Ja, de Hyundai Inster is groter dan Casper, maar kleiner dan de Bayon.
Kleine en betaalbare auto’s worden schaars. Voor veel autofabrikanten heeft het geen zin meer: de marges zijn simpelweg te klein, dus waarom zou je je druk maken? Het levert immers toch niets op. Bij Hyundai denken ze er – gelukkig – anders over.
In Europa levert het merk de Hyundai i10 en zustermerk Kia biedt de Picanto aan. In andere delen van de wereld heb je de Hyundai Casper. Bij Casper denk je aan groot en lang, maar dat is een klein crossovertje die je het beste kan zien als een Toyota Aygo X-tegenhanger. Daar komt nu deze Hyundai Inster bij.
Allereerst een grote pluim voor het ontwerp. Het probleem met autodesign tegenwoordig is dat bijna alles al is gedaan en dat als fabrikanten iets anders willen gaan doen, het er erg geforceerd uitziet.
Dus afwijkende auto’s zijn al heel erg gauw lelijk of saai. Hyundai doet het (wederom) heel erg slim met de Inster. De Inster funky, geinig en een tikkeltje stoer. Ergens zit er ook een retro-vibe in, zonder dat het overmatig is.
Hyundai Inster is eigenlijk een Casper
Dan de techniek. De Hyundai Inster is in principe gebaseerd op de Casper. Het platform is identiek aan de Casper, alleen is de wielbasis van de Inster iets langer dat van de Casper: 18 centimeter. In totaal is de Inster 23 centimeter langer. De aandrijflijn is wel anders, want de Inster heeft een elektromotor.
Er zijn meerdere luxe-niveau’s en nog belangrijker, twee motorvarianten. Het begint met de ‘Standard’. Deze heeft 95 pk en 147 Nm plus een 42 kWh accupakket voor een bereik van meer dan 300 km.
Een stapje hoger staat de Hyundai Inster Long Range. Deze heeft een potente motor met maar liefst 113 asfaltverschroeiende pk’s, gekoppeld aan een accu waarmee je 355 km kunt halen volgens een meetmethode die positiever in het leven staat dan Churandy Martina.
Ook voor Europa?
Net als de Casper is het niet de verwachting dat we de Hyundai Inster op korte termijn kunnen verwelkomen in Nederland. MAAR! De specificaties en het design zijn eigenlijk te goed om Europa over te slaan.
Als Hyundai een paar updates kan uitvoeren om de auto aan te passen voor onze veeleisende smaak, heeft dit echt wel een kans. Denk aan de Renault Kwid, een soortgelijke auto die uiteindelijk als Dacia Spring EV hier toch aangeboden wordt.
Update:
Hyundai Nederland bevestigt dat de Hyundai Inster naar Nederland komt! Sterker nog, de auto komt heel erg snel naar ons toe. De importeur verwacht de auto aan het einde van dit jaar al.
De specs voor Nederland zijn:
- 42 kWh, 97 pk, 147 Nm
- 49 kWh, 115 pk, 147 Nm, 355 km (WLTP, geschat)
Daarnaast kan Hyundai ons vertellen dat er tevens een extra versie zal volgen, de Inster Cross. Deze heeft een robuuster design én extra stoere looks.
arta zegt
Opvallend veel knoppen op het dashboard!
Best leuk alternatief voor de Dacia.
JamesBond007 zegt
ook dat! Heel prettig in het dagelijks gebruik t.o.v. schermen
degrotemuis zegt
Inclusief 2 loze knoppen onder de knopen voor de stoelverwarming om het af te maken. ;-)
Wel een leuk model voor een Crossover in het A segment.
JamesBond007 zegt
Het is niet mijn type auto, maar moet wel zeggen dat Hyundai me blijft verrassen met karaktervolle elektrische auto’s. Een beetje hoe we in de 80s de toekomst zagen met schermen en bijzondere verlichting. Stuk beter dan de eenheidsworst ontwerpen die tesla, BYD, sony, Zeekr en al die andere meuk maken.
Eduardo Cuvelier zegt
Hyundai Inster Intelligent Initiative – Score :
– DX-Digital : ‘Restless City’
– https://www.youtube.com/watch?v=PEpNqJmugJs
gekketurbo zegt
Volgens andere zou de prijs rond de €20.000 inclusief btw uitkomen. Hyundai heeft een giga verkooptopper te pakken als ze er genoeg van kunnen bouwen…
Robert zegt
Die ‘keltenkruizen’ op die bicolor velgen zijn mij een doorn in het oog, maar verder is dit een alleraardigst modelletje.
Gulli zegt
Ok persoonlijk vind ik het er niet uitzien, maar hulde dat Hyundai het aandurft om een auto in het kleine segment te maken, en dan ook nog met zo’n lading fysieke knoppen! Hopen dat het andere fabrikanten overhaalt om weer die kant op te gaan.
Mike zegt
Prima tweede auto, als ze die in Nederland uit brengen voor een goede prijs wordt het zeker een verkooptopper. We hebben niet allemaal 300+ pk nodig voor zo’n auto.
Edge zegt
Een topman van Hyundai Frankrijk bevestigde vorig jaar al dat de elektrische versie van de Casper naar Europa komt. Gezien wij in Europa iets meer eisen van een auto dan in de opkomende markten, zou ik er niet raar van opkijken als deze tegen het eind van het jaar gewoon in de showrooms staat hier in Nederland. Kunnen ze mooi de Dacia Spring, E-C3 en Fiat Grande Panda aanvallen met hun eigen goedkope, kleine EV crossover
rollingstoned zegt
+1 voor kleine auto’s, maar wat is dit voor kinderlijk design dan? Het lijkt wel of ze een cartoon robot als voorbeeld hebben gebruikt voor deze auto. 😂
cdlop01 zegt
Bewijst maar weer eens dat alleen Kia,Hyundai en Tesla de Bev transitie serieus nemen en erg succesvol zijn, gevolgd straks door de Renault 5 en Stellantis Grande Panda en Citroën afgeleide.
Ben de ophef over de Chinese meuk zo zat in de media, nauwelijks lease, veel te duur, veel teveel aandacht voor.
Deze kleine Bev’s zijn veel leuker, betaalbaar en ook nereikbaar voor diegene die een auto moeten kopen ipv de werkgever krijgen.
tommycooker zegt
Gaaf gebakje. Alleen die velgen…
Enfin, als de prijs scherp is gaat het wel weer een succes worden, gezien hun andere warme broodjes.
shicomm zegt
Guitig karretje ;)
Kan nog wel eens een knaller gaan worden als de prijs goed is..