Als Alpine in de Formule 1 wil blijven, zullen ze de motoren van iemand anders dan Renault moeten lenen.
De verdeling van de teams in de Formule 1 is eigenlijk maar raar. Ook al zijn er tien verschillende teams, deze teams zijn onderling weer allemaal aan elkaar gelinkt. Je kent vast de betichting richting Racing Point van het hebben van een ‘roze Mercedes’. Dat komt omdat er eigenlijk maar een maar motorfabrikanten in de sport zijn. Mercedes, Red Bull, Ferrari en Renault deden bijvoorbeeld hun eigen motoren, maar andere teams pakken één van die motoren en gebruiken hem in hun eigen auto.
Renault power unit
Renault leende hun motoren ook nog wel eens uit, met name het partnerschap met Red Bull komt bekend voor. Tegenwoordig wordt de Renault power unit enkel nog gebruikt door Alpine, wat natuurlijk gewoon de nieuwe naam van Renault Sport F1 is. En met Alpine gaat het… niet zo goed. Sowieso lijkt het erop dat Alpine het eerste F1-team is dat zal bezwijken als je er eentje moet aanwijzen. ‘Bevestiging’ daarvan komt nu.
Geen Renault-motor meer
Renault kondigde namelijk aan dat ze gaan stoppen met het maken van de power unit voor de Formule 1. De ontwikkeling van de motor in de fabriek bij Viry-Châtillon is al stopgezet en de productie van de al bestaande power unit wordt tegen 2025 ook beëindigd. Dat betekent dat Renault geen motorenleverancier meer is in de F1 en hun bloedeigen Alpine een vervanger moet zoeken indien zij in de sport willen blijven.
AMG
De bewoordingen van CEO Luca de Meo over deze verlaagde inspanningen rondom F1 voelen aan alsof het team de grote veranderingen in de sport in 2026 niet gaat meemaken. Alpine zou echter gewoon door blijven ploeteren. Het is nog niet bevestigd wie de motoren gaat leveren, maar zoals eerder ook al gezegd ligt een deal met Mercedes-AMG op de loer. Het lijkt er dus op dat Alpine het gewoon vol blijft houden in de sport.
Hypercar Alpine
Waarom Renault hun power unit dan overboord gooit? Omdat ze het F1-centrum in Viry-Châtillon goed kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Zo blijft het merk actief in andere raceseries als FIA WEC en Dakar. De faciliteit gaat echter ook ontwikkelingsmogelijkheden bieden voor straatauto’s. Waaronder de eerste Alpine-supercar. Genoeg te doen dus!
Robert zegt
Verstandig. Het team is geen schim meer van de motorenbouwer die in de historie 12 constructeurstitels en 11 rijderstitels wist binnen te halen in de Formule 1. Soms is het beter de stekker eruit te trekken en je op andere doelen te focussen.
Misschien dat Alpine straks een mooie entree in de Formule 1 kan bieden aan Andretti Racing en Cadillac?
Johanneke zegt
Heb geen linkje oid, maar heb meerdere mensen hier zien zeggen dat sinds er een budget cap is, er gewoon geld verdient kan worden in de F1. Budget cap is 135 miljoen, paar dingen zitten niet in de budget cap, dus zeg een jaartje rijden kost je 180 miljoen. Haal je dat op met sponsoring, prijzengeld, etc? Geen idee.
Edge zegt
Top teams halen dat makkelijk eruit ja. Red Bull schijnt de budget cap volledig terug te verdienen met enkel de sponsorgelden van Oracle en ByBit. Gooi daar het prijzengeld en de inkomsten van de andere sponsoren op en je bent gewoon winstgevend.
rwdftw zegt
Een motor ontwikkelen is vreselijk duur. Je kan die ontwikkelingskosten spreiden door aan andere teams te verkopen. Honda heeft nu 2 teams, Ferrari 3 en Mercedes 4. Renault levert alleen aan zichzelf.
Dan kan je nog roepen dat een F1 motor iets uitstraalt over je straatmodellen. Voor Ferrari gaan dit zeker op en ook Mercedes (AMG) is geen onbekende met hele potente motoren. Maar Renault? Daar slinkt het aanbod alleen maar en wordt meer en meer EV.
Dus ja, het snijdt hout om dan maar een klantenmotor achterin te hangen. Je ziet aan McLaren dat dat niet per se een slecht idee is. Het kost ook nog een bak minder maar je hebt wel je merknaam (Alpine) op de grid staan.
audirs3 zegt
Ik snap het ook wel. En voor de consumenten markt kan je het ook niet meer verkopen qua marketing, wat hebben al die nieuwe Renault EV’s nou gemeen met een V6 uit de F1…
Drie spelers lijkt me voldoende.
Edge zegt
Vijf spelers in 2026 als Renault stopt. Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains, Honda en Audi.
mashell zegt
Nu Volkswagen in enorm zwaar weer zit (of doet alsof) is het toch logisch dat ze de stekker uit het F1 project van Audi gaan trekken? Als Honda met Aston Martin niet wint zullen ze ook wel weer een vertrek gaan aankondigen. RBPT zie ik überhaupt nog niet een competitieve motor maken (als het ervaren Renault het al niet lukt…) en nu het RB team op instorten staat gaat misschien heel de boel wel in de verkoop.
Robert zegt
RBPT zou toch vanaf 2026 een samenwerking aangaan met Ford? Of heb ik iets gemist?
harrie zegt
Ford lijkt vooral wat badge sponsering te doen, en hier en daar wat consulatancy.
Maar RBPT heeft de specifieke F1 kennis in huis dmv overnemen van wat powertrain kopstukken van rivaliserende teams.
mark997gt3 zegt
RB heeft winnaars mentaliteit. Bulken van sponsors en geld. Bij Renault moest er een bak geld bij. Minder commitment vanuit fabriek, dat wordt nu ook duidelijk. RB heeft veel grote motorebouwers weggehaald bij Honda en Mercedes. Ik denk dat het wel goed komt.
RB en Renault zijn twee bedrijven die niet te vergelijken zijn. RB racing’s existentie is racen. Renault is een autobouwer die racen als PR ziet, niet als existentie.
Autofanaat1990 zegt
Wat een zwaktebod. Constructeur die het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke PU in elkaar te schroeven. Laat dan Andretti/Cadillac het maar overnemen.