Absoluut geen verrassing, dit.
Alsof de McLaren Senna nog niet lelijk extreem genoeg was, kwam het Britse sportwagenmerk in 2018 ineens met een uitbundigere GTR-versie op de proppen. Destijds hadden we te maken met een studiemodel, maar inmiddels heeft McLaren de officiële productieversie van de auto in het leven geroepen. Mclaren noemt het zijn “snelste circuitauto ooit, afgezien van de Formule 1-auto.”
De McLaren Senna GTR is absoluut een van de meest indrukwekkende auto’s van de fabrikant. Dit is voor een groot deel te danken aan het hart van de auto. De Senna wordt aangedreven door een 825 pk sterke vierliter V8. Dankzij zijn lage gewicht van slechts 1.188 kg betekent dit dat de verhouding van vermogen en gewicht een indrukwekkende 694 pk per ton bedraagt.
Afgezien van zijn krachtige aandrijflijn en lage gewicht zijn ook de aerodynamica zeer op peil. Het mag dan zeker niet het meest fraaie exterieur zijn op de markt, zijn scherpe hoeken hebben wel degelijk een bepaald doel. En dit blijkt ook te werken, want in de praktijk kan de auto ruim meer dan 1.000 kg aan neerwaartse druk produceren. Daarnaast neemt de auto verschillende onderdelen, o.a. aan de ophanging, over van McLaren’s GT3-auto’s.
McLaren zal in totaal slechts 75 exemplaren van de Senna GTR maken. Ieder van deze auto’s is verkocht voor 1,1 miljoen pond. Binnen enkele weken nadat McLaren de auto liet zien op het Autosalon van Genève van 2018 had het alle exemplaren verkocht. Iedere koper zal zijn auto via McLaren’s Special Operations kunnen configureren.
hartman zegt
Ben benieuwd naar zijn laterale g waarde. De P1 GTR haalt 2,6.
Dutchdriftking zegt
De PK/gewicht verhouding is wel lichtelijk gestoord!
ghengiskhan zegt
Flink pak stickers van (zogenaamde) sponsors erop en hij ziet er gelijk beter uit.
Because racecar.
fapfap zegt
Vroeger vonden we een Ferrari F50 achterspoiler al groot. Als dit de nieuwe trend wordt, hoe gaan de achterspoilers er over 10 jaar dan uitzien..?
fmgarcia zegt
@fapfap: Als een B-2 bomber.
dare2think zegt
@fapfap: Ik denk dat we naar perfect aerodynamisch getunede racers gaan. Dat kan nu dankzij sterk verbeterde simulatiemethodes en meer rekenkracht van computers. Dat worden dus omgekeerde vliegtuigen.. Eigenlijk is deze auto dat al, want de ophanging moet zijn berekend op bijna twee keer het wagengewicht. Ofwel, bij 300 km/u is ie pas lekker soepel geveerd ..
marinepower zegt
@fapfap: Plymouth Roadrunner
quadrifoglioverde zegt
Zou mooi zijn als die lui in Engeland deze ook op Britse platen weten te krijgen!!
ghost zegt
Dit misten we natuurlijk nog, een lelijke auto die nu nog lelijker is!
rob5nismo zegt
Wat een brute stofvanger
eklasse zegt
Wat een grote spoiler.. hiermee is de ontwerper even uit de tamburello gevlogen.
torsen zegt
@eklasse: zo te zien zijn ze direct de windtunnel ingevlogen.
skinnybmw zegt
Pfff hier eens een rondje Zandvoort mee doen. Zal onvergetelijk zijn, lijkt mij!
supercarboy zegt
Niet lelijk. Misschien nog wel mooier dan de normale
smoked zegt
@supercarboy: Exact! Net of dit de finishing touch is.
drdre1 zegt
Jammer dat er geen spoiler achter op zit.
jipino zegt
Domme vraag hier: als een auto 1000 kilo downforce heeft, betekent dit dan dat de auto op dat moment effectief 1000 kilo zwaarder is?