De bevestiging is daar.
Het hing al even in de lucht, maar nu laat de Formule 1 officieel weten dat er over twee jaar in Vietnam een Grand Prix gaat plaatsvinden. Het Aziatische land van culinaire hoogstandjes staat vanaf 2020 op de kalender.
Het gaat hier om een stratencircuit in de hoofdstad Hanoi. De layout is een soort Circuit de La Sarthe, maar dan minder technisch. Oftewel: heel veel rechte stukken waar hoge snelheden bereikt kunnen worden. Het lijkt niet direct een geweldig ingrediënt voor spannende races, maar dat zullen we in 2020 moeten afwachten. De Grand Prix moet plaatsvinden in april van dat jaar en de baan heeft een lengte van 5,56 km.
Het is de vierde race in het Verre Oosten. Naast Vietnam, blijven immers Singapore, China en Japan op de kalender staan. Er is een meerjarig contract getekend met Vingroup. Dit vastgoedbedrijf is in handen van Phạm Nhật Vượng, de rijkste Vietnamees. Weet je ook meteen waar het geld (gedeeltelijk) vandaan komt. Vingroup is tevens eigenaar van VinFast, een gloednieuw premium automerk. Een video over het circuit van Hanoi bekijk je op Autojunk.
We are delighted to announce that Hanoi will host a Formula 1 Grand Prix. Since we became involved in this sport in 2017, we have talked about developing new destination cities to broaden the appeal of Formula 1 and the Vietnamese Grand Prix is a realisation of that ambition. We are thrilled to be here in Hanoi, one of the most exciting cities in the world right now with such a rich history and an incredible future ahead of it. This is the perfect formula for Grand Prix racing and I look forward to this becoming a real highlight of the F1 calendar. – Chase Carey, topman Formula 1
Alex_79 zegt
Het enige grappige is dat het silhouet van het circuit iets van een Vliegende Draak weg heeft, maar inderdaad, weinig spannends. Zoveel haakse bochten dat je er over een paar jaar ook Formula E races kan rijden.
Boomer zegt
@alex_79: Ik zie letterlijk 1 haakse bocht?
juniorclk zegt
@airc: beter kijken
bassx zegt
@Alex_79: beter kijken… Zit vol met s bochten. Recht stuk van 800 meter en langste stuk volgas is 1,5 kilometer (spa is bijna 2km). Best een mooi circuit eigenlijk.
HZW zegt
Lange rechte stukken maken veel inhaal pogingen mogelijk.
Ik zie 5 punten op de baan waar fatsoenlijk ingehaald kan worden.
Het wordt wel een circuit voor veel motorvermogen en hoge topsnelheid.
w0o0dy zegt
@hzw: ja nog een paar van die banen en Mercedes blijft op rozen zitten… Bah!
deeberton zegt
@w0o0dy: als max nou een keer zn zogenaamde talent eens laat zien….
w0o0dy zegt
@deeberton: troll
w0o0dy zegt
@deeberton: airc is that you?
karhengst zegt
@HZW: dat zijn nu net de minst spannende inhaalacties, waar puur op DRS en vermogen iemand voorbij wordt gereden, danwel simpelweg later geremd wordt.
nielsemans zegt
Op de F1 site stond dat er inspiratie is opgedaan bij verschillende circuits. Ook een paar dragstrips zo te zien….
aapuitdemouw zegt
Circuit met een flinke erectie. We zullen zien of het spektakel oplevert.
kunstomdathetmoet zegt
@aapuitdemouw: recht zo die staat, ehhh… gaat.
viezefreddyw zegt
Ook Baku heeft lange rechte stukken en daar hebben we de afgelopen twee races toch veel sensatie gezien. Kan hier ook zomaar gebeuren. Als het iets als een Monaco gaat worden is het natuurlijk niets aan.
Wel ben ik benieuwd wat dit gaat betekenen voor de eventuele GP op Zandvoort. En of er een ander circuit voor in de plaats gaat komen in 2020.
peug206 zegt
@viezefreddyw: monaco kunnen ze zo vervangen door zandvoort. Diegene die pole heeft wint in principe.
bassx zegt
@peug206: Monaco is niet van de F1 kalender te halen. Het is nog steeds de belangrijkste race op de kalender, veruit de meeste kijkers op de buis en de meest uitgezonden race.
peug206 zegt
@bassx: yep en tevens 1 van de meest saaie. Oftewel een equivalent van zandvoort met de huidige wagens ;)
w0o0dy zegt
Vreselijke lay-out. Iedere boer in een opgefokte Golf kan hard rechtuit rijden.
bluetiger99 zegt
@w0o0dy: ik doe mn best
karhengst zegt
@w0o0dy: Misschien hun manier om Audi toch nog over de streep te trekken in de F1 te stappen.
trustmeiamanengineer zegt
Mercedes zal blij zijn….
marcus1963 zegt
Misschien Nederlandse grand prix erbij.
Maar welke grote prijzen vallen dan af?
lekkerlinksrijden zegt
@marcus1963: Australië kunnen ze als eerste schrappen, veredelde testsessie
Edge zegt
@lekkerlinksrijden: Nee joh, Albert Park is een geweldig circuit. Schrap dan Monaco maar. Toffe setting, toffe sfeer, maar vrijwel altijd dodelijk saaie races.
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: de laatste jaren was het 1 grote optocht in Australië, dus van mij mag die eruit, en Monaco ook trouwens
kunstomdathetmoet zegt
@edge: heiligschenner!
zondacinque zegt
@marcus1963: abu dhabi, daar is nog nooit een spannende race geweest
berlinetta zegt
@marcus1963: Abu Dhabi, Canada, Monaco. Races die ik niet zal missen.
autodrome zegt
Die eerste bocht na de start ruikr naar ramp , afhankelijk van hoe breed het daar is zouden er wel eens wat onderdelen kunnen gaan vliegen … Bocht lijkt praktisch haaks, wie bedenkt zoiets?
maxidyne zegt
@autodrome: inderdaad, doet mijn denken aan de Norisring! Exact dezelfde eerste bocht. Altijd garant voor spektakel.
viezefreddyw zegt
@maxidyne: Is gebaseerd op het Nurburgring GP circuit. In dit artikel leggen ze uit hoe het circuit tot stand is gekomen.
https://www.formula1.com/en/latest/article.everything-you-need-to-know-about-the-new-vietnam-street-circuit.2BvFoOV82kcqi88y0mMsUU.html
raceface zegt
@autodrome: op spa/monza kan het ook dus ik zie het probleem niet…
autodrome zegt
@raceface: volgens mij spatten daar met enige regelmaat ook redelijk wat onderdelen van de wagens af en zijn er ook best serieuze ongelukken gebeurd … Beetjes spektakel al la, vleugeltje hier, bandje daar, maar zo een haakse bocht is echt een trechter, afin we gaan het zien wat Loempia land er van gemaakt heeft ….
CL65 zegt
Geweldig nieuws, nog een reden om nog vaker naar Azië te vliegen. De eerste circuit met goedkeuring van de nieuwe eigenaren van F1 dus hopelijk komen ze hun beloftes na m.b.t. toegangsprijzen e.d.
hamerhaai zegt
Baku zou ook niks zijn, maar brengt tot nu toe ieder jaar spektakel. Afwachten.
w0o0dy zegt
Ik wil brede banen met meerdere mogelijkheden voor een ideale lijn en minder rechte stukken of volgas secties. Kijk naar de races in de VS op vliegvelden (DTM deed dat vroeger ook goed trouwens) heel veel mogelijkheden om in te halen en meerdere lijnen maakt het spannender. Slipstream en met DRS er voorbij is dodelijk saai en helpt de “kneuzen” in F1 IPV de echte racers. Heel jammer dit.
mashell zegt
@w0o0dy: als er gemakkelijk kan worden ingehaald en er geen duidelijke ideale lijn is heb je toch geen racers nodig? Dan wint gewoon degene met de snelste auto omdat die gemakkelijk naar voren kan rijden.
antoonniels zegt
Wel fijn dat we Sepang hiervoor hebben ingeruild. Dit lijkt weer een Mickey Mouse baan waarbij alleen naar de dollars is gekeken. Start stop met lange rechte stukken. Ik begrijp dat niet ieder circuit Spa/ Suzuka kan zijn, maar als voor een beetje inspiratie was dat wel leuk geweest in plaats van Baku o.i.d.
Dutchdriftking zegt
Ik zie zo al op alle twee de lange rechte stukken mogelijkheden tot meer uitdaging, als ik dat kan zien kan iedereen dat toch?
miata93 zegt
Een paar flinke landingsbanen: Echt een Mercedes circuit.
HZW zegt
@miata93: Nee, Honda Powerrrr.
karaya zegt
Net als Hockenheim vroeger, extreem weinig vleugel met 350 over het rechte stuk. Top.
jeppie zegt
Een veels te lang recht stuk
p993 zegt
Land zit aan de grond en velen leven onder armoedegrens, maar de F1 kan er nog wat business komen doen. Er is ook nul historie op autosportgebied…Hou toch op jongens….
koeckenbacker zegt
@p993: precies dit
HzR zegt
Hockenheim 2.0?