Hennessey Performance Engineering (HPE) geeft ons wat plaatjes en info over de Venom GT, een 1071 kilo wegende supercar met 1200 pk!
De Venom GT is gebaseerd op een Lotus Elise, maar krijgt de beschikking over een iets andere powerplant. De Amerikaanse 6.2-liter LS9 V8 (uit de ZR1) is gebruikt als basis, getweaked naar 725 pk. Hennessey biedt echter ook een tweetal brutere varianten, met 1000 of 1200 pk (twin turbo). Er wordt echter nog niet gesproken over topsnelheden of acceleratietijden, al gingen eerdere geruchten over een sprinttijd van 0 naar 60 mph in 2,4 seconden…
De auto wordt gemaakt in Silverstone (Engeland), alwaar men ook aan het testen is. Hennessey wil een netwerk van dealers en distributeurs opzetten, oa in het Midden-Oosten, Europa, Rusland, Australië en Azië. De productie is beperkt tot slechts 10 voertuigen per jaar en het bedrijf zegt al orders te hebben voor 4 Venom GT’s.
Ruben00 zegt
Die 725PK kan ik nog wel geloven maar die andere 2 moet ik eerst zien, die zullen wel met flinke tractieproblemen kampen.
Hensch zegt
Ondanks dat het een gepimpte Elise blijft vind ik wel heel erg gaaf in matzwart!
vinox zegt
Da’s bruut, bijna te. Vraag me af hoe ze die 2,4 seconden gaan klaarspelen, ze hoeven nog maar te kijken naar hun gaspedaal om wheelspin te hebben…
–edit: dank u–
Mairsil zegt
Wel leuk op zich, om eens wat meer power in een elise te stoppen, maar dit blok zal het zwaartepunt wel aardig verplaatsen, kan me niet voorstellen dat het in z’n geheel voor de achteras past.
Ik zou denk ik toch liever een licht blokje met 400 pk ofzo er in stoppen. Denk dat je met zo veel vermogen weinig meer kan in een Lotus.
EJS zegt
denk dat dit toch te veel vermogen is in een Elise.. die 725 pk is eigenlijk al te veel, laatst staan die twinturbo varianten.. ’t klinkt echter wel bruut!
mrB zegt
productie van 10 units per jaar is niet veel. Uit eindelijk zullen er dus 2 rondrijden, de rest is dan al gecrashed. Met zoveel vermogen in zo’n lichte RWD wagen hoef je maar te kijken naar het gaspedaal en je breekt uit. Hiervoor moet je een tamme coureur zijn.
kane_sting zegt
Echt een dikke WOW:| vet man, wacht een rijtest af.
mor zegt
Supervet ding, al denk ik dat 725 pk op zich redelijk voldoende is bij iets meer dan 1000 kg.
Ik denk trouwens niet dat je hier nog van ‘een elise’ (Mairsil/EJS) kunt spreken. Volgens mij hebben ze de Elise gebruikt als basis voor de body, maar verder lijkt me structureel weinig over van de Elise. Als zo zo’n blok erin gaan hangen zou ik tenminste hopen dat de rest van de auto ook fundamenteel gewijzigd wordt.
EJS zegt
@mor:
Haha, daar heb je opzich wel gelijk in want de wielbasis is volgens mij ook behoorlijk gegroeid(kan ook niet anders met zoveel vermogen), maar aan de andere kant heeft dit nog steeds zoveel overeenkomsten met de Elise….
John zegt
Dit lijkt me een waardige opvolger voor Top Gear’s reasonable prices car! Denk dat je dan wel echt de ballen uit je string lacht en dat half bekend Engeland dood is..
@MrB: ik verwacht eigenlijk een 4wd. RWD is toch echt niet te doen met zoveel paardenkutjes..
Laue zegt
mag hopen dat het elise platformpje niet om zijn as draait, :D maar ik neem aan dat hennessy weet waar ze mee bezig zijn. :)
bakkerst zegt
@Laue:
dat is natuurlijk nog maar de vraag,
ik kan mij nogwel herinneren dat Hennessey wat vervelend in het nieuws kwam met een aantal vipers dat het zou verbouwen voor klanten, die ze vervolgens na lang aandringen, zonder enige wijzigingen, en enkele belangrijke onderdelen terugkregen..
Buyck zegt
De ratio gewicht/pk is monsterlijk goed!!! Bij de strafste versie is dit een supersonisch kanon!!! Word dit de Bugatti killer?
bakkerst zegt
@Buyck:
als ie net zo luxueus is als de Bugatti Veyron, en net zo makkelijk te rijden is, misschien.
dat vergeten veel mensen, die Veyron weegt niet voor niets ruim 2000kg
Tostitje zegt
inderdaad zal deze beter zijn dan de veyron? zou wel heel vet zijn :P hij ziet er in ieder geval wel mooier uit!!!
Vanquish zegt
Weer zo’n lijp ding!
Monk zegt
ziet er bruut uit. ik wil er een!! misschien niet als dagelijks vervoer, maar voor een zondag middag rodeo lijkt ie me prima geschikt. ik denk dat je deze het best kan scharen in een categorie bij de verlengde gt3 van 9ff (de gt9)
Arno zegt
Is wel leuk zoveel paardjes uit zo’n blokje maar wel iedere 500 km een servicebeurtje waarschijnlijk. En als je 25.000 km hebt gereden moet je voortaan meer olie dan benzine tanken…
Megakix zegt
Ze moeten oppassen dat ze straks niet meer dealers hebben dan dat ze auto’s maken ! ;-)
Hij ziet er wel zeer gaaf uit, maar zoals iedereen al opmerkt, het wordt helemaal niks als je gasgeeft. Een 400Pk motortje was voldoende geweest.
John zegt
Ps. in de VS gaat dit ding $600k kosten, omgerekend 1.2miljoen pleuro’s bij ons…
Sciurida zegt
@ John: welke wisselkoers gebruik jij in godsnaam? Mss met BPM wel ja, maar dit ding wil je niet door de polder knallen, dan mag je hem na 2,4 seconden al inleveren
Sciurida zegt
Edit: als je dan al niet gruwelijk om het levengekomen bent daar het zwarte gat dat de motor creeërt
Dimglor zegt
Ziet er wel dik uit… Doet mij een beetje aan een Mansory denken…
Wel zot dat ze hier 1200 pk in steken…
Hoe rijdt dat ding dan? Zal wel moeilijk te besturen zijn denk ik dan…
Timmie zegt
En steeds wordt Corvette-materiaal gebruikt. Is het niet het chassis, dan is het de motor… Staan die onderdelen in de uitverkoop ofzo???
BakPouwww zegt
wat is de top snelheid van die Venom GT met 1200 pk ???
–edit: doe het artikel eens lezen aub–
C6_R zegt
Zo, dat ziet er wel lekker uit zeg, lekker sinister! Mat zwart blijft op dit soort racewagens altijd lekker.
Ben wel benieuwd of ze de handling een beetje op orde kunnen krijgen, daar hebben ze niet zo veel ervaring mee geloof ik.
Kom maar door met die rondetijden en video’s!
autoblogger zegt
De auto was trouwens al gespot op video (in Engeland)
http://www.youtube.com/watch?v=B2qbKHyaXgk
italiaanopoe zegt
als ze geen problemen krijgen kan ddat bakkie wel eens de veyron gaan lastigvallen
Svenska Aeroplan AB zegt
Meesterlijke specs…
En die uitlaten zien er echt supercool uit!
Bartjuh zegt
@ arno
Dat valt denk ik wel mee met die 500 km.
Bugatti heeft volges mij de Eb 110 met 172pk/liter.
Dit is 193 pk/liter.
Ik hoop idd dat hij als 4wd komt, maar aangezien hij americaans is zal dat wel te veel werk zijn.. en kun je dat vermogen nooit kwijt. Wheelsppin in ze 6 met 350+ ofzo met dat gewicht. Maar mischien lukt het ze wel een dan is het een HELE dikke bak!
Bartjuh zegt
@ arno
Dat valt denk ik wel mee met die 500 km.
Bugatti heeft volges mij de Eb 110 met 172pk/liter.
Dit is 193 pk/liter.
Ik hoop idd dat hij als 4wd komt, maar aangezien hij americaans is zal dat wel te veel werk zijn.. en kun je dat vermogen nooit kwijt. Wheelsppin in ze 6 met 350+ ofzo met dat gewicht. Maar mischien lukt het ze wel een dan is het een HELE dikke bak!
Bartjuh zegt
.. traag internet.. Kan deze en de dubbele reactie verwijderd worden?
JanJansen zegt
Dit zou de eerste straatauto met meer dan 1 pk per kg kunnen zijn (ook inclusief berijder).
Ik hoop dat het waar is en dat ze niet hun hand hebben overspeeld.
lambo4all zegt
het lijkt een lotus! alleen veeeeeeel sneller en cooler!
FuelMinded zegt
Wat Lotus nooit durfde te bouwen (twisted)… Zal vast nooit de topsnelheid van de Veyron bereiken aangezien ze geen speciaal ontwikkelde Michelin banden hebben. Zie de Zenvo ST1 begrensd op 375km/u omdat de bandjes het niet aankunnen. Vraag met toch af hoe de Koenigsegg CCX, 9FF GT9 en de spuuglelijke SSC Ultimate Aero TT aan hun 400+km/u bandjes komen. Anyone?
M-lover zegt
Beter een lichtere turbomotor genomen…
GTRene zegt
dreamcar…
echt fraai en mooi gelijnd, dat hebben ze toch mooi gedaan.
Die 725pk is mij meer dan genoeg, de rest is overkill (eigenlijk die 725pk al)
Supercar, Batman zou jaloers zijn ;-)
Hupke zegt
Dat groote aantal pk’s is enkel nuttig op hoge snelheden om dan nog snel te accelereren. Op lage snelheden zijn dingen zoals gewicht en tractie veel belangrijker.
Dus 2,4 seconden naar de 100???
Hij zal wel wat aangekomen zijn en tenzij met rupsbanden zal hij toch niet enorm veel tractie hebben.
Wel leuk dat de Lotus GT1 (elise) eindelijk navolging krijgt, grappig genoeg was die wagen ook niet echt succesvol.
Mr. Dj M. zegt
Eat that Veyron!!!
Eigenlijk gewoon de ultra ultra ultieme Lotus Exige! 8) 8) 8)
sir_smokalot zegt
Bij het creëren van dit monster heeft Hennessey overigens de afmetingen van de basis-Elise aangepast, om alles passend en ‘handlebaar’ te maken.
Als antwoord op enkele bovenstaande comments: de auto is significant verbreed en verlengd.
Kevski-Style zegt
@sir_smokalot:
Gokje van mijn knant: Ik denk dat hier niet veel ontwikkelingswerk in zit. Het lijkt namelijk op de Lotus Elise GT1 die als basis is genomen. O.a. achterspoiler en voorschermen zijn gelijk. Alleen de treeplanken bij de dorpels zijn anders. De GT1 was de elise met de aluminium 3,5 liter rover V8 met turbo’s erop (uit de esprit). Goed voor 500 a 600 pk (restrictor, geen restrictor)….
sir_smokalot zegt
@Kevski-Style: Daar kon je wel eens een heel goed punt hebben.
spykerboy zegt
hijs wel ultra dik, hij mag dan wel gebaseerd zijn op een elise maar dit is mooier gewoon omdat ie lager lijjkt omdat die achterkant langer is, vind de elise altijd zo´n in elkaar gedrukt autotje van achterern, maar dit maakt hem super mooi :D
floryn zegt
Doe me denken aan de 9FF met 1000 PK. T zal wel een echte hardcore auto zijn.
tt zegt
leuk voor op een circuit.. maar op de weg? neen dank u.. ik denk dat je helemaal door elkaar zal geschud zijn op het einde van je uitrijlaan…
Jokkebrok zegt
WAJOO
BananaFlip zegt
Dit is nou mooie tuning! En zo hoort het; hoogstens een ton aan kilo’s koppelen aan meer dan 1000 pk.
0-100 tijden zullen niet interessant zijn, de 0-300 daarentegen wel!
bozewolf zegt
Belachelijk. Waarschijnlijk niet eens meer leuk om rondje circuit mee te doen. Zelfs voor de meest levensmoeie testpiloot is 500pk echt wel genoeg om mee te kloten, laat staan het dubbele in zo’n klein karretje.
Dit waggie lijkt me meer penisverlenging op wielen dan iets dat gekocht wordt door de serieuze stuurman.
CSL zegt
Wat een bak zeg…………
heeeeerlijk
GT4Ever zegt
Doet me denken aan de Lotus Elise GT1 van enkele jaren/decennia geleden.
En daar is niks mis mee! Helaas werd er maar één gemaakt voor gebruik op de openbare weg. Maar deze Venom GT is een goed alternatief :D
mclarenf1lm zegt
Wow die zet er vet uit in mat zwart lijkt hij eerder een stealth Fighter dan een auto
laulau zegt
sow hee wat een wagen. Maar met zoveel PK is ie veel te overpowerd
Citrofiel zegt
Deze vergelijkingen voldoen wel…
Als je begrijpt wat ik bedoel….
Tonnetje zegt
Ze willen er 10 per jaar produceren, en een heeellll netwerk aan dealers en distribiteurs opzetten… Dus als er 10 van komen, hoeft elke dealer er 1 te verkopen, en de rest van het jaar googlen….:)
NovaStar zegt
Ik vindt een scooter met 29Pk en een Vito met 200+ pk al hard trekken. Laat staan dis ö
The360box zegt
Begrijp nu wel wrm die Bugatti 4 wielaandrijvind heeft, het gaat ten koste van je handling, dat ding is de bocht echt niet om te slaan maar wrm een zoveel dealers als je toch maar 10 per jaar verkoopt :?:
AMGJunk zegt
+/- 1000kg en 1200 pk…dan zou ik die spoiler maar wat breder maken…
Verder is het misschien handig om permanente launch control op deze auto te zetten, anders houd je geen rubber meer over :mrgreen:
Tonnie zegt
Lijkt me stuk leuker dan een Lotus Elise :D
Tostitje zegt
las vandaag op school dat ze zeggen dat deze GT de 440 haalt :O zeg dan maar dag dag als je een veyron ziet in je spiegeltje,
bozewolf zegt
@Tostitje: Denk het niet. Aerodynamica. Newton zegt “ho”.
Tostitje zegt
@bozewolf: jah je hebt ook wel gelijk. zou wel heel vet zijn maar als je het verschil ziet(440-407=37) is het gat van 37 km/h wel erg groot.
vale46 zegt
WEJOW!
Hoe gaan ze die 0-100tijden bereiken? RWD, een gewicht van 1071kg en een monsterlijke 1200pk!!??
Respect als ze dat vermogen op de baan fatsoenlijk kunnen overbrengen! Op hogere snelheden (+170km/h)gaat dit echt een bloedsnelle wagen zijn!
Ik kijk uit naar de filmpjes/prestaties!! *kwijl*
jp zegt
Je zult wel meer langs de weg staan met panne, dan dat ding echt rijdt. Al die kleine autofabrikanten die met claims komen van meer dan 1000pk. Het is niet moeilijk om 1000pk uit een motor te krijgen, maar wel om dat op een goede manier te doen, en tevens betrouwbaar te zijn.
Maar dat gezegd, bruut ding wel. Maar is dat Elise-design niet ook eens aan vernieuwing toe.
Lijkt inderdaad nog het meest op de opvolger van de Elise GT1.
Freude_am_Fahren zegt
Zoiso onbestuurbaar. Maak die spoiler maar gerust dubbel zo groot. Anders stijg je volgens mij op.
Een beetje overdreven als je het mij vraagt…
Wat is de volgende stap? 2000pk?
Vraag mij af of hij het goed doet op de ring…
(Voor de rest is het wel een mooie wagen)
corvettez06 zegt
@ buyck er is al een bugatti killer, de ssc aero
corvettez06 zegt
@ timmie waarom denk je , goedkoop en betrouwbaar , lage toeren weinig slijtagen maat .
wimpie zegt
hij word zeker vet
jonahim zegt
dit is toch niet meer menselijk ??
Cantago zegt
Heel gaaf, heel snel, enz enz enz. Maar er blijft één probleem. Ik zou persoonlijk niet zo veel geld betalen voor een auto die lijkt op een opgefriste Lotus Elise. Dan koop i kwel een Lotus Elise;) (Of het prijsverschil moet minimaal zijn…)
Bart zegt
Een chassis dat ontworpen is voor een dwarsgeplaatst viertje met standaard tot 265 pk. Daarin een V8 met 1.200 pk? Hij is dus wel ontworpen door Lotus en er zijn wat onderdeeltjes hergebruikt. Maar gebaseerd op een Elise, nee. Dat is trouwens een actieve achtervleugel, net zoals op een Veyron.
qauqi zegt
vind het op een gt klasse auto lijken, nice. waarschijnlijk kan je niks met al die pk’s maar wel leuk
niels zegt
t’is gebouwd op een exige (niet helemaal) zaligsten oto ever
niels zegt
En met die pk’s kunt ge wel iets scheuren over de staaten!!!