In de VS is de Edge al jaren een bekende verschijning, daar noemen ze het een midsize CUV. De auto maakt nu ook de oversteek naar ons continent, waar het als grootste SUV/Crossover in de prijslijst komt te staan.
We worden al eventjes voor de Ford Edge klaargestoomd, en eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen het concept en deze productieversie, die geheel volgens Ford-traditie nu wordt aangekondigd maar pas ergens in het midden van volgend jaar in de showroom staat.
De auto, die de Ecosport en de Kuga qua formaat overteft is de grootste SUV die Ford hier voorlopig gaat leveren. Toen ondergetekende naar aanleiding van de nieuwe Expedition eens een balletje opgooide bij Ford Nederland, was het antwoord duidelijk: die komt er niet.
Motoren
Voorlopig is het alleen dieselen geblazen in de Edge: onder de kap ligt een 2.0 Duratorq met 180 of 210 pk (400 of 450 Nm) en een uitstoot van respectievelijk 149 en 159 g/km. Maar goed, het duurt ook nog een jaar voordat de eerste klanten hem krijgen, wie weet volgt er tegen die tijd een Ecoboost voor de liefhebber.
Adaptive Steering
De Edge zal worden voorzien van wat Ford Adaptive Steering noemt: een snelheidsafhankellijke stuuruitslag. Bij krappe manoeuvres in de stad zijn zo minder stuuromwentelingen nodig dan wanneer de bestuurder op hoge snelheid rijdt en meer rust in zijn stuurkolom wil. Met zijn 20 inch wielen en LED-lichten is de Edge een stoere verschijning, die net als de Focus en de Mustang de One Ford-strategie volgt: hetzelfde model wordt wereldwijd vermarkt.
In de gallery zie je de Edge in 2 trims: de geel/oranje SUV is een Sport-uitvoering, de rode Titanium.
volvov70 zegt
Die gaat hier falen, door een gebrek aan het patriottisme, dat Amerikanen wel hebben voor ‘hun’ merk, en de zeer waarschijnlijk hoge prijs.
jurdespotter zegt
Lomp ding
jack_abarth zegt
Het is dat ik het geld er momenteel niet voor heb, anders zou ik hem toch zeker wel willen.
toyotafortuner zegt
Ziet er aardig uit! Toch niet zoveel anders dan de vorige generatie. Specs klinken ook niet verkeerd.
K wens Ford iig al succes. Vind het wel een leuke bak
moveyourmind zegt
Leuk alternatief voor de Audi Q3, erg leuk alternatief zelfs. Zeker als je de afgebeelde versie met leer, stoelventilatie en de hele mikmak neemt. Laat iedereen maar denken dat je gewoon een Ford rijdt.
mrrallycross zegt
Doe mij die gele maar
escort77 zegt
@moveyourmind: deze Ford is wel een stuk groter dan de Q3 hoor.
moveyourmind zegt
@escort77: Nog mooier, en waarschijnlijk niet eens veel duurder!
gregorius zegt
Ziet er op zich prima uit. Er zal dus bij Ford EU wel vraag zijn geweest naar een iets grotere Kuga. Maar hoeveel groter is dit ding?
Wat men echt van Ford wil, en Ford nog steeds niet doet, is een EU-standard Ford Mondeo leveren. Maar daar moeten we nog op wachten.
centho zegt
Tja de verkoop in NL ligt absoluut niet aan Ford maar aan de fiscus waarschijnlijk. Als bijvoorbeeld een corvette in Belgie euro70000
kost en in NL 124000 dan vermoet je weer het ergste.
mashell zegt
Van buiten een tikkie Amerikaans, van binnen sooh, jullie kunnen het dus toch wel? Wat een mooi interieur!
Design_Driven zegt
Ik vind hem vooral van voor erg tof, de hatchback look kan me niet echt bekoren. Dit is de Amerikaanse versie zo te zien, want ons kenteken gaat daar op de achterklep net niet inpassen denk ik.
robskilov zegt
Ben wel benieuwd hoe dat adaptive steering voelt, denk dat het wel even wennen is. Maar wel een mooi idee, iets wat Citroen in de jaren 60 had kunnen bedenken.
wessel04 zegt
Wellicht dat een Hyundai Santa Fe een waardige concurrent is? Die is kwa interieur van hetzelfde niveau en rijdt fantastisch! Ook 200pk viercilinder diesel en ook erg ruim ( x5 vergelijkbaar wat binnenruimte betreft ).
jack_abarth zegt
@wessel04:
Mazda CX-5 lijkt me een wat gerichtere concurrent denk ik.
berlinetta zegt
Ik vind hem prachtig. Die gele Sportuitvoering met een 210 pk dieselblok lijkt me een prima auto.
baasbas zegt
Een pareltje voor de spottertjes
RazorHead zegt
middenconsole/dashboard ziet er maar heel goedkoop uit