Dit is de Europese versie van de gloednieuwe Ford Mustang Mach 1. Het model beleeft dit weekend zijn debuut.
Zijn er dan helemaal geen feestjes en automotive events in 2020? Nou, mondjesmaat en één van die events is de Goodwood SpeedWeek. Vandaag is de aftrap. Het is een alternatief op het Festival of Speed dat door COVID-19 niet kon plaatsvinden. Verwacht een vergelijkbaar feestje, maar dan zonder publiek.
Ford heeft dit evenement uitgekozen om het doek te trekken van de Mustang Mach 1 voor Europa. De hete ‘Stang kwam al even voorbij in een eerder artikel, maar dat was de Amerikaanse uitdossing. Zoals je hem hier op de foto’s ziet, zo staat het model straks in de Europese showrooms.
De Ford Mustang Mach 1 is de snelste in serie geproduceerde Mustang die ooit op de Europese markt is verschenen. Onder de kap zit de 5.0-liter V8 die in de Mach 1 goed is voor 460 pk en 529 Nm koppel. Ook nieuw voor Europa is de handmatige TREMEC-zesversnellingsbak. Deze bak biedt automatische rev-matching en heeft een verbeterd oliekoelersysteem. Over koeling gesproken, de V8 in de Mach 1 heeft tevens opgewaardeerde koeling voor als je gaat boenderen op het circuit. Ben je liever lui dan moe, dan kun je ook opteren voor de 10-traps automaat. De software van de bak is aangepast om net dat rauwe randje te kunnen bieden.
Verdere unieke zaken voor de Ford Mustang Mach 1 zijn onder andere MagneRide schokbrekers, aangepaste vering en stabilisatorstangen. Verder is de elektrische stuurbekrachtiging aangepast ten opzichte van een gewone Mustang. Qua uiterlijk herken je deze variant aan zijn striping en de 19-inch lichtmetalen wielen. Daarnaast heeft elke Mustang Mach 1 een typeplaatje waarop het productienummer staat.
Zoals gezegd komt de Ford Mustang Mach 1 dit weekend in actie op Goodwood. Hoeveel exemplaren er naar Nederland komen en wat het apparaat moet gaan kosten is nog niet bekend.
Dutchdriftking zegt
Nu maar hopen dat er veel naar Duitsland gaan. Wie weet kan je er dan nog een keer eentje importeren voor een leuke prijs.
christian85 zegt
@dutchdriftking: zullen er niet veel zijn aangezien de gemiddelde Duitser liever een wagen pakt van een eigen Duits merk
bastiaanhd zegt
@christian85: ik rij wekelijks in duitsland en zie relatief veel mustangs rijden.
Edge zegt
Ik woon zelf in Zuid-Limburg dicht tegen de Duitse grens zie ik ze ook regelmatig rondrijden, uiteraard met Duits kenteken.
eklasse zegt
@christian85: Voor veel Duitsers is (het merk) Ford gewoon Duits.
mashell zegt
Zeker in de buurt van Keulen en Saarlouis.
Robert zegt
@christian85: volgens mij wordt de Mustang daar beter verkocht dan de meeste premium Duitse sportauto’s. Iets met value-for-money.
* Ford setzte im vergangenen Jahr [2018] global 125.809 Mustang ab, davon rund 13.100 in Europa
* Der wichtigste europäische Mustang-Markt war Deutschland vor Großbritannien und Frankreich
* Mustang mit dem 5,0-Liter-V8-Motor ist die beliebteste Konfiguration
bron
Van die dik dertienduizend exemplaren werden er 5742 ( 44%) in Duitsland verkocht, aldus het bronartikel.
Dutchdriftking zegt
@christian85: Toch niet. De Duitsers zien Ford als een Keuls merk. Daar komt bij dat men er gewoon graag in fijne auto’s rijd, en de Mustang is fijn. Er worden per jaar meer Mustangs verkocht dan M3 en M4’s bij elkaar.
doublechevron65 zegt
@dutchdriftking: Keulen is een Duitse stad, dus is het gelijktijdig een Duitse auto.
wessel04 zegt
@christian85: de mustang was vorig jaar de best verkopende sportwagen in Duitsland!
fendercd60 zegt
Ik blijf die grijze achterlichten jammer vinden. Ik vind ze er altijd goedkoop uitzien. Verder wel een mooie auto.
kminne zegt
Daar heeft Vland een prima en betaalbare oplossing voor, naar keuze in smoke of rood.
suxez zegt
Heel dik! Ik wilde 2, maar ik mach 1.
simonbv zegt
Nu de Ford Bronco nog naar Nederland
Edge zegt
Ja, wat een gaaf ding is dat! Maar zolang Ford geen Bronco (PH)EV in de prijslijsten heeft staan zal ‘ie wel weer veel te duur worden voor Nederland en krijg je hetzelfde probleem als met de gewone Ford GT en de Kia Stinger: De meesten die zo’n ding graag willen hebben kunnen hem niet betalen, terwijl de mensen die hem kunnen betalen hem veelal niet willen omdat het logo van hun favoriete Duitse premiummerk er niet op staat.
simonbv zegt
@Edge: ik weet niet of het mogelijk is maar je zou er een grijs kenteken van moeten maken. Heb je geen last van bpm
RiKe zegt
Dikke auto voor Duitsland, zal daar (schat ik) zo’n €40/50k gaan kosten, hier in Nederland gaan we rond de ton zitten
kminne zegt
Reken maar op minimaal 58K. Een Bullitt met Magneride was in Duitsland al 54K en de Mach-1 zit in de VS ook een paar duizend boven de Bullitt.
RiKe zegt
@kminne: dat scheelt nog steeds ongeveer 50k vergeleken met Nederland, dus in Duitsland koop je er bijna 2 voor de prijs van 1 Nederlandse