Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft een statement naar buiten gebracht.
De dokter is gekomen om het beestje uit zijn lijden te verlossen. In dit geval spelen de topmensen van FCA voor dokter, is de Fiat 500 het beestje en is de locatie Noord-Amerika. In een statement maakt het autoconcern bekend te gaan stoppen met de 500 in het Amerikaanse continent.
De productie van de huidige 500 en 500e zal in Noord-Amerika gaan stoppen. Het huidige gamma van Fiat Noord-Amerika zal voortaan bestaan uit de 500L, 500X en de 124 Spider. FCA verwacht de voorraad 500 en 500e’s in 2020 in zijn geheel te verkopen.
In het statement rept Fiat met geen woord over een eventueel opvolger voor de Amerikaanse markt. Afgelopen week gingen er al geruchten dat het autoconcern zou gaan stoppen met de 500 in Noord-Amerika. Daar is nu dus een officieel antwoord op gekomen. Met zijn 1.4-liter MultiAir viercilinder en 135 pk is de 500 een ideale auto voor in Europa, maar in het grote Amerika is de doelgroep heel anders.
Na al de jaren is de houdbaarheidsdatum van de 500 verstreken in Noord-Amerika, met tegenvallende verkopen tot gevolg. Voor FCA reden om niet langer op deze manier door te gaan, maar om de stekker eruit te trekken voor het te laat is.
ericc zegt
Hadden ze er maar een Hemi moeten inlepelen! Was het een giga-succes….
sander1980 zegt
Wat een mismanagement om nu geen opvolger te bieden op zo’n succesnummer ?
geelbarrel zegt
@sander1980: tsja daar blijkbaar geen succesnummer… de grotere, slappe, aftreksels blijven wel.
porscheboy zegt
@sander1980: lees anders het artikel nog eens goed …..
sander1980 zegt
@porscheboy: Ik denk dat jij mijn reactie beter nog een keer goed kan lezen boy…
porscheboy zegt
@sander1980: de 500 is geen succesnummer in de vs
sander1980 zegt
Prima. ?
hiostu zegt
@sander1980: er komt geen opvolger, dit soort autotjes verkopen gewoon niet in de US.
sander1980 zegt
@hiostu: Mwoahhh Amerika is groot en heeft veel verschillende gebieden. In stedelijk gebied langs de (meer groen georiënteerde kust) zijn volgens mij best wel mogelijkheden. Bovendien doen de 500L en 500X het nog niet zo slecht de afgelopen jaren.
hiostu zegt
@sander1980: zoals in het artikel staat, blijven de 500L en 500X wel gewoon bestelbaar in de VS.
sander1980 zegt
@hiostu: I know.
5cilinder zegt
@hiostu: bijna 200.000 500’tjes in nog geen 9 jaar tijd. Veel? Misschien niet, maar toch zeker wel leuke aantallen.
polpol33 zegt
@hiostu: afgelopen maand in Colorado geweest en toch best een aantal 500 tjes gezien.
Met name Abarths
bischero zegt
@sander1980: in de EU een succesnummer in aantallen, maar qua marge is het A en B segment bijzonder mager. In een paar jaar is er geen A segmenter meer te koop.
lithiumion zegt
@sander1980: dan moet je nog even goed lezen, hier misschien, maar niet in Noord Amerika
Dutchdriftking zegt
Voor Amerika is dit nog te begrijpen. Maar het is niet dat ze nu dikke verkoopcijfers hebben in Europa.
gwnbmw zegt
@dutchdriftking: hij is dan ook pas 188 jaar verkrijgbaar hier
knapzuur zegt
@dutchdriftking: .. als je niet weet waar je hebt over hebt?!
Volgens mij zijn de Fiat Panda en 500 samen groter dan de VAG-drieling en de Toyota/PSA-drieling bij elkaar.. maar goed dat is gebaseerd op statistiek enzo.
Dutchdriftking zegt
@knapzuur: Ja, dat denk ik ook niet…… Ik vind de 500 een leuk ding, maar zoals het nu gaat is het aflopende zaak met de Fiat groep. en dat zou ik toch serieus jammer vinden.
Esprit_de_Flandre zegt
@knapzuur: “Volgens mij zijn de Fiat Panda en 500 samen groter dan de VAG-drieling en de Toyota/PSA-drieling bij elkaar.”
Intrigerende stelling. Maar ik hou niet van stellingen, ik zie liever cijfers.
Dus: Europa 2018
Panda + 500 = 168.094 + 188.448 = 356.542
C1+108+Aygo = 52.020 + 57.257 + 92.187 = 201.464
Up+Citigo+Mii = 97.366 + 36.450 + 13.031 = 146.847
PSA-Toyo-VAG samen = 348.311
Je hebt dus nog gelijk ook. Had ik niet verwacht, vooral niet van de 500. En dit zijn dan nog de cijfers van alleen de 500, zonder de X en L (wat logisch is, want totaal andere auto’s, maar bedrijven durven wel eens hun cijfers op te smukken op die manier). Ook het begin van 2019 ziet er vrij goed uit voor de 500, hoewel er een kleine daling is tov 2018. Indrukwekkend, voor zo’n retro-kitscherig ding dat serieus op leeftijd begint te komen (12 jaar al!). Vraag me wel af, Fiat kennende, of ze al een plan hebben voor een opvolger. Want ooit komt de onvermijdelijke neergang…
gebruikersnaam3 zegt
Ik wou dat ze dat lelijke gedrocht wat intussen echt al net zo gedateerd is als zijn voorganger hier ook eens van de weg haalde. Maar ja Fiat heeft alleen nog de 500 geloof ik…
allesmetturbo zegt
Hadden ze toch maar een 500 Hellcat moeten maken
cossiekiller zegt
@allesmetturbo: Maar die heeft wel een compressor. Kan jij daar mee leven?
baklava zegt
Tsja het is ook gewoon geen goede auto.
karaya zegt
@baklava: M’n schoonzus heeft er één. 250.000 op de klok en alleen maar regulier onderhoud gehad, kan volgens de garage nog jaren door.
Maar ja, ome Dries met z’n gare VW Polo zegt altijd dat Fiat slechte auto’s zijn. Vooral als hij vloekend met z’n oliekannetje naar de parkeerplaats loopt.
cazzo046 zegt
Ach, mijn vriendin rijdt een 500C. Komt nauwelijks de stad uit en dan voldoet hij prima.
Gaat ook nooit iets aan stuk, volkomen probleemloos autootje.
karaya zegt
@cazzo046: Precies.
zeilboot zegt
Als ze hier nou eens stoppen met de 500L en 500X.
Jorrit zegt
@zeilboot: Want?
Esprit_de_Flandre zegt
@jorrit: Lelluk?
alloallo zegt
@zeilboot: als ik kijk naar het straatbeeld, heb ik vermoeden dat ze reeds stilzwijgend zijn gestopt.
lithiumion zegt
@alloallo: onder welke steen leef jij, ligt die in de VS?
eelco74 zegt
Het aantal Amerikanen wat zonder hulp van een takelwagen zelfstandig in een 500 kan komen loopt al jaren terug. Daarmee is de doelgroep dus heel klein geworden. Wel jammer voor de VS want het blijft een geinige auto en ook nog redelijk betrouwbaar.