En roeren zal je.
Door topmensen van Porsche is min of meer al meerdere keren bevestigd dat de 992 met een handgeschakelde versnellingsbak zou komen. Het was echter de vraag wanneer. Het hoge woord is eruit. Porsche kondigt officieel aan dat de 992 een handbak krijgt.
Net als bij de 991 gaat het in dit geval om een handgeschakelde versnellingsbak met zeven verzetten. De handbak komt naar de Carrera S en Carrera 4S in zowel Coupé als Cabriolet vorm. Verder stelt Porsche geen extra kosten in rekening te brengen voor de transmissie.
Wie kiest voor de handbak krijgt daar het Sport Chrono Package bij. Met Sport Chrono kan de setup van de aandrijflijn ingesteld worden, krijgt de auto onder andere een PSM Sportmodus, een knop op het stuurwiel om te switchen tussen Normal, Sport en Sport Plus en is er ook een rev-match functie. Met deze functie ingeschakeld geeft de 992 automatisch tussengas tijdens het terugschakelen. Misschien nog wel het grootste verschil met de PDK is dat je met de handbak geen elektronisch differentieel krijgt, maar een mechanische sper met Porsche Torque Vectoring (PTV). Uiteraard zullen de stoplichtsprintjes lastiger verlopen in vergelijking met de PDK. De 911 Carrera S doet 0-96 km/u in vier seconden, de topsnelheid bedraagt meer dan 305 km/u.
Op het moment van schrijven is niet bekend of wij in Nederland ook een handbak kunnen bestellen. In de Nederlandse configurator is vooralsnog enkel de PDK aan te vinken. Het nieuwsbericht met deze informatie is dan ook gericht op de Amerikaanse markt. Porsche Nederland stelt dan ook tegenover Autoblog.nl dat deze info voorlopig alleen voor de VS van kracht is.
De 992 met handbak arriveert in de lente van 2020 bij de Amerikaanse dealers. MSRP prijzen in de VS beginnen bij 113.300 dollar voor de Carrera S met handbak. De Carrera 4S Cabriolet kost 133.400 dollar.
Update: Porsche heeft inmiddels een statement afgegeven ter verduidelijking. Goed nieuws: de handbak komt naar Europa voor de 992 C2S en de 992 C4S. In de eerste helft van 2020 zal deze variant verkrijgbaar zijn. Porsche stelt dat de Amerikaanse markt voorrang krijgt vanwege de grotere vraag naar deze variant.
viezefreddyw zegt
Niet slecht van Porsche! Dan heb je dat kleine lelijke pookje niet. Vind de 992 van binnen best fraai maar dat kleine ding verpest het wel een beetje.
awesome zegt
@viezefreddyw: that’s what she said :P
viezefreddyw zegt
@awesome: De eeuwenoude grap die altijd goed blijft haha!
nout zegt
@awesome: hahah
stpmkngsnc zegt
@viezefreddyw: Ik hoop inderdaad dat ze bij de 992 GT3 een andere oplossing hebben.
hotze zegt
@djeeteetree: een handgeschakelde zesbak.
kennone zegt
Toch de beste optie lijkt mij zo. Krijgt er gewoon een echt sperdifferentieel bij????
flatsixx zegt
Zo scheelt ff 9K t.o.v. De 991.2
motorhead zegt
Hoe kan je nou torque vectoring doen met een louter mechanisch dif? Foutje in de tekst lijkt me?
RubenPriest zegt
@motorhead: “the manual transmission versions come with a standard mechanical limited-slip differential including Porsche Torque Vectoring (PTV)” Porsche zegt het toch echt;)
Dutchdriftking zegt
Een 7-bak zal vast nodig zijn om de uitstootcijfers een beetje onder controle te krijgen, maar het is wel veel….
tortuga zegt
@dutchdriftking: ze willen graag met fast and furious saga meegaan… nog 5extra versnellingen te gaan
airditude zegt
Vind het eerlijk gezegd al bijna een “ouderwets” gezicht zo’n pook. Past voor m’n gevoel niet meer bij een moderne auto.
Edge zegt
@airditude: Dat komt wat mij betreft vooral door het feit dat het pookje niks speciaals is qua design. Het had zo uit de inmiddels 15 jaar oude Golf V kunnen komen . Bij het pookje van een automaat dat enkel gebruikt wordt om tussen P, R, N en D te wisselen kom je tot op zekere hoogte wel weg met vorm boven functie. Draaiknoppen, kleine pookjes, knoppen, je hebt als autofabrikant wat te kiezen en kunt het ontwerp naadloos laten aansluiten op de rest van je interieur.
Met een handbak is dat toch net even wat anders. Die pook moet bij voorbaat al een stukje groter zijn, moet beter in de hand liggen (je hebt hem immers vaker vast) en voor de afwerking tussen de pook en de middenconsole kun je kiezen voor een lap leer, of een rubberachtig plastic, want het moet flexibel zijn en mee kunnen bewegen met de pook. Dat ziet er toch altijd wel rommelig uit, hoe goed je je best ook doet als autofabrikant.
samajeste zegt
@edge: Maar toch, met een beetje fantasie kan je er als autofabrikant echt wel iets van maken. Spyker schiet me zo snel te binnen of wat te denken van de versnellingspook van een Citroën SM. Dat zijn gewoon blikvangers, zo mooi.
mashell zegt
@airditude: toch werkt de middenconsole zo beter. De 992 heeft een vrij klein klimaatbedienpaneel met daarnaast bij de automaat lege vlakken, hier zijn die lege vlakken kleiner en dus minder opvallend als bij de automaat. Maar goed dit is een 911, hier kiezen alleen de allerechtste puristen een handbak.
zeevink zegt
Heerlijke optie. Ik zeg Carrera S met handbak in het GT zilver met zwart/rood interieur. Chromen accenten en een mooie set HRE wielen eronder icm met een lekkere stance. Ultieme daily met hoog pretgehalte. ??
hotze zegt
@zeevink: een GT3 met handbak, nog beter. En een vol-ornaat-spoiler. Misschien niet als daily dan…
gebruikersnaam3 zegt
Wel opvallend dat de handbak populairder is in de states dan in europa, terwijl ze daar klassiek gezien veel meer met automaat rijden.
911targa zegt
De auto waar iedereen om vraagt, maar niemand koopt!