En misschien ook Mitsubishi.
We hebben weer een update vanuit Japan ontvangen. Honda en Nissan zijn druk bezig om elkaar te versterken. Dat heeft Nissan ook hard nodig. De bestuurders van de GT-R-bouwer dachten nog maar 12 tot 24 maanden te overleven als er niets veranderde. Honda lijkt de eerder rivaal uit de brand te willen helpen, maar niet voor niets. Oh, en ook Mitsubishi wordt bij de gesprekken betrokken.
Honda en Nissan komen vandaag met een statement over de naderende samenwerking. Op 1 augustus van dit jaar tekenden beide partijen de intentie om na te denken over een samenwerking. In de tijd tot aan vandaag hebben de hoge heren van Honda en Nissan verder vergaderd over hoe de twee met elkaar willen samenwerken. Daar komt vandaag meer duidelijkheid over.
Naast elkaar, maar ook onder elkaar
Het idee is dat Honda en Nissan gewoon blijven bestaan als automerken. Da’s alvast goed nieuws, toch? De twee fabrikanten worden straks dochterbedrijven onder een moederbedrijf. Dat klinkt alsof Honda en Nissan gelijk zijn aan elkaar en naast elkaar staan toch? Dat kan straks ook misschien wel het beeld zijn dat naar buiten wordt gedragen, maar aan de achterkant zit het net even anders.
Zodra straks het moederbedrijf wordt opgericht, is het de bedoeling dat Honda een meerderheid van de bestuurders binnen het bedrijf gaat nomineren. De belangrijkste posities (voorzitter, bestuurders, etc.) zijn ook al bestemd voor Honda-medewerkers. Kortom, het bedrijf dat boven Honda en Nissan gaat opereren, is een soort Honda 2.0.
Nu zouden we bij iedere zin in artikel woorden als ‘zouden’, ‘wellicht’ en ‘misschien’ moeten gebruiken. Er is namelijk nog geen akkoord. Dit hopen Honda en Nissan komende maand al te bereiken. Lijkt mij sterk dat de plan nu nog knapt, maar hé: er zijn vreemdere dingen gebeurd.
Gaat Mitsubishi samenwerken met Honda en Nissan?
Tegen die tijd moet er ook meer duidelijkheid zijn over de rol van Mitsubishi. Het bedrijf heeft – net als Honda en Nissan – wel al een intentieverklaring getekend. Ook Mitsubishi wil in januari 2025 laten weten of ze meedoen aan het project of niet. Daarvoor zal het bedrijf zich los moeten rukken van de alliantie met Renault. Zou het dan eindelijk klaar zijn met het ombouwgekunstel van Mitsubishi, of krijgen we straks een Mitsubishi Prelude?
HZW zegt
Als ik het hier en daar zo lees, wordt Nissan en misschien Mitsubishi, door Japan bij Honda door de strot geduwd.
Er zou in Japan veel druk op Honda uitgeoefend worden om deze 2 merken, toe te voegen, nu Renault zijn handen afhaalt van de 2 merken.
hondafiel zegt
Geen probleem toch, de Hollandse marktwerking resulteert ook niet altijd in de mooiste resultaten.
rbou zegt
Blijft Renault dan alleen met Dacia over? Of gaan die op in Stellantis?
mashell zegt
Dat is iets wat Stelantis al lang wil.
audirs3 zegt
Je ziet dat bij Hyundai er ook prima 3 merken naast elkaar kunnen bestaan in 1 concern (Hyundai, Kia en Genesis). Op termijn is het dan alleen wel van belang dat ze toch wel het verschil in merk identiteit tussen Honda en Nissan waarborgen, dat mis ik wel tussen Hyundai en Kia. En Acura en Infinity vissen straks ook in dezelfde vijver.
Ik ben benieuwd of in de toekomst Subaru, Mazda en Suzuki onafhankelijk kunnen blijven, wordt steeds lastiger denk ik.
utregcity zegt
Subaru, Mazda én Suzuki vrijen al net Toyota.
tenaci zegt
Klinkt als ‘the merge of equals’ dat DaimlerChrysler moest voorstellen waar Daimler toch ook duidelijk de bovenliggende partij was.
mashell zegt
En Peugeot trekt uiteindelijk aan de touwtjes bij Stelantis.
HZW zegt
Dan wordt alles Franse Peugeot troep met andere badges erop.
Italiaanse auto’s, die kan je net zo goed opdoeken, wordt allemaal franse zooi met een Italiaanse naam er op.