Afbeeldingen van nieuwe modellen lekken vrijwel altijd uit voorafgaand aan de officiële onthulling. De foto’s van de Hyundai Genesis Coupé zijn geen uitzondering die de regel bevestigen, want de plaatjes hadden we afgelopen zondag al. Nu de auto onthuld is, hebben we ook alle details en bewegend beeld voor je.
Zoals we weten is de Genesis voor het Koreaanse merk de eerste achterwielaangedreven coupé. Als liefhebber van achterwielaandrijving heb je niet verschrikkelijk veel keus, althans, in het enigszins betaalbare segment. Hyundai hoopt daarom met de betaalbare Genesis Coupé te kunnen vissen in de vijver van auto’s als bijvoorbeeld de Ford Mustang en zelfs (ik durf het bijna niet te zeggen) de BMW 3-serie Coupé.
De Amerikanen, want wij krijgen ‘m niet (zeg nooit nooit), kunnen kiezen uit een 2,0 liter turbomotor, goed voor 212 tot 223 pk -afhankelijk van het type brandstof- en 294 Nm koppel. Deze motor wordt gekoppeld aan een 6-versnellingsbak, of een 5-versnellingsbak automaat. Voor wie meer wil, is er de 3,8 liter V6, goed voor 306 tot 310 pk en 357 Nm koppel. Het topmodel zet de snelheidsmeter in minder dan zes seconde op de 60 mph.
In de lente van 2009 arriveert de Genesis Coupé in de VS. Prijzen zijn nog niet bekend.
De Hyundai Genesis Coupé in beweging check je HIER, voor meer foto’s wandel je door onderstaande gallery en voor de details scroll je even door het persbericht.
ALL-NEW HYUNDAI GENESIS COUPE: A NEW BENCHMARK FOR ATTAINABLE 300-HORSEPOWER SPORT COUPES
Hyundai unveiled Genesis Coupe, the new benchmark for attainable 300-horsepower sport coupes, during a press conference at the New York International Auto Show today. The 2010 Genesis Coupe is a purpose-built rear-wheel drive sport coupe featuring two performance-focused engines – a 212-horsepower (est.), 2.0-liter turbocharged four-cylinder engine and a range-topping all-aluminum, 306-horsepower (est.), DOHC 3.8-liter V6 engine. Genesis Coupe is scheduled to join the Hyundai lineup in the spring of 2009.
GENESIS COUPE HIGHLIGHTS
• Hyundai’s second rear-wheel drive performance car
• 306 horsepower (est.)from enhanced 3.8-liter V6 from Genesis sedan
• Std. 212 horsepower (est.) turbocharged, intercooled inline four cylinder
• Genesis Coupe arrives in the spring of 2009 as a 2010 modelFollowing the introduction earlier this year of the rear-wheel drive Genesis sport sedan, Genesis Coupe is Hyundai’s most dynamic performance car ever and the second consecutive all-new model introduction from Hyundai appealing directly to the car enthusiast. Genesis Coupe uses the same flexible rear-wheel drive architecture originally developed for the Genesis sport sedan.
“We think our entry-level Genesis Coupe 2.0t, with its unique combination of rear-wheel drive and four-cylinder turbo power, offers an intriguing alternative to existing front-wheel drive sport coupes,” said John Krafcik, vice president, product development and strategic planning, Hyundai Motor America. “The 3.8-liter version of Genesis Coupe takes driving to an even higher level, rivaling the capability of premium-performance coupes like the Infiniti G37.”
DESIGN PROCESS
2010 Genesis Coupe Genesis Coupe was shown as a concept at the 2007 Los Angeles Auto Show and its transformation from concept to production reveals that its signature design features have emerged intact.
“The mission for Genesis Coupe was to create a pure performance car with a design that would capture the imagination of hardcore automotive enthusiasts,” said Joel Piaskowski, chief designer at the Hyundai Design Center in Irvine, Calif. “With its aggressive look from just about any angle, I think we have been able to do that.”
Genesis Coupe’s arching roofline and tapering greenhouse highlight the exterior profile and emphasize the car’s broad shoulders and wide stance. The Genesis Coupe’s rocker panels are drawn close to the ground making the bodysides extra thick and the daylight opening thin, allowing the wheels to be slammed up into bulging fenders. To complete the aggressive sports car look, the depth between the fenders and the greenhouse has been maximized.
Large openings in the front fascia allow for better engine breathing. The dual exhaust tips integrated into the rear fascia with surrounding blackout repeat the design theme of the front fascia graphic.
Genesis Coupe rides on standard 18-inch alloy wheels or optional 19-inch wheels, both delivering a bold stance and aggressive handling.
INTERIOR DESIGN
In keeping with its mission to be the most exciting, attainable sport coupe on the road, the Genesis Coupe boasts a cockpit designed to enhance the driving experience. An information display screen features an outside temperature reading and audio system information. Analog gauges include a large speedometer and tachometer positioned so the driver can immediately access critical driving information. The instrument cluster features Hyundai’s signature blue gauge illumination.
Bucket front seats with large side bolsters offer excellent lateral support for enthusiastic driving. High-quality seating surfaces range from full black fabric on the Genesis Coupe GS and GT, to optional full black or brown leather on the GT, to red cloth inserts with black leather bolsters on the SE.
Among the other refinements are an Infinity audio system and two-stage front seat warmers. Genesis Coupe also offers the convenience of a Smart Key and push-button starter.
REAR-WHEEL-DRIVE ARCHITECTURE
Genesis Coupe’s body shell is rich in ultra-high-tensile steel. Genesis Coupe is lighter than the Infiniti G37, and its chassis is also 24 percent stiffer in bending rigidity than the BMW E46 M3. Rear-wheel drive provides a 55:45 front/rear weight distribution.
POWERTRAINS
wo engines infuse Genesis Coupe with performance. The 3.8-liter Lambda DOHC V6 engine delivers an estimated 306 horsepower (310 horsepower using premium fuel) and 263 lb.-ft. of torque on regular unleaded. This engine will launch the Genesis Coupe from 0 to 60 miles per hour in under six seconds. To maximize the power band, the 3.8-liter engine utilizes Continuously Variable Valve Timing (CVVT) on intake cam shafts and a new Variable Intake System (VIS) that helps cylinders breathe efficiently at both low and high RPM. The better breathing results in outstanding off-the-line acceleration and passing performance, and remarkable fuel efficiency. The V6 engine uses an alloy block and cylinder heads for lighter weight and thermal efficiency, and features timing chains with no scheduled maintenance.
The turbocharged, intercooled 2.0-liter DOHC inline four-cylinder benefits from CVVT on both the intake and exhaust camshafts. The 2.0-liter turbo generates an estimated 212 horsepower (223 horsepower using premium fuel) and 217 lb.-ft. of torque. It also features a cast-aluminum cylinder block and cylinder head. Both engines feature a free flowing dual cat-back exhaust and an available limited slip differential to put the power to the ground.
SPORT-TUNED SUSPENSION
Genesis Coupe employs a MacPherson strut dual-link front suspension and a five-link rear suspension setup. The front suspension is mounted to the body via a solid subframe which is lighter and stronger than a multi-piece component would be. To help reduce body roll and tune the Genesis Coupe’s at-the-limit handling for maximum predictability, 23-mm diameter front and 18-mm diameter rear stabilizer bars are used.
While all Genesis Coupe models offer a fun and sporty driving experience, the high-performance Genesis Coupe SE is a most willing partner for the true enthusiast. The SE’s track-tuned sport suspension features a stiffer front spring rate, stiffer rear spring rate and unique shock valving. Genesis Coupe SE delivers an increase in roll control over the GS. Superb structural rigidity sets the foundation for precisely-tuned handling performance in all Genesis Coupes.
STEERING
Hydraulic rack-and-pinion steering with a quick ratio gear delivers both linearity and agility. The steering is also engine-RPM sensing.
TRANSMISSIONS
Both engines are mated to a standard six-speed manual transmission. The Genesis Coupe 2.0t offers an optional five-speed automatic with SHIFTRONIC® while the 3.8-liter V6 offers a ZF six-speed automatic transmission with SHIFTRONIC to handle the additional torque.
Drivers can access the SHIFTRONIC® feature by moving the gear selector into a separate gate. Pushing the selector forward or pulling it rearward will shift the transmission up or down sequentially, adding to driver control. A clear LCD readout on the instrument panel shows the gear that’s in use.
HIGH PERFORMANCE BRAKING SYSTEMS
Brembo four-piston calipers clamp down on 13.4-inch front brake rotors and 13-inch rear rotors on SE models. All other models get substantial 12.6-inch front ventilated rotors and 12.4-inch rotors in the rear with floating single piston calipers.
INNOVATIVE TECHNOLOGIES
The 2010 Genesis Coupe offers Xenon high-intensity discharge (HID) headlights. The advantages of HID headlamps include greater lighting power, daylight-type lighting and reduced power consumption. In addition, the cut lines of the new HID headlights are extremely precise, providing maximum nighttime visibility without distracting other drivers.
Music lovers will welcome the 2010 Genesis Coupe’s standard auxiliary input jacks (3.5 mm mini-jack and USB input) to accommodate and charge audio devices such as iPods®. When an iPod or flash drive is connected through the USB port, located in the center storage compartment, not only does it play music through the vehicle’s audio system, but it also charges the iPod and allows the driver to access tracks with the steering wheel audio controls. This system also allows both driver and passengers to easily view song/artist/title information and control the music from the audio head unit rather than only the iPod itself.
SEGMENT-LEADING SAFETY TECHNOLOGIES
In keeping with Hyundai’s focus on offering segment-leading standard safety technologies across its lineup, the 2010 Genesis Coupe includes a wide range of both active and passive safety features. Standard safety technology includes driver and front passenger advanced frontal airbags, along with front seat-mounted side airbags, side air curtains and active front head restraints.
Genesis Coupe has strong unibody construction, along with front and rear crumple zones, bodyside reinforcements, and five-mph energy-absorbing bumpers. The hood also includes buckling creases and safety stops.
The front seatbelts have pretensioners and force limiters, and the rear seats feature LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children), which make affixing child safety seats easier.
All Genesis Coupe models feature standard four-channel ABS with Electronic Brake-force Distribution (EBD) to optimize brake performance under various dynamic loading conditions. The system also includes Brake Assist, which provides maximum ABS-level braking force when a panic stop is detected.
Electronic Stability Control (ESC), one of the industry’s most effective life-saving technologies, is standard in all Genesis Coupes. Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) studies suggest vehicles equipped with ESC experience 56 percent fewer fatalities in single-vehicle crashes.
THREE DISTINCT TRIM LEVELS
The Genesis Coupe is offered in three trim levels: the stylish and affordable GS, the premium-sport GT featuring the 3.8-liter V6, and the high-performance SE, available with either the 2.0-liter turbocharged four-cylinder engine or the 3.8-liter V6 engine.
GENESIS COUPE GS (Preliminary packaging subject to change)
Key Standard Equipment:
• 2.0-liter turbocharged, intercooled four-cylinder engine
• Electronic Stability Control
• Traction Control System
• ABS
• Tire Pressure Monitoring System
• Front, side, side air curtain air bags
• Active front head restraints
• Manual A/C
• Keyless entry
• Power windows, door locks, and mirrors
• AM/FM/XM/CD Player/USB/iPod connectivity
• Steering wheel audio controls
• Cruise control
• Vanity mirror illumination
• BluetoothGENESIS COUPE GT (Preliminary packaging subject to change)
GS equipment Plus:
• 3.8-liter DOHC V6
• Leather steering wheel / Shift knob
• Metalgrain /chrome interior accents
• Automatic temperature control
• Fog lamps
• Premium door sill plates
• Trip computer
• Chrome front fascia accents
• Auto light controlGENESIS COUPE SE (Preliminary packaging subject to change)
Unique SE equipment:
• 2.0-liter turbocharged four-cylinder or 3.8-liter DOHC V6
• HID headlights
• Aluminum pedals
• Manual A/C
• 19-inch alloy wheels
• High performance Bridgestone Potenza RE050A summer tires
• Brembo braking system with monobloc four-piston calipers
• SE track-tuned suspension / front strut brace
• Limited-slip differential
• Black leather bolsters / red cloth insert seats
• Rear spoiler
• Aero wiper blades
VonStroke zegt
Zeg maar Lexus coupé.
Yannick zegt
Vind hem er zeer mooi uitzien, de achterkant moet wel even wennen met die achterlichten. Het zal voor veel mensen “slechts” een Hyuandia blijven, maar als hij inderdaad betaalbaar is, dan zie ik deze nog zeer goed verkopen bij de mensen die graag een sportieve rwd-auto willen, de keuze is in dat segment nu eenmaal beperkt tenzij je een relatief grote smak geld er voor over hebt.
RenJie zegt
@Dennis
ff de typvauten eruithalen voordat de rest kijkt :)
-edit: got it-
OT: ik vind het echt 3,5x niks, concurreren met de 3 serie coupé ? No way, voor mij niet en in Nederland niet.. bovendien ziet hij er echt heel goedkoop uit en de lijnen van de achterruit zijn een beetje raar :|
Arnoud zegt
Not bad at all. Je ziet wel een mix van allerlei concurrerende modellen maar het geheel is zeer wel geslaagd. De neus heeft zelfs iets van de Jaguar XF. Ik wil ‘m wel hebben, hoor.
Sjaaky zegt
Wacht af op de ‘diefstal’ reacties net zo als het vorige bericht…
Oh mijn mening? Supper auto die waarschijnlijk nooit waardering zal krijgen.
ZeRoo zegt
Het merk heeft een beetje en oubollig karakter waardoor veel potentiele kopers af haken heb ik het vermoeden! Maar RWD en 306 pk voor een mooi prijsje lijkt mij een goede mix :)
JD zegt
Stoere bak blijft het. Als hij ooit in mijn prijsklasse zal komen zal hij ook gerust voor de deur komen te staan.
zapp zegt
Ik denk dat tuners wel raad weten met een 4 liter v6. :)
arnold zegt
KORT MAAR KRACHTIG: HIJ IS STOER!
K-kalkan zegt
ik vind hem echt mooi, kan mij niks schelen wat anderen ervan vinden, de koreanen zullen waarschijnlijk op het gebeid van kwaliteit wel vooruit zijn gegaan, als ze willen concureren met de coup van BMW ;)
enne eventjes een turbo op de 6-cyl en je kan proberen om de m3 bij te houden haha :D
Mairsil zegt
Ik vind hem er ook goed uitzien. Denk dat ik deze liever zou hebben dan een hoop hot hatches. Als het qua prijs onder, zeg, een focus ST blijft is het een hele aardige optie.
Als je wensenpakket bestaat uit:
30.000 euro max
Rear-wheel drive
Dan hou je niet veel anders over dan deze auto (als ie zo goedkoop is), een 118i of een smart :) En dan heeft deze ruim meer power, en ziet er naar mijn smaak ook een stuk beter uit.
Koenie zegt
Het zal wel een goede value for money auto worden, veel plezier misschien ook wel. Maar de lijnen vind ik echt niks, net spyrograaf.
Dotternetta zegt
Nee, ik kan er niet aan wennen. Net of hebben ze een kleine auto voor een grote kont geplakt en met plamuur opgevuld om ze aanelkaar te krijgen.
Jammer…
Stephan zegt
Ik snap niet echt wat iedereen zit te zeuren op de ze auto. Als je niet had geweten dat het een Hyundai was, had iedereen ‘m mooi gevonden. Alsof de 3 coupe en de A5 zo’n spectaculair desing hebben…
Dr.Bronx zegt
Spuug en spuug lelijk. Begrijp niet dat iemand dit zou rijden.
alex zegt
@Mairsil
ik denk dat ie tochwel ff meer gaat kosten dan 30.000 euro
ga ‘m maar is vergelijken met een 350Z, ze hebben ongeveer dezelfde prestaties.. oke deze zal misschien iets goedkoper zijn.. ik denk dat je hiervoor rond de 48.000 euro voor neer moet tellen. maar ether way.. Blijft een hele leuke , mooie auto voor dat geld!
victor zegt
dennis hoe durft u de mustang te vergelijken met deze korean!!!!
de mustang is heilig vergeleken bij dit ding!
Dennis zegt
@victor: Iets beter lezen, want ik vergelijk de Mustang helemaal niet met de Genesis. Het enige dat ik zeg is dat de Genesis weleens visjes uit de vijver van de Mustang zou vissen, vanwege z’n betaalbaarheid.
rj zegt
als we even het emotionele aspect weglaten is dit gewoon een hele goede auto en zal zeker de mustang moeilijk kunnen gaan maken.. als je kijkt naar de specs..echter koop ik een auto niet alleen met mn verstand maar ook met mn gevoel..(italiaanse schoonheid) dus daarom zullen niet zoveel mensen deze preferen boven een mustang of 3 serie coup
IlCuoreSportivo zegt
Ze hebben hun best gedaan, zullen we het daar op houden.
Een klassieker zal het niet worden, en alsof zo eentje met 300 pk goedkoop zal zijn, ik ben benieuwd naar de prijs.
ikke zegt
Doe mij die maar ipv zo’n lelijk 3 serie hok hoor!
Mooie vormgeving, aardig vermogen, op de achterwieltjes.
@Victor, je gaat nou toch niet de nieuwe mustang heilig verklaren he?!
De oude, ok! Maar de nieuwe… nou… dacht het niet.
Vincent996 zegt
Gewoonweg mooi, en dat voor een vriendenprijs.
K-kalkan zegt
ik weet niet hoor, maar ookal zou de 300pk-versie rond de 45.000,- kosten, alsnog veeeeel goedkoper dan de 335 coupe ofniet??
en toch zijn het wel vergelijkbare auto’s ookal is de bmw wat sneller, but who cares? met een turbo-setje (die waarschijnlijk binnekort zal komen door de o zo goddelijke tuners) is hij veel sneller en zal hij wel rond de 400 á 450pk hebben, en daardoor blijft hij nog steeds goedkoper dan de 335 coupe en misschien, HEEEEEEEEEEEL misschien komt hij in de buurt van de m3 (maar dan moet je natuurlijk ook onderstel etc. aanpakken ;) ) en deze zal ook niet zoveel wegen als de M3 :)
Bertuss zegt
Ziet er goed uit, maar volgens mij was de concept tekening een stuk mooier !
monk zegt
laat maar overkomen
lincoln zegt
200 peekaa en 300 Nm koppel is prima .. meer gebruik je toch niet ..
en uit een 2 literblok is het nog knap ook .. goed bezig ..
Racer X zegt
Jammer van die lelijke en fantasieloze vouwtjes aan de zijkant… Verder best een mooie wagen. Kudo´s voor het feit dat ze ´m achterwielaandrijving hebben gegeven. Dat is zeker nice!
RON zegt
concept is vveel mooier
dekster zegt
Hoe bedoel je wij krijgen hem niet… :(
Jack zegt
niet slecht, ik vindt het wel een beetje goedkoop eruitzien.
Rick dos zegt
Ik vind dit écht een gave auto.
Met de juiste prijs kan dit wel eens dezelfde cult status krijgen als een Supra.
w0o0dy zegt
Op zich heeft de auto wel aardige designfeatures, maar die zijkant geeft mij teveel het idee van de Opel Corsa driedeurs of de R8…..Niet dat ze op elkaar lijken, maar ze lijken alledrie een beetje uit twee halve auto’s te bestaan…. en daar heb ik moeite mee. Ik kan er niet aan wennen.
De voorkant is helemaal in orde, het interieur is eigenlijk ook wel echt netjes gedaan (zie filmpje) en achterwielaandrijving en een niet te zware beetje sportieve coupé voor een redelijk bedrag…..kan best wat worden, maar meer pk’s en een echt sportief weggedrag zou wel helpen.
CSL zegt
Dit is wel een behoorlijke sprong voor de Hyundai Coupe. Goed gedaan.
“Genesis Coupe’s body shell is rich in ultra-high-tensile steel. Genesis Coupe is lighter than the Infiniti G37, and its chassis is also 24 percent stiffer in bending rigidity than the BMW E46 M3. Rear-wheel drive provides a 55:45 front/rear weight distribution.”
Yellomello zegt
in de VS kost een Hyundai Tiburon (de huidige Coupe) zo’n $ 16.000, en voor $ 2.000 heb je hem volledig verbouwd. De Genesis zal er dus niet meer dan $ 4.000 boven zitten, kortom $ 20.000 dus.
Jammer dat dat het enige voordeel aan de U S and A is, goedkope auto;s en goedkope brandstof.
En een overschot van dikke mensen op je retina. (maar dat noem ik geen voordeel maar dat zie je niet over het hoofd)
p. zegt
Nu weet ik zeker dat de Jaguar XF lijkt op een Hyundai..tjee
Rik L zegt
wow, hyundai is goed bezig, mooi gedaan :)
Knorrit zegt
Goed, mijn lunch bevindt zich nu niet meer in mijn maag…
Heeft Hyundai de lokale plamuurboer opgekocht? In de trant van: we hebben nog restanten auto over, dus laten ze ze maar aan elkaar plakken. Lame…