Terwijl de Duitse coalitie wordt gevormd is er al één zekerheidje: die snelheidslimiet op de Autobahn komt niet!
In Duitsland zijn de verkiezingen net achter de rug en dat betekent dat ook daar wordt geformeerd. Nou is dat allemaal vooral interessant voor onze oosterburen zelf, maar er is nog één puntje waar ook buurlanden en op een bepaalde manier de hele wereld baat bij heeft. We hebben het dan natuurlijk over de snelheidslimiet op de Autobahn.
Snelheidslimiet Autobahn
Want op veel plekken en Duitsland is die er niet en mag je dus zelf bepalen hoe hard je rijdt. Klinkt als een walhalla voor de eigenaar van dik (Duits) autospul. Een snelheidslimiet voor de Autobahn zat echter wel in het verschiet. Voor lol trappen op een semi-openbare weg ga je maar lekker naar de Nürburgring, racen op de openbare weg is deels gevaarlijk en deels slecht voor het milieu, zo stellen Die Grünen. Laat het nou wel net zo zijn dat die partij in de coalitie komt. Die willen natuurlijk die snelheidslimiet.
Geen limiet
Zet ‘No Limits’ van 2 Unlimited maar alvast aan, want de SPD, FDP en Die Grünen zijn het eens kunnen worden over de snelheidslimiet van de Autobahn: die blijft zoals die is! Op vele stukken mag je dus gewoon nog zo hard als wat je teller toelaat. Opvallend genoeg zeggen zowel de Groenen als de SPD (Sozialdemokratische Partei Deutschlands) dat die limiet wel mag komen. De reden is dat vooral de FDP (Freie Demokratische Partei) vindt dat het niks oplevert. Het is prima zoals het is en milieu dan wel CO2-uitstoot moet je op andere manieren compenseren. Bovendien, zoals eerder gezegd, zit het té ingebakken in de Duitse cultuur en vele Duitsers voelen zich ‘ingeperkt in hun vrijheid als er een limiet komt’. Zoals wel vaker gebeurt in de moderne volkscultuur. Wel wordt het in de gaten gehouden of er geen toenames in dodelijke ongelukken te vinden zijn.
Sebastian Vettel ‘zou limiet niet erg vinden’
Een tijdje voor het nieuws over de snelheidslimiet van de Autobahn werd door Bild gevraagd aan Sebastian Vettel of hij een limiet ziet zitten. De Duitse F1-coureur is voorstander van zo’n limiet. Hij gelooft niet in die inperking van vrijheid. “Ik voel me niet beperkt als ik door andere landen met een snelheidslimiet rijd. Dus in Duitsland zal dat ook wel meevallen.” Ook Vettel zegt dat je rijden op de limiet beter op een circuit kan doen. “Daar is het gecontroleerder en dus veiliger”.
De snelheidslimiet van de Autobahn, of het gebrek daaraan, staat dus in ieder geval ‘vast’ voor op zijn minst de komende vier jaar. Daarna wordt er opnieuw naar gekeken en komen de onderhandelingen weer op gang. Voor nu kan elke Mercedes- of BMW-eigenaar weer lekker zijn gang gaan over de grens. (via AutoBild)
Met dank aan Stef voor de tip!
faalhaas zegt
Kan je toch elke keer een stukje van 8km van Straßenschaden naar Baustelle racen.
Variomatic zegt
@faalhaas: dat, maar ook genoeg lange stukken waar het heerlijk rijdt met 170 op de cruise control mits je de wat rustigere momenten kiest om het land te doorkruisen.. De franse peages zouden zich trouwens ook uitstekend lenen voor een hogere limiet, daar is 140 (kom je nog mee weg zonder aangehouden te worden) echt slaapverwekkend doordat de wegen zó ontzettend goed zijn..
In ieder geval fijn dat de mileudrammers cq deugfascisten weer verloren hebben in Duitsland 👍🏻
willeme zegt
@faalhaas: valt wel mee hoor. Ben op dit moment as we speak in Duitsland (even een curryworstje halen). Rondom de steden moet je rustig aan doen, maar verder kun je redelijk doorrijden. Die 250 heb ik al op de GPS gehad vandaag ;-).
maferick74 zegt
@willeme: gaat die Dacia van je zo snel? 🙂
Stefje zegt
@faalhaas: er zijn meer stukken dan die paar beperkte plekken waar jij komt. Hele ruhrgebied, alles van noord naar zuid, Alles van de grenzen naar de grote steden, genoeg plekken waar niet alleen baustellen staan. Maar dat jij altijd net dat klote stuk tussen dusseldorf en keulen in de spits pakt, prima. Laat de rest maar gewoon genieten.
NOLA saints zegt
@stefje: inderdaad. Zeker als je in de Moezel buurt bent (voor wijn, kastelen en wellicht de Ring) kun je prima doorgassen. Viel mij ook op hoeveel locals daar een leuke rwd of power diesel station hebben.
superfunky zegt
@stefje: exactly. Altijd dat geneuzel over die paar Baustellen en de beperkingen rond de grote steden, om doodmoe van te worden. Het gaat uiteindelijk gewoon om vlot en veilig van A naar B en dankzij de Duitse vrijheid en meer dan voldoende vrije stukken, doe ik dat 2x per maand in max 7 uur (CH-020). En ja, ik vind een kwartiertje 280-300 blaffen heerlijk en gelukkig hakken ze in Germania bij 40 te hard ook niet meteen je ballen eraf! 🤣
bernoulli zegt
De natuur zelf laten bepalen hoe hard je kunt dus. Daar zullen de ecofundamentalisten blij mee zijn.
ericc zegt
Het is niet racen maar vlotjes rijden. Zonder je druk te maken over flitsers. En de Duitsers krijgen dit mee bij hun rijopleiding. Prima zo!
berlinetta zegt
@ericc: Er staan anders genoeg flitsers langs de autobahn.
doublechevron65 zegt
Dat staat nog helemaal niet vast, immers zijn de gesprekken nog van verkennende aard. Dat het iets zal zijn waarover ze gaan struikelen, is eerder niet het geval, maar officieel is het nog niet.
slickrick zegt
@doublechevron65: het stond al vast voordat ze er aan begonnen, de Duitse autolobby heeft een dikke vinger in deze pap. Dat het besproken wordt is puur voor de bühne , gevoel afgeven dat standpunten serieus genomen worden …..politiek bedrijven / toneelstukje opvoeren ….meer niet
doublechevron65 zegt
@slickrick: denk eerder dat de SPD aan hun achterban denkt, de FDP d’r bij, dan sta je als Grüne helaas op achterstand.
MarcoM zegt
Gelukkig, soms is het even fijn om op de A31, wanneer het kan, het gaspedaal vol in te trappen. Is toch genieten en degene die het daar niet mee eens is, jammer dan.
computerfreak zegt
Jammer, het had de veiligheid van de Autobahn ten goede gekomen. Het aantal doden op onbegrensde stukken snelweg ligt fors hoger dan op begrensde stukken snelweg. En Europees gezien scoort Duitsland ook erg slecht als het gaat om verkeersdoden op de snelweg.
geen1234 zegt
Oh ja wist ik niet. Vraag me af wat de oorzaak daarvan is. Lijkt me toch van die mannetjes die het nodig vinden om met een gps hun snelheid moeten posten en niet bezig zijn met rijden.
Stefje zegt
@computerfreak: zonder bron is je post nietszeggend.
computerfreak zegt
European Transport Safety Council. Artikel “Autobahn speed limit would save 140 lives”. Zie:
“Even by European standards, Germany only ranks in tenth place amongst countries that publish data on deaths per billion-km of motorway travel. The risk of death on a German motorway is around twice as high as on a British or Danish one.”
en:
“Research by the German Road Safety Council (DVR), ETSC’s German member, has shown that there are, on average, 25% more deaths on sections of the autobahn without speed limits compared to those with a limit.”
doublechevron65 zegt
@stefje: ondanks dat hij geen bron aan geeft, heeft hij wel gelijk. Gewoon de (Unfall-)statistieken lezen, ben je een “schlauer“ daarna. Ook al ben je bijvoorbeeld niet de veroorzaker, zodra je harder dan 130km/h rijdt ben je mede schuldig. Bovendien het lawaai stijgt en het milieu wordt wel degelijk belast.
superfunky zegt
@computerfreak: bron? Is namelijk absolute onzin.
Stefje zegt
@superfunky: eens. En nog veel veiliger is om autorijden helemaal te verbieden, net als motorrijden. Dat red pas levens. Daarbij, 140 levens per jaar op 85 miljoen. Maar miljoenen gaan dood alcohol en sigaretten, mega uitstoot. Maar laten we dat lekker voor wat het is.
MarcoM zegt
@computerfreak: ga maar computerspelletjes doen.
geen1234 zegt
Geen limiet is veel veiliger. Want als je een limiet gaat instellen krijg je dat de ‘debieltjes’ actief worden, en links blijven rijden omdat ze vinden dat ze iemand anders moeten leren zich aan de regels te houden (terwijl ze zelf allerlei andere regels overtreden, je weet wel +5km boven de limiet, links hangen, etc)
Richmond zegt
\Als dat zo was dan had de hee wereld wel geen snelheid limiet op de wegen.
kniesoor zegt
Zoals het spreekwoord luidt : an einer Option trägt man nicht schwer. Oftewel : altijd fijn, dat de mogelijkheid er is/blijft.
Ot92 zegt
Mooi. We kunnen ‘Ich liebe Deutschland’ blijven roepen.
wildbeest zegt
Eindelijk wat goed nieuws
saxoke zegt
Waarom moet je BMW of Mercedes eigenaar zijn om lekker voluit te gaan op de autobahn? Mijn Seatje loopt sneller dan de meeste begrensde BMWtjes en Mercedeskes.
O plaat zegt
Ik moest ook lachen toen ik ontdekte dat een nieuwe mustang GT op 255km per uur begrensd is. Het zijn de kleine dingen soms.
MarcoM zegt
@shiva: genieten op die snelheid en de V8 volop horen brullen.
kennone zegt
Mijn weekend is weer top!
frederik zegt
Woehoe!
mashell zegt
Een FDP hand is snel gevuld…
Maar het is toch wel een schande, die Duitsers gaan ons met de regeringsvorming nog inhalen terwijl er bij ons zelfs eindeloos gebakkeleid wordt om op precies hetzelfde als we hadden uit te komen.
kniesoor zegt
Never change a winning team ! 😃
gezondverstand zegt
En wij maar max 100 rijden :(
Duitsland is als de Aldi reclame: minder betalen, meer krijgen.
dree16v zegt
Lekker hoor. Op een gegeven moment lost het probleem zichzelf zo goed als op met de komst van alle EV’s. Lijkt me dus inderdaad iets om nog even van te genieten zolang het kan en de omstandigheden het toelaten.
gregorius zegt
Dit ook echt aan Vettel vragen.
Vettel kan overal heen vliegen in prive-vliegtuigen of heli’s, als hij wil.
De freie fahrt is inderdaad leuk voor de Duitser en buitenlander die af en toe het gas een keer open wil trappen; dat gaan in veruit de meeste gevallen gewoon goed (en dat laten de cijfers zien). Dat is geen racen.
Daarnaast levert het gewoon erg veel tijdwinst op en zorgt het voor minder frustratie (zo lekker als je gewoon even door mag rijden zonder dag je constant op de teller moet kijken of je misschien niet te hard rijdt); zeker als je 300km op de dag af moet leggen (itt 80 km in NL bijvoorbeeld).