
10traps, bij elke 1000rpm al schakelen???
meneersander zegt
@kenner: zou goed voor eht brandstof verbuik zijn.
jzaero zegt
@kenner: dat doen huidige 6 traps automaten ook al als je normaal rijdt.
Mich zegt
@jzaero: Zelfs de vijftraps automaat in onze (benzine) auto uit 2005 schakelt al ongeveer bij 1500 toeren op als je rustig rijdt.. Met een hoog koppel kan dat makkelijk.
jzaero zegt
@Mich: Klopt, bovendien hebben ze bijna altijd wel koppel, met een traditionele automaat (koppelomvormer). Bij 1500 toeren betekent dus dat hij inderdaad ongeveer elke 1000 toeren schakelt (stationair 500 toeren), dus zo bijzonder is dat niet @comment die zei dat 1000 toeren best bijzonder is. Onze 6 traps schakelt ook bij 1500-2000 toeren.
bisazza zegt
Als ze maar goed nadenken over welke pook te gebruiken… Niet dezelfde als Lancia toch?!
james125 zegt
Verbruik, verbruik, verbruik, ik wordt er niet goed van.
mierenneuker zegt
@james125: “ik wordt”, daar word ik niet goed van.
jzaero zegt
@mierenneuker: je doet je naam in ieder geval goed.
Pordon zegt
@jzaero: *ik wordt* verbeteren is niet echt mierenneuken lijkt mij. Als zelfs de gemakkelijkste variant van de spellingregels omtrent de d(+t) niet goed wordt toegepast mag daar best een opmerking over gemaakt worden. Ik ben zelf ook geen held in de Nederlandse spelling, maar dat *ik word* zonder t geschreven hoort te worden is toch wel het minste wat je hoort te weten.
imba zegt
@Pordon: Het is wel mierenneuken. Laat zulke misselijke opmerking voortaan achterwege, stakker.
ThomasBol zegt
@imba: het wordt er niet gezelliger op? ;-)
norge zegt
@imba: Opmerkingen …… :mrgreen:
Pordon zegt
@imba: Misselijkmakend… Uhm last van een gevoelige maag?
RoT___ zegt
@Pordon: Ik dachd dat dit een outosite was.
Megakix zegt
@RoT___: OTOZAAIT !! nonde… ;-)
jzaero zegt
@Pordon: Take it easy man, probeerde er ook niks mee duidelijk te maken.
Pordon zegt
@jzaero: Ik deed nog erg rustig aan;) Verbaas me er gewoon over hoe normaal het tegenwoordig is om ik wordT te schrijven.
jzaero zegt
@Pordon: I know, ik vind het ook niet normaal, maar ik doelde natuurlijk op zijn naam ;) Daarom dat ik die comment maakte, verder bedoelde ik er niks mee.
Pordon zegt
@jzaero: Ja, mijn opmerking was ook meer gericht aan James125 en niet zozeer aan jou eigenlijk. Mijn welgemeende excuses;)
wimbers zegt
Ik begreep dat die 8-bak van zf ook in de nieuwe grand cherokee komt. En die is al fijn met de huidige 5-bak..
Benjamin1 zegt
Stel je voor dat je van 0 naar 130 optrekt en dan 10 keer van verzet wisselt! Ik zou er gek van worden!!! Gas schakel gas schakel gas schakel gas schakel gas schakel….
vale46 zegt
@Benjamin1: Met de automaten van tegenwoordig heb je amper door dat je schakelt, als bewijs verwijs ik naar de reactie van @stefan82 .
Ik heb al eens een 7V-automaat van ZF mogen meerijden in een Jag, daar moet je echt naar de toerenteller kijken of naar het motorgeluid luisteren om te weten of hij geschakeld heeft of niet. Je voelt totaal geen schok, ook bij snel optrekken.
Benjamin1 zegt
En dan zit in in z’n 10, moet ie zeker terug naar 5 wil je iets van acceleratie….
rodger zegt
Dacht dat lexus al een 9-traps automaat had in de nieuwe LS.
isobmw zegt
10 traps en dan FLIPPERS!!
faalhaas zegt
De auto’s van the fast and the furious series hebben 22 versnellingen. Beat that!
meneersander zegt
Hoeveel versnellingen heeft de gemiddelde vrachtwagen? Ook een hoop geloof ik.
hbbplat zegt
De 8 traps in de nieuwe 5 serie en A6 rijden heerlijk, dus waarom niet als het kan…
doewap zegt
Ik heb een handbak met tien versnellingen in mijn subaru.
Voor mensen die ik word met dt spellen heb ik een ezelsbruggetje:
Ik lust geen T(hee).
Je zegt ook niet ik fietst, waarom schrijf je dan wel ik wordt.
The360box zegt
@doewap: Helaas ben ik er nu met school weer mee bezig, het enige wat ik onthoud is dat de Ik-vorm+ Stam is en je+stam en de rest gewoon Stam-dt. Maar dan heb je nog of je d of t moet gebruiken.
poeperman zegt
@The360box:
in de Onvoltooid tegenwoordige tijd (OTT): zoals “ik fiets” is het als volgt:
ik: stam
jij: stam+t (behalve als het werkwoord vòòr jij komt, dan is het enkel stam)
hij/stam+t
bij het voltooid deelwoord, zoals ‘ik heb gefietst” is het als volgt:
“hebben” vervoegen als hierboven
“fietsen”; ge+stam+d of t, en dit weet je door het woord ” t kofschip ” te gebruiken: staat de laatste letter van de stam in dit woord, eindigt uw voltooid deelwoord op t, is dit niet het geval, op een “d”
enkele voorbeelden;
ik heb geantwoord (antwoorDen, D staat niet in ’t kofschip, dus eindletter D)
ik heb verteld (vertelLen, L staat niet in ’t kofschip, dus eindletter D)
ik heb gemaakt (maKen, K staat in ’t kofschip, dus eindletter T)
ik heb gelost (losSen, S staat in ’t kofschip, dus eindletter T)
KEV9 zegt
we gaan weer terug naar de tijd van de 125cc racertjes van honda, deze hadden op het laatst 21 versnellingen vanwege de zeer kortbandige vermogensafgifte
tjorque zegt
leuke ontwikkeling!
als je met een vijfbak achter een slome kuthoer hangt die op een “70-baan” maar 62km/h rijdt is 10 verzetten leuker. Mijn handbakje zit dan op een punt van 4 = zeurend blok, 5 = te hoog. Met een tienbak ligt er dan wel een versnellingetje goed te wezen :)
rechercheur zegt
Alleen jammer dat Hyundai onder het gemiddelde scoort in de AutoWeek Tevredeheidstrofee 2011.
Eigenaren zijn met name (erg) ontevreden over zaken zoals besturing, aandrijving, wegligging, imago, kwaliteitsindruk en restwaarde …. Dus er is blijkbaar nog een behoorlijke weg te gaan, voordat Hyundai echt mee kan gaan doen.
Bij de ix35 komt de versnellingsbak/automaat zwaar onder het gemiddelde, met een score van slechts 78,5%. Ben benieuwd hoe ‘goed’ deze tientraps automaat zal zijn ….
henkz32 zegt
Al die bak net zo ‘subtiel’ schakelt als hun huidige autobakken dan zit je te knikkebollen op de maat van de muziek als je rijdt.
toeter11 zegt
Tijd om de CVT inderdaad terug te halen, je komt op de snelweg niet verder dan de 5 of 6.
Ik spreek wat betreft daf rijden uit ervaring een goed afgesteld daf 55 rijd op de snelweg heerlijk rustig en 1:12
Iets voor bugatti: de bugatti veyron hybride!nu met 10 bak.
Megakix zegt
..eerst de PK-oorlog, nu de ‘bak-oorlog’ ? ;-)
mbevo zegt
Gooi er dan van een vrachtwagen de bak erin dan heb je er zozo 18 of meer:P
Vreddy_B zegt
CVT wordt toch nooit toegepast op de zware pk blokken omdat deze dat niet kan handelen? Maar 10-traps.. dat is het dubbele van mijn huidige auto. Ik rijd nu bij 140 2400 toeren, met 10-traps is dat nog 1200?
rechercheur zegt
@Vreddy_B:
CVT hebben ze anders ook getest in de ’93 Williams FW15C, met Coulthard achter het stuurtje …..
gearhead zegt
Lexus, de rode lantaarn, gaat vermoedelijk in de zomer dus een 12 traps automaat aankondigen.
Maar een 10 traps in een Atoz? Ja dat vind Joke wel prettig op weg naar de C1000 voor de boodschapjes.
potver7 zegt
Kunnen ze niet gewoon een CVT maken dan…
mercs zegt
Volgens Mb is negen traps automaat het maximum, daarboven wordt het te groot en te veel. Daar zullen ze vast een reden voor hebben om dat te zeggen.
Ik denk dat met zoveel versnelling je de eerste twee versnellingen overslaat. Die zijn alleen voor echte snelle starts. MB had dat overigens al in 1980, toen reed die auto weg in z’n twee bij een viertraps automaat.
Een CVT is een prachtig stukje techniek. Alleen de consument wil daar niet aan. Het is een anders rijden. Het aantal toeren is onafhankelijk van de snelheid. Het toeren is dan afhankelijk van het benodigde vermogen. Helaas hebben CVT iets meer verliezen in bak dan een conventionele automaat. Ik vermoed ook dat ze niet zoveel vermogen aankunnen als een normale automaat. En ik denk gewoon dat de consument het niet wil.
Het is heel goed mogelijk dat je op een gegeven moment te veel versnelling krijgt, dan krijg je een ontzettende zenuwwachtige en zoekende versnellingsbak. Overigens is dat nog niks vergeleken met het aantal versnellingen in trekker, het record staat daar op 120 versnelling, dan heb je tenminste keuze.
4 of een 5traps automaat voldoet in mijn ogen prima.
Wat ik me nu ook afvraag is wordt dat allemaal niet een beetje zwaar? Ik bedoel al die techniek neemt behoorlijk wat gewicht in?
F1Tim zegt
In mijn ogen groeit het aantal nadelen recht evenredig met het aantal verzetten (meer dan 7):
– Prijs
– Koppeling(en) zwaarder op de proef gesteld
– Meer zoekende versnellingsbak
– Meer plaats nodig
– Meerwaarde tegenover CVT?
– Sneller hoog in de toeren gaan in elke versnelling (een diesel is hier niet zo dol op)
– Een koppelrijke motor heeft genoeg aan een zestal verzetten.
En de cliché-argumenten dat bigger-is-better en het-leuk-klinken wegen hier absoluut niet tegenop.
Tommy2 zegt
Zal lastig worden de ZF 8HP te overtreffen. Alleen maar lofzang over dat ding bij vergelijkende testen.
tstile zegt
Dit is allemaal nog beginnerswerk.
Feit is dat ze bezig zijn met ontwikkelen en kennis vergaren waar andere merken simpelweg de boel inkopen.
Maar over 10 jaar maakt Hyundai misschien wel superfijne bakken die hun weinig kosten terwijl de rest nogsteeds de boel inkoopt tegen hogere prijzen.